بهداشت و سلامتمراقبت از پوست

 خواص روغن بادام برای لک صورت

استفاده از روغن برای تسکین و نرم شدن پوست، درمان زخم‌ها و بریدگی‌ها از گذشته رواج داشته است. بسیاری از ما به یاد داریم که مادربزرگ‌هایمان روغن زیتون رو دارو می‌دانستند. حالا مفید بودن این روغن‌ها از نظر علمی هم اثبات شده است و در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی به کار می‌روند. یکی از این روغن‌های مفید روغن بادام است. در ادامه این مطلب از مجله خانومی، بیشتر در مورد کاربرد روغن بادام شیرین برای لک صورت و خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت می‌خوانیم.

روغن بادام چه مواد مغذی دارد؟

دو نوع روغن بادام وجود دارد؛ شیرین و تلخ. روغن بادام حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین A: رتینول موجود در ویتامین A توانایی تحریک تولید سلول‌های جدید پوست و  از بین رفتن چروک‌های ریز را دارد.
  • ویتامین E: این ماده خواص آنتی اکسیدانی دارد که ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و کاهش آسیب ماوراء بنفش (UV) به پوست کمک کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3: این مواد مغذی از پیری زودرس جلوگیری و از آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند.
  • روی: یک ماده مغذی و ضروری برای درمان آکنه یا سایر زخم های صورت است.

خواص روغن بادام برای لک صورت

استفاده از روغن بادام شیرین برای لک صورت بسیار رایج است و خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت هم ثابت شده است. با این حال درمان لک صورت تنها فایده‌ روغن بادام نیست. دیگر فواید این روغن را باهم بخوانیم:

  • پف و حلقه های زیر چشم را کاهش می‌دهد: از آنجایی که این روغن پرخاصیت یک منبع ضدالتهابی است، به کاهش تورم پوست کمک می‌کند.
  • رنگ پوست و لکه‌های پوستی را بهبود می‌بخشد: خواص روغن بادام شیرین برای لک صورت شناخته‌شده‌ترین فایده‌ این روغن است. روغن بادام به دلیل خاصیت نرم کنندگی که دارد، می‌تواند روی رنگ پوست و لکه‌های پوستی اثرگذار باشد.
  • خشکی پوست را درمان می‌کند: روغن بادام، قرن‌ها برای درمان بیماری‌های پوست خشک از جمله اگزما و پسوریازیس استفاده شده است.
  • آکنه را بهبود می‌بخشد: اسید چرب روغن بادام به حل شدن چربی اضافی روی پوست کمک کند و رتینوئیدهای موجود در این روغن ظاهر آکنه را کاهش می‌دهد و گردش سلول‌ها را بهبود می‌بخشد.

خواص روغن بادام برای لک صورت

  • به بازتاب اشعه‌های مضر ناشی از نور خورشید کمک می‌کند: منابع معتبر نشان داده‌اند که ویتامین  E، یکی از مواد مغذی موجود در روغن بادام، به کاهش آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به پوست کمک می‌کند. اشعه مضر ناشی از نور خورشید در بسیاری موارد باعث ایجاد لک پوستی می‌شود. روغن بادام شیرین برای لک صورت و خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت باعث می‌شود تاثیر این اشعه‌ها در ایجاد لک به حداقل برسد.
  • زخم را سریع‌تر ترمیم می‌کند: در طب قدیم چین و آیورودا، از روغن بادام برای ترمیم جای زخم استفاده می شد. محتوای ویتامین E درون این روغن به کاهش چروک و از بین رفتن بافت‌های مرده پوست کمک می‌کند.
  • خاصیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد: روغن بادام شیرین درمانی موثر برای پیشگیری از پیری زودرس پوست است و از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. خواص روغن بادام شیرین آن را به یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه تولید لوازم آرایشی تبدیل کرده است.

خواص روغن بادام شیرین برای لک صورت

روغن بادام شیرین حاوی ویتامین A، ویتامین E و ویتامین D است. این ویتامین‌ها باعث شده روغن بادام شیرین برای لک صورت ماده‌ای موثر باشد. همچنین مواد معدنی و ویتامین‌های مغذی روغن بادام شیرین پوست را تقویت می‌کند. از دیگر خواص روغن بادام شیرین می‌توان به داشتن آنتی اکسیدان و خاصیت ضدالتهابی آن اشاره کرد. جلوگیری از چروک و افتادگی پوست در کنار خواص روغن بادام شیرین برای لک صورت آن را به ماده‌ای کامل تبدیل کرده است.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

روغن بادام تلخ هم در خاصیت و مفید بودن کم از روغن بادام شیرین ندارد. روغن بادام تلخ حاوی اسید اولئیک، نوعی اسید اشباع شده منفرد و اسید چرب امگا ۹ است که باعث شده این روغن خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی داشته باشد. روغن بادام تلخ به راحتی هم جذب می‌شود و مواد معدنی را به عمیق‌ترین لایه‌های پوست می‌رساند.

از دیگر خواص روغن بادام تلخ برای صورت، داشتن ویتامین E است که باعث می‌شود علائم پیری مثل چین و چروک‌ها کاهش پیدا کند. خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت به از بین بردن لک‌های پوستی محدود نمی‌شود و باکتری‌های ایجادکننده آکنه را هم از بین می برد و برای درمان بریدگی، خراش و زخم هم مفید است. در کنار همه‌ این موارد روشن کردن پوست را هم اضافه کنید. خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت به روشن شدن پوست هم کمک می‌کند.

و در نهایت روغن بادام تلخ اسیدهای چربی دارد که از طریق آن‌ها چربی پوست را کنترل می‌کند که باعث درمان جوش و آکنه می‌شود.

نحوه استفاده از روغن بادام شیرین برای لک صورت

چند روش مختلف برای استفاده از این روغن معجزه آسا برای صورت وجود دارد زیرا در صنعت زیبایی نیز از آن در بسیاری از محصولات آرایش پاک کن، مرطوب کننده و … استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از روغن بادام شیرین برای لک صورت

پاک کننده آرایش

برای استفاده از روغن بادام به عنوان پاک کننده آرایش، مقدار کمی از آن به کف دست خود بمالید سپس با نوک انگشتان خود، روغن را به آرامی در مناطقی که قصد پاک کردن آن‌ها را دارید بمالید تا جذب مواد آرایشی شود. در ادامه برای پاک کردن آن از مقداری پنبه‌ی پد آرایش پاک کن استفاده کنید و در انتها صورت خود را با شوینده بشویید.

به عنوان رقیق کننده

روغن بادام به عنوان روغن حامل شناخته می‌شود زیرا می‌تواند سایر روغن‌های ضروری را عمیق‌تر به پوست منتقل کند.
می‌توانید روغن بادام را با اسانس ضروری که برای پوست مفید است مانند گل سرخ، اسطوخودوس ، گل شمعدانی یا روغن لیمو مخلوط کنید. اما قبل از استعمال آن روی صورت، حتما اسانس را در قسمت داخلی آرنج یا مچ دست آزمایش کنید.

چند قطره روغن ضروری به هر ۲۸ گرم روغن بادام اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا رقیق شود. مخلوط روغن را روی پوست مرطوب بمالید و با آب ولرم بشویید، ممکن است لازم باشد دوبار آبکشی کنید تا باقی مانده آن را از بین ببرید.

به عنوان مرطوب کننده

همچنین می توانید از روغن بادام به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کنید. برای انجام این کار، پوست خود را طبق روتین روزانه بشویید و خشک کنید. سپس به آرامی مقدار کمی روغن بادام تقریبا به اندازه نصف یک سکه را با نوک انگشتان خود روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا جذب پوست شما شود. اگر از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید، لازم نیست آن را بشویید.

ماسک روغن بادام شیرین برای لک صورت

ماسک روغن بادام شیرین برای لک صورت ماسکی بسیار ساده و کاربردی است. برای استفاده از این ماسک ابتدا پوست خود را کامل تمیز کنید. سپس چند قطره روغن بادام شیرین روی پوستتان بمالید و ماساژ دهید. روغن را ۱۵ دقیقه روی صورتتان نگه دارید و بعد با آب ولرم بشویید. انجام مداوم این کار کمک می‌کند لک‌های صورت کاهش پیدا کنند.

البته ماسک‌های آماده هم در بازار وجود دارند که می‌توانید به جای روغن بادام از آن‌ها استفاده کنید. ماسک روغن بادام و آووکادوی سولس یکی از همین ماسک‌هاست که برای انواع پوست مناسب است و به رفع خشکی پوست کمک می‌کند. یکی از روش‌های ساده خرید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده از سایت خانومی است.

ماسک روغن بادام شیرین و عسل

عسل یکی از موادی است که خاصیت زیادی دارد و مصرف آن چه به صورت خوراکی چه روش‌های دیگر توصیه می‌شود. استفاده از روغن بادام شیرین برای لک صورت و ترکیب آن با عسل یکی از روش‌های مفید و موثر است. برای استفاده از این ماسک چند قطره روغن بادام را با عسل ترکیب کنید و همه‌جای صورت بمالید. ماسک را ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید. به کارگیری مداوم این ماسک تغییرات شگرفی روی پوست صورت ایجاد می‌کند.

ماسک روغن بادام شیرین و عسل

ماسک روغن بادام شیرین با گلاب برای لک صورت

گلاب یکی دیگر از مواردی است که خاصیت زیادی برای پوست دارد و امروزه در مواد آرایشی متعددی از تونر و پاک‌کننده آرایش گرفته تا ماده‌ای برای رفع پف چشم استفاده می‌شود. از دیگر خواص گلاب می‌توان به ضدعفونی‌کنندگی، درخشان‌کنندگی و از بین بردن لک پوست اشاره کرد.

خواص روغن بادام شیرین برای لک صورت با ترکیب شدن گلاب اثرگذاری بیشتر و بهتری دارد. تهیه‌ی ماسک روغن بادام شیرین با گلاب در خانه کاری بسیار ساده است. کافی است دو قاشق غذاخوری روغن بادام را با یک قاشق گلاب ترکیب کنید و بعد آن را روی صورت بمالید و بعد از پانزده دقیقه آب بکشید. فقط دقت کنید پیش از استفاده از این ماسک پوست صورت تمیز باشد.

نحوه استفاده از روغن بادام تلخ برای لک صورت

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت شباهت زیادی به خواص روغن بادام شیرین دارد. همچنین روغن بادام تلخ را می‌توان برای موارد زیر مصرف کرد:

  • پاک‌کننده آرایش: برای استفاده از روغن بادام تلخ به عنوان پاک‌کننده کمی روی کف دست بمالید بعد با نوک انگشت روغن روی جایی که می‌خواهید آرایش آن را پاک کنید بمالید. بعد از پنبه برای پاک کردن استفاده کنید و در نهایت صورت را با آب ولرم و شوینده بشویید.
  • پاک‌کننده: روغن بادام تلخ می‌تواند به عنوان پاک‌کننده هم به کار رود. همچنین می‌توان آن را با روغن‌های دیگر مثل رز، اسطخودوس و لیمو ترکیب کرد. برای استفاده روغن بادام تلخ یا روغنی که از ترکیب چند روغن به دست آمده را آرام روی صورت بمالید و ماساژ دهید و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید. در صورت باقی ماندن چربی روی پوست از شوینده صورت استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن بادام تلخ برای لک صورت

  • مرطوب‌کننده: شاید دیده باشید روغن بادام تلخ ماده‌ تشکیل‌دهنده‌ بسیاری از کرم‌های مرطوب‌کننده است. این روغن را می‌توانید مستقیم هم روی پوست استفاده کنید. کمی از این روغن را روی نوک انگشت بمالید و به صورت بزنید و اجازه دهید جذب شود. دقت کنید چون قرار نیست آن را بشویید مقدار زیادی استفاده نکنید تا پوست بیش از حد چرب شود.
  • رفع چروک صورت: روغن بادام تلخ به تولید سلول‌های بیشتر پوستی کمک می‌کند و از این طریق به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. همچنین ویتامین‌ها و مواد مغذی این روغن موجب افزایش رطوبت پوست می‌شود و از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند.
  • بهبود لک صورت: روغن بادام تلخ مواد مغذی متعددی از جمله روی دارد که برای درمان لک صورت، آکنه، جای زخم و جوش عملکردی عالی دارد. خواص روغن بادام تلخ برای زیبایی پوست، مو و سلامتی هم پرشمار است.

معرفی ماسک‌های روغن بادام

بالاتر ماسک روغن بادام شیرین و عسل و ماسک روغن بادام شیرین با گلاب برای لک صورت را معرفی کردیم. اما ترکیب روغن بادام با مواد مغذی دیگر برای پوست بسیار مفید است و ماسک‌هایی کاربردی ایجاد می‌کند. از جمله‌ی این ماسک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماسک خانگی بادام و ماست
  • ماسک صورت بادام و پاپایا
  • ماسک صورت بادام، موز و شیر

برای تهیه ماسک خانگی بادام و ماست، ۶ عدد بادام خام را پودر کنید، ۲ قاشق چایخوری ماست به آن اضافه کنید و مخلوط کنید و بعد خمیر حاصل را روی صورت بمالید و پس از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید.

برای تهیه ماسک صورت بادام و پاپایا، ۶ عدد بادام را یک شب در فنجانی آب خیس کنید. صبح روز بعد آن‌ها را بکوبید و خمیر کنید. بعد چند پاپایای رسیده را با پشت چنگال له کنید و با خمیر بادام مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

معرفی ماسک‌های روغن بادام

برای تهیه‌ی ماسک بادام، موز و شیر، چند عدد بادام را پودر کنید، ۱ موز رسیده را با پشت چنگال له کنید و با پودر بادام مخلوط کنید بعد ۱ قاشق چایخوری شیر به آن اضافه کنید تا خمیری یک دست ایجاد شود. بعد ماسک را روی صورت بمالید و پس از بیست دقیقه با آب بشویید.

استفاده‌ مداوم از این ماسک‌ها به داشتن پوستی روشن و شفاف کمک می‌کند.

خواص روغن بادام شیرین در ماساژ صورت

روغن بادام شیرین برای لک صورت تنها یکی از کاربردهای آن است و استفاده از این روغن برای ماساژ صورت بسیار رایج است و البته تاثیرات مثبتی بر پوست از جمله روشن‌کنندگی دارد.

خواص روغن بادام شیرین در ماساژ صورت

سوالات متداول

روغن بادام تلخ برای صورت خوبه یا شیرین؟

هر دوی این روغن‌ها خواص فراوانی دارند و در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند. روغن بادام شیرین بیشتر به عنوان روغن پایه استفاده می‌شود و روغن بادام تلخ در ساخت لوسیون‌ها و محصولات بهداشتی آرایشی کاربرد دارد. بنابراین استفاده از هر دوی این روغن‌ها برای صورت مفید است.

‏مضرات روغن بادام شیرین برای پوست صورت

مثل هر ماده‌ی دیگری روغن بادام هر در صورت استفاده بیش از حد منجر به انسداد منافذ و جوش و آکنه می‌شود. همچنین ممکن است روغن بادام شیرین حساسیت پوستی ایجاد کند. بنابراین پیش از استفاده حتما آن را تست کنید.

آیا روغن بادام شیرین پوست را سیاه می‌کند؟

خیر مصرف این روغن باعث تیرگی پوست نمی‌شود و با خاصیت آبرسانی شفافیت و درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد. البته در صورت استفاده زیاد منجر به انسداد منافذ می‌شود که باید آن را با به صورت رقیق شده و به اندازه استفاده کرد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.7 / 5. مجموع آرا: 9

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا