آرایش چشم

ریمل یا ماسکارا چیست و چه کاربردی در آرایش چشم دارد؟

در جواب این سوال می‌توان گفت ریمل یکی از ارکان اصلی آرایش خانم‌هاست و هر خانمی می‌داند که بدون ریمل، آرایشش به هیچ وجه کامل نیست. ریمل این ماده پرمصرف آرایشی، برای خود دنیایی دارد. اگر می‌خواهید بدانید که ریمل چیست و مواد تشکیل‌دهنده آن را بشناسید تا بتوانید یک ریمل خوب انتخاب کنید، این مقاله را بخوانید.

ریمل مژه چیست؟

ریمل به وسیله‌ای آرایشی می‌گویند که برای حجیم کردن مژه‌ها یا برای بلندتر نشان دادن این عضو از چشم استفاده می‌شود. نام‌ قدیمی‌تر ریمل، سُرمِه است و در انگلیسی به آن ماسکارا (Mascara) نیز می‌گویند. البته ما دو نوع ریمل داریم که یکی مخصوص مژه و دیگری مخصوص ابرو است که در این مقاله به ریمل مژه می‌پردازیم. هرچند ریملِ ابرو نیز باعث پرپشت و تیره‌تر شدن ابروها می‌شود اما ریمل مژه به مراتب کاربردی‌تر و حضورش در کیف لوازم آرایش خانم‌ها حیاتی‌تر است. 

تاریخچه ریمل

تاریخچه ریمل

زنان و حتی مردها از زمان‌های خیلی دور برای زیباتر شدن، چشم‌هایشان را به رنگ سیاه آرایش می‌کردند. استفاده از چیزهایی مثل دوده و چربی سوخته‌ی دانه‌های روغنی برای سیاه کردن چشم و ابروها، یک روش بسیار قدیمی آرایشی بوده که در نقاشی‌های کتیبه‌ها و مجسمه‌های باستانی شاهد آن هستیم. در خاورمیانه به خصوص ایران و مصر باستان و همینطور در کشورهای عربی، استفاده از سرمه بین زنان رایج بود و می‌توان گفت سرمه شکل قدیمی‌تر ریملِ امروزی است.

ایرانی‌ها در قدیم اعتقاد داشتند سرمه باعث تقویت بینایی می‌شود و مصری‌ها هم از سرمه و آرایش چشم برای دور کردن ارواح خبیث استفاده می‌کردند. در کشورهای اروپایی هم استفاده از ریمل بین خانم‌ها، از قرن نوزدهم رواج داشته است. جالب است بدانید نام ماسکارا هم یک کلمه ایتالیایی است که بر روی این ماده آرایشی گذاشته شده است.

مواد ماسکارا چیست؟

تقریبا همه ریمل‌ها از مواد اولیه مشابهی ساخته شده‌اند اما هرکدام بنا به ویژگی خود ممکن است ترکیباتی اضافه هم داشته باشند. مثلا موادی مثل موم عسل، رنگدانه‌های تیره، اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم، روغن‌های کانولا، اوکالیپتوس و کنجد مواد تشکیل دهنده اکثر ریمل‌ها هستند. اما بسته به این که ریمل حجم دهنده، بلند کننده یا تقویت کننده مژه یا ضدآب باشد مواد دیگری هم به آن اضافه می‌شود.

مثلا در ریمل‌هایی که مژه‌ها را خیلی تیره می‌کنند غلظت رنگدانه یا پیگمنت بیشتر است. یا در ریمل‌های جداکننده مژه، موادی شیمیایی به آن اضافه می‌شود که از چسبیدن مژه‌ها جلوگیری می‌کند. انواع ریمل‌ها از مواد مخصوصی ساخته شده‌اند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و شما باید بر اساس نیازتان نوع ریمل مناسب خود را انتخاب کنید.

کابرد ریمل

ریمل یک وسیله آرایشی است که به مژه‌ها رنگ، حجم و حالت می‌دهد و با درشت کردن و حالت بخشیدن به چشم‌ها، جلوه زیبایی به نگاه می‌بخشد. در واقع ریمل باعث ضخیم‌تر، پرپشت‌تر و تیره‌تر شدن تارهای مژه‌ می‌شود و به این ترتیب چشم‌ها را زیباتر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

بدون ریمل هیچ آرایشی کامل نیست؛ چه آرایش مهمانی و مجالس و چه حتی آرایش روزمره، چهره شما بدون قاب بخشیدن به چشم‌ها و تیره رنگ کردن مژه‌ها، حالت کمرنگ و بیحالی دارد و مقداری ریمل بسته به نوع و سبک میکاپ همیشه تکمیل کننده زیبایی چهره است.

انواع ریمل چیست؟

ریمل‌ها انواع متنوعی دارند اما می‌توانیم 3 تقسیم‌بندی کلی داشته باشیم:

  • انواع ریمل بر اساس برس
  • انواع ریمل بر اساس کاربرد
  • انواع ریمل بر اساس ترکیبات

انواع ریمل بر اساس برس

برس یا فرچه یا اپلیکاتور بخشی از ریمل است که شما به وسیله آن مواد ریمل را به مژه‌هایتان می‌زنید. شکل این برس یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های انواع مختلف ریمل است چرا که هر برس کاربرد خاص خود را دارد و نتیجه مخصوصی ایجاد می‌کند. انواع برس یا فرچه ریمل عبارتند از:

برس باریک و صاف
  • برس باریک و صاف

برس باریک یکی از محبوب‌ترین و پرکابردترین انواع اپلیکاتور ریمل است که باعث بلند شدن، جدا شدن و دانه دانه شدن مژه‌ها می‌شود. ریمل‌های دارای برس باریک، ریمل‌های بلند کننده مژه هستند و تمام مژه‌های ریز گوشه‌های چشم را هم پوشش می‌دهند. ریمل زدن با این نوع برس بسیار تمیز و زیبا از کار درمی‌آید و مژه‌های شما را دانه دانه و بلند نشان می‌دهد.

یک نمونه خوب از ریمل با برس باریک و صاف، ریمل اسنس صورتی است که با اپلیکاتور باریک و ژله‌ای خود مژه‌ها را بسیار بلند و زیبا می‌کند. ریمل اسنس صورتی یک بلند کننده بسیار قوی است و البته این مدل ریمل اسنس تا حدودی حجم‌دهنده نیز هست اما ویژگی اصلی آن بلند کردن و تفکیک کردن مژه‌ها از یکدیگر است. بنابراین اگر مژه‌های کوتاه و پرپشتی دارید انتخاب ریملی با برس باریک برای شما بهتر است؛ اما اگر به دنبال حجم دادن خیلی زیاد به مژه‌ها هستید، بهتر است برس‌های ضخیم و متراکم را انتخاب کنید.

ریمل با برس زخیم و متراکم
  • برس ضخیم و متراکم

این نوع برس بیشتر برای حجم دادن و پرپشت کردن مژه‌ها کاربرد دارد. این برس‌ها پر از مویچه‌های کوچکی هستند که از لابه‌لای مژه‌ها رد می‌شوند و مژه‌ها را ضخیم‌تر و پرپشت‌تر نشان می‌دهند.

ریمل اسنس مشکی یک نمونه از ریمل با برس ضخیم است که از بهترین ریمل‌های حجم دهنده بازار است. این ریمل با کیفیت خوب مواد تشکیل دهنده و فرچه فیبری ضخیم خود مژه‌های شما را پرپشت و حجیم می‌کند. ریمل‌هایی با برس ضخیم بیشتر مناسب خانم‌هایی است که مژه‌های بلند اما کم‌پشتی دارند.

  • برس ساعت شنی

برس با شکل ساعت شنی برای پوشش‌دهی مژه‌های انتهای گوشه خارجی چشم طراحی شده است. این برس برای فرم‌دهی و حجم دادن و بلند کردن مژه‌های گوشه بیرونی چشم مناسب است. برس ساعت شنی با بالا بردن مژه‌های گوشه انتهایی، چشم‌های شما را بازتر و درشت‌تر نشان می‌دهد.

ریمل با برس گرد یا توپی
  • برس گرد یا توپی

برس‌های توپی دو نوعند: یا فقط به شکل توپی‌اند، یا یک برس صاف و معمولی است که انتهای آن به شکل توپی است. به هرحال این توپ کوچک برای تمرکز روی قسمتی از مژه‌ها به کار می‌رود. اگر می‌خواهید با دقت بیشتری ریمل بزنید و روی بخشی از مژه‌هایتان بیشتر کار کنید، این برس مناسب شماست.

برس نوک تیز یا مخروطی
  • برس نوک تیز یا مخروطی

برس مخروطی نوکی تیز و انتهای پهنی دارد و برای فرم دادن به مژک‌های ریز گوشه‌های چشم کاربرد دارد. در واقع نوک تیز آن مژه‌های ریز گوشه داخلی و نوک پهن آن مژه‌های ریز گوشه خارجی را پوشش می‌دهد.

  • برس مارپیچ

برس مارپیچی برای بلند کردن، حالت‌دهی و حجم‌دهی به مژه‌هایی که هم کوتاه و هم کم پشت هستند به کار می‌رود. پس بهترین گزینه برای خانم‌هایی که می‌خواهند مژه‌هایشان هم پرپشت شود و هم حالت بگیرد، برس مارپیچی است.

برس منحنی
  • برس منحنی شکل

این نوع برس برای کسانی که مژه‌های بسیار صافی دارند مناسب است. برس منحنی باعث فرم‌دهی و فر کردن مژه‌های صاف و بی‌حالت می‌شود. یک نمونه خوب از این برس متعلق به ریمل میبلین مدل حجم دهنده لش سنسیشِنال است که با برس منحنی شکل بسیار حرفه‌ای خود علاوه بر حجم دادن و پرپشت کردن مژه‌ها، حالت‌دهی بسیار بالایی هم دارد و مژه‌ها را فر کرده به سمت بالا حالت می‌دهد.

  • برس S شکل

برس به شکل حرف S برای پوشش دادن مژه‌های بسیار ریز گوشه داخلی چشم استفاده می‌شود. این برس هم بلندکننده و هم حجم‌دهنده است.

انواع ریمل بر اساس ترکیبات

اگر ترکیبات ریمل را مبنا قرار دهیم، ریمل‌ها به دو دسته کلی ضدآب و معمولی تقسیم می‌شوند:

  • ریمل معمولی یا ریمل محلول در آب

این ریمل‌ها که برای استفاده دائمی و روزانه مناسب‌ترند، بر پایه آب ساخته شده‌اند و به همین دلیل به سادگی و با شستشو از روی مژه‌ پاک می‌شوند. این ریمل‌ها انعطاف‌پذیرتر و نرم‌ترند و آسیب کمتری برای چشم و مژه دارند. البته این ریمل‌ها با تعریق، گریه یا در محیط‌های مرطوب دچار ریزش زیر چشم می‌شوند و رد سیاهی از خود به جا می‌گذارند.

  • ریمل ضدآب

ریمل‌های ضدآب بر پایه روغن ساخته شده‌اند و به همین علت در برابر طوبت مقاوم‌ترند. این ریمل‌ها را می‌توانید در محیط‌های مرطوب مانند استخر و باشگاه استفاده کنید و مطمئن باشید که ساعت‌های طولانی روی مژه‌های شما باقی می‌مانند. البته پاک کردن این ریمل‌ها کمی سخت‌تر است و باید از محلول پاک کننده مخصوص آرایش چشم استفاده کنید تا مژه‌هایتان دچار آسیب و ریزش نشوند.

  • به عنوان نمونه ریمل ایزادورا مدل Big bold یک ریمل ضد آب خوب است که علاوه بر ماندگاری بالا، بلند کننده و جدا کننده مژه است و همچنین مژه‌های شما را پرپشت می‌کند و به آنها حجم می‌دهد. این ریمل را می‌توانید در استخر، باشگاه ورزشی یا در مهمانی‌ها استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که با گذشت ساعت‌ها ریمل‌تان نمی‌ریزد و دور چشم‌تان سیاه نمی‌شود.

انواع ریمل بر اساس کاربرد

ریمل بلند کننده
  • ریمل بلند کننده

در ساخت این نوع ریمل مواد اولیه خاصی شامل الیاف بسیار ریز و ظریف به کار می‌رود که این الیاف به انتهای مژه‌ها می‌چسبند و آنها را بلندتر نشان می‌دهند. ریمل بلندکننده مناسب خانم‌هایی است که مژه‌های کوتاه ولی پرپشت دارند. با بلند شدن مژه‌ها چشم‌ها نیز درشت‌تر و کشیده‌تر دیده می‌شوند و همین ویژگی باعث محبوبیت این نوع ریمل در تمام دنیا شده است. البته شکل برس این ریمل نیز در بلند کردن مژه‌ها بسیار موثر است. ریمل‌های بلند کننده معمولا برس‌های باریک و صاف دارند.

ریمل گلدن رز مدل Mega Lashes یک ریمل بلندکننده و لیفت‌کننده مژه بسیار باکیفیت است. این ریمل مژه‌های شما را بلند و فر می‌کند و به چشم‌هایتان عمق می‌بخشد. مایع این ریمل بسیار سبک است و هیچ احساس سنگینی یا چسبندگی روی مژه ایجاد نمی‌کند. در عین حال به خاطر داشتن فرچه دو مرحله‌ای پلاستیکی، به مژه‌های شما حجم مناسبی هم می‌دهد.

  • ریمل حجم دهنده و پرپشت کننده
ریمل حجم دهنده

در ریمل‌های حجم‌دهنده مواد اولیه‌ای با غلظت بالاتر به کار می‌رود. موم، سیلیکون و خرده مژه مواد تشکیل دهنده اغلب ریمل‌های حجم‌دهنده هستند که باعث ضخیم‌تر شدن تارهای مژه و در نتیجه پرپشت‌تر به نظر رسیدن آنها می‌شوند. ریمل‌های حجم‌دهنده اکثرا پیگمنت‌های قوی‌تری دارند و با ایجاد لایه‌ای غلیظ روی مژه باعث تیره‌تر به نظر رسیدن آن می‌شوند. این ریمل‌ها با برس‌های ضخیم به بازار عرضه می‌شوند.

یک نمونه خوب از ریمل حجم دهنده، ریمل مگا ولوم لورآل  Mega Volume Collagene 24Hاست که علاوه بر حجم‌دادن و پرپشت کردن مژه‌ها، اثر 24 ساعته دارد. این ریمل با ماندگاری طولانی مدت و حجم‌دهی عالی و رنگ بسیار تیره آن، یک ریمل پرپشت کننده ایده‌آل و باکیفیت است.

  • ریمل تقویت کننده

 ریمل‌های تقویتی با انواع ویتامین‌ها غنی شده‌اند به طوری که با استفاده مکرر از این ریمل‌ها، مژه‌ها به مرور و به طور طبیعی پرپشت‌تر می‌شوند. البته در حال حاضر بسیاری از ریمل‌های برندهای خوب خارجی، از مواد طبیعی تقویت‌کننده مژه نیز در ترکیبات خود استفاده می‌کنند یا روی تیوپ ریمل قید شده که حاوی ویتامین E است.

  • ریمل‌ فانتزی و رنگی

ریمل‌های فانتزی و رنگی برای عکاسی فشن، یا برای تنوع در مهمانی‌ها و مجالس کاربرد دارند. این ریمل‌ها می‌توانند فقط رنگی متفاوت از مشکی مثل سرمه‌ای، صورتی، آبی و… داشته باشند یا ممکن است رنگارنگ، اکلیلی و شاین باشند. ریمل‌های اکلیلی ظاهر پرتجملی به شما می‌بخشند و برای استایل‌های ماکسیمال در مجالس ویژه و یا پروژه‌های عکاسی فشن مناسبند.

چگونه ریمل بزنیم؟

برای ریمل زدن ابتدا چشم خود را تمیز کنید. اگر لازم است اول سایه و خط چشم بکشید و در مرحله آخر ریمل بزنید. برای این کار برس ریمل را کاملا آغشته به مواد ریمل کنید و آن را از ریشه مژه‌ها به سمت بیرون بکشید. این کار را به آرامی و اگر لازم است چند بار انجام دهید و با اپلیکاتور مژه‌ها را به سمت شقیقه‌ها هدایت کنید تا فرم بگیرند و ثابت شوند.

مژه‌های پایینی را نیز به همین ترتیب اما با ملایمت بیشتری ریمل بزنید تا زیر پلکتان سیاه نشود. دقت کنید هر بار برس ریمل را به لبه محفظه آن بکشید تا مایع اضافه آن گرفته شود وگرنه حجم زیادی از مایع ریمل روی مژه‌هایتان قرار می‌گیرد و باعث چسبندگی مژه‌ها می‌شود.

چگونه ریمل را از روی چشم پاک کنیم؟

برای پاک کردن ریمل بهتر است از پاک کننده‌های مخصوص آرایش چشم استفاده کنید. چند قطره از این محلول را روی پنبه یا پد آرایشی بریزید و پد را به ملایمت روی مژه‌هایتان در جهت رویش مژه بکشید. می‌توانید قبل از آن یک دور مژه‌ها را با آب بشویید و بعد باقی مانده ریمل را با پد آغشته به محلول آرایش پاک کن تمیز کنید. مراقب باشید تمام این مراحل را به آرامی انجام دهید تا مژه‌هایتان دچار شکستگی یا ریزش نشوند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 1 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا