مراقبت از پوستویدئو

خشکی پوست در پاییز و روش‌های رفع آن

هر فصلی از سال می‌تواند چالش‌های خاص خود را برای پوست به همراه داشته باشد، به همین دلیل باید با داشتن روتین مراقبت از پوست مخصوص همان فصل، پوستمان را برای تغییرات آب و هوایی مختلف آماده کنیم. پادشاه فصل‌ها، پاییز زیبایی‌های بصری زیادی دارد اما قطعاً خشکی پوست، از آن مواردی نیست که بخواهیم در این فصل تجربه کنیم. برای جلوگیری و رفع خشکی پوست دست و صورت در پاییز قبل از هر چیز بهتر است با علت و نشانه‌های آن آشنا شویم، سپس به دنبال راهکاریی برای پیشگیری و درمان باشیم.

در ویدیو زیر با استفاده از چند محصول کاربردی مناسب، راهکار ساده‌ای برای جلوگیری و درمان خشکی پوست در پاییز معرفی کردیم که می‌توانید محصولات معرفی شده را در همین مقاله مشاهده و تهیه کنید.

فهرست مطالب

دلایل خشکی پوست دست و صورت در پاییز

با سردتر شدن هوا، دما و رطوبت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و این یعنی نوشیدن آب بیشتر و آبرسانی پوست از موارد مهم در مراقبت از پوست در فصل پاییز است. به‌جز تغییرات آب و هوایی عوامل دیگری هم روی خشکی پوست صورت و بدن در پاییز تاثیرگذار هستند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

تاثیر تغییرات ناگهانی دما بر بافت پوست

پوست ما به ثبات و یکنواختی علاقه دارد و هرگونه شوک دمایی می‌تواند به بافت پوست آسیب بزند. اگر مدام بین هوای سرد و خشک بیرون و هوای گرم داخل خانه جابه‌جا می‌شوید، در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای آن به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند یا عادت دارید دست‌های خود را با آب داغ بشویید و دمای پوست شما نواسانات زیادی دارد، مطمئن باشید که پوست شما در معرض آسیب قرار دارد و ممکن است دچار التهاب، حساسیت و خشکی‌های شدید و آزار دهنده پوستی شوید و با داشتن یک روتین پوستی مناسب پاییز می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

هوای سرد و خشک، بخاری و شومینه، بادهای تند، آتش، دوش آب گرم و حمام داغ، نوشیدنی‌های داغ از عوامل موثر بر تغییرات دمایی پوست هستند که بر اثر تغییرات دمای محیط ایجاد می‌شوند.

لباس‌های زمستانی زبر

علت خشکی پوست در پاییز می‌تواند لباس‌های زمخت باشد که برای در امان ماندن از هوای سرد به آن‌ها پناه می‌برید اما این لباس‌ها می‌تواند رطوبت پوست را جذب کرده و باعث تحریک پوست و خشک شدن آن شود. بهتر است لباس‌های گرم با بافت نرم بپوشید یا از تماس مستقیم لباس‌های زمخت با پوست بدن خودداری کنید.

انواع بیماری‌ ها

خشکی پوست می‌تواند در اثر عوامل دیگری بجز آب و هوا هم تشدید شود. برخی بیماری‌ها مانند دیابت، داروهای خاص، عوامل ژنتیکی یا کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه A و B در برنامه غذایی هم پوست را خشک می‌کند.

علائم خشکی پوست در پاییز

بیرونی‌ترین لایه پوست با نام اپیدرم شناخته می‌شود و هنگامی که این لایه در اثر باد سرد آسیب ببیند، خشکی پوست را به همراه خواهد شد. نشانه و عوارض خشکی پوست در پاییز می‌تواند خود را به شکل یک یا چند علامت زیر نشان دهد:

  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • سوزش
  • قرمزی
  • ترک های پوستی
  • زمخت و خشن شدن بخشی از پوست

علائم خشکی پوست در پاییز

روش‌های درمان خشکی پوست در پاییز

با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی و علت خشکی پوست در پاییز که بالاتر با آن‌ها آشنا شدیم، تعجبی ندارد که پوستمان در این فصل دچار خشکی و حساسیت شود برای پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

1. مرطوب کننده قویتری انتخاب کنید

مرطوب کننده مناسب فصل پاییز انتخاب کنید و همیشه آن را همراه خود داشته باشید. برخلاف تابستان که استفاده از مرطوب کننده‌ سبک و فاقد روغن، گزینه ایده آل برای پوست به‌حساب می‌آمد، در فصل‌های سردتر ببهتر است بجای آبرسان‌های سبک یا لوسیون، سراغ مرطوب کننده‌های سنگین‌تر بروید که حاوی اسید چرب سالم و سرامید باشد. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده یا نرم کننده بعد از شستشوی پوست است.

برای درمان خشکی عمیق یا خشکی پوست سکه ای بهتر است مواد تشکیل دهنده زیر در مرطوب کننده شما وجود داشته باشد:

  • روغن زیتون
  • روغن جوجوبا
  • شی باتر
  • وازلین
  • هیالورونیک اسید
  • اوره

البته این موضوع بستگی به میزان چرب بودن پوست شما دارد. سعی کنید برای متعادل سازی چربی پوست خود مرطوب کننده مناسب را انتخاب کنید.

اگر هنوز تفاوت آبرسان و مرطوب کننده را نمی‌دانید، حتما نگاهی به مقاله همه چیز درباره تفاوت آبرسان و کرم مرطوب کننده داشته باشید.

جلوگیری از خشکی پوست در پاییز

2. دوش آب داغ نگیرید

شستن بیش از اندازه دست و صورت یا دوش آب گرم می‌تواند با از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث خشکی آن و تشدید التهابات پوستی شود. بهتر است با آب ولرم حمام کنید اما اگر اصرار به داغ بودن آب دارید، مدت زمان آن باید تا جایی که ممکن است کوتاه باشد. همچنین برای جلوگیری از خشکی پوست صورت و بدن در پاییز بهتر است مدت کوتاهی پس از دوش گرفتن، از کره بدن یا کرم مرطوب کننده به‌جای لوسیون بدن استفاده کنید تا رطوبت پوست تامین شود.

خشکی پوست بدن در پاییز بر اثر دوش آب داغ

3. از دستگاه بخور استفاده کنید

متأسفانه حتی بهترین مرطوب کننده هم نمی‌تواند خشکی هوا را به‌طور کامل جبران کند. افرادی که پوست خشکی دارند، می‌توانند با استفاده از دستگاه بخور در اتاق‌هایی که بیشترین زمان را آنجا صرف می‌کنند مانند محل خواب، درصد رطوبت هوای محیط اطراف را افزایش دهند و از خشکی پوست جلوگیری کنند.

4. نوشیدن آب را فراموش نکنید

بدن ما در فصل‌های سردتر، احتیاج به آب بیشتری دارد زیرا پوست در مقابل سرمای هوا، رطوبت ازدست می‌دهد و این موضوع از این جهت اهمیت دارد که معمولاً در فصل‌های سردتر، کمتر عرق کرده و احساس تشنگی می‌کنیم. نوشیدن آب 7 فایده اصلی برای پوست دارد، بنابراین بهتر است در فصل سرد منتظر احساس تشنگی نمانید و بطری آب را همیشه با خود به همراه داشته باشید. خوردن میوه و سبزیجات نظیر خیار و کاهو هم می‌تواند به هیدراته باقی ماندن بدن کمک کند.

ضرورت نوشیدن آب کافی در فصل پاییز

5. از پاک کننده و شوینده حاوی گلیسیرین استفاده کنید

پاک کننده ها و شوینده های صورت ممکن است به دلیل ترکیبات قوی خود چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و باعث خشک شدن پوست ‌شوند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها در فصل پاییز و زمستان که رطوبت موجود در هوا کاهش می‌یابد، برای پوست‌های خشک اصلاً مناسب نیست. بهتر است از یک پاک کننده یا فیس واش ملایم حاوی گلیسیرین استفاده کنید تا از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

به‌علاوه دقت کنید pH شوینده‌ای که استفاده می‌‌کنید، سازگار با pH پوست شما باشد. برای اطلاعات بیشتر سری به مقاله چرا میزان pH شوینده صورت شما مهم است؟ بزنید تا اهمیت این موضوع را بهتر درک کنید.

6. لایه برداری پوست را فراموش نکنید

برای مراقبت از پوست خشک و حساس در فصل پاییز و همچنین جلوگیری از خشک شدن آن، بهتر است هفته‌ای یک‌بار از لایه برداری پوست چه فایده ای دارد؟ این کار به شما کمک می‌کند تا سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک کنید اما باید توجه داشته باشید در این کار زیاده‌روی نکنید زیرا احتمال خشکی پوست را افزایش می‌دهد. استفاده از کرم‌های غنی صورت و بدن را پس از لایه برداری یک نکته مهم برای جلوگیری از آسیب به پوست است.

جلوگیری از خشکی پوست در پاییز

7. ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از کرم ضد آفتاب فقط مخصوص فصل تابستان نیست و اشعه فرابنفش خورشید در فصل‌های سرد هم خطرناک است. یکی از آثار مخرب اشعه فرا بنفش، خشکی پوست و کاهش سرعت بازسازی سلول‌های پوست است که با استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست خود می‌توانید از آن جلوگیری نمایید.

ضرورت استفاده از ضد آفتاب در پاییز تنها محدود به تشعشعات مضر خورشید نمی‌شود، در مقاله‌ای با عنوان آیا باید در فصل پاییز هم از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟ مفصل درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم.

8. از ماسک صورت آبرسان استفاده کنید

ماسک صورت آبرسان در فصل پاییز می‌تواند رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند و مقاومت آن را افزایش دهد. ماسک‌های حاوی گلیسرین و اوره بهترین انتخاب برای فصل‌های سرد هستند، چرا که با ایجاد یک لایه روغنی محافظ روی پوست علاوه‌بر نرم کردن پوست از تبخیر شدن آب موجود در بافت پوست هم جلوگیری می‌کنند.

علت و درمان خشکی پوست در پاییز

9. از محصولات با ترکیبات ملایم استفاده کنید

محصولات ضد چروک صورت و ضد آکنه و همچنین محصولاتی که دارای ترکیبات رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید هستند، می‌توانند در ماه‌های خشک و سرد سال مانند پاییز باعث خشکی بیش از حد پوست شوند. بنابراین بهتر است محصولات ملایم‌تر را جایگزین این موارد کنید. همچنین محصولاتی که بو و رایحه کمتری دارند یا فاقد الکل هستند، گزینه بهتری برای پوست محسوب می‌شوند.

10. بالم لب بزنید

خشکی لب در فصل سرما شدیدتر است و باعث زبر شدن بافت لب می‌شود. این پوسته‌ها ممکن است در بعضی موارد دردناک و آزار دهنده باشند و ظاهری بدشکل به لب‌ها بدهند. بهترین درمان خشکی لب، اسکراب کردن لب‌ها و استفاده از بالم لب نرم‌ کننده دارای حداقل SPF 15 و ویتامین E است که از پوست لب دربرابر اشعه‌های مضر آفتاب و سرما محافظت می‌کند.

درمان خشکی لب در پاییز و فصل سرد

بهترین محصولات برای پیشگیری و رفع خشکی پوست در پاییز

برای انتخاب محصول مناسب پوستتان می‌توانید از یک متخصص پوست کمک بگیرید اما به‌طور کلی می‌توان گفت محصولات زیر در پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز اثرگذار هستند:

ماسک صورت ژلی مرطوب کننده هیدرودرم

استفاده از ماسک صورت آبرسان در فصل پاییز، از دهیدراته شدن پوست جلوگیری می‌کند و شادابی و لطافت پوست را افزایش می‌دهد. به این منظور می‌توانید از ماسک صورت ژلی آبرسان قوی و مرطوب کننده پوست حاوی اسید هیالورونیک و اوره هیدرودرم استفاده کنید که حاوی عصاره کاکتوس، آویشن، بابونه، چای سبز و گلیسیرین است و اثر آبرسانی آن تا 12 ساعت باقی می ماند و در کاهش خطوط و چین و چروک پوست نیز اثر دارد. اگر تمایل دارید از ماسک‌های خانگی استفاده کنید، بهتر است ماسک دارای ترکیبات آبرسان و التیام‌بخش باشد.

ویژگی‌ها:

  • آبرسانی فوری
  • حاوی هیالورونیک اسید و اوره
  • رفع خشکی و کم آبی پوست
  • کاهش خطوط و چین و چروک پوست
  • حجم 100 میل

ژل شوینده آنتی پولوشن پوست خشک و حساس سینره

ژل آنتی پولوشن سینره جزو بهترین ژل شستشوی صورت برای پوست خشک و فاقد مواد صابونی است و با پاکسازی عمیقِ منافذ پوست به جلوگیری از بروز جوش صورت کمک می‌کند. این محصول دارای PH متناسب با پوست و حاوی عصاره مورینگاست که با آبرسانی و مرطوب کردن بافت پوست از ایجاد حس کشیدگی و خارش جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • شوینده ملایم
  • پاک کننده آلودگی و مواد آرایشی از روی پوست
  • نرم کننده
  • مرطوب کننده
  • فاقد مواد صابونی
  • ضد حساسیت
  • مناسب استفاده روزانه
  • حجم 200 میل

ژل شوینده آنتی پولوشن پوست خشک و معمولی سینره

لوسیون ضد آفتاب فیزیکال +SPF50 آردن

اشعه‌های خورشید باعث بروز لک و چروک در سطح پوست می‌شوند و کلاژن را تخریب می‌کنند. ضد آفتاب‌های فیزیکال، بر خلاف ضد آفتاب‌های شیمیایی که مانند اسفنج اشعه‌ها را جذب می‌کنند، در برابر اشعه‌های خورشید مانند سپر عمل می‌کنند. ضد آفتاب فیزیکی زینک نیوژن آردن مناسب پوست حساس دارای فیلترهای فیزیکی است و در فرمولاسیون آن از زینک استفاده شده که یک سفید کننده و ضد لک عالی برای پوست محسوب می‌شود.

ویژگی‌ها:

  • لوسیون ضد آفتاب مینرال
  • فاقد جاذب‌های شیمیایی
  • دارای فیلترهای فیزیکی و دوستدار محیط زیست
  • قابل استفاده برای دور چشم بدون ایجاد حساسیت
  • مقاوم در برابر آب و تعریق
  • بازسازی پوست در برابر آفتاب سوختگی
  • التیام بخش و تسکین دهنده
  • حجم: 100 میل

لوسیون ضد آفتاب فیزیکال +SPF50 مدل زینک نیوژن مناسب پوست حساس 100میل آردن

کرم مرطوب کننده مغذی حاوی پرو ویتامین الارو

کرم مرطوب کننده مغذی حاوی پرو ویتامین الارو حاوی گلیسیرین، روغن آرگان، عصاره سویا، پروویتامینB5، ویتامینE و شی باتر بوده و در برابر آب مقاوم است و سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند. این محصول علاوه بر آبرسانی، در بازسازی سلول‌ها و احیای آن‌ها و درنتیجه، افزایش کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست نیز نقش دارد و ضد حساسیت و ضد التهاب است.

ویژگی‌ها:

  • مرطوب کننده
  • رفع خشکی پوست
  • حاوی پروویتامینB5، روغن آرگان، عصاره سویا، ویتامینE و شی باتر
  • رفع خشکی پوست
  • ضدالتهاب
  • ضد حساسیت
  • حجم 50 میل

ویژگی‌های اصلی: مرطوب کننده بافت سبک ضد چروک جوانسازی پوست رفع خشکی پوست افزایش کلاژن سازی حاوی پروویتامینB5، روغن آرگان، عصاره سویا، ویتامینE و شی باتر تغذیه کننده پوست بادوام در برابر آب رفع خشکی پوست آبرسان نرم کننده ضدالتهاب دارای آنتی اکسیدان تقویت سد دفاعی پوست بهبود قرمزی پوست محافظت از پوست ضد حساسیت حجم 50 میل

کرم ضد چروک دور چشم هیدرودرم

استرس، هوای سرد، بی‌خوابی و عوامل وراثتی می‌توانند باعث بروز چین و چروک در پوست اطراف چشم شوند. به منظور رفع این عارضه می‌توانید از کرم‌های ضد چروک و مرطوب کننده دور چشم استفاده کنید. کرم آنتی اکسیدانی دور چشم هیدرودرم دارای روغن بادام شیرین، شی‌باتر، رتینول، دکسپانتنول، اوره، گلیسیرین، ویتامین E و پروویتامین B5 است و پوست دور چشم شما را نرم، شاداب و روشن می‌کند.

کرم‌های متنوعی برای مراقبت از پوست اطراف چشم وجود دارد که با دانستن ویژگی هر یک می‌توانید بهترین را با توجه به نیاز پوست خود انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله بهترین کرم دور چشم ایرانی و خارجی بزنید و با محصولات دیگر هم آشنا شوید.

ویژگی‌ها:

  • کاهش تیرگی و پف زیر چشم
  • ضدچروک
  • حاوی روغن بادام شیرین، شی‌باتر، رتینول، دکسپانتنول، اوره و گلیسیرین
  • دارای ویتامین E و پروویتامین B5
  • کاهش التهابات پوستی
  • خاصیت آنتی اکسیدان
  • کمک به سنتز کلاژن
  • حجم 20 میل

کرم ضد چروک دور چشم با خاصیت آنتی اکسیدانی هیدرودرم

بالم لب حاوی شی باتر و ویتامین E نئودرم

لب‌ها نیز در فصل سرما مستعد خشکی و ترک خوردن هستند و با استفاده از بالم لب حاوی مواد مغذی و نرم کننده می‌توانید از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کنید. بالم لب مرطوب کننده نئودرم حاوی شی باتر و با ویتامین E است و احساس سنگینی روی لب ایجاد نمی‌کند. این محصول علاوه بر نرم کردن و رفع خشکی لب، خاصیت ضد التهاب و التیام بخش نیز دارد و در تسریع فرآیند ترمیم بافت لب مؤثر است.

ویژگی‌ها:

  • بهبود خشکی و زبری لب
  • تامین رطوبت و نرمی لب
  • جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب
  • ترمیم خشکی و آسیب لب بر اثر مصرف داروهای قوی ضدآکنه
  • حاوی موم زنبور عسل، شی باتر، آلوئه ورا
  •  حجم: 15 میلی لیتر

بالم لب حاوی شی باتر و ویتامین ای نئودرم

کرم ضد ترک و خشکی پوست دست و پا آردن

خشکی پوست دست در پاییز، یکی از مشکلات رایج این فصل است و برای مقابله با آن می‌توانید از کرم ضد ترک و خشکی پوست دست و پا سافت آردن بیوتی کمک بگیرید که حاوی عصاره میموزا، اوره، اسکالن و سدیم PCA است و علاوه بر نرم کردن دست، در ترمیم ترک پا نیز اثر دارد. از این کرم می‌توانید برای آرنج، زانو و پاشنه پا هم استفاده کنید.

ویژگی‌ها:

  • ترمیم کننده ترک دست و پا
  • التیام و کاهش سوزش ناشی از ترک و خشکی پوست
  • مرطوب کننده قوی پوست
  • برطرف کننده و ترمیم کننده خشکی و ترک
  • حجم 50 میل

کرم ضد ترک و خشکی دست و پا سافت آردن بیوتی

لوسیون بدن نوتریتیک آرگان پوست خشک تا خیلی خشک نئودرم

لوسیون بدن نئودرم حاوی روغن آرگان و سرشار از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان، امگا 6 و 9، ویتامین A، C و E است و برای پوست‌های خشک و خیلی خشک توصیه می‌شود. شی باتر موجود در فرمولاسیون این لوسیون نرم کننده، مواد مغذی لازم برای کلاژن سازی را تامین کرده و به شادابی پوست شما در فصل خشک و سرد بسیار کمک می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • مراقبت از پوست بدن
  • مرطوب کننده
  • کمک به کلاژن‌سازی
  • حاوی روغن آرگان، شی باتر، آلانتوئین و پروبیوتیک
  • نرم کننده
  • تغذیه کننده
  • رفع خشکی پوست
  • افزایش انعطاف پوست
  • حجم 400 میل

لوسیون بدن نوتریتیک آرگان پوست خشک تا خیلی خشک نئودرم

کلام آخر

نشانه‌های خشک شدن پوست در پاییز با سرد شدن هوا و از دست رفتن رطوبت پوست به سرعت بروز می‌کند. خوشبختانه این موضوع جای نگرانی ندارد و راهکارهای ساده‌ای برای مقابله با عوارض خشکی پوست در پاییز و رفع آن وجود دارد. شاید منطقی به نظر نرسد اما علاوه بر استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ و آبرسان، تغذیه نیز نقش مهمی در سلامت پوست بازی می‌کند. نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای مغذی حاوی اسیدهای چرب و امگا 3 از عواملی است که در جلوگیری از خشکی پوست در پاییز بسیار موثر است.

سؤالات متداول خشکی پوست در پاییز

علت خشکی پوست در فصل پاییز چیست؟

عوامل مختلفی همچون سردی هوا، کاهش رطوبت، دوش آب داغ، شستن بیش از حد دست و صورت، بعضی بیماری‌های داخلی و پوستی، مصرف داروهای خاص و عوامل ژنتیکی می‌توانند علت خشک شدن پوست در پاییز باشند.

نشانه‌های خشک شدن پوست در پاییز چیست؟

علائم خشکی پوست در پاییز شامل پوسته پوسته شدن، خارش، سوزش، قرمزی، ترک‌های پوستی و زمخت شدن بخشی از پوست است.

برای رفع خشکی پوست در پاییز چکار کنیم؟

استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی گلیسرین، نوشیدن آب کافی و استفاده از محصولات فاقد رایحه و الکل بهترین و ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از خشکی پوست در پاییز هستند.

آیا ضد آفتاب در جلوگیری از خشکی پوست در پاییز موثر است؟

بله. اشعه فرابنفش خورشید، اثرات منفی بسیاری از جمله خشکی را برای پوست به همراه دارد و به کمک ضد آفتاب مناسب با خاصیت آبرسانی یا مرطوب کنندگی می‌توانید از پوست در برابر این تشعشعات مضر و عوامل محیطی دیگر محافظت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا