رویداد

روز ولنتاین 1402 به تاریخ میلادی 2024، تاریخچه و فلسفه آن

ولنتاین یا همان روز جهانی عشق در سال 1402، روز سه‌شنبه 25 بهمن (به تاریخ میلادی 14 فوریه) خواهد بود. این روز خاص، در سرتاسر جهان به روز عشاق شهرت دارد. و اگر دوست دارید کمی بیشتر با این روز آشنا شوید و البته برای خرید یک هدیه مناسب هم چند ایده خوب به‌دست آورید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

ولنتاین چیست و چه روزی است؟

بی‌شک یکی از زیباترین مناسبت‌های دنیا، به روز عشق یا همان روز ولنتاین اختصاص دارد. مردم سرتاسر جهان در این روز، این مناسبت زیبا را در کنار دوستان، اعضای خانواده و یا شریک زندگی‌شان، جشن می‌گیرند. ولنتاین، یک فستیوال جهانی و بین‌المللی است که در روز چهاردهم فوریه هر سال، جشن گرفته می‌شود. این روز بهانه‌ای است برای ابراز عشق و قدردانی از عزیزان و افراد مهم در زندگی.

فرستادن انواع پیام‌های محبت‌آمیز یا گل و هدیه‌دادن کادوهای مختلف در این روز رواج دارد. در سال‌های اخیر، این مناسبت در ایران هم بین اغلب افراد جامعه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اغلب مردم، این روز را در 25 بهمن، جشن می‌گیرند. به همین خاطر هم معمولا در آخرین هفته بهمن، انواع چیدمان‌های قرمز رنگ اختصاصی این روز و نمادهای مختلف آن یعنی گل، شکلات، قلب، عروسک و انواع وسایل مشابه را می‌توانید در بازارها و شبکه‌های اجتماعی ببینید.

فلسفه گرامیداشت ولنتاین، به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. اما اگر دقیقا نمی‌دانید که اولین نشانه‌های این فستیوال از کجا آغاز شده است، در بخش بعدی همراه ما باشید.

فلسفه ولنتاین چیست؟

 ولنتاین قدیس

روز عشاق، برای گرامیداشت ولنتاین قدیس نام‌گذاری شد که در قرن سوم میلادی در روم، زندگی می‌کرد. در طی قرن‌ها، داستان‌ها و افسانه‌های زیادی راجع به این قدیس به وجود آمد. یکی از مشهورترین آن‌ها را احتمالا شما هم پیش از این شنیده باشید.

در قرن سوم و زمانی که ولنتاین قدیس زندگی می‌کرد، مردم روز به‌روز به مسیحیت علاقه بیشتری پیدا می‌کردند. هر روز، افراد زیادی به این دین می‌پیوستند. هر چند که شرایط در آن زمان، چندان مساعد نبود و پادشاه روم یعنی کلودیوس دوم، با این مذهب مخالفت می‌کرد. او اجازه نمی‌داد که مردم، از قوانین مسیحیت پیروی کنند. از طرفی، سربازان ارتش روم با مشکلات بسیار بیشتری مواجه بودند. چون پادشاه عقیده داشت که سربازها، باید با تمام وجود در خدمت کشور باشند. او آنها را از عشق، ازدواج و هر چیزی که آن‌ها را از خدمت به کشور منع کند، دوری کنند. به همین خاطر، سربازان روم اجازه ازدواج نداشتند و باید تا آخرین لحظه زندگی، تنها در اختیار کشور می‌ماندند.

در این دوران بود که سربازان، برای ازدواج خود به‌صورت مخفیانه از ولنتاین قدیس کمک می‌گرفتند. و او مراسم ازدواج سربازان را کاملا محرمانه و پنهانی، انجام می‌داد. البته همان‌طور که شما هم احتمالا حدس می‌زنید، این شرایط چندان هم مخفی باقی نماند. پادشاه در نهایت متوجه شد که ولنتاین مراسم ازدواج سربازها را دور از چشم همه انجام می‌دهد.

با آشکار شدن راز ولنتاین، نیروهای پادشاه او را دستگیر و زندانی کردند. البته که ولنتاین کارهای نیک خود را حتی پس از حبس ادامه داد و در زندان هم مراقب بقیه زندانی‌ها بود. افسانه‌ زندگی ولنتاین، این‌جا کمی عجیب‌تر می‌شود و می‌گویند که زندان‌بان این قدیس، یک دختر کور داشت که ولنتاین او را شفا می‌دهد.

در آخرین نامه ولنتاین به دختر زندان‌بان، ولنتاین نامه را با عبارت «از طرف ولنتاین تو» به پایان رساند. از همان زمان این عبارت، به یکی از مشهورترین عبارت‌های محبت‌آمیز دنیا تبدیل شد. در نهایت، ولنتاین در روز چهاردهم فوریه سال 270 میلادی، اعدام شد. از آن پس، مردم برای قدردانی از خدمات ولنتاین به مردم در مسیر رساندن آن‌ها به عشق زندگی‌شان، این روز را گرامی می‌دارند. آنها با ارسال هدایا و پیام‌های مختلف، چهاردهم فوریه هر سال میلادی را جشن می‌گیرند.

تاریخ روز ولنتاین 2024 (1402)

این سنت دوست‌داشتنی برای گرامیداشت عشق، قرن‌ها ادامه پیدا کرد و تا امروز در سال 2024 میلادی نیز یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های سالیانه است. تاریخ دقیق روز ولنتاین 1402، سه‌شنبه 25 بهمن ماه است و اگر دوست دارید که شما هم با دیگر مردم جهان، این روز زیبا را جشن بگیرید، بهتر است از الان آماده شوید. ناگفته نماند که روز عشق در ایران باستان نیز یکی از روزهای مهم سال بود و اگر ترجیح می‌دهید با روز عشق ایرانی هم آشنا شوید، با ما به بخش بعدی بیایید.

معادل روز ولنتاین در ایران و جهان

 ولنتاین در دنیا

روز عشق ایران باستان که سپندارمذگان نام دارد، فاصله زمانی زیادی با روز جهانی عشق نداشته و تاریخش پنجم اسفند هر سال شمسی است. شما می‌توانید روز عشق ایران باستان را با عزیزان خود، در پنجمین روز از آخرین ماه سال جشن بگیرید و علاوه بر گرامیداشت عشق، سنت‌های باستانی ایران را هم زنده نگه دارید. این روز خاص، روز گرامیداشت زن، زمین و مادر است و در ایران باستان، مردم برای قدردانی از زحمات یک ساله همسران خود و بانوان خانواده، هدیه‌هایی را تقدیم آن‌ها می‌کردند.

این روز در آیین ایران باستان، جزئیات جالبی نیز دارد. در روز سپندارمذگان، زنان لباس‌های نو به تن می‌کردند و در روز عشق، انجام کارهای روزمره و همیشگی را به مردان و پسران می‌سپردند. انجام انواع آیین‌های باستانی مثل مردگیران نیز به این روز نسبت داده شده است. هر چند که این روز و مناسبت خاص هم در طی قرن‌ها، با تحولات زیادی مواجه شده است.

جالب است که بدانید درست مثل روز عشق در ایران، روز عشق در دنیا هم به شکل‌های مختلفی وجود دارد. در واقع روز ولنتاین در تمام جهان به یک مفهوم نیست. هر جامعه، با توجه به شرایط خود، شکل تازه‌ای برای ولنتاین ساخته است. در برخی کشورها، ولنتاین فراتر از یک جشن بین عشاق، یک مناسبت خانوادگی و دوستانه است که همه مردم، این روز را به تمام اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود تبریک می‌گویند.

در برخی کشورهای دیگر، ولنتاین روزی است که خانواده‌ها با خرید هدیه‌های متنوع، این روز را به فرزندان خود تبریک می‌گویند. با وجود همه این تفاوت‌ها، خرید هدیه برای عزیزان و تبریک گفتن به هم، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ولنتاین است. حالا اگر شما دقیقا نمی‌دانید که برای ولنتاین چه هدایایی بخرید، با ما به بخش بعدی بیایید تا چند ایده عالی به شما بدهیم.

کادوی مناسب روز ولنتاین

یافتن یک هدیه مناسب و به‌یاد ماندنی، همیشه دشوار است. در این میان اما خرید هدیه برای مردها، همیشه سخت‌تر بوده و چالش‌های بیشتری دارد. اگر شما هم در حال حاضر با این مشکل مواجه هستید، برای پیدا کردن ایده کادو ولنتاین نیم‌نگاهی به لیست زیر بیندازید:

کادوی ولنتاین مناسب آقایان

کادو ولنتاین مردانه

برخی از جذاب‌ترین هدیه‌ها برای مردان، شامل موارد زیر هستند:

انواع لباس

فرقی ندارد که بودجه شما چقدر است، همیشه می‌توانید یک لباس مناسب و زیبا برای مردان بخرید. از تی‌شرت گرفته تا ست ورزشی، انواع پیراهن و کت‌ و شلوار یا پالتو، همه هدیه‌های مناسبی برای مردان هستند. علاوه بر این می‌توانید اکسسوری‌های مکمل لباس مثل شال‌گردن، کراوات و… هم به‌عنوان هدیه ولنتاین 1402 تهیه کنید.

وسایل بهداشتی

اغلب مردان دوست دارند که با خرید محصولات اختصاصی، از پوست و موی خود مراقبت کنند، اما مشغله‌های روزمره اجازه نمی‌دهد که با خیال راحت، انواع وسایل بهداشتی را برای خود بخرند. به همین خاطر شما می‌توانید با خرید انواع وسایل بهداشتی مثل افتر شیو، ژل شیو، کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان مردانه، شامپوها و عطر یا ادکلن، یک پک زیبای مردانه برای همسرتان آماده کنید. با بررسی بهترین عطر مردانه برای هدیه ولنتاین، حتما می‌توانید یک گزینه ایده‌آل برای روز عشق خود بیابید.

ابزار الکترونیکی

یکی دیگر از هدیه‌های جذاب برای مردان که می‌توانید در ولنتاین 2024 به پارتنر خود هدیه دهید، انواع ابزارهای الکترونیکی است. اگر دقیقا نمی‌دانید که این بار چه چیزی بخرید، به هدست، ایرباد، اسمارت‌واچ و یا اگر بودجه شما بالاتر است به گوشی، لپ‌تاپ و… فکر کنید.

ابزار کار

اغلب مردان دوست دارند که یک جعبه ابزار حرفه‌ای و کامل داشته باشند. اگر همسر شما هم از انجام دادن انواع کارهای تعمیراتی در گوشه و کنار خانه لذت می‌برد یا همیشه با کمی مکث از جلوی مغازه ابزار فروشی عبور می‌کند، این بار یک هدیه متفاوت برای ولنتاین 1402 بخرید. یک ست آچار، پک پیچ‌گوشتی، دریل و هر چیزی که جعبه ابزار همسرتان کم دارد، می‌تواند یک هدیه عالی ولنتاین باشد.

لیست هدیه‌های مردانه به همین موارد محدود نمی‌شود و اگر هنوز هم یک ایده خوب پیدا نکرده‌اید، در مطلب کادو ولنتاین برای پسر، بیش از بیست مورد هدیه وجود دارند که حتما یکی از آن‌ها، هدیه ایده‌آلی برای عزیزان شما خواهد بود.

کادوی ولنتاین مناسب خانم‌ها

انواع هدیه ولنتاین

خوشبختانه خرید انواع هدیه برای خانم‌ها بسیار راحت است. با وجود این، اگر هر سال و برای هر مناسبت کوچک و بزرگ، یک هدیه خوب برای همسرتان خریده‌اید، در این بخش با ما بمانید که چند ایده جذاب و جدید برای ولنتاین به شما بگوییم:

شکلات، گل و گلدان

گل‌های رز قرمز و شکلات‌های خوشمزه، یکی از اصلی‌ترین نمادهای ولنتاین هستند و همیشه می‌توانید با خرید یک شاخه رز قرمز و یک جعبه خاص شکلات، عزیزان خود را خوشحال کنید. علاوه بر این، هدیه دادن یک دسته‌گل تمام قرمز یا یک دسته گل فانتزی با گل‌های ژیپسوفیلیا، آفتاب‌گردان یا بابونه، ایده‌های خوبی برای هدیه‌دادن هستند. اگر پارتنر شما نگهداری از گل و گیاه را دوست دارد، می‌توانید با خرید یک گیاه خاص مثل اگزالیس یا ارکیده، یک هدیه لوکس و زیبا به او هدیه دهید.

اکسسوری و زیورآلات

اغلب خانم‌ها استفاده از زیورآلات طلا، نقره، برنج و حتی استیل، را دوست دارند و از آن لذت می‌برند. سلیقه پارتنرتان را در نظر بگیرید و با توجه به آن، یک اکسسوری خاص بخرید. انواع نیم‌ست، گوشواره، گردنبندهای زیبا و زیورآلات فانتزی و… در بازار وجود دارند که با خرید یکی از آن‌ها، می‌توانید همسرتان را خوشحال کنید.

مجموعه کتاب

برای کسانی که عاشق انواع دنیاهای فانتزی و انیمیشن‌های جادویی هستند، داشتن یک مجموعه کتاب کامل مرتبط با فضای مورر علاقه‌شان، یک هدیه نفیس و بسیار ارزشمند خواهد بود. پس کمی به علایق همسرتان توجه کنید و از میان ژانرهای مورد علاقه او، یک مجموعه کتاب بخرید. انواع کتاب‌های شعر، کتاب‌های روان‌شناسی، داستانی و فانتزی، در بسته‌بندی‌های شکیل و مناسب هدیه در بازار وجود دارند که با یک شاخه گل قرمز، می‌توانند به بهترین کادو ولنتاین تبدیل شوند.

لباس‌های خاص

ناگفته پیدا است که همه خانم‌ها همیشه به چند دست لباس بیشتر نیاز دارند و با خرید یک لباس زیبا، می‌توانید حسابی آن‌ها را خوشحال کنید. کافی است یک شومیز زیبا، یک مانتوی خاص، یک تی‌شرت بامزه یا حتی یک ست لباس خانگی قشنگ بخرید و آن را برای ولنتاین 1402، به پارتنرتان هدیه دهید. البته همیشه گزینه خرید رفتن دو نفره و لباس‌خریدن با حضور او، هدیه جذاب‌تری خواهد بود که بهتر است در صورت تمایل، آن را هم در نظر بگیرید.

خرید کادو ولنتاین برای دختر، بسیار راحت است و در واقع با کمی گشت‌وگذار در مغازه‌های اصلی شهر، حتما می‌توانید ده‌ها گزینه جذاب و خاطره‌انگیز برای پارتنر خود بخرید و یک روز عاشقانه زیبا در کنار هم بسازید.

ولنتاین، گرامیداشت عشق و قدردانی از عزیزان

پس از همه این توضیحات و با در نظر گرفتن همه این ایده‌های جذاب برای کادو ولنتاین، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ولنتاین بیش از یک مناسبت فانتزی برای هدیه‌دادن، یک روز مهم تاریخی است که در آن، انسان‌ها وجود «عشق» را جشن می‌گیرند. پس هر طور که در توان دارید و به هر شکل که برای شما ارزشمندتر است، این روز را با عزیزان خود سپری کنید و از کنار هم بودن در این دنیای شلوغ، لذت ببرید. پیشاپیش ولنتاین‌تان مبارک!

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا