بهداشت و سلامت

چرا نوار بهداشتی مخصوص شب؟

نوار بهداشتی یک کالای بهداشتی است که بانوان در هنگام دوره عادت ماهیانه خود، به طور منظم از آن استفاده می­‌کنند تا هم پاکیزه و سلامت بمانند و هم دچار عفونت نشوند. هر نوار بهداشتی از یک پد استریل است که دارای پودر جاذب آنتی باکتریال مایع و رطوبت، مقداری پنبه و مقداری الیاف تشکیل شده است. پدهای نوار بهداشتی مخصوص شب و روز، طراحی متفاوتی دارند تا بهترین کاربرد را داشته باشند و موجب رضایت بانوان شوند.

طراحی نوار بهداشتی مخصوص شب به این صورت است که طولی بیشتر از نوار بهداشتی معمولی دارد. طول بیشتر این نوار بهداشتی برای این است که در هنگام شب و در حالت دراز کشیده، نوار بهداشتی دچار نشت نشود. نوار بهداشتی مخصوص شب علاوه بر طول زیاد، عرض زیادی دارد تا مایعات از کناره­‌های پد نیز به بیرون راه پیدا نکند و روی رخت­خواب یا لباس زیر لکه‌های ریز و درشت ایجاد نکند.

پد نوار بهداشتی مخصوص شب با توجه به برند تولید کننده آن ضخامت کمتر یا بیشتری نسبت به نوار بهداشتی روزانه دارد. در هر صورت نوار بهداشتی مخصوص شب طوری ساخته شده است تا قدرت جذب مایعات بیشتری داشته باشد. پودر جاذب موجود در پدهای شبانه احتمال نشت مایعات را در هنگام شب بسیار کاهش می­‌دهد. برخی از نوار بهداشتی­‌های مخصوص شب ضخامت بسیار کمی دارند تا از زیر لباس قابل مشاهده نباشند و روی لباس رد ایجاد نکنند. با استفاده از پدهای شبانه دیگر با خیال راحت به خواب عمیق بروید و نگران لکه­ های مزاحم نباشید.

از ویژگی‌­های خاص و بسیار مهم پد نوار بهداشتی مخصوص شب می‌­توان به ضدحساسیت بودن آن اشاره کرد. این محصول بهداشتی طوری طراحی شده است که مناسب تمامی انواع پوست‌­ها باشد و هیچ­‌گونه حساسیت یا عرق­‌سوز شدن ایجاد نکند. نوار بهداشتی­‌های مخصوص شب همگی بالدار هستند و استفاده از آن­‌ها بسیار آسان و راحت است.

نوار بهداشتی شب چیست-خانومی

ویژگی‌های نواربهداشتی مخصوص شب

برخی از نوار بهداشتی­‌های مخصوص شب مشبک هستند. مشبک بودن به این معنا است که شبکه‌­های بسیار ریز در سطح نوار بهداشتی قرار گرفته­‌اند. ویژگی این منافذ شبکه­‌ای این است که در عین حال که قدرت جذب مایعات فوق­ العاده بالایی دارند، مانع گردش هوا در پد نوار بهداشتی نمی‌­شوند. اگر نوار بهداشتی مانع گردش هوا شود، ممکن است باعث شود رطوبت موجود در نوار بهداشتی فرد را دچار سوختگی یا التهاب کند. همچنین وجود منافذ مشبک در نوار بهداشتی قدرت جذب پد را نسبت به نوار بهداشتی­‌های فاقد لایه مشبک، چند برابر افزایش می‌­دهد.

بسته بازشده نوار بهداشتی باید در محل خشک و عاری از رطوبت نگهداری شود. چرا که این محصول جاذب رطوبت است و رطوبت هوا را نیز به خود جذب می­‌کند.

برخی از بانوان ترجیح می­‌دهند به جای استفاده از نوار بهداشتی از تامپون استفاده کنند. تامپون شبیه به یک قلم عمودی است که داخل واژن قرار می­‌گیرد و بدنه تامپون که حاوی الیاف و پودر جاذب بسیار قوی است، خون عادت ماهیانه را به خود جذب می­‌کند و مانع خروج آن از واژن می­‌شود. در انتهای هر تامپون یک نخ از جنس کتان وجود دارد که می‌­توان با کشیدن آن نخ، تامپون را از داخل واژن خارج کرد. در هر صورت استفاده از تامپون یا پد نوار بهداشتی کاملاً سلیقه­‌ای است و هیچ اجباری برای مصرف نوع خاصی وجود ندارد.

برخی از بانوان حجم خونریزی ماهانه بالایی دارند و در طول روز نیز نگران هستند که شلوارشان یا محل نشستنشان دچار لکه شود. در روزهای اول هر سیکل ماهانه معمولاً حجم خون­ریزی زیاد است و برخی بانوان مجبور به تعویض پد نوار بهداشتی در فواصل زمانی کوتاه هستند. در چنین شرایطی به منظور جلوگیری از مشکل نشت خونریزی و لکه توصیه می‌­کنیم از نوار بهداشتی مخصوص شب در طول روز استفاده کنید. پد نوار بهداشتی مخصوص شب، طول و عرض زیادی دارد و جلوی نشت مایعات را می­‌گیرد. همچنین ضخامت بسیار کمی دارد و به دلیل نازکی، روی لباس خط نمی‌­اندازد. بنابراین با استفاده از همین پد مخصوص شب می‌­توانید با خیال راحت و بدون نگرانی خاصی فعالیت­‌های روزمره­ خود را انجام دهید، دراز بکشید، بنشینید، پیاده ­روی کنید یا حتی ورزش سبک انجام دهید. پس نام نوار بهداشتی مخصوص شب نباید شما را به اشتباه بی­اندازد.

استفاده از پد نوار بهداشتی فقط مخصوص دوران عادت ماهانه نیست. بیشتر بانوان پس از زایمان تا چند روز دچار خون­ریزی می‌­شوند. خون­ریزی‌­های پس از زایمان می­‌تواند تا یک هفته ادامه پیدا کند و در مواردی بسیار شدید باشد. توصیه می­‌کنیم مادرانی که تازه زایمان کرده­‌اند، تا پایان دوره خون­ریزی خود از پد نوار بهداشتی مخصوص شب استفاده کنند تا بدون نگرانی و با خاطری آسوده به استراحت بپردازند.

گاهی پیش می‌آید که نوار بهداشتی مخصوص شب در دسترس نیست. در این شرایط اصلاً نگران نباشید. طول نوار بهداشتی مخصوص شب تقریباً دوبرابر نوار بهداشتی روزانه است. پس شما می­‌توانید دو عدد نوار بهداشتی روزانه را پشت سر هم در لباس زیرتان قرار دهید تا طول آن زیاد شود. البته با این کار احتمالاً روی لباس شما رد بیفتد. چرا که ضخامت آن زیاد است. این پیشنهاد فقط مخصوص شرایط اضطراری است و بهتر است در اولین فرصت نوار بهداشتی شبانه تهیه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا