بهداشت و سلامتمراقبت از پوست

علت جوش چانه و 6 درمان خانگی ساده برای آن

همه ما فکر می‌کنیم پس از تمام شدن دوران نوجوانی دیگر از دست جوش‌های صورت خلاص شده‌ایم اما واقعیت این است که جوش روی چانه در دهه 20 و 30 زندگی اتفاق رایجی است. علت جوش چانه تغییرات هورمونی است، به همین خاطر به آن‌ها آکنه هورمونی هم گفته می‌شود. در این دهه از زندگی، بدن درگیر تغییرات هورمونی زیادی می‌شود که به بروز جوش زیر چانه و روی آن می‌انجامد. بدترین چیزی که در مورد این آکنه‌ها وجود دارد اثری است که پس از درمان همچنان روی پوست به‌جا می‌گذارد.

در این مطلب با صفر تا صد درمان جوش چانه آشنا خواهید شد؛ بدون اینکه نیازی به مراجعه به پزشک یا درمان‌های پیچیده داشته باشید.

علت جوش چانه و راه‌های پیشگیری از آن

جوش روی چانه نشانه چیست؟ این مسئله یکی از نشانه‌های تغییرات هورمونی در بدن است و نباید آن را با جوش بعد از اصلاح یکی دانست. یکی از دلایل اصلی بروز جوش زیر چانه و اطراف آن، عدم‌تعادل هورمونی معرفی شده است.

عدم‌تعادل هورمونی منجر به افزایش تولید چربی در پوست فرد می‌شود. افزایش چربی، پوست را به محلی برای رشد باکتری و تجمع آلودگی‌ها تبدیل می‌کند، باکتری‌ها در منافذ پوستی به دام می‌افتند و در نهایت منجر به بروز جوش‌ و آکنه‌های دردناک می‌شوند.

درمان جوش روی چانه کار نسبتا سختی محسوب می‌شود و به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا این آکنه‌ها در عمق پوست قرار گرفته‌اند. درمان جوش و آکنه‌ای که بر اثر عدم‌تعادل هورمونی روی ناحیه چانه و اطراف آن ایجاد می‌شود، معمولا از طریق به‌کار گرفتن چند روش درمانی به‌صورت همزمان امکان‌پذیر است.

دومین علت بروز جوش در ناحیه چانه، استرس و مسائل روانی است که احتمالا خودتان هم تجربه کرده باشید. تغییر در سبک زندگی مانند عادات خواب نامنظم، استرس ناشی از کار یا هر تغییر عمده‌ای در زندگی که منجر به ترشح هورمون‌های فرد شود می‌تواند عامل موثری در بروز جوش روی چانه و حتی جوش صورت شود.

اگر جزو افرادی هستید که از طب سنتی پیروی می‌کنید، جالب است بدانید که علت جوش چانه در طب سنتی نیز اختلالات هورمونی و استرس شناسایی شده است. بنابراین هم طب پزشکی و هم طب سنتی، علت بروز جوش در نواحی چانه را عوامل یکسانی می‌دانند.

علت جوش چانه و روش هایی درمان خانگی آن

6 روش درمان خانگی جوش چانه

درمان خانگی جوش رو و زیر چانه، شامل درمان و اقدامات پیشگیرانه است. این روش‌های درمانی ساده، هم در درمان جوش موثر هستند و هم از بروز آکنه در آینده جلوگیری می‌کنند. البته ممکن است بلافاصله شاهد نتایج درمان نباشید اما بدیهی است که مراقبت از پوست و درمان مشکلات آن همواره نیاز به صبر و استمرار دارد.

بنابراین توقع نداشته باشید که در کوتاه‌مدت شاهد نتایج معجزه‌آسا باشید، معجره درمان‌های پوستی در یک بازه زمانی و با تکرار اتفاق می‌افتد. در این بخش به معرفی 6 درمان خانگی و راه‌های پیشگیری از جوش چانه می‌پردازیم تا اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، بتوانید هرچه سریع‌تر آن را حل کنید.

1. به صورت خود دست نزنید

اولین راه برای درمان، در نگاه اول بسیار ساده است اما در عمل کار بسیار دشواری است. فکر کنید روی چانه شما سراسر جوش و آکنه شده و شما نباید به آن‌ها دست بزنید. طبیعتا دیدن آکنه روی صورت کلافه‌کننده است اما مهم است که به‌صورت خود و نواحی مستعد جوش، دست نزنید.

همان‌طور که توضیح دادیم، جوش‌‌های هورمونی توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، لمس کردن صورت با دست‌های آلوده، جز انتقال باکتری به پوست مستعد شما هیچ فایده‌ای برایتان نخواهد داشت. بنابراین اصلا صورت خود را دستکاری نکنید و سعی کنید مرتب دست‌هایتان را با شوینده بشویید تا از آلودگی‌ها پاک شوند.

پیشگیری و درمان جوش روی چانه

2. شستشوی روزانه صورت را فراموش نکنید

اگر دلتان می‌خواهد صورتتان را از شر جوش و آکنه در امان نگه دارید، مهم است که از تمیز بودن منافذ پوست اطمینان حاصل کنید زیرا منافذ پوست معمولا محل تجمع آلودگی‌ها و رشد باکتری هستند. سعی کنید روزانه دو بار صورت خود را با شوینده های صورت ملایم شستشو دهید. محصولاتی مانند ژل یا فوم شستشوی صورت، تمام ناخالصی‌ها را از سطح صورت پاک کرده و منافذ پوستتان را تمیز نگه می‌دارند.

1. بیش از حد صورت خود را نشویید. دو بار شستشوی صورت در روز کافی است.
2. از پاک کننده‌های الکلی که باعث خشکی پوست صورت شما می‌شود هم استفاده نکنید. خشکی ناحیه مستعد جوش خود یکی از عوامل بروز جوش است.

3. پوست خود را دائما مرطوب نگه دارید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از جوش روی چانه، مرطوب نگه داشتن پوست است. آبرسانی و مرطوب‌ کردن پوست، به حفظ سلامتی آن کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم روزانه چند بار از یک کرم مرطوب‌ کننده سبک و فاقد چربی برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. جالب است بدانید که این کار به کاهش لک‌های ناشی از آکنه هم کمک می‌کند.

استفاده از آبرسان برای درمان جوش چانه و صورت

4. از لوازم تمیز برای تماس با پوست خود استفاده کنید

منظور توجه به محصولات و وسایل مختلفی است که در تماس مستقیم با پوست قرار می‌گیرند. از جمله این موارد می‌توان به حوله، تلفن، مت ورزشی، روبالشی و… اشاره کرد. توجه داشته باشید که هرچیزی که پوست شما را لمس می‌کند باید مرتبا تمیز و تعویض شود تا از ایجاد آلودگی و باکتری روی پوست جلوگیری کند.

5. به رژیم غذایی خود توجه کنید

یکی از دلایل مهم در بروز جوش روی چانه، رژیم غذایی ناسالم است. برای جلوگیری از آکنه در ناحیه چانه، از غذاهایی استفاده کنید که منبع غنی مواد موردنیاز بدن از جمله روی، بتاکاروتن، پروبیوتیک و… هستند.

بنابراین برنامه رژیم غذایی ضد جوش خود را با انواع سبزیجات مثل اسفناج، کلم‌پیچ، انواع حبوبات، آجیل، لبنیات و مرغ و گوشت تکمیل کنید.

رژیم غذایی برای جوش اطراف چانه

6. از محصولات تخصصی برای درمان کمک بگیرید

پیشنهاد می‌کنیم در کنار روش‌های ساده بالا، از محصولات تخصصی مثل انواع پماد برای جوش چانه یا کرم های ضد جوش کمک بگیرید. شما می‌توانید یکی از محصولات زیر را برای درمان خانگی جوش چانه تهیه کنید:

– کرم ضد جوش قوی پوست درماتیپیک

کرم ضد جوش درماتیپیک یک محصول ضدجوش تخصصی حاوی عصاره خارمریم، آلوئه‌ورا و اسید سالیسیلیک است. این کرم با لایه‌برداری ملایم پوست و محافظت از آن در برابر اشعه‌های خطرناک آفتاب، تاثیر زیادی روی بهبود جوش‌های صورت و ناحیه چانه دارد.

کرم ضدجوش درماتیپیک دارای ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌باکتریال بوده و با تنظیم ترشح سبوم پوست به کاهش چربی و براق شدن پوست نیز کمک می‌کند. این محصول حاوی ترکیبات مغذی و مواد معدنی موردنیاز پوست است و با آبرسانی پوست منجربه کاهش لکه‌های تیره پوست نیز می‌شود.

رای استفاده از کرم ضدجوش درماتیپیک کافی است هرشب مقداری از کرم را روی ناحیه آکنه‌دار استفاده کنید.

کرم ضد جوش قوی پوست درماتیپیک

خرید کرم ضد جوش درماتیپیک

ژل ضد جوش و آکنه نوتروژینا

چیزی که ژل ضد جوش و آکنه نوتروژینا را از سایر محصولات ضدآکنه متفاوت می‌کند، تاثیر سریع و 4 ساعته آن است. قبلا هم اشاره کردیم که جوش زیر چانه و گردن نشانه چیست؛ جوش‌های این ناحیه نشانه ترشح چربی در پوست هستند و باید به دنبال تهیه محصولی باشید که چربی را کنترل کنند.

ژل نوتروژینا با خاصیت درمان سریع آکنه، موجب پاکسازی و درمان منافذ پوست می‌شود و بدون ایجاد حساسیت، ظاهری سالم و تازه به پوست شما می‌بخشد.

این محصول نوعی ضد جوش فاقد چربی است که برای مصرف روزانه مناسب است و مورد تایید بسیاری از متخصصین پوست است. برای استفاده از آن کافی است یک بار صبح و یک بار شب، ژل را روی ناحیه آکنه‌ای بزنید.

ژل ضد جوش و آکنه نوتروژینا

خرید ژل ضد جوش نوتروژینا

– سرم مات‌کننده، ضد جوش و سم‌زدا فارماسی

سرم مات‌ کننده، ضدجوش و سم‌زدا حاوی ذغال فارماسی، محصولی مناسب پوست‌های چرب و مختلط است. این محصول با پاکسازی عمیق منافذ پوست و تنظیم ترشح چربی به بهبود جوش ناحیه چانه و کل صورت کمک می‌کند.

یکی از مشکلاتی که افراد با پوست چرب دارند، براق شدن سطح پوست است، این سرم علاوه‌بر بهبود آکنه، حالت مات به پوست می‌بخشد. سرم فارماسی، محصول ضد لک، ضد جوش و آبرسان است که از آن می‌توانید برای درمان جوش چانه استفاده کنید.

سرم مات‌کننده، ضد جوش و سم‌زدا فارماسی

خرید سرم ضد جوش فارماسی

درمان جوش چانه با دارو

اگر جوش و آکنه ناحیه چانه با درمان‌های خانگی کمتر نشد، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. در چنین موقعیتی با توجه به نوع جوش، از انواع نتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود اما مصرف قرص برای جوش چانه و درمان آن بدون تجویز و نظر پزشک کار صحیحی نیست. بنابراین حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

پوست خود را دوست داشته باشید

جوش صورت و آکنه روی چانه جزو مشکلاتی هستند که بسیاری از شما با آن‌ها مواجه هستید. گاهی ممکن است برای درمان آن‌ها از پزشک کمک بگیرید اما عموم جوش‌ها با مراقبت‌های اولیه از بین می‌روند یا شرایط بهترین پیدا می‌کنند.

همان‌طور که دیدید، جوش زیر چانه و گردن نشانه عدم‌تعادل هورمونی، رژیم غذایی نامناسب و عوامل استرس‌زا است. 6 درمان خانگی که به شما معرفی کردیم آنقدر ساده بودند که برای پایبند ماندن به آن‌ها هیچ زحمتی ندارد.

اگر از این روش‌ها را برای جلوگیری از درمان جوش چانه پیروی کنید، طی یک دوره زمانی شاهد بهبود شرایط پوستی خود خواهید بود. با وجود همه این توضیحات، به یاد داشته باشید که شما همیشه زیبا هستید و باید از پوستی که دارید لذت ببرید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.2 / 5. مجموع آرا: 20

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا