اخبار سلامتی و زیباییبهداشت و سلامتتغذیه

خواص نخودچی | معجزه درمان بیماری‌های قرن بیستم

نخود یا لوبیا گاربانزو نوعی حبوبات است که رایج ترین نوع آن دارای شکل گرد و رنگ بژ است، اما انواع دیگر آن سیاه ، سبز یا قرمز است و مواد مغذی آن‌ها فواید مختلفی برای سلامتی دارد. نخودچی یکی از انواع فرآوری شده نخود پخته است که در کشورهای ایران، سوریه و ترکیه آن را به عنوان میان وعده و خوراکی مصرف می‌کنند. خواص نخودچی برای سلامتی بدن و پوست بسیار زیاد است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

نخودچی

 

چرا نباید نخود را به صورت خام مصرف کرد؟

مردم نباید نخود خام یا سایر حبوبات را به صورت خام بخورند، زیرا حاوی سموم و موادی هستند که هضم آنها دشوار است. حتی نخود پخته دارای قندهای پیچیده‌ای است که هضم آن دشوار است و منجر به ناراحتی معده می‌شود به همین دلیل بهتر است آن را به صورت نخودچی (نخود بو داده شده) مصرف کنید و آن را به به مرور در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدن به آن‌ها عادت کند.

روش درست کردن نخودچی

ابتدا باید نخود را خیس کرده و اجازه دهید تا دو الی سه دقیقه خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود و نرم شود. سپس آن را آبپز کرده و اجازه دهید تا سرد شود سپس پوست آن را به آرامی جدا کنید و در مرحله آخر نخودها را در دیگ بزرگ همراه نمک، شکر، ادویه جات یا ترشی تفت دهید.

فواید نخودچی برای سلامتی

از خواص نخودچی کمک به کاهش قند خون است. نخود کنسرو شده و نخودچی دارای شاخص کلیسمی پایینی هستند، اما این بدان معناست که بدن شما آنها را به آرامی جذب و هضم می کند. همچنین، نخودچی نوعی نشاسته دارد که به آرامی هضم می‌شود و به آن آمیلوز می‌گویند. هر دوی این موارد به جلوگیری از افزایش سریع قند خون و انسولین کمک می کند و به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

هضم غذا

یکی از خواص نخودچی کمک به هضم غذا است زیرا نخودچی سرشار از فیبر غذایی به ویژه فیبر محلول به نام رافینوز است. این فیبر باکتری‌های خوب در روده شما را تجزیه می کند تا روده بزرگ بتواند آن را به آرامی هضم کند. مطالعات نشان داده است که خوردن مقادیری بیشتر نخودچی می تواند به راحت‌تر و منظم‌تر شدن حرکات روده کمک کند. فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و نظم را افزایش می دهد. نخودچی منبع خوبی از فیبر است.

کاهش کلسترول

کاهش کسترول یکی از خواص نخودچی است زیرا فیبر محلول برای سلامت روده بسیار مفید است. خواص نخودچی می‌تواند کلسترول کلی و کلسترول LDL (“بد”) شما را کاهش دهد. این امر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و حتی مطالعات نشان داده است که اگر نخودچی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید کلسترول کلی خود را کاهش دهید.

کاهش ابتلا به خطر سرطان

همچنین خواص نخودچی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. هنگامی که نخودچی می خورید، بدن شما اسید چرب کوتاه زنجیره‌ای به نام بوتیرات تولید می کند که در مطالعات نشان داده شده است، بوتیرات به خلاص شدن از شر سلول‌های بیمار و در حال مرگ کمک می‌کند. این ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. نخودچی‌ها ترکیبات ضد سرطان دیگری مانند لیکوپن و ساپونین نیز دارند.

استحکام استخوان

خواص نخودچی سبب قوی شدن استخوان‌هایتان می‌شود. نخودچی و سایر حبوبات دارای کلسیم، منیزیم، فیبر و سایر مواد مغذی بای استحکام استخوان‌ها هستند.

خواص نخودچی می‌تواند سلامت روانی شما را افزایش دهند. نخودچی دارای کولین است، یک ماده مغذی که به ساخت مواد شیمیایی مهم برای حافظه، خلق و خو، کنترل ماهیچه‌ها و سایر فعالیت های مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند.

نخودچی

سلامت روان

یک فنجان نخود حاوی 69.7 میلی گرم کولین است که به عملکرد مغز و سیستم عصبی کمک می کند. کولین در خلق و خو، کنترل ماهیچه‌ها، یادگیری، حافظه و همچنین متابولیسم بدن نقش دارد.

برخی از منابع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که کمبود سلنیوم ممکن است، خطر آلزایمر را در افراد مسن افزایش دهد. این بدان معناست که سلنیوم می تواند از حافظه و تفکر پشتیبانی کند.

کنترل وزن و سیری

فیبرهای غذایی از جمله نخودچی به عنوان عوامل حجیم کننده در دستگاه گوارش عمل می کنند. مواد حجیم کننده احساس سیری را بعد از غذا افزایش می دهند و پروتئین نیز همین تأثیر را دارد. احساس سیری طولانی مدت بعد از غذا می تواند به کاهش اشتها و کاهش کالری دریافتی فرد کمک کند.

برای کاهش وزن روزانه چقدر نخودچی می توانم بخورم؟

مطالعات نشان می‌دهد، شرکت کنندگانی که روزانه نصف فنجان نخودچی حاوی 6 گرم فیبر و 7 گرم پروتئین مصرف کردند، کالری کمتری از غذاهای پرچرب و کم فیبر دریافت کردند اما هنگامی که مصرف نخودچی را متوقف کردند، غذای سالم‌تری مصرف کردند.

کم خونی

بدون آهن، بدن نمی تواند اکسیژن را به سلول های خود برساند و این می‌تواند منجر به کم خونی و فقر آهن شود. علائم شامل ضعف و خستگی است. و چنانچه کم خونی و فقر آهن زیاد شود ممکن است علائم حیاتی فرد را نیز به خطر بیاندازد.

یک فنجان نخودچی حاوی 4.7 میلی گرم منبع معتبر آهن، یا بین نیم تا یک پنجم منبع مورد نیاز روزانه فرد(البته متغیر در افراد) است. همچنین نخودچی مقداری ویتامین C دارد که به جذب آهن در بدن کمک می کند.

آیا نخودچی برای سلامت پوست شما مفید است؟

پروتئین موجود در نخودچی ممکن است برای سلامت پوست مفید باشد. نخودچی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله پروتئین است که برای سلامت پوست ضروری می‌باشد به همین دلیل از خواص نخودچی در بسیاری از لوازم آرایشی بهره مند می‌شوند.

با این روش ها پوست صورت صاف و شفاف داشته باش

آیا می‌توانم هنگام شب نخودچی مصرف کنم؟

با توجه به آن که عموما نخودچی را در میان وعده مصرف می‌کنند، بسیاری از افراد مایلند بدانند مصرف نخودچی در هنگام شب برای سلامتی آن‌ها مفید است یا خیر؟ نخودچی یک منبع خوب و سالم مانند پروتئین، کربوهیدرات و فیبر، ویتامین B6 و اسید آمینه تریپتوفان است به همین دلیل برای سلامتی بدن بسیار مناسب است و حتی آن را می‌توان در هنگام شب نیز مصرف کرد.

خواص نخودچی برای سلامتی-min

در نتیجه

با توجه به خواص نخودچی برای سلامت پوست و بدن باید حتما آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. همچنین متخصصین پوست بسیاری از خواص نخودچی استفاده کرده و آن را در ترکیبات لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی مانند شامپو بدن، اسکراب و … استفاده می‌کنند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.2 / 5. مجموع آرا: 10

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا