آرایشمراقبت از پوست

تاریخ انقضا لوازم آرایشی بهداشتی را چطور تشخیص دهیم؟

لوازم آرایشی بهداشتی هم مانند هر محصول دیگری تاریخ انقضا دارند! اگر از تاریخ مصرف یک محصول غذایی بگذرد، خیلی راحت آن را دور می‌ریزیم، تا مبادا مسموم یا مریض شویم اما فکر می‌کنیم لوازم آرایشی تاریخ انقضا ندارند و تا قطره آخر آن‌ها را حتی بعد از گذشت سال‌ها استفاده می‌کنیم. شاید یکی از دلایل این‌کار هزینه‌ای است که بابت محصولات آرایشی می‌پردازیم. از طرفی چون بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی فاقد برچسب تاریخ تولید و انقضا هستند یا اگر تاریخ مصرف مشخصی هم داشته باشند، روی جعبه آن‌ها حک شده که اگر آن جعبه را نداشته باشید احتمالا متوجه گذشتن تاریخ آنها نخواهید شد، تصورات بر این است که این لوازم بهترین زمان مصرف را ندارند و تا سال‌ها پس از خرید لوازم آرایشی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ما می‌گوییم این تصور اشتباه است و محصولات آرایشی هم تاریخ انقضا دارند. در این نوشتار نحوه تشخیص تاریخ انقضای انواع لوازم آرایشی بهداشتی را برایتان توضیح می‌دهیم و خواهیم گفت هریک از این محصولات باید در چه شرایطی نگهداری شوند، چراکه نحوه نگهداری محصولات آرایشی روی تاریخ مصرف آنها تاثیرگذار است.

به تاریخ انقضا لوازم آرایشی دقت کنید

بهترین‌های آرایشی رو از برند دلخواهت انتخاب کن!

تاریخ انقضا لوازم آرایشی داخلی

تاریخ تولید و انقضای محصولات آرایشی بهداشتی داخلی عموما روی بسته بندی آن‌ها نوشته شده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، برای اینکه مدت زمان مصرف دقیق این محصولات را داشته باشید، پس از خرید، این تاریخ‌ها را جایی یادداشت کنید تا اگر فراموش کردید با رجوع به آن، محصولات خریداری شده را در بهترین زمان مصرف خود استفاده کنید.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی خارجی

تشخیص تاریخ تولید و انقضای محصولات آرایشی خارجی کمی پیچیده‌تر است. تاریخ انقضای این محصولات به دو صورت بررسی می‌شود؛ پیش از باز کردن درب محصول و پس از باز کردن درب محصول.

محصولات خارجی در صورت باز نشدن درب آنها 2 تا 3 سال ماندگاری دارند.  اعداد و علائمی رو بسته‌بندی این محصولات درج شده است که به تشخیص تاریخ انقضای آن‌ها کمک می‌کند. به‌طور مثال اگر اعدادی مانند 202101206 را روی محصولی مشاهده کردید، همان تاریخ انقضای محصول است و اگر حرف PROD کنار اعدادی درج شده باشد، به‌معنای تاریخ تولید محصول است. همچنین تاریخ انقضا با علامت مخصوصی روی بدنه محصول مشخص می‌شود که به آن POA هم گفته می‌شود و منظور تعداد ماه‌هایی است که می‌توانید پس از باز شدن درب محصول از آن استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر عدد 24 را کنار حرف M مانند تصویر زیر مشاهده کردید، یعنی می‌توانید تا 24 ماه پس از باز کردن درب محصول از آن استفاده کنید.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی خارجی

✨ پیشنهاد مطالعه : راهنمای جامع آرایش حرفه‌ای چشم

تاریخ انقضای لوازم آرایشی چه مدت است؟

برخی افراد به تاریخ انقضای کرم‌هایی که برای صورتشان استفاده می‌کنند اهمیت زیادی می‌دهند اما زمان انقضا لوازم آرایشی رو جدی نمی‌گیرند. هر ماده‌ مصرفی يك تاريخ توليد دارد و يك تاريخ انقضا. وسايل آرايشی هم از اين قاعده مستثنی نيستند. اما از آنجایی كه به مرور زمان اين تاريخ از بين می‌رود یا ما متوجه آن نیستیم، مدت زمان مصرف این لوازم را فراموش می‌کنیم. اما همان‌طور كه با جوشاندن شير می‌توانيم تشخيص دهیم شير فاسد شده يا نه، علامت تاریخ انقضای لوازم آرايشی هم قابل تشخیص است که اگر به آنها توجه کنیم، نشانه‌های فاسد شدن آن برایمان کار چندان سختی نخواهد بود.

1- تاریخ انقضای مداد چشم

مداد چشم معمولا نشانه‌های ظاهری ندارد كه به شما اعلام كند مداد چشم‌تان خراب شده است. اما هر بار كه قصد استفاده از مدادتان را داريد، يك‌بار آن را بتراشيد تا اگر آلودگی‌ای روی مداد وجود داشت، از بين برود و این‌کار باعث می‌شود طول عمر مدادتان بیشتر شود. اگر هنگام استفاده از مداد چشم احساس سوزش و خارش كردید، بدون هيچ ترديدی با مدادتان خداحافظی كنید.

تاریخ انقضای مداد چشم 18 تا 24 ماه است.

تاریخ انقضا مداد چشم

2- تاریخ انقضای ريمل

ریمل جزو لوازم آرایشی محبوبی است که عموما مصرف روزانه دارد و بعضی از افراد به دلیل مصرف زیاد این محصول هر 4 یا 5 ماه یکبار اقدام به خط چشم را باز می‌کنید، باكتری‌های موجود در محیط به ریمل و خط چشم‌ شما می‌چسبد یا وارد محفظه آن‌ها می‌شود. به همین خاطر ممکن است بعد از چند وقت در چشمان‌تان احساس سوزش کنید. از نشانه‌های ديگری كه می‌توانید متوجه شوید ريملتان خراب شده یا نه، گلوله شدن مايع ريمل روی برس و عوض شدن بوی آن است.

تاریخ انقضای ریمل 3 تا 4 ماه است.

تاریخ مصرف استاندارد ایمل چقدر است؟

3- تاریخ انقضای كرم پودر

یکی از دلایل مشکلات پوستی استفاده از کرم‌های نامرغوب و تاریخ گذشته است. بنابراین سعی کنید به‌هنگام یا احساس کردید روی پوست‌تان ماسیده است، مطمئن باشید فاسد شده و دیگر نباید از آن استفاده کنید.

تاریخ انقضای کرم پودر بین 6 تا 12 ماه  و قدرت ماندگاری کانسیلرها حداکثر یک سال است.

تاریخ مصرف کرم پودر چقدر است؟

✨ پیشنهاد مطالعه : 6 نکته طلایی که پیش از خرید کرم پودر باید به آنها توجه کنید

4- تاریخ انقضای رژ لب

رژ لب جزو لوازمی است که چون با دهان در تماس است و ممکن است حتی با نوشیدن یک لیوان آب وارد دستگاه گوارش ما شود، توجه به مواد تشکیل دهنده و تاریخ انقضای آن بسیار پراهمیت است. بنابراین، اگر زماني رژ لب‌ جامد به سختی روی لب كشيده شد، بیش از حد روغنی بود و بوی بدی گرفت، مطمئن باشید، فاسد است. اگر هم رژلب مایع استفاده می‌کنید و پس از مدتی حالت چسبندگی پیدا کرد، باید آن را دور بیندازید.

تاریخ انقضای رژ لب بین 12 تا 18 ماه است.

5- تاریخ انقضای پودری‌ها

در مورد تاریخ انقضا پنکک و رژ گونه پودری، خوب است که بدانید این محصولات تاریخ انقضای طولانی‌تری دارد. به‌طور نرمال پنكک و رژ گونه تا 2 سال قابل استفاده هستند و از آنجايی‌كه در ساختارشان روغن و آب وجود ندارد، خيلي ديرتر خراب می‌شوند. درباره‌ سايه چشم پودری از آنجايی كه قبلا هم گفتيم خيلی بايد حواستان به موادی باشد كه برای آرایش چشم استفاده می‌كنيد، چراکه چشم عضو حساسی است و به‌شدت در مقابل آلودگی واکنش نشان می‌دهد. بهتر است هر 18 ماه یک‌بار اقدام به تعویض سایه چشم خود کنید.

تاریخ انقضای پودری‌ها 18 تا 24 ماه است.

تاریخ مصرف انواع پودرهای آرایشی - رژ گونه، پنکک، سایه چشم

آیا براش‌های آرایشی هم تاریخ انقضا دارند؟

براش‌های آرایشی از قوانین تاریخ انقضا لوازم آریشی تبعیت نمی‌کنند ولی از آنجایی‌که اين براش‌ها برای پخش كردن كرم پودر و رژگونه، سايه زدن، رژ لب زدن و … استفاده می‌شوند به همين دلیل بهتر است ماهی يک‌بار آن‌ها را با آب ولرم و يك مايع شستشوی ملايم بشوييد و اجازه دهید کاملا خشک شوند و سپس از آن‌ها استفاده کنید. هر زمان كه براش‌ها تغيير شكل دادند و شروع به ريختن كردند، موقع آن رسيده كه سراغ خريد براش تازه بروید.

تاریخ انقضای انواع دیگر لوازم آرایشی بهداشتی

  • لاک ناخن: 1 تا 2 سال
  • ژل دوش و شامپو: 2 تا 3 سال
    لوسیون بدن: 12 ماه
  • مداد ابرو: 2 سال
  • کرم روز و شب: 6 تا 9 ماه

نکات کلی برای تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی بهداشتی

مواردی که در بالا اعلام شد حداکثر زمانی است که باید از محصولات آرایشی بهداشتی خود استفاده کنید، آن هم زمانی‌که این محصولات در شرایطی مناسب نگهداری شوند. اما ممکن است با توجه محل نگهداری این لوازم و میزان رطوبت محیط، تاریخ انقضاهای مشخص شده در مورد تمامی آنها صادق نباشد و گاهی بااینکه محصولی تاریخ انقضا دارد، اما فاسد شده باشد. بنابراین نکات زیر را در مورد طول عمر محصولات آرایشی بهداشتی خود درنظر بگیرید:

  • در صورت خشک شدن ریمل آن را دور بیندازید و سعی نکنید با ریختن مایعات مختلف در آن، دوباره از ریمل خشک شده استفاده کنید.
  • برای استفاده از لوازم آرایشی مربوط به چشم‌ها بسیار حساس باشید و در صورت دیدن سوزش یا هر تغییری در ناحیه چشم، استفاده از آن را متوقف کنید.
  • محصولات آرایشی کاملا شخصی هستند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • محصولات آرایشی خود را در محیط خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.
  • به تغییر رنگ و بوی لوازم آرایشی بهداشتی خود حساس باشید.

بدون نگرانی محصولات مراقبت از پوستت رو تهیه کن
خرید

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا