مکمل های زیبایی پوست

ظهور مکمل‌های پوستی

از کلاژن گرفته تا پروبیوتیک‌ها؛ مکمل‌های خوراکی زیبایی در حال رونق هستند، اما آیا آن‌ها کارایی دارند؟

از کلاژن گرفته تا پروبیوتیک‌ها؛ مکمل‌های خوراکی زیبایی در حال رونق هستند، اما آیا آن‌ها کارایی دارند؟

اگر وارد یک داروخانه یا فروشگاه معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی شوید، ردیف‌های بی‌پایانی از قرص‌ها را خواهید دید که همه چیز را از تحرک بهتر مفاصل تا موهای درخشان‌تر، ناخن‌های محکم‌تر و پوستی شفاف‌تر وعده می‌دهند. به عصر مکمل‌های غذایی و ورزشی خوش آمدید. محبوبیت تقویت‌کننده‌های زیبایی و سلامتی خوراکی در حال افزایش است، به طوری که این محصولات از سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۱۳.۸ درصد در سال رشد کرده‌اند، و مکمل‌های خاص زیبایی با سرعت بیشتری نسبت به دسته گسترده‌تر در حال رشد هستند.

عرصه زیبایی امروز، محیطی عالی برای شکوفایی مکمل‌های پوست ایجاد کرده است: اکنون، داشتن چهره‌ای شاداب و درخشان، نهایت فخرفروشیِ ظاهری و نشان‌دهنده سلامتی است. در حالی که پنج سال پیش، هدف زیبایی به نمایش گذاشتن مهارت‌های حرفه‌ای آرایشگری بود، اکنون درخشش و زیبایی طبیعی و نمایش چهره سالم و پوستی صاف و یکدست بسیار رضایت‌بخش‌تر است.

در همین حال، پیشرفت‌های صورت گرفته در فضای مکمل‌ها به برندها اجازه می‌دهد تا بر چالش‌هایی مانند قدرت اثر، نگهداری و جذب غلبه کنند. به این معنی که بهترین قرص‌های تقویت‌کننده پوست می‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند. البته این امر با ژله‌های مکملی که اسپانسرینگ دوران اینفلوئنسرها تأثیر به‌سزایی روی‌شان داشت، فاصله زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: مکمل آمینو چیست؟

مکمل‌های پوستی کجای سبد غذایی ما قرار می‌گیرند؟

پروبیوتیک برای پوست

به نظر می‌رسد که اکنون تقریباً با هر مشکلی در زمینه زیبایی‌شناسی می‌توان از درون و با کمترین تلاش، به اندازه بلعیدن یک کپسول روزانه، مقابله کرد. البته، یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی متوازن اساس همه چیز است. با این حال برای داشتن موهای درخشان تا پوستی جذاب و یک‌دست، یک مکمل می‌تواند تقویت هدفمندی را ارائه دهد.

کلاریسا لنهر، متخصص تغذیه توضیح می‌دهد:

«مکمل‌ها با تأمین مواد مغذی اضافی برای بدن فرد در عملکردهای خاص عمل می‌کنند. این مسئله می‌تواند راهی عالی برای افرادی باشد که نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی دریافت کنند تا به این شکل از سطح پایین مواد مورد نیاز یا کمبودهای تغذیه‌ای جلوگیری کند.»

او در ادامه می‌گوید:

«وقتی صحبت از تغذیه و پوست به میان می‌آید، معتقدم که انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی شما همیشه اولین چیزی است که باید به آن توجه کنید. با این حال، کاملاً درک می‌کنم که مواردی مانند استرس یا رژیم‌های غذایی که ممکن است در برخی مواد مغذی محدودیت داشته باشند. به عنوان مثال، گیاهخواری یا وگان بودن، خارج از کنترل افراد یا مدیریت آن‌ها دشوار است. در این موارد، مکمل پوست، مو و ناخن می‌توانند مفید باشند.»

لورین پرتا، رئیس بخش تغذیه در برنامه تغذیه پیشرفته، می‌گوید:

«هنگامی که ما از مواد مغذی استفاده می‌کنیم یا مکمل‌هایی را مصرف می‌کنیم، بدن آن‌ها را قبل از هر جای دیگر در بدن به اندام‌های اولویت‌دار مانند قلب و کبد توزیع می‌کند. اگر رژیم غذایی خوب و کاملی نداشته باشید، تمام مواد مغذی‌ای که می‌خورید توسط این عملکردهای ضروری مصرف می‌شود و کم‌تر برای حمایت از سلامت پوست باقی می‌ماند. برای داشتن پوستی فوق‌العاده سالم، باید مطمئن شوید که مقدار زیادی مواد مغذی در بدن دارید. و مکمل‌ها راه خوبی برای جبران کمبودهای احتمالی در رژیم غذایی شما هستند و خیال‌تان را از این بابت راحت می‌کنند که مواد مغذی مهم و کلیدی روی پوست تأثیر می‌گذارند.»

رمز موفقیت مکمل چیست؟ به گفته پرتا، همه چیز در هم‌افزایی است:

«تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن شما با هم کار می‌کنند، و اگر یکی از ویتامین‌های لازم برای انجام یک فرآیند خاص را نداشته باشید، بدن برای تکمیل فعالیت دچار مشکل می‌شود. بنابراین، باید مطمئن شویم که همه مواد مغذی مورد نیاز در دسترس بدن قرار می‌گیرند، و ما می‌توانیم با مکمل‌ها از سطح مطلوب این مواد در بدن پشتیبانی کنیم.»

مکمل‌های پوستی: از کجا شروع کنیم؟

مکمل‌های پوستی: از کجا شروع کنیم؟

به گفته پرتا، مولتی‌ویتامین‌ها و پروبیوتیک‌ها برای هر کسی که به تازگی با مکمل‌ها آشنا می‌شود، نقطه شروع خوبی هستند.

«علاوه بر آن‌ها، شما می‌توانید مکمل‌های اضافی را برای تقویت کردن مواردی که می‌خواهید به‌طور خاص هدف قرار دهید، در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، شاید بد نباشد اگر نگران علائم پیری هستید، از سرم رتینول استفاده کنید. اما با مصرف مکمل‌ها، می‌توانید یک مکمل ویتامین A پوستی به رژیم کپسولی خود اضافه کنید تا نگرانی‌هایتان را برطرف کنید.»

کدام مکمل‌های پوستی امیدوارکننده به نظر می‌رسند؟

مکمل‌های کلاژن در سال‌های اخیر به طور ویژه رایج شده‌اند و به گفته لنهر، مصرف آن‌ها ممکن است فواید ملموسی داشته باشد. او می‌گوید:

«کلاژن یکی از مکمل‌هایی است که در مورد سلامت پوست مراجعینی که از من مشورت می‌گیرند، به آن‌ها معرفی می‌کنم. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن و یکی از اجزای کلیدی پوست است و در ساختار، قابلیت ارتجاعی و آبرسانی نقش دارد. یک مطالعه تصادفی، دوسرکور با دارونما نشان داد که پس از هشت هفته مصرف کلاژن، شرکت‌کنندگان شاهد افزایش رطوبت پوست بودند و پس از ۱۲ هفته کاهش تجزیه کلاژن را مشاهده کردند.»

با این حال، قدرت مصرف داخلی کلاژن محدودیت‌هایی دارد. لنهر اضافه می‌کند:

«هنگام ساخت مکمل‌ها، ملاحظات متعددی وجود دارد: دسترسی زیستی مواد مغذی، روش انتقال، جذب و استفاده هر فرد. البته، هر بدنی متفاوت است و توانایی جذب، استفاده و بهره‌مندی از یک مکمل از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد.»

مشکلات جذب به ویژه در مورد کلاژن رایج است، به این معنی که یک مکمل غیراستاندارد احتمالاً هیچ فایده قابل توجهی به همراه نخواهد داشت. راه حل این مسئله انتخاب محصولی حاوی نوع هیدرولیز شده آن است. لنهر توضیح می‌دهد:

«پپتیدهای کلاژن هیدرولیز شده زنجیره‌های کوتاه‌تری از اسیدهای آمینه نسبت به کلاژن به دست آمده از منابع غذایی دارند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها به راحتی هضم و جذب جریان خون شوند.»

قبل از خرید چنین محصولی، حتماً در مورد آن به‌خوبی بررسی کنید. شرکتی که از کلاژن هیدرولیز شده استفاده می‌کند، آن را به طور واضح معرفی و اعلام می‌کنند.

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده امیدبخش برای مکمل‌های زیبایی، ویتامین C است که «به تشکیل کلاژن کمک می‌کند و از استحکام پوست پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند به محافظت از پوست شما در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند.» لنهر در ادامه می‌گوید:

«ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن دارد، مثل ایمنی، انرژی، خلق و خو و موارد دیگر، اما پوست آن را آخر از همه دریافت می‌کند. این بدان معناست که اگر به اندازه کافی ویتامین C در بدن نداشته باشید، نمی‌تواند نقش‌های مهم خود را در پوست انجام دهد، یعنی مواردی مثل: حفظ کلاژن، روشن‌کنندگی و عمل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان.»

در نهایت، ویتامین E ممکن است به ویژه در مبارزه با عوامل خارجی، بهبودهای قابل توجهی برای پوست به همراه داشته باشد. لنهر می‌گوید:

«ویتامین E مانند ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید و آلودگی که بر دی‌ان‌ای، پوست، سلول‌ها و بافت همبند تأثیر می‌گذارد، کمک کند. بنابراین، ویتامین E می‌تواند نقش محافظتی در پوست داشته باشد. با این حال، مراقب باشید که مقدار زیادی از آن را مصرف نکنید، زیرا می‌تواند لخته شدن خون را کاهش دهد.»

پروبیوتیک برای پوست

پروبیوتیک برای پوست

حالا همه جا صحبت از پروبیوتیک‌ها است و فواید آن‌ها تنها محدود به روده نمی‌شود. اما آن‌ها دقیقاً چگونه می‌توانند بر ظاهر پوست ما در تأثیر بگذارند؟

لنهر توضیح می‌دهد:

«هنگامی که در روده عدم تعادل باکتریایی داشته باشیم، احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی بیشتر است و افزایش التهاب در بدن با افزایش بروز بیماری‌های پوستی مرتبط است. علاوه بر این، عدم تعادل باکتریایی در روده می‌تواند بر سایر مجموعه‌های باکتریایی بدن، از جمله میکروبیوم پوست تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک، وضعیتی که به عنوان SIBO شناخته می‌شود، با روزاسه و آکنه مرتبط است.»

پرتا معتقد است که:

«پروبیوتیک‌ها یک ماده فوق‌العاده هیجان‌انگیز و نوظهور در دنیای مکمل‌های مراقبت پوستی هستند. تحقیقات جدید زیادی علاقه به این حوزه را افزایش می‌دهد و درک ما از چگونگی تأثیر پروبیوتیک‌ها بر پوست به طور مداوم در حال گسترش و تکامل است. پیش از این تصور می‌شد که پروبیوتیک‌ها فقط بر روده تأثیر می‌گذارند، اما اکنون می‌دانیم که می‌توانند بر بسیاری از موارد دیگر، از جمله پوست، تأثیر بگذارند.»

میکروبیوم روده به انواع میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌هایی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند، مربوط می‌شود. پرتا می‌گوید:

«داشتن میکروبیوم روده سالم و متنوع، نه تنها باعث جذب بهتر مواد غذایی می‌شود، بلکه با سلامت کلی پوست مرتبط است. سویه‌های خاص موجود در روده می‌توانند مکانیسم‌های مختلفی را در پوست هدف قرار دهند و مکمل‌های باکتریایی می‌توانند با شناخت از مسئله، نگرانی‌های پوستی را به‌طور خاص هدف قرار دهند.»

به عنوان مثال، Skin Youth Biome  از شرکت Advanced Nutrition Programme  حاوی چهار گونه باکتری برای هدف قرار دادن علائم پیری است، در حالی که Skin Clear Biome با استفاده از چهار سویه کاملاً متفاوت با آکنه و جوش‌های سرسیاه مقابله می‌کند.

با این حال، همه مکمل‌های پروبیوتیک به یک شکل ساخته نمی‌شوند. او می‌افزاید:

«کار با باکتری‌های زنده همیشه یک چالش است چون آن‌ها باید تا رسیدن به ناحیه روده‌ای که در آنجا به آن‌ها نیاز است، زنده نگه داشته شوند.»

برای رسیدن به این هدف، باکتری‌ها باید یا در برابر اسید مقاوم باشند، همانطور که برخی سویه‌ها هستند، یا با یک کپسول محافظ پوشانده شوند. همچنین یافتن مکمل‌های پروبیوتیک مؤثر که برای گیاهخواران مناسب باشد، دشوار است، زیرا اکثر باکتری‌ها باید از فرآورده‌های لبنی تغذیه کنند.

معرفی مکمل‌های پوست و زیبایی

قرص کلاژن گلد آدریان

قرص کلاژن گلد آدریان

قرص کلاژن گلد آدریان یک مکمل تخصصی برای حفظ سلامت و جوانسازی پوست است. این محصول با دارا بودن ۸۳۳ میلی‌گرم کلاژن هیدرولیز شده نوع ۱ و ۳، به افزایش الاستیسیته و انعطاف‌پذیری پوست، کاهش چین و چروک‌ها، و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. مصرف بلند مدت این قرص روی درمان لک‌های پوستی ناشی از آفتاب و رفع تیرگی پوست اثر دارد. علاوه بر آن کلاژن به تقویت مو و ناخن و جلوگیری از ریزش مو و شکنندگی ناخن هم کمک می‌کند. روش مصرف این محصول آدریان هم به این صورت است که باید هر شب ۳ عدد بعد از شام همراه آب مصرف شود.

این کار را باید به مدت ۴ تا ۱۲ هفته ادامه دهید تا کلاژن هیدرولیز شده روی پوست‌تان اثرش را بگذارد. مصرف این محصول را می‌توانید به‌طور دائمی ادامه دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که در مصرف روزانه بیش از اندازه این قرص توصیه نمی‌شود و در صورت بروز هر گونه هارضه‌ای با پزشک مشورت کنید. و البته اگر داروی خاص دیگری هم مصرف می‌کنید قبل از استفاده از قرص کلاژن گلد آدریان با پزشک‌تان مشورت کنید.

کپسول ویتامین E ۴۰۰ نکستایل

کپسول ویتامین E ۴۰۰ نکستایل

این محصول نکستایل یک مکمل غذایی است که حاوی 400 واحد بین‌المللی ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین E به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم اثرگذار است.

یک عدد قرص ویتامین E نکستایل را روزانه 1 عدد کپسول همراه با غذا بخورید و می‌توانید این محصول را به صورت مستمر مصرف کنید. البته بد نیست به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص مانند نارسایی کبدی و هموکروماتوز مصرف این فرآورده باید با احتیاط و مشورت پزشک صورت بگیرد. از مصرف بیش از مقدار توصیه شده پرهیز کنید.قبل از مصرف این فرآورده در صورت مصرف داروهای دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین C اوپی‌دی فارما

ویتامین C اوپی‌دی فارما

قرص ویتامین C او پی دی فارما یک مکمل غذایی است که حاوی 1000 میلی گرم ویتامین C می باشد. ویتامین C یک ویتامین ضروری است که برای سلامت بدن ضروری است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها کمک می کند. علاوه بر آن ویتامین C به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

این ویتامین روی جذب آهن از غذا اثر می‌گذارد و در کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سرطان ریه کمک می کند. این محصول شرکت اوپی‌دی فارما حاوی ۶۰ عدد قرص است که می‌توانید روازنه ۱ تا ۲ عدد از آن را مصرف کنید. مصرف ویتامین C را می‌توانید به‌طور مستمر ادامه دهید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید پیش از استفاده از این قرص با پزشک خود مشورت کنید و اگر دچار عارضه خاصی شدید مشکل خود را با او در میان بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.7 / 5. مجموع آرا: 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا