مراقبت از مو

با موخوره و عوارض آن آشنا شوید

موخوره! پدیده‌ای که بیشتر ما با آن روبرو می‌شویم و راهکار درستی برای مقابله نداریم. معمولاً اولین پاسخی که در مواجه شدن با موخوره به ذهنمان می‌رسد، کوتاه کردن مو است. شاید کوتاه کردن موها برای بعضی افراد جواب بدهد ولی بیشتر کسانی که برای رفع موخوره، موهای خود را کوتاه کرده‌اند می‌گویند که بعد از مدت کوتاهی، دوباره موهایشان موخوره گرفته است؛ پس نمی‌توان به عنوان درمان قطعی موخوره به آن نگاه کرد.

در این مقاله از مجله خانومی، با علت و عوارض موخوره آشنا خواهید شد و چند راهکار خانگی برای پیشگیری و درمان موخوره را شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از چند شاخه شدن موهای خود جلوگیری و سلامت موهای خود را تضمین کنید.

موخوره چیست؟

موخوره (Hair leprosy or Split ends) دلیل به هم ریختگی و از بین رفتن زیبایی ظاهر موهای شماست. در حقیقت، علت موخوره، خشکی مو است که طی آن روی سطح تار مو شکاف‌هایی ایجاد می‌شود و به مرور زمان موها ظاهر یکدست و مرتب خود را از دست می‌دهند. باور عمومی بر این است که مو خوره باعث شاخه شاخه شدن انتهای مو می‌شود اما موخوره شاخه‌ای تنها یک نمونه از انواع موخوره است که در ادامه با آن و انواع دیگر موخوره آشنا می‌شویم.

علت موخوره و علائم آن

انواع موخوره

موخوره‌ها انواع مختلفی دارند. این عارضه ممکن است در بخش‌های مختلف از ساقه تارهای مو به وجود بیاید و بر اساس شکل ظاهری و محلی که به وجود آمده است، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود. در توضیحات مربوط به هر دسته، علائم موخوره هم توضیح داده شده است.

انواع موخوره

موخوره دو شاخه

رایج‌ترین نوع این عارضه، موخوره دو شاخه است که بیشتر افراد آن را تجربه کرده‌اند. در این نوع موخوره، نوک موها دوشاخه می‌شود. برای جلوگیری از پیشروی موخوره دو شاخه به بخش‌های دیگر موهایتان، اولین اقدام کوتاهی مو از بالای محل مبتلا به موخوره است. بعد از آن، باید موهای خود را آبرسانی کنید و از خشک شدن و ابتلای دوباره آن به موخوره جلوگیری کنید. استفاده از ماسک مخصوص موهای خشک یکی از راه حل‌های مناسب برای جلوگیری از ابتلا به موخوره هستند.

موخوره دو شاخه

موخوره چند شاخه

موخوره چند شاخه هم مثل نوع دو شاخه آن است و در انتهای ساقه مو پدید می‌آید با این تفاوت که به جای دو شاخه، نوک موهایتان را چند شاخه می‌کند. این عارضه بیشتر به دلیل کمبود آب و دهیدراته شدن موها اتفاق می‌افتد. زمانی که کوتیکول مو ضعیف می‌شود، آسیب دیده و از کورتکس مو جدا می‌شود؛ به همین دلیل، به صورت چند شاخه در انتهای مو می‌توانید آن را ببینید.

برای درمان موخوره شاخه‌ای باید موی خود را از بالای محل موخوره (سالمترین بخش ساقه مو) کوتاه کنید، سپس برای جلوگیری از ابتلای دوباره و خشکی مو ماسک موی آبرسان و سرم‌ مخصوص موهای خشک انتخاب بسیار مناسبی است.

موخوره چند شاخه

موخوره گره‌ای

موخوره گره‌ای یکی از بدترین شکل‌های موخوره است که هر کس می‌تواند آن را تجربه کند. گاهی گره‌هایی که در ساقه موهای خود می‌بینید ممکن است گره نباشند؛ در حقیقت شما دارید به یک موخوره گره‌ای شکل نگاه می‌کنید. این عارضه معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از وسایلی که به موها گرما می‌دهند (مثل سشوار یا اتو مو) به وجود می‌آید و شانه پذیری مو را کاهش می‌دهد.

انواع موخوره گره ای

موخوره پر مانند

وقتی به موهای خود نرسید و دائماً آن‌ها را رنگ کنید، ساقه موی شما آسیب می‌بیند و فلس‌های آن از یکدیگر باز می‌شوند و دچار موخوره پر مانند می‌شوید. در این نوع موخوره، نوک موهای شما شبیه به پر می‌شود و شاخه شاخه به نظر می‌رسد.

موخوره پر مانند

موخوره نقطه‌ای

وقتی این نوع موخوره را در موهای خود دیدید، باید سریعاً درمان را شروع کرده و از موهای خود به شدت محافظت کنید. این عارضه در اثر سوختگی موها با مواد شیمیایی به وجود می‌آید. اگر موخوره با نقاط سفید دارید، موهای خود را کوتاه کنید، درمان موخوره را شروع کرده و از رنگ کردن موهای خود جدا خودداری کنید تا به موهای خود فرصت ترمیم بدهید.

موخوره چند شاخه

موخوره درختی

این عارضه در اثر آسیب به کوتیکول مو به وجود می‌آید. اگر عادت دارید موهای خود را زیاد پوش دهید، ممکن است ساقه موی شما دچار شکستگی شود و این عارضه را تجربه کنید. یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن آن، قرار گرفتن طولانی مدت موها در معرض آفتاب شدید بدون محافظت است.

موخوره درختی

موخوره ناقص

در اثر کشیده شدن بیش از حد موها، کوتیکول آسیب دیده و موخوره ناقص ممکن است به وجود بیاید. معمولاً افرادی که عادت دارند موهای خود را کشیده و بالا ببندند با این عارضه مواجه می‌شوند.

موخوره ناقص

علت موخوره چیست؟

طبیعتاً ما به زیبایی موهایمان نیاز داریم. بعضی وقت‌ها موهای خود را سشوار می‌کشیم، رنگ می‌کنیم، به موها تافت می‌زنیم و کارهای دیگری که به زیبایی موهایمان کمک می‌کند. اما اگر این کارها از حد متعارف آن بیشتر شوند و از موهای خود به درستی مراقبت نکنیم، ممکن است موخوره را تجربه کنیم. به شکل کلی، علت موخوره را می‌توان به چند عامل اساسی ربط داد:

  • استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند رنگ مو و مواد حالت دهنده
  • فشارهای فیزیکی مانند پوش دادن، حالت دادن با حرارت اتو و سشوار، کشیدن مو برای جمع کردن
  • شستن مو با آب داغ
  • چنگ زدن مو در حمام
  • خشک کردن اشتباه مو
  • محکم شانه زدن موها

علت موخوره و روش های درمان آن

با عوارض موخوره آشنا شوید!

اولین و مهم‌ترین عوارض موخوره مو، از دست دادن زیبایی موهاست. موخوره ظاهری خشک به موهای شما می‌دهد و باعث می‌شود نوک موهایتان حالت یخ زده و فریز شده بگیرد و نتوانید آن را حالت دهید. یکی دیگر از عوارض موخوره، ریزش موهاست. زمانی که موخوره می‌گیرید، ساقه موهایتان هم ضعیف می‌شود و ساقه‌های آسیب دیده به راحتی از سرتان جدا می‌شوند. همچنین گفته شده است که موخوره باعث به وجود آمدن شوره سر و تغییر رنگ مو در ناحیه آسیب دیده هم می‌شود.

روش‌های درمان موخوره

چگونه موخوره را از بین ببریم؟ در پاسخ این سوال باید گفت درمان موخوره معمولاً در روش‌های پیشگیری از به وجود آمدن آن خلاصه می‌شود؛ به بیان دیگر، زمانی‌که موخوره می‌گیرید، آن بخش از موهای خود را باید کوتاه کنید و بعد از آن، برای پیشگیری از بروز دوباره این عارضه می‌توانید اقدامات مراقبتی را انجام دهید.

چیزی به اسم درمان قطعی موخوره بدون کوتاهی مو وجود ندارد! بعد از کوتاهی مو، روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان موخوره وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به استفاده از محصولات مراقبتی و روش‌های خانگی اشاره کرد.

درمان موخوره با کوتاهی مو

کوتاه کردن مو یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان موخوره است. اما این درمان قلق‌هایی دارد که در صورت عدم رعایت آن، موخوره شما نه تنها درمان نمی‌شود بلکه ممکن است باعث تشدید موخوره هم بشود. در صورت کوتاهی غیر اصولی، ساقه مو می‌تواند دچار آسیب شود. برای کوتاه کردن موی موخوره دار باید مو را از حدود یک بند انگشت بالاتر از محل موخوره کوتاه کنید.

اگر قصد دارید تا در خانه موی خود را کوتاه کنید، بهتر است ابتدا به مقاله کوتاهی موی خیس یا خشک؛ کدام بهتر است؟ مراجعه کنید و سپس اقدام به کوتاهی موی خود نمایید.

درمان موخوره مو با کوتاه کردن مو

درمان خانگی موخوره

موی خشک بیشتر از سایر موها دچار موخوره می‌شود. در روش‌های درمان خانگی موخوره، با استفاده از موادی که در خانه دارید می‌توانید ماسک‌های مختلفی را درست کنید و یا از روغن‌های گیاهی برای مراقبت از موهای خود استفاده کنید. در ادامه، چند مورد از درمان‌های خانگی موخوره را شرح داده‌ایم.

رفع موخوره

درمان خانگی موخوره با وازلین

یکی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن موخوره، دهیدراته شدن آن است. وازلین با این که خاصیت آبرسانی ندارد ولی با ایجاد لایه‌ای محافظتی روی تارهای مو، از دهیدراته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که فقط ساقه موهای خود را به وازلین آغشته کنید. از زدن وازلین روی سطح پوست سر خود جلوگیری کنید، چرا که پوست سر شما باید بتواند تنفس کند.

درمان مو خوره با وازلین

رفع موخوره با سرکه

اولین نکته‌ای که باید بدانید، این است که نباید سرکه را به موهای خود زده و بگذارید همین طور برای خود روی تارهای مو باقی بماند. سرکه خاصیت اسیدی دارد و نباید مدت زیادی روی موهایتان بماند. از طرف دیگر، استفاده از سرکه به حفظ PH موها کمک می‌کند چرا که شامپوها خاصیت قلیایی داشته و سرکه، اسیدی است.

بعد از شست و شوی صحیح موها با شامپو، دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک لیوان آب ترکب کرده و روی موهای خود بزنید. بعد از دو دقیقه، موهای خود را به صورت کامل بشویید.

روغن برای موخوره

شما می‌توانید از روغن‌های آبرسان مختلف که برای محافظت و تقویت موها مفید هستند، استفاده کنید تا فولیکول موهایتان تضعیف نشده و دچار موخوره نشوید.

روغن‌های مناسب روغن‌تراپی و پیشگری از موخوره:

  • روغن زیتون برای مو
  • روغن چوب صندل
  • روغن نارگیل
  • روغن بادام شیرین
  • روغن آرگان
  • روغن آووکادو
  • روغن چوب سدر
  • روغن مریم گلی

توجه داشته باشید که استفاده از این روغن‌ها باید مداوم باشد تا در بلند مدت بتوانید تأثیر آن را در رشد و تقویت موهای خود ببینید.

درمان موخوره با محصولات مراقبت مو

محصولات مراقبت مو مانند انواع سرم، شامپو و ماسک مو با خاصیت آبرسانی می‌تواند از خشک شدن موها جلوگیری کند و به پیشگیری از موخوره بسیار کمک می‌کند. با هم مروری بر سه محصول مراقبتی موثر در پیشگیری از موخوره داشته باشیم.

استفاده از ماسک مو برای موخوره

با انتخاب ماسک مو مناسب می‌توانید از از موخوره مو و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنید. معمولاً این ماسک‌ها حاوی مواد معدنی مورد نیاز مو هستند و با خاصیت آبرسانی از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می‌کنند. وقتی به خوبی موهای خود را با استفاده از این ماسک‌ها تغذیه کنید، امکان به وجود آمدن موخوره در آن‌ها کمتر می‌شود.

شامپو حاوی اسیدهای چرب و ویتامین

روغن آرگان سرشار از ویتامین‌ها، کاروتن‌ها و اسید‌های چرب است که به تقویت موهای شما کمک می‌کند. شامپو حاوی روغن آرگان برای افرادی که عادت ندارند از ماسک مو یا محصولات مراقبتی دیگر استفاده کنند، مناسب است و نیازی نیست برای مراقبت از موهای خود وقت زیادی بگذارید.

سرم مو برای موخوره

از جمله مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز موخوره می‌شود، وجود غبار و آلودگی در هوا و تابش شدید نور آفتاب به موها است. سرم مو یک محصول مراقبتی مخصوص موهاست که بر پایه سیلیکون بوده و بدون نفوذ به کوتیکول، سطح موها را پوشش می‌دهد. این سرم‌ها برای آب رسانی و مرطوب کردن مو هم به کار می‌روند که در کل، به تقویت و محافظت از مو در برابر آلودگی کمک می‌کند. شما می‌توانید از سرم مو برای جلوگیری و رفع موخوره استفاده کنید.

روش‌های پیشگیری از موخوره

وقتی دچار موخوره می‌شوید، به این معنی است که به قدر کافی از موهای خود مراقبت نمی‌کنید. بهترین روش برای پیشگیری از موخوره، مراقبت و تقویت موها با استفاده از محصولات آبرسان است. از روش‌هایی که تا به اینجای مقاله توضیح دادیم برای محافظت از موهای خود کمک بگیرید. سعی کنید رفتارهایی که به موهای شما آسیب می‌زند را کمتر کنید. برای مثال، لازم نیست هر روز موهای خود را سشوار یا اتو بکشید. به جای آن که هر دو هفته موهای خود را رنگ کنید، فاصله‌های زمانی بلندتری را برای عوض کردن رنگ موی خود تعیین کنید. تغذیه خود را برای تقویت موهایتان اصلاح کنید. مثلاً استفاده از سبوس و برنج در وعده‌های غذایی می‌تواند به تقویت موها کمک کند.

کلام آخر

یادتان باشد که موها، بخش زیادی از زیبایی چهره ما هستند؛ پس باید همه جوره از آن‌ها نگه داری کنیم و تقویت آن‌ها را جدی بگیریم. موخوره باعث می‌شود موها از حالت طبیعی خارج شوند و زیبایی خود را از دست دهند. شاید برای آن که بتوانیم همیشه موهایی زیبا و سالم داشته باشیم، لازم باشد عادات غذایی و رفتار خود با موهایمان را عوض کنیم و تقویت موهایمان را به روتین مراقبتی‌مان اضافه کنیم.

سوالات متداول موخوره

آیا موخوره درمان قطعی دارد؟

درمان موخوره در حقیقت همان راه‌های پیشگیری از موخوره است. اگر با موهای خود درست رفتار کنید، مراقبت‌های لازم، آبرسانی و روش‌های تقویتی مو را انجام دهید، امکان بروز موخوره را کم می‌کنید. پس نمی‌توان گفت که موخوره درمان قطعی دارد.

چه کسانی دچار موخوره می‌شوند؟

افرادی که دارای موهای خشک و شکننده هستند. این افراد باید مدام موهای خود را با استفاده از محصولات تقویت کننده و انواع روغن‌های مفید، آبرسانی کنند.

آیا درمان موخوره بدون کوتاهی مو امکان پذیر است؟

خیر! برای درمان موخوره، اولین کار کوتاه کردن موهاست. بعد از آن، از روش‌های مراقبتی باید استفاده کنید تا دوباره دچار موخوره نشوید. پس درمان موخوره بدون کوتاهی مو امکان پذیر نیست.

انواع موخوره چیست؟

انواع موخوره بر اساس شکل و محل پیدایش آن‌ها دسته بندی می‌شوند. موخوره دو شاخه، موخوره چند شاخه، موخوره درختی، موخوره ناقص، موخوره با نقاط سفید، موخوره پر مانند و موخوره گره‌ای، انواع موخوره محسوب می‌شوند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا