اخبار سلامتی و زیباییبهداشت و سلامت

ژل بهداشتی بانوان ضروری است یا فقط تبلیغات است؟

این روزها سبک زندگی خانمها به سمتی پیش رفته است که به دلیل پوشیدن همیشگی شلوار و استفاده از توالت هایی که افراد زیادی از آن استفاده میکنند (در محل کار)، آمار مشکلات عفونتی بانوان هر روز بیشتر و بیشتر می شود. در مقاله ای بسیار کاربردی و ویژه در مورد توصیه های کاربردی درباره مراقبت بهداشتی بانوان صحبت کردیم. این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله نیز به موضوع مزایا و معایب ژل بهداشتی بانوان می پردازیم.

یکی از راهکارهایی که برای برطرف کردن و پیشگیری از مشکلات عفونت زنان، استفاده می شود، مصرف ژل بهداشتی بانوان است. اما این موضوع ضد و نقیض های زیادی در بازار به همراه داشته است. مثلا برخی معتقدند استفاده از ژل بهداشتی بانوان نیازی نیست و این محصول فقط برای سودجویی تولیدکنندگان به بازار ارائه شده و برخی دیگر معتقدند که استفاده از این نوع محصول برای رعایت بهداشت بانوان ضروری است. در این مطلب تصمیم داریم واقعیت ها بر پایه تحقیقات علمی بررسی کنیم. خوبی ها و بدی های استفاده از ژل بهداشتی بانوان را بیان کنیم و راهکارهای مفیدی برای استفاده یا عدم استفاده از این نوع محصولات را ارائه دهیم.

چرا می گویند ژل بهداشتی بانوان استفاده نکنید؟

ناحیه تناسلی بانوان شامل باکتری های مفید و غیر مفید است. همچنین این ناحیه PH مخصوصی دارد که با بقیه قسمتهای بدن متفاوت است. افرادی که معتقدند نباید از شوینده ها برای این ناحیه استفاده کرد، می گویند با مصرف شوینده ها، نه تنها باکتری های غیر مفید، بلکه باکتری های مفید هم از بین می روند. از این رو دچار شدن به عفونت بیشتر می شود. ما در این مطلب سعی داریم این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم.

آیا استفاده از این نوع محصولات ضروری است؟

مدتی است که ژل های بهداشتی بانوان با ادعای مراقبت بهداشتی ناحیه تناسلی وارد بازار شده است. برای بررسی واقعیت خوب است بدانیم ناحیه تناسلی بانوان به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم می شود. ناحیه درونی خودش قدرت محافظت از خودش را دارد و دوران قاعدگی به تنظیم این ناحیه و مبارزه با باکتری های غیر مفید کمک میکند. اما بخش بیرونی به عوامل محیطی بستگی دارد. به نحوه مراقبت بهداشتی، لباس زیر مصرفی، استخر رفتن، ورزش کردن، سن فرد و موارد دیگر. بنابراین برای کنترل سلامت بخش بیرونی باید عوامل محیطی را تحت کنترل داشت.

بهداشت بانوان-خانومی

استفاده از ژل بهداشتی بانوان برای همه افراد ضروری نست. اما برای گروهی دیگر پیشنهاد می شود. در ادامه این دو گروه از افراد را معرفی می کنیم.

آیا استفاده از ژل بهداشتی بانوان باکتری های مفید را از بین می برد؟

ژل بهداشتی بانوان به گونه ای فرموله شده است که PH تنظیم شده ای دارد. یعنی بر اساس ناحیه مورد نظر تنظیم شده است. بنابراین نگرانی در مورد بهم ریختن PH و از بین بردن باکتری های مفید را نباید داشته باشید.

بهداشت بانوان-خانومی

ترکیبات ضدعفونی کننده و شوینده ملایمی که در این نوع محصولات وجود دارد، بوی نامطبوع و باکتری های مضر را از بین می برد.

آیا ژل بهداشتی کاندیدا را از بین می‌برد؟

کاندیدا یکی از قارچ‌های طبیعی است که در ناحیه تناسلی تمامی خانم‌ها وجود دارد. علاوه بر ناحیه تناسلی، کاندیدا در نواحی مخاط‌دار بدن همانند دهان و لثه‌ها یافت می‌شود. وجود مقدار نرمالی از کاندیدا در این مناطق از بدن، طبیعی است. زیرا بدن یک انسان سالم به حضور مداوم این قارچ‌ها نیاز دارد. در صورتی که مقدار قارچ‌های کاندیدا بیشتر از حالت طبیعی و نرمال خود باشد، اثرات عکس آن روی بدن انسان ظاهر خواهد شد. خصوصا در مواقعی که کاندیدا در ناحیه تناسلی خانم‌ها زیاد است، می‌توان انتظار داشت که دستگاه گوارش فرد نیز درگیر خواهد شد. خب حالا مسئله این جا است که ژل بهداشتی می‌تواند کاندیدا را از بین ببرد یا نه! در پاسخ به این سوال حساس باید بگوییم که ژل‌های بهداشتی و استانداردی که در بازار فعلی وجود دارند، می‌توانند مانع از رشد بی‌رویه و غیراصولی کاندیدا شوند. پس لازم نیست نگرانی از بابت از بین رفتن کل قارچ‌های کاندیدا با ژل بهداشتی در دستگاه تناسلی داشته باشید!

 

چه افرادی باید از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنند؟

واقعیت این است که همه افراد نیاز به استفاده از این نوع محصول را ندارند. در اینجا به گروه هایی از افراد که خوب است از این محصول استفاده کنند اشاره می کنیم:
1- خانمهایی که استخر می روند
2- خانمهایی که در طول روز از سرویس بهداشتی های عمومی استفاده می کنند. مانند افراد شاغل در شرکتهای پر جمعیت
3- خانمهای متاهل
4- خانمهایی که مستعد عفونت در ناحیه شخصی هستند
5- افرادی که ترشحات با بوی نامطبوع دارند.
6- افرادی که زیاد سفر می روند.

 

چه افرادی نباید از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنند؟

همانطور که گفته شد، تمامی بانوان نیاز به استفاده از ژل بهداشتی بانوان را ندارند. این گروه از افراد می توانند نظافت شخصی را تنها با آب انجام دهند.
1- دخترانی که هنوز به سن قاعدگی نرسیده اند.
2- افرادی که همیشه از لباس زیر نخی استفاده میکنند و هر روز آن را تعویض می کنند و هیچگاه عفونت ناحیه تناسلی نگرفته اند.
3- خانمهای خانه داری که در طول روز از سرویس بهداشتی عمومی استفاده نمی کنند.

آیا می توان صابون یا شامپو بچه به جای ژل بهداشتی بانوان استفاده کنیم؟

صابون یک شوینده بازی است و PH در حدود 9 دارد که با PH اسیدی (حدود 4.5) ناحیه تناسلی کاملا متفاوت است. بنابراین استفاده از صاوبن برای شستشوی منطقه واژن، PH ناحیه را برهم می زند و علاوه بر ایجاد خشکی و حس ناخوشایند، باکتری های مفید را نیز از بین می برد. شامپو بچه وضع بهتری نسبت به صابون دارد ولی آن هم یک شوینده با PH تنظیم شده با اشک چشم (حدود 6) است. بنابراین باز هم گزینه مناسبی برای شستشوی ناحیه واژینال نیست.

 

بازه زمانی مصرف ژل بهداشتی بانوان چگونه است؟

اگر فردی مشکل خاصی در ناحیه واژینال ندارد، می تواند با هر بار حمام رفتن (معمولا هفته ای دو یا سه بار) از این نوع محصول استفاده کنند. اما اگر فردی زیاد عرق می کند، همیشه شلوار به پا دارد یا از سرویس بهداشتی های عمومی بطور روزانه استفاده می کند، می تواند تا یک بار در طول روز نیز از این محصول استفاده کند. اما مصرف بیش از یک بار در طول شبانه روز، توصیه نمی شود.

 

روش مصرف صحیح ژل بهداشتی بانوان چگونه است؟

ژل بهداشتی بانوان را باید درست مصرف کنید تا از خواص آن برای بهداشت فردی بهره بگیرید. در اینجا به نکته هایی از روش مصرف اشاره می کنیم که بسیار مهم هستند. به این نکات، خوب توجه کنید:
1- برای مصرف ژل بهداشتی از لیف استفاده نکنید. کافیست آن را بر روی انگشتانتان بریزید و بر روی ناحیه مرطوب شده، به آرامی ماساژ دهید.
2- برای شستشو از آب با فشار زیاد استفاده نکنید. فشار آب زیاد باکتری های آغشته در شوینده را به درون واژن هدایت می کند که اصلا مناسب نیست. بنابراین ناحیه را پس از شستشو، با فشار آب ملایم آبکشی کنید.
3- کشاله ران ها نیز با همین محصول شستشو دهید.

 

 

یک ژل بهداشتی بانوان خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یک ژل بهداشتی بانوان خوب باید دارای خصوصیات زیر باشد:
1- بر روی آن PH درج شده باشد. عدد PH در حدود 4.5 مناسب است.
2- حاوی مرطوب کننده باشد و پس از مصرف ناحیه مورد نظر را خشک نکند.
3- عطر زیادی نداشته باشد. وجود اسانس زیاد در چنین محصولاتی احتمال ایجاد حساسیت را بالا می برد. اما اسانس در حد ملایم برای از بین بردن بوع نامطبوع مشکلی ندارد.

 

ژل بهداشتی بانوان یائسه

از آنجاییکه با افزایش سن و یائسگی خانمها، به دلیل تغییرات هورمونی، PH ناحیه تغییر می کند، لذا خوب است خانمهای یائسه، از محصولات تخصصی در این زمینه استفاده کنند که PH متناسب با خانمهای یائسه را داشته باشد. PH ناحیه بیرونی واژن در خانمهایی که هنوز به سن یائسگی نرسیده اند، در حدود 4.5 است در حالیکه PH ناحیه تناسلی در خانمهای یائسه در حدود 5.5  تا 6 است.

 

 

سوالات متداول:

1. با مشاهده چه علائمی استفاده از  ژل بهداشتی برای بانوان کاملا ضروری می‌شود؟

  • ترشحات غیرمعمول سفید، خاکستری یا سبز رنگ
  • بوی بد واژن
  • خارش ناحیه واژن
  • سوزش هنگام ادرار کردن

2. برای چه افرادی استفاده از ژل بهداشتی بانوان ضروری نیست؟

  • نوجوانان دختری که هنوز به سن بلوغ و قاعدگی نرسیده اند.
  • بانوانی که هرگز عفونت ناحیه تناسلی نداشته اند و همیشه شورت نخی استفاده میکنند و روزانه و مرتب آن را تعویض می کنند.
  • بانوانی که از سرویس بهداشتی عمومی استفاده نمی کنند.

3. بهترین برندهای ایرانی و خارجی ژل بهداشتی کدامند؟
به خاطر تماس مستقیم این محصولات با ناحیه تناسلی میزان کیفیت این محصولات بسیار مهم است.
بهترین و معتبرترین برندهای ایرانی ژل بهداشتی عبارتند از: فیروز، الی ژن، هیدرودرم، سروینا، یونی لد، آدرا، استم سل و …
بهترین برندهای خارجی ژل بهداشتی نیز عبارتند از: نیوآ، باباریا و بتادین و …

4.خصوصیات ژل بهداشتی مناسب کدامند؟

  • دارای PH مناسب در حدود ۴.۵ باشد.
  • تا حد امکان فاقد اسانس و عطر باشد تا سبب ایجاد حساسیت نشود.
  • پس از استفاده ناحیه سبب خشکی بیش از حد تاحیه مورد نظر نشود و دارای مرطوب کننده ملایم باشد.

5. تفاوت ژل بهداشتی بانوان و آقایان در چیست؟
تفاوت این دو ژل در میزان PH آنها است، به طوری که ژل شستشوی آقایان PH بیشتری از ژل خانم ها دارد.

6. بهترین جایگزین طبیعی برای ژل بهداشتی چیست؟
شست و شو با جوش شیرین و آب گرم بهترین گزینه و بهترین جایگزین طبیعی برای ژل بهداشتی است.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا