روتین پوستیمراقبت از پوست

نیاسینامید چیست و استفاده از آن چه فواید و عوارضی دارد؟

شاید شما هم در میان محصولات زیبایی، اسم نیاسینامید را شنیده باشید اما نمی‌دانید که دقیقا چیست و برای چه منظوری به کار می‌رود. چیزی که مسلم است این است که دنیای لوازم آرایشی بهداشتی و مراقبت‌های پوستی مدام در حال به‌روز شدن است و محصولات زیبایی و مراقبتی پوست هم مانند دانش این رشته، مرتب در حال ارتقا هستند. شما هم اگر می‌خواهید از این پیشرفت جا نمانید باید سیر تغییرات را دنبال کنید و محصولات مصرفی خود را هرازگاهی تغییر دهید و محصولات جدیدی با تکنولوژی‌ها و فرمول‌های جدید را به مراحل روتین پوستی خود اضافه کنید. یکی از این محصولات نیاسینامید یا نیکوتینامید است که برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید است.

در این مطلب بررسی می‌کنیم که نیاسینامید چیست و چطور پوست ما را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کند. همچنین با چند محصول نیاسینامید در بازار آشنا خواهیم شد.

نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید یا نیکوتینامید نوعی ماده مغذی مهم و ضروری برای تقویت و تغذیه پوست که کمبود آن باعث بروز اختلالات پوستی می‌شود. در حقیقت این ماده یکی از انواع ویتامین B3 است و ویتامین B3 هم همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای سلامت و جوانی پوست است. نیاسینامید با تولید کراتین و پروتئین‌های دیگر در حفظ سلامت پوست نقش موثری دارد و همچنین با ساخت سرامید، سد دفاعی پوست را تقویت کرده و رطوبت را پوست را تا حد زیادی در برابر عوامل محیطی حفظ می‌کند.

نیاسینامید به طور طبیعی از راه مواد غذایی وارد بدن ما می‌شود اما مصرف موضعی این ماده روی پوست تأثیر آن را قوی‌تر و موثرتر می‌کند. حتی بر اساس تحقیقات جدید، مصرف موضعی این ماده می‌تواند به درمان بعضی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و جوش کمک کند. همچنین کمبود نیاسینامید سبب بروز اختلالات کلیوی و مغزی نیز می‌شود.

کاربرد نیاسینامید

کاربرد نیاسینامید

نیاسینامید برای کم کردن تحریک پوست و بهبود توازن آن بسیار مفید است و برای همه پوست‌ها به خصوص پوست‌های مستعد جوش و آکنه و همچنین پوست خشک توصیه می شود. به طور کلی اگر مدت زمان معینی از این محلول استفاده کنید، می‌توانید اثرش را در کاهش مشکلات پوستی مانند التهاب، چربی بیش از حد پوست، لک و تیرگی، جوش و آکنه، منافذ باز و خشکی و کم آبی پوست ببینید. شما می‌توانید با خواندن مطلب انواع لک پوستی بیشتر با این پدیده آشنا شوید.

منابع طبیعی نیاسینامید

گفتیم که نیاسینیامید یکی از انواع ویتامین B3 است. در نتیجه منابع غذایی که حاوی ویتامین B3 هستند، حاوی نیاسینامید نیز هستند. خوراکی‌هایی مانند غلات، تخم مرغ، ماهی، لوبیا، جگر، گوشت گوساله و بوقلمون، برنج قهوه‌ای، قارچ، موز، عسل، شیر، سیب زمینی، آووکادو، سویا، بادام زمینی، کشمش، و سبزیجات برگ سبز منابع طبیعی نیاسینامید هستند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و بهره بردن از این مواد غذایی باعث می‌شود بدن شما هیچ‌وقت در معرض کمبود ویتامین B3 قرار نگیرد و در نتیجه پوست و موی سالم‌تری داشته باشید. اما برای استفاده بیشتر از منافع نیاسینامید روی پوست خود بهتر است این ماده را به صورت موضعی بر روی پوست مصرف کنید.

<strong>بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای جوش صورت

مزایای استفاده از نیاسینامید برای پوست

مزایای استفاده از نیاسینامید برای پوست

استحکام پوست

بدون شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین فایده نیاسینامید برای پوست حفظ استحکام پوست است. این ماده با کمک به ساخت کراتین که نوعی پروتئین است، پوست را محکم و سالم نگه می‌دارد. نیاسینامید با حفظ استحکام پوست ظاهری سفت و جوان به پوست می‌بخشد و یک عامل جوان‌ساز مهم در محصولات آرایشی بهداشتی محسوب می‌شود.

حفظ رطوبت پوست

مزیت بعدی نیکوتینامید حفظ رطوبت پوست با تقویت سد لیپیدی آن است. لیپیدها تاثیر زیادی روی حفظ سلامت پوست دارند و با مصرف نیاسینامید، پوست یک سد سرامید لیپیدی ایجاد می‌کند که باعث حفظ رطوبت پوست و در نتیجه شادابی و شفافیت آن می‌شود. در نتیجه اگر پوست خشک یا دهیدراته دارید، حتما یک دوره سرم نیاسینامید مصرف کنید تا پوستتان آبرسانی و مرطوب شود.

کاهش التهاب پوست

از سوی دیگر نیاسینامید با کاهش التهاب پوست، قرمزی‌ و لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهد. حال این قرمزی ممکن است در اثر بیماری‌های مثل اگزما یا آکنه و جوش باشد که در هر صورت مصرف این ماده با خواص ضدالتهابی خود این مورد را درمان می‌کند. در ضمن اگر منافذ پوست شما باز است حتما از سرم نیاسینامید استفاده کنید، تا ببینید که چطور با نرم و مرطوب کردن پوست، به تدریج باعث کوچک شدن منافذ پوست‌تان می‌شود.

تنظیم و کنترل چربی پوست

از طرفی اگر پوست شما چرب است نیاسینامید می‌تواند به تنظیم و کنترل چربی پوست کمک کند و از فعالیت بیش از حد غدد چربی جلوگیری کند. این ماده تاثیرات مضر اشعه‌ آفتاب روی پوست را نیز کاهش می‌دهد به این ترتیب که به بازسازی سلول‌های پوست و سلامت آن‌ها کمک می‌کند و از آن‌ها در برابر آسیب‌های محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و سموم محافظت می‌کند.

کاهش چین و چروک‌های ظریف پوست

یکی دیگر از فواید نیاسینامید برای پوست، کاهش چین و چروک‌های ظریف پوست است که اولین نشانه‌های افزایش سن هستند. اما با مصرف این ماده، این چین و چروک‌ها کنترل می‌شوند. همچنین این ماده مغذی می‌تواند شما را از شر آکنه و جوش‌های مزاحم و آزار دهنده رها کند. حتی نقش نیاسینامید در درمان آکنه‌های شدید، به ویژه انواع التهابی آنها مانند پاپول و پوسچول تأیید شده است. با مصرف طولانی مدت این ماده ممکن است شاهد ضایعات کمتر و بهبود بافت پوست باشید. کاهش لکه‌های تیره پوست یا همان هایپرپیگمانتاسیون هم یکی دیگر از مزایای استفاده از سرم نیاسینامید است. این ماده با افزایش تولید کلاژن در پوست، لکه‌های تیره را کمرنگ‌تر کرده یا کاملا برطرف می‌کند.

روش مصرف نیاسینامید برای پوست


روش مصرف نیاسینامید برای پوست

هرچند مصرف مواد غذایی حاوی نیاسینامید بسیار مفید است اما اگر می‌خواهید این ماده دقیقاً روی پوست اثر بگذارد باید مستقیم پوست را هدف قرار داده و به صورت موضعی از آن استفاده کنید. سرم نیاسینامید یکی از محصولاتی است که باعث بهبود آسیب‌های پوستی می‌شود و پوستی جوان، مرطوب و شاداب را برای شما به ارمغان می‌آورد.

این سرم یک محصول مراقبتی پوست است که مقدار زیادی از این ماده را به صورت محلول در آب عرضه می‌کند. این سرم هیچ گونه چربی ندارد و به همین دلیل مناسب انواع پوست است. بسیار سریع جذب پوست می‌شود و کاربرد آن راحت و آسان است.

 برای شروع بهتر است از سرم 2 تا 5 درصد استفاده کنید. این میزان برای افرادی که پوست خیلی حساس دارند هم مناسب است. اگر مدتی گذشت و این میزان تأثیر چندانی بر روی پوست‌تان نداشت می توانید با مشورت پزشک متخصص پوست از محلول با درصدهای بالاتر مانند 10 تا 15 درصد استفاده کنید.
اگر پوستی حساس دارید و یا دفعه اول است که از نیاسینامید استفاده می‌کنید، ممکن است محصولات حاوی نیاسینامید 10 درصد برایتان حساسیت زا باشند.

شما می‌توانید این محلول را روزی یک تا دو بار، صبح و شب، روی پوست تمیز بزنید. ابتدا پوست خود را با آب و شوینده، تمیز کنید. اگر از تونر استفاده می‌کنید، ابتدا با تونر آلودگی‌های پوست را پاک کنید و بعد سرم نیاسینامید را بزنید و با دست به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. پس از آن می‌توانید از کرم‌های آبرسان، مرطوب کننده یا ضد آفتاب خود استفاده کنید. با خواندن مطلب نحوه استفاده از تونر صورت می‌توانید بهینه‌تر آلودگی‌ها را از صورتتان پاک کنید.

 آیا استفاده از نیاسینامید عوارض دارد؟

 آیا استفاده از نیاسینامید عوارض دارد؟

سرم نیاسینامید با دوز پایین یعنی 2 تا 5 درصد، هیچ گونه عوارضی برای پوست ندارد و شما با هر نوع پوستی می‌توانید از این محلول با خیال راحت استفاده کنید. حتی خانم‌های باردار و مادرانی که نوزاد خود را شیر می‌دهند هم می‌توانند از سرم 2 تا 5 درصد استفاده کنند چون یکی از امن‌ترین و بی‌ضررترین ترکیبات برای پوست است.

اما درصدهای بالاتر این محلول ممکن است باعث حساسیت پوستی به خصوص در افراد مستعد حساسیت شود. بعضی از مصرف کنندگان بعد از استفاده از نیاسینامید 10 درصد و یا بالاتر دچار قرمزی، خارش، خشکی و افزایش جوش در صورتشان می‌شوند. البته معمولا بعد از 2 تا 4 هفته پوست به این ماده عادت می‌کند و این عوارض نیز از بین خواهند رفت. به همین دلیل توصیه می‌شود دوزهای بالاتر نیاسینامید را به تدریج وارد روتین پوستی خود کنید. مثلا در هفته اول یک تا دو بار و در هفته دوم یک روز در میان از آن استفاده کنید تا پوست‌تان به این دوز بالاتر عادت کند و بعد دفعات استفاده از آن را به هر روز و روزی دو بار برسانید.  

به هرحال اگر پوست حساسی دارید بهتر است قبل از مصرف سرم نیاسینامید با پزشک پوست خود مشورت کنید و دفعه اول نیز سرم را روی پوست بازوی خود امتحان کنید.

چقدر طول می کشد تا تاثیرات نیاسینامید را روی پوستتان مشاهده کنید

تحقیقات و مشاهدات بالینی نشان داده که معمولا بین 4 تا 12 هفته طول می‌کشد تا سرم نیاسینامید تأثیر خود را به طور کامل روی پوست نشان دهد. یعنی شما باید 4 تا 12 هفته از این محلول به طور مرتب استفاده کنید تا شاهد کاهش مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه، التهاب، تیرگی و خشکی پوست باشید.

معرفی چند محصول پرکابرد نیاسینامید

سرم نیاسینامید اوردینری

سرم نیاسینامید اوردینری

سرم ضد جوش اوردینری حاوی نیاسینامید 10% و زینک 1% یک محصول تخصصی برای کاهش جوش، تیرگی، منافذ باز پوست و لکه‌های ناشی از جوش است. این سرم ترشح چربی پوست را کنترل می‌کند و از این طریق در کاهش جوش‌های پوستی موثر است.

بنابراین اگر شما از جوش‌های مزمن و آکنه رنج می‌برید، می‌توانید در کنار درمان‌های دارویی خود از سرم نیاسینامید اوردینری که حاوی یک درصد زینک است، استفاده کنید تا شاهد کاهش جوش‌های صورت باشید. از دیگر خواص این سرم می‌توان به جلوگیری از التهاب، کاهش باکتری‌های سطح پوست و همچنین کاهش منافذ باز پوستی و خطوط ریز صورت اشاره کرد. این سرم بر پایه آب و فاقد چربی است و pH سازگار با پوست دارد.

ویژگی‌های سرم اوردینری

  • مناسب انواع پوست
  • درمان کننده جوش
  • کاهش منافذ باز پوست
  • کاهش لک
  • فاقد عطر، الکل، سیلیکون و گلوتن

سرم نیاسینامید بالانس

سرم نیاسینامید بالانس

سرم نیاسینامید 15% بالانس یک محصول عالی برای مبارزه با لک‌های پوستی است که برپایه آب و نیاسینامید ساخته شده است. استفاده منظم از این سرم به کاهش لکه‌های پوست و یکنواخت کردن رنگ و بافت ناهموار پوست صورت کمک می‌کنند. این سرم بالانس، ضمن ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست، سد محافظتی طبیعی پوست در برابر آسیب‌ها و میکروب‌ها را تقویت و از رطوبت پوست در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

ویژگی‌های سرم بالانس

  • کاهش لک و جای جوش
  • کمک به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست
  • بهبود بافت و یکدست کننده رنگ پوست
  • ضد التهاب و تسکین دهنده پوست
  • تقویت سد محافظتی پوست
  • فاقد پارابن

سرم نیاسینامید سیمپل

سرم نیاسینامید سیمپل

سرم تقویت کننده نیاسینامید سیمپل یک محصول عالی برای تقویت و بهبود بافت پوست است. این سرم برای همه انواع پوست مناسب است و با مصرف روزانه آن می‌توانید شاهد کاهش جوش‌های صورت، بهبود لک‌های ناشی از جوش و آکنه و صاف و روشن شدن پوست خود باشید.

ویژگی‌های سرم سیمپل

  • مناسب انواع پوست
  • حاوی ویتامین B3
  • حاوی ویتامین B5
  • ضد جوش
  • فاقد چربی
  • بهبود دهنده بافت پوست
  • فاقد الکل، عطر و مواد شیمیایی
  • بدون ایجاد چسبندگی

سرم نیاسینامید گریفین

سرم نیاسینامید گریفین

سرم نیاسینامیدگریفین یک محصول تنظیم کننده چربی پوست است که ضد التهاب و آبرسان بوده و به ساخت کراتین در پوست کمک می‌کند. این سرم منجر به حجیم شدن، سفت و سالم شدن پوست می‌شود و در بهبود اگزما و التهاب پوست تأثیر چشمگیری دارد.

ویژگی‌های سرم گریفین

  • مناسب انواع پوست
  • تنظیم کننده چربی پوست
  • تنظیم کننده PH  پوست
  • مرطوب کننده و لطافت بخش پوست
  • ضدالتهاب و کاهش قرمزی ناشی از جوش
  • موثر در بهبود اگزما
  • کاهش منافذ باز پوست
  • حاوی نیاسینامید، آلانتوئین، عصاره آلوئه ورا و گلاب

سخن آخر

سرم نیاسینامید یک محصول امن و بی‌ضرر برای تقویت و بهبود مشکلات پوستی است که می‌توانید به راحتی آن را در روتین پوستی خود بگنجانید و شاهد تغییرات چشمگیر در کیفیت پوست صورت خود باشید. تنها چیزی که باید در مصرف نیاسینامید به خاطر داشته باشید استمرار آن است چون دیدن اولین اثرات این محلول روی پوست چند هفته زمان لازم دارد.

همچنین بعضی از افراد می‌گویند در اولین روزهای مصرف این محلول نوعی برون ریزی پوست را به صورت جوش‌های ریز تجربه کرده‌اند که با تداوم مصرف آن، از بین رفته و بعد از مدتی پوست صاف و شفافی از زیر این جوش‌ها ظاهر شده است. با این حال شما اگر پوست حساسی دارید حتما قبل از مصرف نیاسینامید با پزشک خود مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا