آرایشآرایش صورتآرایش لببرند ها و محصولات

تینت لب چیست و چه فرقی با رژ لب و برق لب دارد؟

تا چندین سال پیش اگر سؤال می‌کردید برای رنگ و رو دادن به چهره و لب‌ها بهتر است از چه محصولی استفاده کنید، معمولاً رژ لب به‌عنوان بهترین راه‌حل به شما معرفی می‌شد. اما امروزه محصولات دیگری همچون تینت لب (Lip Tint) توانسته‌اند رقیب سرسختی برای رژ لب باشند. در این راهنمای جامع ابتدا انواع تینت لب را معرفی می‌کنیم و سپس به فرق بین تینت لب با رژ لب و برق لب می‌پردازیم.

تینت لب چیست؟

تینت لب که با نام لیپ استین (Lip Stain) به معنی رنگ لب نیز شناخته می‌شود، ساختاری مابین رژ لب و برق لب دارد. با این تفاوت که بافت آن سبک‌تر و رقیق‌تر است و در نتیجه، احساس سنگینی و چسبندگی به لب‌ها نمی‌دهد. همچنین ظاهری طبیعی‌تر، جذاب و ظریف به صورتتان می‌بخشد.

تینت لب ابتدا در کشور کره به بازار عرضه شد و در میان خانم‌های کره‌ای طرفداران بسیاری دارد. اما در سایر کشورها نیز به محبوبیت بسیاری دست پیدا کرده است.

موضوعی که درباره تینت لب ممکن است برایتان جذاب باشد، دوام آوردن آن زیر ماسک است و برای افرادی که مجبور هستند مدام از ماسک استفاده کنند، بسیار پیشنهاد می‌شود. در بهترین رژ لب‌هایی که زیر ماسک دوام خوبی دارند، در این مورد کاملا توضیح داده‌ایم.

تینت لب چیست؟

انواع تینت لب

تینت لب، انواع مختلفی دارد که موارد زیر جزو رایج ترینِ آن‌هاست:

تینت لب مایع

محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع تینت لب است که برخلاف ساختار آبکی آن، نحوه استفاده راحتی دارد.

تینت استیک یا تینت لب پیچی

این نوع تینت لب‌ها، ظاهری شبیه به بالم لب و رژ لب دارند اما بافت آن‌ها کرم مانند و سبک است. تینت استیک (Tint stick) معمولاً حاوی مواد مرطوب کننده بیشتری نسبت به نوع تینت لب مایع است و ظاهری نرم‌تر به لب‌های خشک می‌بخشد.

تینت لب مات

تینت لب مات

از تینت لب مات می‌توان به‌جای رژلب مات استفاده کرد؛ زیرا لب‌ها را خشک نمی‌کند و منجر به چروک یا ترک خوردگی لب نمی‌شود. البته این نوع تینت، بافت سنگین‌تری نسبت به تینت لب مایع دارد اما همچنان از رژ لب مایع سبک‌تر است.

تینت لب پیل آف

تینت لب پیل اف

پیل آف (Peel off) به معنی «پوست انداختن» است و همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، تینت لب پیل آف به‌صورت لایه‌ای ژل مانند و ضخیم روی لب قرار می‌گیرد و باید بعد از خشک شدن آن که حدود 10 دقیقه زمان می‌برد، آن را از روی لب بکَنید و معمولاً رنگ آن می‌تواند تا 12 ساعت ماندگاری داشته باشد.

نحوه استفاده

راه‌های مختلفی برای زدن تینت لب وجود دارد که با توجه به ظاهری نهایی که در ذهن دارید، متفاوت هستند. شاید بهتر باشد ابتدا از بالم لب یا نوعی مرطوب کننده جهت مرطوب کردن لب‌ها استفاده کنید تا پوست لب را مرطوب نگه دارد. همچنین تینت لب معمولاً سریع خشک می‌شود اما اگر بعد از مدتی هنوز روی لب‌هایتان مایع اضافی وجود داشت، آن را با فشار دادن دستمال کاغذی بین لب‌هایتان پاک کنید تا به اطراف لب پخش نشود.
یادتان باشد تینت لب معمولاً ماندگاری بالایی دارد و به همین دلیل بهتر است هنگام استفاده دقت کنید تا رنگ آن از خطوط لب بیرون نزند؛ زیرا پاک کردنش کمی زمان می‌برد. البته در صورت لزوم می‌توانید از دستمال مرطوب یا کانسیلر برای پاک کردن تینت لب کمک بگیرید یا در صورت ضد آب بودن آن، از یک پاک کننده آرایش مانند میسلار واتر یا شیر پاک کن استفاده کنید.

نحوه استفاده از تینت لب

روش اول: تینت را روی ناحیه داخلی لب بزنید سپس لب‌ها را چند بار به هم فشار دهید تا به‌صورت یکنواخت پخش شود و ظاهری غیر طبیعی نداشته باشد. درنهایت از کانسیلر یا BB کرم برای کم رنگ کردن لبه‌های بیرونی لب استفاده کنید.

روش دوم: بیشتر نواحی لب را به تینت آغشته کنید اما به لبه‌ها تینت نزنید. سپس لب‌ها را چند بار به هم فشار دهید تا رنگ پخش شود.

روش سوم: از لبه‌ی تینت لب برای برجسته کردن لب‌های خود کمک بگیرید سپس از وسط لب شروع کنید و تینت را به سمت گوشه‌ها بکشید تا تمام نواحی لب را کاملاً بپوشاند.

می‌توانید قبل از زدن تینت لب، با یک اسکراب مناسب سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید. همچنین می‌توانید در انتها از برق لب استفاده کنید یا نوع براق تینت لب را بخرید تا لب‌ها برجسته تر به نظر برسند.

برای آشنایی بیشتر با اسکراب لب و مزایای استفاده از آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله فواید استفاده از اسکراب لب چیست؟ را بخوانید. در این مقاله نحوه درست کردن چند اسکراب‌ لب خانگی را هم برایتان توضیح داده‌ایم.

این موضوع را در نظر داشته باشید که تینت لب، رنگ بندی گوناگونی دارد و گاهی اوقات رنگی که از روی بسته‌بندی آن می‌بینید، تیره‌تر از رنگ واقعی آن به نظر می‌رسد. بنابراین برای اینکه از هماهنگی آن با رنگ پوستتان مطمئن شوید، می‌توانید کمی از آن را روی پوست دست امتحان کنید.

تفاوت تینت لب با رژ لب

تفاوت تینت لب با رژ لب

تینت لب با رژلب تفاوت‌های زیادی دارد که در زیر به بعضی‌هایشان اشاره کرده‌ایم:

۱. تینت لب فاقد سرب است

وجود سرب در بعضی از رژ لب‌ها باعث ماندگاری آن‌ها می‌شود که عنصر مضری است و می‌تواند در دراز مدت مضراتی داشته باشد اما تینت‌ها فاقد هرگونه سرب و مواد مضر هستند.

  1. تینت فاقد موم است

در رژ لب‌ها از موم که نوعی ماده روغنی است برای لغزندگی ر ژلب و جذب راحت‌تر مواد رنگی به پوست استفاده می‌شود که هرچند ماده بی‌خطری است اما نوعی سنگینی و چسبندگی روی لب ایجاد می‌کند. تینت به خاطر ساختار مایع‌اش فاقد موم است و این احساس چسبندگی را ایجاد نمی‌کند.

  1. تینت لب ظاهر طبیعتی‌تر و شاداب‌تری دارد

به خاطر نداشتن موم و سرب، تینت جلوه طبیعی‌تری در مقایسه با رژ یا برق لب به لب‌ها می‌دهد؛ زیرا مایع یا بافت ژلی آن کم‌کم تبخیر می‌شود و این رنگ‌دانه‌های آن است که روی پوست باقی می‌ماند و احساس سنگینی یا چسبندگی در لب ها ایجاد نمی‌کند. همچنین پیگمنت‌های مخملی تینت لب، حالتی خوش فرم به لب‌ها می‌دهد و باعث می‌شود حالت افتادگی و شل بودن آن کمتر به چشم بیاید و نسبت به رژ لب، ظاهری طبیعی‌تر و در عین حال شاداب به لب می‌بخشد.

  1. تینت لب، باعث خشکی لب‌ها نمی‌شود

بیشتر تینت‌‌های لب، حاوی مواد آبرسان هستند و علاوه بر جلوگیری از خشک شدن لب، در کاهش پوسته پوسته شدن آن نیز مؤثر هستند. اگر به هر دلیلی بعد از زدن تینت لب احساس خشک شدگی در لب‌ها داشتید، کافی است قبل از زدن آن، از کمی بالم لب استفاده کنید تا مشکل برطرف شود.

  1. تینت لب ماندگاری بیشتری دارد

یکی دیگر از فرق‌های رژ لب با تینت لب، ماندگاری آن است. رژ لب فقط به سطح لب رنگ می‌دهد اما تینت لب، به‌صورت عمقی‌تر به لب و درون پوست نفوذ می‌کند و به همین دلیل، ماندگاری بیشتری دارد و احتیاجی نیست وقت و بی‌وقت، به‌دنبال فرصتی برای تمدید آن بگردید.

  1. تینت لب محصولی دو کاره و مقرون به صرفه است

با توجه به ماندگاری بالای این محصول، یک‌بار خرید تینت لب می‌تواند تا چندین ماه برایتان کافی باشد. همچنین از تینت لب می‌توان هم به‌عنوان رژلب و هم رژ گونه استفاده کرد و احتیاجی نیست محصولی جداگانه برای رژ گونه نیز خریداری کنید.

  1. تینت لب از خود ردی به‌جا نمی‌گذارد

برخلاف رژ لب، رد تینت لب روی لیوان نمی‌ماند و رنگ آن بر اثر تعریق یا غذا خوردن، اطراف لب پخش نمی‌شود. فقط کافی است پس از زدن تینت لب، کمی به آن زمان بدهید تا به‌خوبی خشک شود و اگر هنوز روی لب‌هایتان مایع اضافی وجود داشت، آن را با فشار دادن دستمال کاغذی بین لب‌هایتان پاک کنید.

  1. تینت لب خوش طعم و خوش رایحه است

درست است که رنگ تینت لب با نوشیدن و غذا خوردن از بین نمی‌رود اما طعم آن ناخودآگاه در دهان احساس می‌شود. خوشبختانه بیشتر تینت لب‌ها حاوی عصاره میوه بوده و برخلاف بیشتر رژ لب‌ها، خوش طعم هستند و بوی خوبی نیز دارند.

  1. تینت لب بسته بندی متنوع و جذابی دارد
تینت لب مایع

تینت لب در شکل‌های متنوع و جذابی مانند قلب، گل، آبنبات، شکلات، بستنی و شکل‌های فانتزی دیگر تولید می‌شوند و برای خانم‌هایی که به ظاهر محصول نیز اهمیت می‌دهند یا دوست دارند میز آرایشی خودشان را با محصولات آرایشی فانتزی پر کنند نیز گزینه بهتری به حساب می‌آید.

تفاوت تینت با بالم لب

تفاوت تینت لب با بالم لب

تفاوت اصلی تینت لبو بالم لب در دو چیز است: در رنگدهی و بافت‌شان. هر چند هر دوی این‌ها به لطیف‌کردن و رنگ‌آمیزی لب‎ها کمک خواهند کرد.

بالم لب محصولی برای مرطوب‌کردن لب است که یا به صورت بی‌رنگ یا با رنگ‌های بسیار شفاف و ملایم عرضه می‌شود. اما تینت لب بیشتر برای ایجاد رنگ پایدار بر روی لب‌ها و ماندگاری طولانی‌تر استفاده می‌شود. پس هر کدام از این محصولات کارکرد جداگانه‌ای دارند؛ تینت برای رنگ بخشیدن و بالم برای نرم و مرطوب کردن استفاده می‌شوند و هر دو این محصولات می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

تفاوت تینت با برق لب

تفاوت تینت لب با برق لب
  1. تینت لب از برق لب سبک‌تر است

برق لب حاوی روغن و چربی بیشتری است و در نتیجه، درخشندگی بیشتری هم دارد و همچنان وجود لایه مجزا روی لب کاملاً احساس می‌شود. این در حالی است که تینت لب اغلب پایه مایع، ژل و گاهی موس مانند دارد و فاقد موم است در نتیجه بسیار سبک‌تر از برق لب است.

  1. تینت ظاهر طبیعی‌تری دارد

برق لب‌ها طوری طراحی شده‌اند که با ایجاد شاین به برجسته شدن لب‌ها کمک کنند که گاهی این شاین بیش از حد و  اغراق‌آمیز است. اما تینت لب حتی انواع براق آن، حالت طبیعی‌تری دارند و جلوه خوشایندی به لب‌ها می‌دهند، بدون این که توجه زیادی را به سمت لب بکشانند.

  1. تینت لب از برق لب ماندگارتر است

برق لب با غذا خوردن و نوشیدن مایعات کمرنگ می‌شود و اثرات آن روی لیوان و قاشق غذا می‌ماند. اما تینت جذب لب شده و در عین حال اثری از خود روی لیوان به جا نمی‌گذارد. تینت لب به لایه‌های عمقی لب نفوذ کرده و ماندگاری آن بسیار طولانی‌تر از برق لب است.

آیا استفاده از تینت لب عوارض دارد؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده مکرر و روزانه از تینت لب در مدت طولانی ممکن است رطوبت لب‌ها را کاهش دهد. در عین حال استفاده از انواع نا‌مرغوب تینت لب از برندهای ناشناخته، منجر به خشکی بیش از حد لب‌ها، تغییر رنگدانه‌های لب، پوسته شدن و حتی ترک خوردن لب‌ها خواهد شد. پس حتما تینت لب را از برندهای مشهور و معتبر بخرید و قبل از زدن آن از بالم لب استفاده کنید. یک روزهایی هم به لبتان استراحت بدهید و فقط از بالم لب استفاده کنید تا رطوبت لب‌هایتان حفظ شود.

تینت گونه چیست؟

یکی از فواید تینت لب این است که یک محصول دو کاره به‌حساب می‌آید و می‌تواند جایگزین رژ گونه هم باشد. به این صورت، جای کمتری را در کیفتان اشغال می‌کند و احتیاجی نیست جداگانه برای رژ گونه نیز هزینه کنید. به عنوان مثال، تینت لب مایع مدل Water Tint اتود، بافت سبکی دارد و می‌توان از آن هم به‌عنوان رژ لب و هم رژ گونه استفاده کرد. همچنین این تینت لب، فاقد سرب بوده و در برابر آب مقاوم است و علاوه بر ماندگاری بالا، به لب‌ها آبرسانی نیز می‌کند.

کافی است تا به کمک یک براش یا پد نرم، مقدار کمی از تینت را روی گونه‌های خود بزنید و به‌آرامی پخش کنید تا به‌صورت لکه روی صورت باقی نماند. برای زدن تینت گونه، بهتر است ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب بشویید سپس از کرم آبرسان یا مرطوب کننده استفاده کنید تا علاوه بر نرم شدن پوست، پوستتان ظاهری شاداب به خود بگیرد و تینت گونه نیز راحت‌تر روی صورت پخش شود.

سپس مقدار کمی از تینت لب را روی براش بزنید و آن را روی سیب گونه بزنید. مقدار مناسب و مورد نظرتان را باید با آزمون و خطا پیدا کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. سیب گونه نیز با لبخند زدن، به‌راحتی پیدا می‌شود. فقط یادتان باشد که تینت لب، سریع خشک می‌شود؛ بنابراین باید آن را به‌سرعت روی گونه‌ها پخش کنید تا به‌صورت لک و مصنوعی روی صورت باقی نماند.

هنگام خرید تینت لب به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. تینت لب را حتما از فروشگاه‌های معتبر بخرید تا بابت تقلبی و جعلی بودن کالا نگرانی نداشته باشید.
  2. تینت لب را حتما از برندهای معتبر و شناخته شده بخرید تا از کیفیت محصول مطمئن باشید.
  3. در انتخاب رنگ تینت رنگ پایه پوست و رنگ طبیعی لب‌هایتان را مد نظر قرار دهید. اگر رنگ پوستتان روشن است از رنگ‌های روشن‌تری مثل صورتی، نارنجی و رز استفاده کنید اما اگر پوستتان تیره است از رنگ‌هایی مثل بنفش، قرمز و برنز استفاده کنید. این را در نظر داشته باشید که رنگ‌های جیغ تینت هم ماندگاری طولانی مدتی دارند و ممکن است طی چند ساعت متوالی خسته و دلزده‌تان کنند.

فروشگاه خانومی، از جمله فروشگاه های آنلاین معتبری است که می‌توانید بدون نگرانی نسبت به تاریخ انقضا و اصالت کالا، راهنمای خرید محصولات را در وب سایت آن بخوانید و محصول مورد نظرتان را پس از بررسی کامل، با قیمت مناسب اینترنتی خریداری کنید.

سؤالات متداول درباره تینت لب

آیا تینت لب برای بازه سنی مشخصی تولید می‌شود؟

بله. تینت لب اغلب مخصوص بزرگسالان تولید می‌شود.

آیا استفاده از تینت لب زمان خاصی دارد؟

خیر. در تمامی زمان‌ها می‌شود از این محصول استفاده کرد.

آیا تینت لب سرب دارد؟

خیر. این محصول فاقد موم و سرب است درنتیجه عوارضی برای لب ندارد.

مخاطب این محصول چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی این محصول، خانم‌ها هستند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.5 / 5. مجموع آرا: 10

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا