مراقبت از پوست

تفاوت‌های بین ضد آفتاب کرمی و فلوئیدی

با نزدیک شدن تابستان باید به فکر پیدا کردن یک ضد آفتاب مناسب پوست و آب و هوای گرم باشیم. ضدآفتاب‌های مختلفی مثل ضد آفتاب فلوئیدی، کرمی، ژل کرم یا اسپری در بازار وجود دارد که هرکدام مزایای خودشان را دارند. گرچه این تنوع محصول فواید زیادی دارد اما از طرفی هنگام انتخاب موجب سردرگمی خریداران می‌شود. در این مقاله از خانومی، به بررسی تفاوت فلوئید و کرم ضد آفتاب می‌پردازیم و این دو محصول را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. این مقایسه به شما کمک می‌کند زمان خرید ضد آفتاب، تصمیمی آگاهانه بگیرید و نوع محصول را متناسب با پوست خود انتخاب کنید.

فلوئید ضدآفتاب چیست و چه کاربردی دارد؟

فلوئید (Fluid)، یک واژه انگلیسی و به معنای (مایع) است، بنابراین هر محصولی که شکل مایع داشته باشد، می‌تواند در دسته فلوئید قرار بگیرد. فلوئید ضد آفتاب نیز محصولی مایع، بر پایه آب با بافتی سبک است که غلظت زیادی ندارد و برای آب و هوای مرطوب و گرم بسیار مناسب است. این محصول خیلی سریع جذب پوست می‌شود، از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند و همزمان یک محافظ قوی برای پوست در برابر آفتاب سوختگی، ایجاد لک‌ و پیری زودرس می‌شود.

تفاوت‌ بین فلوئید و کرم ضدآفتاب

کرم و فلوئید ضد آفتاب تفاوت‌هایی در بافت، درصد چربی و فرمولاسیون دارند که باعث می‌شود هرکدام برای پوست خاصی مناسب باشند. در این بخش تفاوت های بین فلوئید و کرن ضدآفتاب را مرور می‌کنیم:

فرق فلوئید و ضدآفتاب

1. بافت

فرق فلوئید و ضدآفتاب در ظاهر و بافت آن‌ها کاملا مشخص است. فلوئید کاملا مایع است، بافت بسیار سبک‌تری نسبت به کرم دارد، راحت‌تر روی پوست پخش و جذب آن می‌شود. کرم های ضد آفتاب بافت غلیظ‌تر و سنگین‌تری دارند.

2. جذب چربی پوست

فلوئید ضدآفتاب معمولا حاوی یک ماده فعال در ترکیباتش است که برخلاف سایر محصولات، سبوم و چربی اضافی پوست را جذب می‌کند. این چربی اضافی ممکن است به خاطر هوای گرم و مرطوب ایجاد شده باشد و به‌مرور زمان موجب بروز جوش و آکنه شود.

3. قیمت

کرم‌های ضدآفتاب معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به نوع فلوئیدی‌شان دارند اما اگر قیمت فاکتور مهمی برایتان است، بهتر است هم‌زمان میزان مصرف کرم و فلوئید را با یکدیگر مقایسه کنید.

4. میزان مصرف در هر نوبت

معمولا میزان استفاده از فلوئید ضد آفتاب در هر نوبت به دلیل بافت سبک و مایع آن بیشتر است اما مقدار مشخصی از کرم ضد آفتاب کل پوست را به‌راحتی پوشش می‌دهد.

درباره میزان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در مقاله آموزش مصرف صحیح کرم ضد آفتاب بیشتر بخوانید.

5. محافظت در برابر اشعه آفتاب

میزان محافظت کرم و فلوئید در برابر نور خورشید یکسان است. آنچه تفاوت ایجاد می‌کند این است که کرم‌های ضدآفتاب معمولا در آب و هوای گرم با شدت تابش نور خورشید بالا، محافظت فیزیکی بیشتری ایجاد می‌کنند.

6. نوع پوست

با توجه به ترکیبات متفاوت کرم ضد آفتاب و فلوئید، گزینه کرم برای پوست‌های خشک و معمولی کاربرد بیشتری دارد، زیرا با افزودن چربی‌های مغذی به تامین رطوبت پوست و تقویت آن کمک می‌کند. از طرفی فلوئید به خاطر بافت سبک، جذب سریع و فرمولاسیون بر پایه آب، انتخاب بهتری برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه است.

7. نحوه مصرف

همان‌طور که می‌دانید استفاده از کرم ضدآفتاب برای حفظ سلامتی پوست اهمیت زیادی دارد اما هنگامی‌که گروهی از محققان درباره استفاده یا عدم‌استفاده از ضدآفتاب با مردم صحبت کردند، متوجه شدند که بسیاری از مردم به خاطر احساس چربی حاصل استفاده از کرم ضد آفتاب و زمان‌بر بودن مصرف آن، این محصول را استفاده نمی‌کنند. طی این نظرسنجی، مردم معتقد بودند اگر ضدآفتاب فلوئید یا مایع باشد، بیشتر احتمال دارد سراغ آن بروند. بنابراین استفاده از ضداآفتاب‌های فلوئید بسیار آسان‌تر است و خیلی سریع جذب پوست می‌شود.

جدول بررسی تفاوت فلوئید و کرم ضد آفتاب

در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از تفاوت ضد آفتاب کرمی و فلوئیدی را مشاهده کنید:

پارامترها کرم ضد آفتاب فلوئید ضد آفتاب
ترکیب اصلی چربی آب
ساختار بر پایه روغن بر پایه آب
بافت محصول کرمی، غلیظ و نسبتا سنگین سبک، مایع و روان
سرعت جذب به پوست به‌تدریج سریع
 

خاصیت

 

محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب

محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب، جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست، جذب چربی اضافی پوست و کاهش احتمال بروز جوش و آکنه
قیمت نسبتا ارزان‌تر نسبتا گران‌تر
حداقل میزان مصرف برای پوشش کامل کم زیاد
میزان محافظت در برابر آفتاب زیاد در برابر اشعه UV زیاد در برابر اشعه UV
مناسب برای پوست خشک و معمولی پوست چرب و مستعد آکنه
نحوه مصرف کمی زمان‌بر سریع و آسان
زمان استفاده 15 تا 20 دقیقه قبل از خروج از منزل 15 تا 20 دقیقه قبل از خروج از منزل

ضد آفتاب کرمی بهتر است یا فلوئیدی؟

اگر بخواهیم صادقانه به این سوال جواب دهیم، باید بگوییم که بهترین ضد آفتاب، ضدآفتابی است که بتوانید روزانه از آن استفاده کنید و نمی‌توان بین کرم و فلوئید، یک گزینه را به عنوان گزینه بهتر معرفی کرد. هرکسی متناسب با پوستی که دارد و آب و هوای محل زندگی خود، می‌تواند کرم یا فلوئید ضدآفتاب را انتخاب کند.

کرم ضدآفتاب و فلویید، هر دو محافظت بسیار بالایی در برابر اشعه‌های مضر آفتاب دارند. اینکه کدام‌ یک را برای پوستتان انتخاب می‌کنید، به ترجیحات شخصی، نوع پوست و میزان و شدت تابش نور خورشید در محل زندگی شما بستگی دارد. با توجه به توضیحات این مقاله، عموما کرم‌های ضد آفتاب برای پوست خشک و معمولی و فلوئید ضد آفتاب برای پوست‌های چرب توصیه می‌شوند اما باز هم این یک قاعده کلی است و اولویت، راحتی و ترجیحات پوستی شماست.

برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب برای تابستان بخوانید: راهنمای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب تابستان

سوالات متداول تفاوت فلوئید و کرم ضد آفتاب

چه تفاوتی بین کرم ضدآفتاب و فلوئید ضدآفتاب وجود دارد؟

فلوئید ضدآفتاب بافتی سبک و مایع دارد، بر پایه آب است و خیلی زود جذب پوست می‌شود؛ درحالی‌که کرم ضدآفتاب بافت کرمی و سنگین‌تر دارد و برپایه چربی ساخته می‌شود.

ضد آفتاب فلوئیدی بهتر است یا ضد آفتاب کرمی؟

به‌طورکلی می‌توان گفت کرم ضد آفتاب و فلوئید ضدآفتاب هر دو محافظت یکسانی در برابر اشعه‌های مضر آفتاب دارند. فلوئید بیشتر مناسب پوست‌های چرب است و کرم گزینه بهتری برای پوست‌های خشک محسوب می‌شود. همچنین در مناطق گرم با میزان و شدت تابش نور خورشید بالا، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب پیشنهاد می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 4 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا