مراقبت از پوست

چرا میزان pH شوینده صورت شما مهم است؟

سوال بسیاری از افراد هنگامی‌که به آنها توصیه می‌کنیم که از فیس واش‌ و شوینده‌ها با PH مناسب استفاده کنند، این است که اصلاً pH چیست؟ بنابراین لازم دیدیم مطلبی کامل درباره pH پوست گردآوری کنیم تا کمک کند محصولی با Ph مناسب پوست صورت انتخاب کنید. اما بگذارید قبل از هر چیز به سوال اول یعنی PH چیست، پاسخ دهیم.

pH مخفف power of hydrogen یا potential hydrogen به معنای «قدرت هیدروژن» یا «هیدروژن بالقوه» است. این عبارت یک معیار اندازه‌گیری استاندارد برای اسیدی یا قلیایی بودن یون‌های هیدروژن‌ محلول در آب به‌شمار می‌رود. عدد PH بین 0 تا 14 متغیر است. اگر عدد 7 را عددی خنثی فرض کنیم، هر چیزی زیر عدد 7 باشد، اسیدی بوده (مانند آب لیمو با پی اچ 2 تا 3) و هر چیز با عدد بالاتر از 7 هم قلیایی یا باز است.

pH = -log [H+]

مقیاس pH همان‌طور که از فرمول بالا مشاهده می‌کنید از یک لگاریتم ناشی می‌شود. محلول‌های بسیار باز یا اسیدی هرگز نباید روی پوست ما قرار بگیرند. اما حالا که فهمیدید  PH چیست، احتمالاً سوال دیگری ذهنتان را مشغول خواهد کرد: PH چه ارتباطی با پوست صورت دارد؟ با ما همراه باشید تا به جواب سوالتان در این مورد پاسخ دهیم.

PH فیس واش

PH چه ارتباطی با پوست شما دارد؟

مطالعات بسیار زیادی نشان می‌دهد زمانی که PH پوست شما کمتر از عدد 5 باشد، پوست بسیار سالم‌تر، مرطوب‌تر و جوان‌تر خواهد بود. پوست ما به‌طور طبیعی یک پوشش اسیدی تولید می‌کند. این پوشش در واقع یک لایه محافظ است که باکتری‌های بد و خوب را داخل خود نگه می‌دارد. این پوشش اسیدی از سرامیدها و سلول‌های مرده پوست، سبوم، آنزیم‌ها و حتی قطرات عرق تشکیل می‌شود. PH پوست ما توسط این لایه تعیین می‌شود.

به عبارتی دیگر پوشش محافظ روی پوست صورت ما از نوع اسیدی است. میانگین pH پوست چیزی در حدود 4.5 تا 5.5 (عدد مطلوب 4.7) است. این عدد می‌تواند بسته به سن، سبوم، عرق، جنسیت و محصولات موضعی مختلف متفاوت باشد. البته محصولاتی که کمی پایین‌تر یا بالاتر از سطح pH ما هستند، آسیب چندانی به ما نمی‌زنند. اما PH اسیدی پوست ما چه مسئولیتی به گردن دارد؟

PH از پوست در برابر آلودگی‌های اجتناب‌ناپذیر محیطی، باکتری‌ها و قارچ‌ها و همچنین ویروس‌ها محافظت می‌کند. به‌علاوه آنچه به نام نرمی و لطافت پوست می‌شناسیم، ناشی از PH پوست است.

احتمالاً شما هم متوجه شده‌اید هنگامی‌که پوست خود را با استفاده از ژل شستشوی صورت عمیقاً تمیز می‌کنید، احساس سبکی خاص و البته غیرطبیعی به شما دست می‌دهد. این به دلیل آن است که لایه اسیدی روی پوست دچار دگرگونی و تغییرات شده است. برای مثال حتی شستن دست‌ها با آب می‌تواند PH پوست را تغییر دهد اما نباید این نکته را از یاد برد که پوست ما توانایی خارق‌العاده‌ای برای ترمیم خود دارد.

حال برعکس، برهم خوردن PH پوست صورت شامل قلیایی یا اسیدی شدن لایه سطح پوست می‌تواند اثرات ناراحت‌کننده و آسیب‌های فراوانی به پوست ما وارد کند. این مشکلات عبارتند از:

  • التهابات و حساسیت
  • آکنه
  • خشکی و دهیدراته شدن
  • درماتیت آتوپیک
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • قرمزی و بثورات
  • چین و چروک
  • پیری زودرس

ph ژل شست و شوی صورت

چرا PH پاک کننده پوست شما مهم است؟

پاک کننده‌ها حاوی سورفکتانت‌هایی هستند که به پاکسازی پوست از چربی‌ها و ناخالصی‌ها کمک می‌کنند. اما در عین حال این مواد می‌توانند پوشش پوستی شما را از بین ببرند. اگر از پاک‌کننده‌ای استفاده می‌کنید که خیلی اسیدی (زیر pH 2.5 تا 3) یا خیلی قلیایی (بالاتر از pH 7 تا 7.5) است، محافظت از پوست برای شما سخت‌تر می‌شود.

اگر به‌طور مداوم از پاک‌کننده های بیش از حد قلیایی استفاده می‌کنید، می‌توانید به مرور پوسته‌ پوسته‌ شدن و خشکی پوست را تجربه کنید. از سوی دیگر، اگر از شوینده‌ای استفاده کنید که بیش از حد اسیدی است، پوست شما بعد از مدتی بسیار چرب و تحریک‌پذیر خواهد شد.

اگر پاک کننده‌های PH بالا باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شوند، چرا وجود دارند؟

واقعیت این است که پاک‌کننده‌ های با pH بالا می‌توانند به خوبی ناخالصی‌ها و روغن‌های روی پوست را از بین ببرند. اما همواره توصیه می‌شود اگر از محصولات با PH بالا استفاده می‌کنید، حتماً در کنار آن استفاده از یک تونر آبرسان و متعادل کننده pH نیز در روتین پوستی خود داشته باشید.

محصولات متعادل کننده pH دارای فرمولی مابین pH 4 تا pH 7 هستند. شما با استفاده از تونر تنظیم کننده ph پوست، می‌توانید به‌طور موثر پوست خود را متعادل کنید. همچنین اسکراب و لایه بردارها زمانی بهترین عملکرد را خواهند داشت که PH آنها 3.5 باشد. این موضوع باعث می‌شود سیستم نوسازی سلولی پوست تحریک می‌شود؛ بنابراین سعی کنید حتماً از یک تونر تنظیم کننده PH پوست بعد از استفاده از فیس واش و شوینده‌های صورت اسفاده کنید.

ph انواع فیس واش چیست؟

چطور باید pH شوینده صورت را متناسب با پوست انتخاب کنیم؟

اگر دارای پوست معمولی هستید، احتمالاً می‌توانید یک پاک کننده با pH بالاتر را تحمل کرده و تنها با یک تونر این تفاوت را برطرف کنید. برای کسانی‌که پوست حساس، ملتهب، آکنه‌ای یا خیلی چرب و خیلی خشک دارند، بهتر است پاک کننده‌ای زیر PH 7، یعنی ترجیحاً بین 4 تا 6.5 ، انتخاب کنند.

در واقع افزایش PH و قلیایی بودن بیش از اندازه، باعث ایجاد چربی بسیار زیادی روی پوست صورت می‌شود. همان‌طور که می‌دانید چربی زیاد آکنه، جوش و تجمع باکتری روی پوست ایجاد می‌کند. از سمت دیگر کاهش PH نیز سبب چین و چروک، پیری زودرس و خشکی بیش از اندازه پوست خواهد شد. بنابراین PH شوینده های صورت باید برابر با 5.5 و خاصیت متعادل‌سازی باشد.

هرگز فراموش نکنید که شما صرفاً می‌خواهید با پاکسازی پوستتان حس تمیزی داشته باشید اما این موضوع هرگز نباید به قیمت تغییر PH و خراب شدن پوست شما تمام شود! استفاده از فیس واش‌ها سبب رطوبت‌رسانی، پاکسازی عمیق و تناسب PH پوست صورت شما می‌شوند. همچنین ما به شما توصیه می‌کنیم برای اطمینان از کارآیی، پس از استفاده از فیس واش از یک تونر تنظیم کننده PH نیز استفاده کنید.

Ph صابون چیست؟

Ph صابون چیست؟

حتماً یادتان می‌آید که تا همین چند سال پیش، بسیاری افراد از صابون برای شستشوی صورت خود استفاده می‌کردند. همین امروز هم برخی از افراد هنوز از صابون برای شستشوی صورت و البته بدن خود استفاده می‌کنند. اما ایراد کار کجاست؟

شما نباید پوست صورت خود را با بدنتان مقایسه کنید. پوست صورت بسیار حساس و آسیب‌پذیر است. حتی PH پوست صورت نیز با پوست بدن متفاوت است. در حقیقت صابون محصولی است بر پایه قلیایی و با PHای برابر با 9، در حالی‌که پوست شما دارای ویژگی اسیدی است. برخلاف صابون‌های قلیایی، پوست شما به‌طور طبیعی اسیدی است و بنابراین باید سطح pH آن چیزی بین 4 تا 6.5 باشد. این موضوع در مورد انواع پوست چرب هم به درستی صدق می‌کند.

همچنین مصرف صابون علاوه‌بر تغییر PH پوست صورت، تمامی رطوبت پوستی را نیز از بین می‌برد. این موضوع باعث چروک، پیری زودرس و خشکی صورت می‌شود. اما برخی از افراد از ما سوال می‌کنند که پس چرا دکتر پوستمان یک صابون برای شستشوی صورتمان تجویز کرده است؟ باید به شما بگوییم، ساختار این صابون‌ها که اکثر اوقات آنتی باکتریال نیز هستند، با ساختار صابون متفاوت است. این صابون‌های طبی غالباً PH متفاوتی با PH پوست صورت ما ندارند.

PH پن‌ صورت چیست؟

برخی اوقات پزشکان پوست برای درمان و بهبود پوست صورت پن صورت تجویز می‌کند. اما ممکن است شما فکر کنید این محصول نوعی صابون است!
اما باید به شما بگوییم که پن صورت با ظاهری مشابه صابون، نوعی تمیزکننده مطمئن و بسیار باکیفیت برای شستشوی صورت شما است. pH پن صورت بسیار کم ( حدود 6) است و خاصیت اسیدی بودن آن باعث می‌شود تا به پوست صورت ما آسیب نرسد. در حالت عادی نیز هر زمان احساس کردید PH پوستتان حالت غیرعادی و غیرطبیعی دارد، می‌توانید از یک پن صورت استفاده کنید.

PH پن صورت

معرفی سه شوینده صورت محبوب با PH پایین

انتخاب شوینده مناسب می‌تواند از منابع مختلفی صورت بپزیرد، میزان محبوبیت کالا‌ها در میان مصرف‌کننده، برند معتمد یا محبوب و یا معرفی محصول توسط منابع معتبر از این روش‌ها هستند. در اینجا برای سهولت انتخاب بهترین شوینده صورت با PH پایین سعی کردیم تا سه محصول پرطرفدار و محبوب را به شما معرفی کنیم:

1. فوم پاک کننده صورت ژاک آندرل پاریس، مناسب همه نوع پوست!

فوم‌ها، شوینده‌هایی کف مانند هستند که به عمق پوست شما نفوذ می‌کنند و به پاکسازی آن می‌پردازند. شوینده با PH پایین، مخصوص تمامی پوست‌ها: فوم پاک کننده صورت ژاک آندرل پاریس، یک شوینده صورت بسیار باکیفیت است که در عین این که لطافت پوست شما را حفظ می‌کند، به پاکسازی عمیق پوستی را نیز انجام می‌دهد. پس از استفاده از این فوم، پوست شما درخشان و شفاف خواهد شد.

عصاره بابونه و آلوئه‌ورا موجود در این محصول، ضد التهاب بوده و باکتری‌های مولد آکنه و جوش را از بین می‌برد. همچنین در کنار تمام این مزایا، PH پوست شما با استفاده ممتد از این محصول هرگز دستخوش تغییرات و برهم خوردن نخواهد شد. زیرا PH پایین فوم ژاک آندرل پاریس کاملاً با انواع پوست سازگار است. یادتان نرود، این یک مزیت است!

فوم پاک کننده صورت مدل Aqua Foam ژاک آندرل پاریس

خرید فوم پاک کننده مناسب پوست چرب ژاک آندرل پاریس

2. ژل شست و شوی صورت هیدرودرم، با PH مناسب پوست های خشک!

اگر دارای پوست خشکی هستید و می‌خواهید شوینده‌ای با PH پایین داشته باشید: ژل شستشوی صورت هیدرودرم برای شما مناسب است. به جز موارد ارثی، اختلالات هورمونی، مصرف داروها و تغذیه نامناسب از اصلی‌ترین علل خشکی پوست است. رطوبت کم پوست خشک، سبب بسیاری از آسیب‌ها و در راس آن پیری زودرس می‌شود. اما چاره چیست؟

ژل شستشوی صورت هیدرودرم مخصوص پوست‌های خشک، سلول‌های مرده پوست را از میان برداشته و به پاکسازی عمیق پوست و منافذ آن می‌پردازد. همچنین خاصیت رطوبت‌زایی این محصول یکی از مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود. شی باتر، عصاره آلوئه‌ورا و گلسیرین پوست شما را عمیقاً آبرسانی کرده و در عین حال PH پایین و سازگار با پوست این محصول نیز باعث می‌شود هیچ آسیبی سلامت پوست شما را تهدید نکند.

ژل شستشو صورت پوست خشک هیدرودرم

خرید ژل شستشو صورت پوست خشک هیدرودرم

3. ژل شوینده آنتی پولوشن سینره، با ph مناسب پوست‌های چرب

برخی از افراد عادت دارند، پوست چرب خود را با صابون بشویند! این افراد بر این باورند که محصولاتی مانند صابون با خشک کردن پوست چرب، آنها را از شر چربی نجات می‌دهد! اما این یک باور کاملاً اشتباه است!! صورت چرب خود را با ژل شوینده آنتی پولوشن سینره مخصوص پوست های چرب، سازگار با PH پوستی، بشویید! این ژل محصولی ملایم است و به تنظیم ترشح چربی و سبوم و همچنین PH پوست صورت کمک بسزایی می‌کند.

ژل صورت سینره با فرمولاسیون ویژه خود به پاکسازی عمیق پوست و منافذ آن از آلودگی و چربی‌های زائد کمک کرده و آبرسانی همراه با حفظ رطوبت پوست صورت را به خوبی انجام می‌دهد. این ژل ضدجوش، آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده هم هست. همچنین در ساخت و تولید این محصول هیچ‌گونه تست حیوانی انجام نشده که خود مزیتی برای انتخاب آن است.

ژل شوینده آنتی پولوشن پوست چرب سینره

خرید ژل شستشوی صورت سینره مناسب پوست چرب

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا برایتان اطلاعات کاملی از اهمیت ph پوست صورت ارائه کنیم تا بتوانید با توجه به نکات مهم و بازه عددی این مولفه، پوستی شاداب و ایده‌آل داشته باشید. محصولات معرفی شده در این مقاله همگی از پرفروش ترین و محبوب ترین شوینده های صورت هستند که افراد زیادی از آن‌ها نتیجه گرفته‌اند. اگر دوست دارید شوینده های بیشتری را بشناسید و با محصولات معرفی شده مقایسه کنید، به فروشگاه خانومی سری بزنید تا با محصولات بیشتر آشنا شوید و نظرات افراد را بررسی کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا