تغذیه

مضرات خوردن فست فود برای پوست و مو چیست؟

در دنیای مدرن خوردن فست فود و غذاهای بیرون بر تبدیل به نوعی سبک زندگی شده است. از فواید فست فود اگر بخواهیم بگوییم، آماده سازی سریع آن در کوتاه‌ترین زمان ممک است اما آثار مخرب فست فود کم نیست و در طولانی مدت خود را روی سلامت بدن، پوست و مو نشان می‌دهد. با بررسی عوارض فست فود بر بدن و سلامتی بهتر درک خواهید کرد که فست فود چه بلایی بر سر پوست و مو شما می‌آورد! در این مقاله از مجله خانومی همراه ما باشید.

فست فود چیست؟

سوسیس و کالباس، سیب زمینی سرخ کرده، پنیر پیتزا، غذاهای بیرون بر و غذاهای تند سرشار از چربی‌های اشباع شده، قند مصنوعی، نمک و کربوهيدرات و فاقد فیبر لازم جزو فست فود (fast food) یا غذاهای فوری محسوب می‌شوند که به سرعت آماده شده و افراد روزانه با صرف کمترین زمان از آن‌ها استفاده‌ می‌کنند. اما خوردن فست فود هر چقدر هم لذت بخش و لذیذ باشد، آثار مخربی روی سلامت، پوست، مو و زیبایی دارد که گاهی بسیار ناخوشایند است.

چرا فست فود نخوریم؟ این سوالی است که احتمالا بارها از خودتان پرسیده و جواب‌های کلی در پاسخ شنیده‌ باشید. اما بیایید کمی با جزییات بیشتر به عوارض فست فود و مضرات خوردن آن روی بدن بپردازیم.

مضرات فست فود برای بدن و سلامتی

مضرات فست فود برای بدن

فست فودها عموما پرکالری، سرشار از مواد افزودنی، قند، سدیم و چربی بالا هستند که مشکلاتی مانند چاقی، اختلال در عملکرد کلیه‌ها، افزایش خطر دیابت، مشکلات گوارشی، قلبی عروقی و کبد چرب ایجاد می‌کند و مصرف بیش از حد آنها ممکن است باعث بروز انواع سرطان شود. همچنین تاثیر فست فود روی قسمت‌های مختلف بدن شامل موارد زیر است:

  • چاقی
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • افزایش چربی و فشار خون
  • ابتلا به کبد چرب
  • مشکلات قلبی عروقی
  • کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم و ویتامین D

عوارض خوردن فست فود روی سلامتی بدن

مضرات فست فود برای پوست چیست؟

اگر شما هم جز افرادی هستید که بخش زیادی از برنامه غدایی خود را به فست‌فودها اختصاص داده‌اید، بهتر است بدانید سلامت پوست و موی شم در خطر است.

فست فود غذایی فوری است که در همه گروه‌های سنی طرفداران بسیاری دارد و همه  افراد حداقل یک‌بار از غذاهای فست فودی استفاده کرده‌اند. اما شاید ندانید مضرات خوردن فست فود آن‌قدر زیاد است که بهتر است هرچه سریع‌تر مصرف آن را به حداقل برسانید. در ادامه به معرفی مواد پایه فست‌فود‌ها و اثر هر کدام روی سلامت پوست و موی شما می‌پردازیم.

مضرات فست فود برای پوست و زیبایی

تاثیر افزایش سطح چربی و کلسترول روی پوست

فست فودها سرشار از قند مصنوعی و نمک هستند که به مرور زمان باعث چرب شدن پوست، افزایش سطح چربی و کلسترول خون می‌شود و خون‌رسانی بدن را با مشکل رو به رو می‌کند. فشار خون بالا می‌تواند رنگ پوست را تیره کند، بافت پوست را از حالت یک‌دستی خارج کند، باعث ایجاد پف زیر چشم شود و حالتی خسته و مسن به چهره ببخشد.

به وجود آمدن آکنه پوستی

مصرف بی رویه فست فود به خصوص در نوجوانی به دلیل داشتن قند مصنوعی، اسیدها و چربی‌های مضر باعث برهم خوردن تعادل هورمون‌ها و به وجود آمدن التهاب‌های پوستی، جوش‌های چرکی و در مواردی کیست‌های پوستی می‌شود. برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه می‌توانید از رژیم غذایی برای جوش صورت استفاده کنید و از شر جوش‌ها راحت شوید.

تاثیر اختلال هورمونی روی پوست

مضرات خوردن فست فود کم نیست و علاوه بر ایجاد جوش، می‌توانند باعث اختلال هورمونی نیز بشوند. فست فودها به واسطه مواد نگهدارنده،  قندها و چربی‌ها می‌توانند تعادل هورمون‌ها را برهم بزنند و سبب بروز انواع جوش چرکی، آکنه و تحریک بیماری‌هایی نظیر سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) شوند.

احتمال بروز آلرژی پوستی

برای بعضی از افراد مواد اولیه‌ فست فود ممکن است باعث آلرژی شود. این آلرژی خود را صورت خارش‌های پوستی، حساسیت، دانه‌های ریز و التهاب نشان می‌دهد. قبل از اینکه فست فود بخورید حتما مطمئن شوید که به مواد آن حساسیت نداشته باشید. بهترین راه بررسی این موضوع استفاده از برندهای شناخته شده یا مراجعه به رستوران‌های معتبر است.

امکان بروز درماتیت

درماتیت یک نوع بیماری التهاب پوستی است که همراه با خارش و قرمز شدن سطح پوست خود را نشان می‌دهد. برخی مواد استفاده شده در فست فودهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت می‌توانند باعث درماتیت شوند؛ البته باید اشاره کنیم که این بیماری مسری نیست و در افراد علائم مختلف دارد.

چرب شدن پوست و مو

مواد نگهدارنده و چربی‌های اشباع نشده فست فودها باعث اختلالات هورمونی و ترشح بیش‌تر چربی در سطح پوست سر و بدن می‌شود و اگر پوست چربی داشته باشید آکنه‌ها و جوش‌های سطح بدن را تحریک می‌کند.

بروز جوش صورت

پایه‌ بیشتر فست فودها سوسیس و کالباس است. سوسیس و کالباس بخاطر مواد نگهدارنده‌ای که دارند باعث به وجود آمدن جوش و حساسیت‌های پوستی می‌شوند. جوش صورت انواع مختلفی دارد، اگر مدتی است که صورتتان پر از جوش می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند مصرف سوسیس و کالباس باشد. برای تشخیص نوع جوش خود می‌توانید به مقاله جوش صورت من از کدام نوع است؟ مراجعه کنید.

بروز لک پوستی

فست فود‌ها معمولاً چرب هستند و در روغن‌های سرخ کردنی درست می‌شوند اما در برخی رستوران‌ها از روغن‌های سوخته چندین بار استفاده می‌شود که به شدت مواد غذایی را مسموم می‌کند و برای پوست و بدن مضر است. چرا که روغن سوخته، چربی فست فودها و ترکیبات نشاسته در سوسیس و کالباس باعث جمع شدن چربی‌های غیر اشباع در منافذ پوست و در نتیجه بروز لک، جوش و مشکلات گوارشی می‌شود.

پیری زودرس پوست

طعم لذیذ فست فود بخاطر وجود مقادیر زیادی از نمک و افزودنی‌های مضر است که روی سلامت پوست و بدن تاثیر گذار است. نمک و افزودنی‌های موجود در فست فود باعث می‌شود افزایش سدیم بدن می‌شود و روند طبیعی پوست و بدن را بهم می‌ریزد که نتیجه آن ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست، جوش، فشار خون و حتی سرطان است.

قند مصنوعی دشمن اصلی سلامت پوست

غذاهای فست فودی سرشار از قند مصنوعی هستند. این قندها یکی از موادی هستند که به پوست آسیب شدیدی می‌زنند، از تولید کلاژن جلوگیری می‌کنند و ظاهری شکسته و مسن به چهره شما می‌دهند. قندهای مصنوعی در بدن ما به صورت چربی در بافت‌های بدن ذخیره می‌شوند و به مرور زمان به شکل بیماری‌های مختلفی ظاهر می‌شوند.

مواد نگهدارنده قاتل بی‌رحم پوست

در فست فود از مواد مضر نگهدارنده خیلی زیاد استفاده می‌شود تا در طولانی مدت طعم و ظاهرخودرا حفظ کنند. این مواد نگهدارنده یکی از بزرگ‌ترین مضرات فست فود برای پوست است که باعث ایجاد چین و چروک و تغییر رنگدانه‌های پوستی می‌شود.

عوارض فست فود روی مو چیست؟

همان‌گونه که فست فود بر پوست عوارض بسیار بدی دارد برای مو هم همین طور است. ما باید در وعده‌های غذایی انواع ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت کنیم اما فست فودها دارای مواد مغذی غنی نیستند و نمی‌توانند نیاز بدن به مواد مغذی و ویتامین‌ها را تامین کنند.

در صورت عدم تامین مواد مورد نیاز بدن، عارضه‌هایی نظیر ریزش مو، لک و جوش به سراغ شما خواهند آمد. برای مثال مصرف زیاد و طولانی مدت فست فودها باعث ریزش غیر عادی مو می‌شود. ممکن است که شما در سن ۲۳ یا ۲۴ باشید اما با ریزش شدید مو مواجه شده باشید دلیل این امر می‌تواند چربی‌ها و قندهای موجود در فست فودها باشد.

با انواع دیگر مواد مضر برای پوست و مو در مقاله به این ۵ ماده غذایی مضر برای پوست و مو نه بگویید، آشنا شوید.

مضرات فست فود برای کودکان چیست؟

مصرف فست فود در کودکان عوارض بدتری دارد چراکه کودکان بدن حساس‌تری نسبت یه بزرگسالان‌ دارند و امکان این وجود دارد که به دلیل ازدیاد قندهای مصنوعی و نمک مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود بیایید. چرا که کودکان در تصفیه کردن این مواد دچار مشکل می‌شود و این مشکل ممکن است به صورت کهیر و مشکلات گوارشی بروز پیدا کند.

فست فود چه عوارضی روی کودکان دارد؟

برای مبارزه در برابر مضرات فست فود چه کنیم؟

اگر به هر دلیلی مجبور به مصرف فست فود هستید باید در کنار آن از خوراکی‌های مغذی استفاده کنید تا کمبودهای بدن را جبران کنید. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو و جوش‌های پوستی ناشی از تغذیه نا مناسب وجود دارد که در ادامه برایتان این راهکارها را توضیح می‌دهیم.

پروتئین کافی بخورید

موهای سر از پروتئین ساخته شده‌اند که اگر پروتئین دریافتی بدنتان به حدی که نیاز است برسد، می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. مصرف مواد غذایی‌هایی مثل تخم مرغ، لوبیا، ماهی و موارد این‌چنین می‌تواند به بهبود وضعیت موهای شما کمک کند چرا که این مواد سرشار از پروتئین هستند.

آهن کافی در برنامه غذایی داشته باشید

تامین بودن آهن بدن جریان انتقال اکسیژن به بدن را تسریع می‌کند. با دریافت آهن اکسیژن بهتر به پوست سرتان می‌رسد و هر چه که جریان انتقال اکسیژن در سر شما بیش‌تر باشد موهای سالم‌تری خواهید داشت. با مصرف مواد غذایی مثل خرما، کشمش و تخم مرغ می‌توانید آهن دریافت کنید.

ویتامین C را فراموش نکنید

برای جذب آهن بیش‌تر در بدن می‌توانید از ویتامین C کمک بگیرید. این ویتامین باعث می‌شود آهن مواد غذایی که مصرف می‌کنید سریع‌تر در بدن جذب شود. اگر بدن شما آهن کافی دریافت کند اما ویتامین C بدن شما کم باشد بی فایده است.  شما می‌توانید ویتامین C را از مرکبات، توت فرنگی و قرص جوشان ویتامین C تامین کنید.

اهمیت روی را جدی بگیرید

کمبود روی باعث ریزش مو می‌شود. با دریافت این ماده‌ی معدنی فولیکول‌های مو تقویت می‌شود. غذاهای دریایی و گردو سرشار از روی هستند که با مصرف آن‌ها می‌توانید روی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

کمبود بیوتین را جبران کنید

کم پیش می‌آید که بدن شما با کمبود بیوتین مواجه شود، اما  ممکن است اتفاق بیوفتد. کمبود بیوتین باعث ریزش مو و کچلی می‌شود. بدن به طور طبیعی بیوتین را تولید می‌کند اما اگر بدن شما با کمبود بیوتین مواجه شد می‌توانید از موادی مثل تخم مرغ، جگر گاو و اسفناج استفاده کنید.

دمنوش گیاهی بخورید

با مصرف گیاهان دارویی و دمنوش‌های طبیعی می‌توانید از عوارض فست فود جلوگیری کنید. از معروف‌ترین این گیاهان به‌لیمو است که سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان است و به بهبود عملکرد بدن و دستگاه گوارش کمک می‌کند.

آب کافی بنوشید

آب یکی از نیازهای اساسی بدن است و شما  با خوردن آب کافی می‌توانید سموم بدن را با سرعت بیش‌تری دفع کنید و از ریزش مو و چروکی پوست هم جلوگیری کنید.

جلوگیری از مضرات فست فود

کلام آخر

در این مطلب از عوارض فست فود بر پوست و مو گفتیم که با داشتن یک برنامه غذایی سالم، شامل مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد، می‌توانید پوست و مویی سالم داشته باشید. شاید بر اساس سبک زندگی خود مجبور به مصرف فست فود باشید اما راه‌های جایگزینی مثل غذاهای سالمی که سریع آماده شوند هم وجود دارد.

سوالات متداول مضرات فست فود

خوردن فست فود چه مضراتی برای بدن دارد؟

مهم‌ترین عوارضی که فست فود برای بدن دارد، افزایش وزن، مشکلات دستگاه گوارش، افزایش چربی و فشار خون، ابتلا به کبد چرب، مشکلات قلبی عروقی، کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم و ویتامین D است. همچنین فست فود مضراتی برای پوست و مو دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

آیا فست فود باعث اختلال در رشد کودکان می‌شود؟

یکی از موارد تأثیرگذار در رشد کودکان، برنامه تغذیه آن‌هاست. فست فود‌ها دارای ارزش غذایی پایین از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن هستند و مانع از جذب مواد مغذی در بدن آنها می‌شوند. به‌علاوه استفاده مداوم از فست فود احتمال بروز افزایش وزن، چربی و دیابت در کودکان را بالا می‌برد.

خوراکی هایی که باعث جوش صورت می‌شود، چیست؟

مصرف بیش از حد خوراکی‌های دارای طبع گرم، انواع فست فود، مواد قندی، چربی‌های و شیرینی جات باعث بروز جوش صورت می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 4.5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا