مراقبت از مو

بهترین شامپو برای موهای خشک وز و آسیب دیده (ایرانی و خارجی)

مو یکی از مهم‌ترین ارکان زیبایی است. صورت شما هرقدر هم که زیبا باشد، اما اگر موهایتان خشک و وز و بدحالت باشد زیبایی صورت تا حد زیادی به چشم نمی‌آید. در واقع اولین چیزی که در نگاه اول به چشم می‌آید زیبایی و پرپشتی و خوش حالتی موهای شماست. موهای خشک به علت نداشتن رطوبت کافی و چربی‌های محافظ ساقه مو، مات و کدر هستند، درخشنگی و لطافت ندارند و نامرتب و شلخته به نظر می‌آیند. همچنین این موها استحکام کافی ندارند و به سرعت دچار شکنندگی و موخوره می‌شوند. از طرفی خشکی پوست سر یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن شوره سر است که همگی می‌دانیم موضوع بسیار آزاردهنده‌ای است.

پس اگر موهای خشک، شکننده و وز دارید، باید قبل از هر چیز به فکر چاره‌ای برای این مشکل باشید. شاید قبلا موهای خوش حالت و نرمی داشته‌اید اما حالا دچار خشکی مو و پوست سر شده‌اید. اما نگران نباشید؛ هر مشکلی راه حلی دارد. یکی از راه‌های درمان خشکی مو استفاده از شامپوی مناسب است. این مقاله را بخوانید تا در انتخاب بهترین شامپو برای موی خشک، کمک‌تان کنیم.

چرا موهایمان خشک می‌شود؟

دلیل خشکی مو

کمبود رطوبت از دلایل اصلی خشکی مو است. در واقع با از دست رفتن رطوبت موجود در موها، به مرور زمان موهای شما لطافت و شادابی خود را از دست داده و خشک، وز و شکننده می‌شوند. از سوی دیگر موی سر انسان از چند لایه تشکیل شده است. در موهای سالم، یک لایه چربی طبیعی از لایه‌های داخلی موها محافظت می‌کند. این چربی طبیعی همچنین باعث انعکاس نور و درخشندگی موها می‌شود. در صورتی که این چربی طبیعی به دلایل مختلف از بین برود، مو خشک و وز می‌شود.

مو در اثر خشکی به شدت آسیب می‌بیند. شکننده و انعطاف ناپذیر می‌شود و ساقه مو تخریب شده، مستعد آسیب می‌شود. در مواردی حتی ممکن است مو در ریشه چرب و در قسمت ساقه و انتها خشک باشد. به هر حال اگر خشکی مو به طور مناسب درمان نشود، در دراز مدت نتایج بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. بعضی از عوامل خشکی مو به سادگی و با کمی دقت برطرف می‌شوند. در حالی که برخی دیگر نیازمند مداخله تخصصی‌تر هستند.

اگر موهای شما به طور ژنتیکی و مادرزادی خشک و وز است، پس باید خیلی بیشتر از دیگران مراقب موهایتان باشید. اگر هم از ابتدا موهایتان خشک نبوده و به مرور در اثر عدم رسیدگی کافی یا عوامل متعدد دیگر به این روز افتاده‌اند، باز هم باید هرچه زودتر دست به کار شوید و سلامت و زیبایی را به موهایتان برگردانید.

در هر صورت خشکی مو و پوست سر معمولا در اثر این عوامل اتفاق می‌افتد:

عوامل خارجی

مراقبت از موی خشک
  1. استفاده از شامپوهای خیلی قوی: استفاده از شامپوهای ناملایم یکی از شایع‌ترین علت‌های خشکی مو و پوست سر است. به طور کلی مواد شیمیایی موجود در بعضی از شامپوها باعث کاهش روغن‌های طبیعی مو و پوست سر شده و در نتیجه باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست سر و مو خواهد شد که نتیجه آن از بین رفتن درخشش، لطافت و حالت طبیعی مو است. پس نقش شامپو را به هیچ وجه نادیده نگیرید.
  2. آب سخت: آب سخت نیز ممکن است باعث خشکی پوست سر شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب سخت دارد، برای جلوگیری از سختی آب لازم است آب تصفیه شود. برای این کار می‌توانید بر روی دوش فیلترهایی برای حذف بعضی از مواد معدنی نصب کنید. این کار اجازه بازگشت سطح طبیعی از چربی را در طول زمان به پوست سر خواهد داد.
  3. استفاده از تونیک‌های ریزش مو: مواد شیمیایی خشنی که به منظور تحریک رشد مو در ترکیب تونیک‌های ضد ریزش موی موجود در بازار استفاده می‌شوند می‌توانند باعث خشکی و کاهش چربی موها و در نتیجه موجب ضعف و شکنندگی آنها شوند.
  4. آرایش بیش از حد موها: کارهایی مثل رنگ کردن، دکلره، فر کردن و غیره که موها را تحت تاثیر مواد شیمیایی بسیار مضر قرار می‌دهد. ستفاده بیش از حد از وسایل حرارتی برای حالت دادن مو مثل سشوار و اتو مو نیز موها را به شدت خشک می‌کند.
  5. آسیب‌های محیطی: دماهای خیلی بالا و خیلی پائین می‌توانند بافت مو را تحت تاثیر قرار دهند. قرار داشتن طولانی مدت در معرض آفتاب و باد می‌تواند منجر به خشکی موها شود. کلرین برای موها بسیار خطرناک است. بنابراین هنگام شنا در استخرهای حاوی کلرین باید بسیار مراقب باشید. آب‌های شور و دارای مقدار زیاد مواد معدنی و نیز مواد شیمیایی مضر نیز موها را خشک می‌کنند.

عوامل درونی

عوامل خشکی و وزی مو
  1. تغذیه: رژیم غذایی می‌تواند نقش موثری در خشکی پوست سر و موها داشته باشد. غدد سباسه که ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست) را بر عهده دارند، نیاز به مواد مغذی مناسب برای درست انجام دادن وظایف خود دارند. اگر مواد مغذی به بدن نرسد غدد سباسه چربی تولید نمی‌کنند و در نتیجه باعث خارش پوست سر و خشکی مو می‌شود. ممکن است لازم باشد که برخی مکمل‌ها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید یا از بعضی از مواد غذایی بیشتر استفاده کنید. این را باید با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید.
  2. کلسیم بیش از حد: اگر از مکمل کلسیم استفاده می‌کنید مراقب باشید چون این ماده رطوبت را از موها جذب کرده و باعث سبک شدن آنها می‌شود. کلسیمی که روی پوست سر جمع می‌شود، می‌تواند موجب پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره شود.
  3. کم کاری غده پاراتیروئید: ممکن است ازدیاد کلسیم در اثر کم کاری غده پاراتیروئید ایجاد شده باشد. غده پاراتیروئید به کنترل استفاده و دفع کلسیم توسط بدن کمک می‌کند. در کم کاری پاراتیروئید این غده به اندازه‌ی کافی هورمون پاراتیروئید ترشح نمی‌کند و در نتیجه کلسیم اضافی از بدن دفع نمی‌شود و می‌تواند منجر به خشکی پوست سر و در نتیجه خشکی و شکنندگی موها شود.
  4. بارداری: حاملگی سطح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد و این تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به خشکی موها و پوست سر شود. معمولا بعد از پایان حاملگی هورمون‌ها به سطح طبیعی برمی‌گردند و وضعیت موها نیز بهتر می‌شود.
  5. یائسگی: بالا رفتن سن و یائسگی باعث ایجاد تغییراتی در میزان هورمون‌های تولید شده در بدن می‌شود. اثرات جانبی رایج این تغییرات گاهی شامل خشکی و حتی ریزش مو هم می‌شود. 

حالا که با عوامل خشکی مو آشنا شدید، ابتدا مشخص کنید که خشکی موهای شما در اثر کدام یک از این عوامل ایجاد شده است. اگر نیاز به مصرف دارو یا تغییر سبک زندگی و تغذیه خود دارید، این کار را حتما انجام دهید. اما باید در کنار همه درمان‌ها حتما از شامپوی مناسب موهای خشک، وز و آسیب‌دیده نیز استفاده کنید. در مواردی که خشکی مو فقط در اثر استفاده از شامپوی نامناسب ایجاد شده باشد، با عوض کردن شامپو این موضوع کاملا برطرف می‌شود و پس از مدتی درخشندگی و شفافیت به موها برمی‌گردد. در سایر موارد نیز شامپو یک درمان مکمل بسیار مفید و تأثیرگذار است.

نکات انتخاب شامپو برای موهای خشک

نکات انتخاب شامپو برای موهای خشک

اگر موهای خشک و وز دارید و می‌خواهید رطوبت، شفافیت و درخشش را در موی خود تجربه کنید، باید از شامپو‌هایی استفاده کنید که حداکثر آب‌رسانی را برای ترمیم، نرم شدن و احیای موهای آسیب دیده انجام می‌دهند. همچنین در ترکیبات شامپو باید از موادی مانند پاک کننده‌ها، حالت دهنده‌ها، شفاف کننده‌ها و تقویت کننده‌ها استفاده شود. حالت دهنده‌ها بخشی از ترکیبات شامپوهای مخصوص موی خشک و آسیب‌دیده هستند که باعث شفاف و نرم شدن مو و کاهش الکتریسیته در موها می‌شوند.

حالا ببینیم بهترین شامپو برای موهای خشک، وز و آسیب‌دیده چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • بهتر است در ترکیبات شامپو عصاره‌ گیاهانی مانند آووکادو وجود داشته باشد. آووکادو با چربی طبیعی خود، بدون این که مو را چرب نشان دهد، یک لایه چربی محافظ روی ساقه مو باقی می‌گذارد و باعث نرمی و درخشندگی آن می‌شود.
  • شامپوهای مخصوص موی خشک و فر معمولا حاوی روغن‌هایی مانند روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون و شی باتر هستند که موها را تغذیه و تقویت و در عین حال براق و انعطاف‌پذیر می کند.
  • در ترکیبات این شامپوها بهتر است ویتامین‌های A، E، D وجود داشته باشد تا موها را به خوبی تغذیه و ترمیم کند.
  • شامپوی موی خشک و وز باید حتما حاوی ترکیبات مرطوب کننده و آبرسان باشد تا خشکی و وز بودن تارهای مو را از بین ببرد و آن ها را ابریشمی و لطیف کند.
  • دقت کنید شامپوی انتخابی‌تان حتما فاقد ترکیبانی نظیر سولفات، پارابن، سیلیکون و الکل باشد. شامپوهایی که حاوی مقادیر زیادی الکل و سیلیکون هستند در طولانی مدت، باعث خشکی بیشتر موها می‌شوند و استفاده از آنها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین ترکیباتی از جمله سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورت سولفات، اگرچه شوینده‌های بسیار قوی هستند و کف زیادی تولید می‌کنند، اما باعث خشکی و تحریک پوست سر و نهایتاً، خشکی، شوره و ریزش مو می‌شوند.

بهترین شامپو برای موهای خشک ایرانی

شامپو فولیکا

شامپو فولیکا مخصوص موهای خشک و آسیب دیده

شامپو فولیکا حاوی عصاره شی باتر مخصوص موهای خشک و آسیب‌دیده یکی از بهترین شامپوهای ایرانی برای موهای خشک است. این شامپو با عصاره شی باتر ساقه مو را ترمیم و تقویت می‌کند و از مو در برابر شرایط نامطلوب محیطی محافظت می‌کند. وجود عصاره‌ی جو دو سر در ترکیب این شامپو باعث نرمی و لطافت موها شده و از پیچ خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های شامپو فولیکا مخصوص موهای خشک و آسیب دیده:

  • مناسب موهای زبر، خشک و آسیب دیده
  • آبرسان و رطوبت بخش مو
  • احیا و بازسازی مو
  • تقویت و تغذیه کننده مو
  • رفع خشکی مو
  • ترمیم موهای آسیب دیده
  • افزایش نرمی و لطافت مو
  • افزایش استحکام مو
  • جلوگیری از گره خوردن موها
  • حاوی عصاره جو دوسر و شی باتر
  • دارای پروتئین سویا و لیستین جهت تقویت ساقه مو
  • کمک به رفع موخوره
  • کاهش حالت وز مو

شامپو شون

شامپو ترمیم کننده شون مدل کراتین و جنسینگ

شامپو ترمیم کننده شون مدل کراتین و جنسینگ یکی از بهترین شامپوهای ایرانی مناسب برای موی خشک و رنگ شده است. این شامپو با عصاره گیاه جنسینگ باعث تقویت و تغذیه عمیق موها شده و با ترکیبات کراتین خود وز، خشکی و شکنندگی مو را از بین می‌برد. این شامپو همچنین آبرسان است و با رطوبت رسانی به ساقه موها آنها را انعطاف پذیر، درخشان و لطیف می‌کند. شامپو شون علاوه بر اینکه از ریزش غیرطبیعی تارهای مو جلوگیری کرده، در استفاده طولانی مدت سبب رویش مجدد موها نیز می‌شود.‌

ویژگی‌های شامپو شون مدل کراتین و جنسینگ:

  • مناسب موهای خشک و وز و شکننده
  • ترمیم کننده و تقویت کننده مو
  • رطوبت رسان و نرم کننده مو
  • تنظیم کننده ph پوست سر

شامپو سریتا

شامپو مناسب موهای خشک و آسیب دیده سریتا

شامپو مناسب موهای خشک و آسیب دیده سریتا از بهترین شامپوهای موی خشک ایرانی است. این شامپو با ترکیبات خود موها را عمیقا رطوبت رسانی و تقویت می‌کند تا از خشکی بیش از حد و گره خوردگی و شکنندگی در امان باشند. شامپو سریتا همچنین با ویتامینه و تغذیه کردن مو باعث نرم و لطیف شدن آن می‌شود.

ویژگی‌های شامپو سریتا:

  • تقویت کننده و تغذیه کننده مو
  • احیای موهای خشک و آسیب دیده
  • رطوبت رسانی عمیق
  • مانع از گره خوردگی موهای خشک
  • نرم کننده و آبرسان

بهترین شامپو برای موهای خشک خارجی

شامپو لورال

شامپو لورال

شامپو طلایی لورال یک شامپوی عالی برای موهای خشک و زبر است. این شامپو همچنین شامپویی مناسب برای موهای خشک آقایان نیز هست. در واقع هم خانم‌ها و هم آقایان دارای موهای زبر و خشک می‌توانند از شامپو طلایی لورال استفاده کنند. این شامپو مغذی و نرم کننده و حاوی روغن نارگیل است که موها را عمیقا آبرسانی کرده باعث رفع خشکی، زبری و شکنندگی آنها می‌شود. روغن نارگیل با حفظ رطوبت مو به افزایش نرمی و لطافت آن هم کمک می‌کند و باعث تغذیه عمیق موهای خشک می‌شود.

این شامپو لورال علاوه بر شادابی و طراوت، به خاطر داشتن ژل رویال و امگا 6 در ترکیبات خود باعث کاهش و کنترل ریزش مو و بهبود رشد آن می‌شود. این محصول موهایی براق و ابریشمی به شما هدیه می‌دهد و با کنترل اثرات منفی رادیکال‌های آزاد و عوامل مخرب محیطی، از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های شامپو طلایی لورال:

  • مناسب موهای زبر و خشک
  • آبرسان و رطوبت بخش
  • پاکسازی مو و پوست سر
  • قدرت پاک‌کنندگی مطلوب
  • بهبود رشد مو
  • جلوگیری از گره خوردگی موها
  • تغذیه عمیق موهای خشک
  • افزایش نرمی و لطافت مو
  • براق و درخشان کننده موها
  • جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها
  • حاوی ژل رویال، امگا 6، ویتامینE  و روغن نارگیل
  • کنترل ریزش مو

شامپو ogx

شامپو ogx

برند او جی ایکس را در دنیا به محصولات باکیفیت و تخصصی و در عین حال خوش قیمت می‌شناسند. او جی ایکس شامپو ضد شکنندگی مخصوص موهای خشک دارد که شامپو برای موهای خشک و وز است.  این شامپوی بدون سولفات، حاوی کراتین است و به بازسازی، نرمی و تغذیه موهای خشک و فر و شکننده کمک می‌کند.

ویژگی‌های شامپو او جی ایکس ضدشکنندگی مو:

  • تقویت و بازسازی موهای نازک و شکننده
  • حاوی کراتین
  • ضد شکنندگی ساقه مو
  • حاوی روغن آرگان جهت تغذیه مو
  • افزایش استحکام مو
  • کاهش موخوره
  • کمک به داشتن موهایی بلندتر و زیباتر
  • فاقد سولفات

شامپو کلیر

شامپو کلیر

برند کلیر را دیگر همه می‌شناسند. این برند با صدها مدل شامپو برای انواع موها و مشکلات مو راه حل دارد. شامپو ضد شوره درخشان کننده و حالت دهنده کلیر ویژه خانم‌هایی است که از موهای خشک و در عین حال شوره سر رنج می‌برند. این شامپو با رطوبت رسانی، گره‌های مو را باز می‌کند و موها را تا 5 برابر نرم‌تر می‌کند. شامپو کلیر از خشکی و شکنندگی موها جلوگیری کرده و آنها را ویتامینه و تقویت می‌کند. همچنین این محصول در کاهش خشکی و خارش پوست سر موثر است، قارچ‌های پوستی را کاهش داده، موجب بهبود حالت پذیری و درخشندگی موها می‌شود.

ویژگی‌های شامپو ضد شوره و درخشان کننده کلیر:

  • مناسب برای انواع مو به خصوص موی خشک
  • تغذیه کننده مو
  • مرطوب کننده و درخشان کننده
  • جلوگیری از خارش و خشکی مو
  • محافظت از مو در برابر عوامل محیطی
  • حالت پذیری بهتر مو
  • ضد شوره
  • کمک به از بین بردن قارچ های پوستی
  • کاهش گره‌های مو

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.6 / 5. مجموع آرا: 9

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا