رویداد

کتاب صوتی زنان نامرئی با حمایت خانومی منتشر شد!

زنان نامرئی، داستان آن بخش از جامعه است که همواره در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی نادیده گرفته شده‌اند. کارولین کریادو پرز در این کتاب با نگاهی موشکافانه و با جمع‌آوری داده‌های مستند دست به افشاگری‌ زده است تا به شیوه‌ای متفاوت، حضور تبعیض و نابرابری‌های جنسیتی را در ابعادی از زندگی روزمره نشان دهد که اغلب درباره آن ناآگاهیم.

کریادو پرز تأکید می‌کند که رویکرد «مرد بودن مگر اینکه خلافش ثابت شود» به همه جنبه‌های زندگی رسوخ کرده است و قوانین «جهان‌شمول مردانه» بدخواهانه یا عمدی نیست، بلکه محصول تفکری است که هزاران سال وجود داشته است.

ترغیب‌کننده‌ترین بخش‌های کتاب درباره پیامدهای فقدان داده‌های دارای تفکیک جنسیتی بحث می‌کند. پرز، برنامه برف روبی در شهر کارلسکوگای سوئد را توصیف می کند، جایی که اولویت برف‌روبی ابتدا به مسیرهای اصلی پرترافیک داده می‌شد و پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه سواری در اولویت آخر پاکسازی قرار می‌گرفتند. اما چرا این موضوع نوعی تبعیض جنسیتی محسوب می‌شود؟

این کار تأثیر متفاوتی بر زنان و مردان داشت، چون زنان و مردان متفاوت سفر می‌کنند. داده‌های زیادی وجود دارد که روشن می‌کند پیاده‌روی زنان و استفاده آنها از وسایل نقلیه عمومی در طول روز بسیار بیشتر از مردان است. در فرانسه دوسوم مسافران حمل‌ونقل عمومی زن هستند، در فیلادلفیا و شیکاگوی آمریکا این رقم به ترتیب ۶۴‌ و ۶۲ درصد است. زنان، جزو عابران پیاده‌ای هستند که عموما با یک کودک در مسیرهای پیاده‌روی دیده می‌شوند، حتی گاهی در حال حمل یک کودک دیگر با کالسکه هستند.

یک برنامه به ظاهر بی‌ضرر برف‌روبی، همراه با تحمیل بار نامتناسب مراقبت از خانواده بر زنان، آنها را در موقعیت‌های‌ پیچیده‌ای قرار می‌دهد. نمونه‌های دیگری که به مسئله تبعیض جنسیتی اشاره دارد اما شاید کمتر شناخته شده باشد، خطرات سلامتی برای زنان ناشی از عدم ارائه امکانات مناسب توالت عمومی یا داده‌های ناچیزِ دارای تفکیک جنسیتی برای تحقیقات پزشکی در مورد علائم مختلف حملات قلبی در مردان و زنان است.

کریادو پرز نمونه‌های جالبی از تبعیض‌ در طراحی محصولات رایج و ظاهراً دارای برابری جنسیتی و همچنین پیامدهای رویکرد «تک سایز برای مردان» ارائه می‌دهد. از تجهیزات ایمنی در خودروها گرفته، پشت سری صندلی ماشین، کمربند ایمنی و کیسه هوا تا آدمک‌های تست تصادف که از روی سایز یک مرد با قد حدود 1.77 متر و وزن 76 کیلوگرم طراحی شده‌اند. این واقعیت که درباره تجهیزات ایمنی به آمار تکان‌دهنده‌ای کمک می‌کند که وقتی زنی درگیر تصادف اتومبیل می‌شود، 47 درصد بیشتر از یک مرد در معرض آسیب جدی قرار دارد و احتمال مرگ او 17 درصد بیشتر تخمین زده می‌شود! و این همه به این دلیل است که ما در هنگام طراحی تجهیزات ایمنی در خودروها به تفاوت‌های جنسیتی بی‌تفاوت بوده‌ایم.

پرز همچنین به مسائلی می‌پردازد که برای اقتصاددانان آشناتر است، از جمله ناکامی در اندازه‌گیری درست کار بدون دستمزد خانه و مراقبت یا تأثیر مالیات بر انتخاب زنان به‌عنوان نیروی کار.

کریادو پرز تصدیق می‌کند که از بین بردن شکاف داده‌های جنسیتی به شکل جادویی تمام مشکلاتی که زنان با آن روبرو هستند را برطرف نمی‌کند. با این‌حال، او نتیجه می‌گیرد که از بین بردن شکاف داده‌های جنسیتی تنها زمانی رخ می‌دهد که شکاف‌ نمایندگی زنان در بخش دولت و رهبری پر شود.

موضوعات این کتاب تاثیرگذار چالش‌هایی را دربرمی‌گیرد که نیمی از جمعیت جهان با آن‌ها روبرو هستند و خواندن آن برای هر محقق و سیاست‌گذاری جدی است.

کتاب صوتی «زنان نامرئی» با صدای الهام کردا و حمایت «خانومی» از سوی انتشارات نوین کتاب منتشر شده است. «خانومی» که فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرده، در راستای مسئولیت اجتماعی در نظر دارد برای آگاهی زنان اقدامات فرهنگی تاثیرگذاری را رقم بزند. زیرا «خانومی» معتقد است زنان نه تنها باید به زیبایی و سلامت جسم خود اهمیت دهند، بلکه باید برای زیبایی و سلامت روان و اندیشه خود نیز اعتنا قائل باشند.

خانومی در راستای برآوردن نیازهای زنانه، مسئولیت اجتماعی خود می‌داند تا در جهت آگاه سازی جامعه و صحبت درباره حقوق برابر زنان، توجهات را به مسائل آزار دهنده برای این بخش از جامعه جلب کند.

برای دسترسی راحت‌تر به این کتاب روی تصویر زیر کلیک کنید:

کتاب صوتی زنان نامرئی با حمایت خانومی

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا