مراقبت از پوست

بهترین کرم‌های ضدآفتاب ایرانی و خارجی از نظر پزشکان

استفاده از ضدآفتاب مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش روتین پوستی است. تابش نورآفتاب به شکل مستقیم و بدون وجود محافظ، پوست صورت و بدن را دچار عوارضی از جمله چین و چروک و خطوط ریز، لک، قرمزی و اگزما می‌کند و ضمن تسریع روند پیری پوست، طیفی از بیماری‌های پوستی را نیز به دنبال دارد؛ از همین روست که استفاده مستمر از ضدآفتاب‌های سازگار با پوست در حفظ سلامتی و زیبایی مهم است. مساله‌ای که در ارتباط با ضدآفتاب‌ها وجود دارد، داشتن شناخت و اطلاعات کافی درباره آنها و در نهایت، انتخاب بین محصولات مختلف و متنوع است. معرفی و تایید ضدآفتاب از جانب پزشکان یکی از راه‌های تشخیص ضدآفتاب خوب و ایمن است. شناخت ترکیبات تشکیل دهنده ضدآفتاب‌ها روش دیگری است که به ما در انتخاب ضدآفتاب‌های خوب از بین محصولات ایرانی و خارجی کمک می‌کند. هر چند قیمت ضدآفتاب هم تاثیرات خودش را در زمینه انتخاب دارد.

ویژگی‌های ضدآفتاب خوب چیست؟

مهم ترین ویژگی ضد آفتاب‌های خوب، قدرت محافظت بالا در برابر اشعه‌های UVB و UVA نور خورشید به وسیله فاکتورهای شیمایی و فیزیکی قوی است. توجه به قدرت محافظتی ضدآفتاب و البته میزان مصرف آن، به سبک زندگی فرد و چگونگی قرار گرفتن او در معرض نورآفتاب نیز برمی‌گردد. مسلما فردی که مستقیما و به مدت طولانی‌تری در معرض نورخورشید است نسبت به کسی که تابش نور را از طریق پنجره دریافت می‌کند، به مراقبت بیشتری از حیث استفاده از ضدآفتاب‌های با محافظت بالا و تمدید آن نیازمند است.

فاکتورهایی که لازم است هر فرد در هنگام خرید ضدآفتاب بر روی محصول مشاهده و مطالعه کند به قرار زیر است: شاخص Sun Protection Factor یا به اختصار SPF شاخصی است که مقاومت ایجاد شده توسط ضدآفتاب در برابر سوختگی ناشی از  UVB نور خورشید را نشان می‌­دهد. حداقل مقدار این شاخص به گفته آکادمی پوست آمریکا می‌بایست 30 باشد. پزشکان بر این باور هستند که 50 SPF محافظت کامل در برابر UVB را ایجاد می‌کند؛ به شرطی که مقدار استفاده آن به اندازه باشد و تمدید آن نیز در نظر گرفته شود. ویژگی بعد یک ضدآفتاب خوب، قدرت جلوگیری از برخورد UVA نور خورشید با پوست است. این اشعه 95 درصد از کل اشعات مضر خورشید را دارا است.

مقاومت در برابر تعریق  از دیگر ویژگی‌های ضدآفتاب خوب است. نکته مهم در این رابطه این است که ضدتعریق بودن ضدآفتاب نباید موجب سنگینی آن شود. سبک و زود جذب بودن از دیگر ویژگی‌های مهم ضدآفتاب خوب است. ضدآفتاب‌های دیرجذب، احساس خفگی در پوست ایجاد کرده و به مسدود شدن منافذ کمک می‌کنند. وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدان و جوانساز که روند پیری پوست را کنترل می‌کنند از دیگر ویژگی‌های مدنظر پزشکان در معرفی ضدآفتاب‌هاست.

کدام ضدآفتاب برای کدام پوست؟

کدام ضدآفتاب برای کدام پوست

مساله مهم دیگر در انتخاب ضدآفتاب، سازگاری آن با پوست است. افراد مدل‌های پوستی متفاوتی دارند و لازم است در هنگام خرید به انتخاب ضدآفتابی که مختص پوست آنها فرموله شده توجه کنند.  فردی که پوست خشک و یا بی‌آبی دارد، می‌بایست ضدآفتابی را انتخاب کند که ترکیبات آن حاوی آبرسان‌ها و موادی باشد که مانع خشکی پوست شود. سنتلا، نیاسینامید، روغن‌های گیاهی، لانولین و سیلیکون از جمله این ترکیبات هستند که پوست را هیدراته نگه می‌دارند. برای پوست‌های چرب، فرمولاسیون SPF مبتنی بر آب و ضدآفتاب‌های ژلی انتخاب‌های خوبی هستند. این فرمول، مانع ترشح چربی شده و از حالت گریسی شدن پوست جلوگیری می‌کند. ضدآفتاب پوست چرب حتما باید Oil Free نیز باشد. افرادی که پوست حساس و آسیب دیده دارند باید ضدآفتابی را انتخاب کنند که حاوی ترکیبات تسکین دهنده، مغذی و ضدالتهاب باشد.

ضدآفتاب‌های خارجی

برخی از ضدآفتاب های خارجی در بین پزشکان و مصرف کنندگان بسیار محبوب هستند. رضایتی در بین مصرف کنندگان از این ضدآفتاب‌ها در سراسر دنیا وجود دارد، نشان دهنده کیفیت آنهاست. قیمت این ضدآفتاب‌ها البته بالاست و دسترسی به آنها آسان نیست. در ادامه به معرفی چند ضدآفتاب خارجی که مورد تایید و تاکید پزشکان هستند، می‌پردازیم.

ضدآفتاب فلوییدی لاروش پوزای (La Roche Posay)

ضدآفتاب فلوییدی لاروش پوزای

این ضدآفتاب با داشتن محافظت بسیار عالی، مورد تایید پزشکان است و در بین مصرف‌کنندگان رضایت بالایی دارد. در برابر آب و تعریق، مقاوم است و برای تمام تیپ‌های پوستی حتی پوست‌های حساس مناسب می‌باشد. به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ضدآفتابی ضدچروک است و پوست را خشک نمی‌کند. جذب سریعی دارد و روی پوست چربی بر جای نمی‌گذارد. قیمت این ضدآفتاب در حدود 14,000,000 تومان است.

ضد آفتاب هیدرولیپید فرماسریز (Pharmaceris)

با داشتن فاکتورهای شیمایی و فیزیکی حفاظتی، ضدآفتابی مطمئن و مورد تایید پزشکان است. به دلیل داشتن «تیتانیوم دی اکساید» از پیری پوست جلوگیری کرده و مانع سوزش و قرمزی می‌شود. «شی باتر» که ماده‌ای تسکین دهنده، مرطوب کننده و ضدالتهاب است، از دیگر ترکیبات این ضدآفتاب است که پوست را آبرسانی می‌کند. این ضدآفتاب مناسب تیپ‌های مختلف پوستی به ویژه پوست ها مختلط رو به چرب است. قیمت آن در حدود 12،500،000 تومان است.

ضدآفتاب هیالوسیکا اسکین 1004 (centella hyalu-cica  askin 1004)

ضدآفتاب هیالوسیکا اسکین 1004

مانند سایر ضدآفتاب‌های کره‌ای، ضدآفتابی بسیار راضی‌کننده در تمام فاکتورهای مربوط به ضدآفتاب‌های خوب است. دارای محافظت بسیار بالا، سبک و زودجذب است و ترکیبات فوق‌العاده‌ای برای تغذیه پوست دارد. هیالورونیک اسید برای آبرسانی پوست، سنتلا آسیاتیکا تسکین دهنده و ضدالتهاب، عصاره چای سبز، کلم بروکلی، ویتامین E و راکت که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و نیاسینامید و آدنوزین که ترکیباتی روشن کننده و ضدچروک محسوب می‌شوند را درون خود جای داده. قیمت این ضدآفتاب 850,000 تومان است.

ضدآفتاب های ایرانی

شرکت‌های ایرانی در سال‌های اخیر به ویژه پس از تحریم، پیشرفت‌های چشمگیری در تولید ضدآفتاب داشته‌ و توانسته‌اند نیاز و رضایت مصرف‌کننده ایرانی را تامین کنند. برندهای ایرانی با رعایت استانداردهای جهانی و استفاده از ترکیبات موثر، قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند. در ادامه چند ضدآفتاب ایرانی که مورد تایید پزشکان نیز هستند و در میان مصرف کنندگان رضایت بالایی دارند را معرفی می‌کنیم.

ضدآفتاب لافارر

ضدآفتاب لافارر

لابراتوار دکتر کامکار در سال ۱۳۸۸ با هدف ارائه محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا محصولات مراقبت از پوست و مو با برند لافارر را به بازار عرضه کرد. ضدآفتاب‌های بی‌رنگ لافارر در چهار نوع برای پوست‌های خشک و معمولی و پوست‌های چرب و مستعد آکنه با قدرت حفاظتی ۳۰ و ۵۰ تولید می‌شود. ضدآفتاب‌های رنگی لافارر نیز برای پوست‌های خشک و معمولی و پوست‌های چرب و مستعد آکنه با SPF 40 و در سه رنگ روشن،‌ متوسط و برنز در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

همه ضدآفتاب‌های لافارر به گفته این شرکت، دارای خاصیت ضدلک نیز هستند. این محصولات، با داشتن ترکیباتی مانند عصاره گیاهان شیرین بیان، بیربری، سارمنتوزا ساکسی فراگا، آلوئه ورا و پاپایا، به تسکین و آبرسانی پوست کمک کرده و خاصیت ضدپیری نیز دارند. این برند مورد تایید پزشکان و رضایت مصرف کنندگان است. قیمت ضدآفتاب‌های لافارر بسته به نوع آن بین 215 تا 668 هزار تومان است.

ضدآفتاب پریم

ضدآفتاب پریم

لابراتوار و آزمایشگاه دکتر نصرالله اخوی از سال 1369 اقدام به تولید محصولات بهداشتی و آرایشی کرده. محصولات این شرکت ابتدا با برند سی گل وارد بازار شد اما در سال 1390 برند سی‌گل به برند پریم تغییر نام داد. ضدآفتاب‌های متنوع پریم از جمله محصولات محبوب این برند هستند که با SPF 60,50,30  و در رنگ‌های روشن، بژ، برنزه و ضدآفتاب بی‌رنگ، در حالت ژل، کرم و لوسیون مناسب همه تایپ‌های پوستی از چرب گرفته تا خشک، نرمال، حساس و حتی پوست کودکان تولید می‌شود.

با وجود این تنوع، شما می‌توانید متناسب با شرایط پوستی خود و با توجه به spf  محصولات، ضدآفتاب مناسب پوست خود را انتخاب کنید. به گفته پزشکان، وجود  اکسید روی، دی اکساید تیتانیوم و ویتامین A در ضدآفتاب‌های پریم، ضمن محافظت بالا در برابر آفتاب، مانع خشکی پوست هم می‌شود. وجود عصاره گیاهان کوهی و انگور که حاوی ویتامین سی هستند، سبب جوانسازی و جلوگیری از چین و چروک در پوست می‌شود. قیمت ضدآفتاب‌های پریم بسته به نوع آن بین 200 تا 350 هزارتومان متفاوت است.

ضدآفتاب ضدلک درماتیپیک

ضدآفتاب ضدلک درماتیپیک

این ضدآفتابِ ضدلک، با مواد تولیدی شرکت «پوبر» فرانسه و در بیش از 8 نوع از حیث تایپ پوستی و ترکیبات، تولید می‌شود. این ضدآفتاب با SPF 50  فاقد چربی است و در دو نوع رنگی و بی رنگ فلوییدی تولید می‌شود. نوع بی‌رنگ آن سبک، زودجذب و مقاوم در برابر آب و تعریق است. نوع رنگی آن مانند ضدآفتاب‌های رنگی، بافت غلیظ‌تری دارد که فرد را بی‌نیاز از استفاده کرم پودر می‌کند. البته پزشکان مکرر به افراد توصیه می‌کنند که افراد از ضدآفتاب‌های رنگی به صورت همیشگی استفاده نکنند.

ضدآفتاب درماتیپیک از طرف بسیاری از پزشکان توصیه می‌شود؛ چون به دلیل داشتن روغن جوجوبا، نیاسینامید، ویتامین B3، مرطوب کننده بوده و به تنظیم ترشح چربی پوست نیزکمک می‌کند؛ حاوی چهار ترکیب ضدلک از جمله ویتامین سی ، آربوتین، آزلوگلیسینا و ریشه گیاه شیرین بیان است و با داشتن عصاره جلبک قرمز در برابر نور مقاوم است. قیمت این ضدآفتاب بسته به نوع آن بین 200 تا 530 هزارتومان است.

ضدآفتاب سینره

ضدآفتاب سینره

کرم ضد آفتاب سینره یکی از بهترین محصولات این برند است که رضایت بالایی در میان مصرف‌کنندگان دارد و مورد تایید پزشکان نیز است. این ضدآفتاب، در انواع مختلف و متناسب با پوست‌های خشک، نرمال و چرب، حساس و جوش‌دار در دو نوع رنگی و بی‌رنگ و با SPF 60,50,45, 30  تولید می‌شود. در کنار محافظت بالا، مات، زودجذب و سبک بودن از ویژگی‌های ضدآفتاب سینره به ویژه ضدآفتاب بی‌رنگ فاقد چربی این برند است که بسیار محبوب می‌باشد. تنوع، استفاده از آبرسان‌ها، وجود روغن مورینگا و ویتامین E  از دیگر ویژگی‌های ضدآفتاب‌های سینره است. وجود ترکیباتی چون عصاره بابونه، عصاره گیاه نت گرس، زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید، ضدآفتاب‌های سینره را به محصولاتی ضدالتهاب، جوانساز و حتی مناسب پوست‌های آسیب دیده بدل کرده است. قیمت ضدآفتاب‌های سینره بین 200 تا 270 هزارتومان است.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.2 / 5. مجموع آرا: 25

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا