عطر و ادکلن

با تفاوت عطرهای مردانه و زنانه آشنا شوید

همه ما می‌دانیم که عطرهای مدرن به دو دسته عطر زنانه و عطر مردانه تقسیم‌ می‌شوند، البته امروزه عطرهای یونیسکس یا تک‌جنسیتی هم به این دسته‌بندی اضافه شده‌اند که هم برای زنان و هم مردان قابل‌استفاده هستند. در واقع رایحه‌هایی که در تولید هریک از عطرهای مردانه و زنانه استفاده می‌شود، به عطر جنسیت می‌بخشد. در این مطلب از مجله خانومی سعی می‌کنیم یک جمع‌بندی کامل از فرق عطر زنانه با مردانه ارائه کنیم و روش‌های تشخیص این دو عطر را معرفی کنیم.

چه تفاوت هایی بین عطرهای مردانه و زنانه وجود دارد؟

4 مورد از مهم‌ترین تفاوت های عطر زنانه و مردانه را در این بخش معرفی خواهیم کرد. این تفاوت‌ها در تشخیص عطر مردانه از زنانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید:

نام و برچسب عطر: نام و لیبل (برچسب) محصول می‌تواند یکی از تفاوت‌های عطر مردانه و زنانه باشد. روی عطرهای مردانه اغلب از یکی از اصطلاحات For Men، For him ، Men، Homme استفاده می‌شود و این در مورد عطرهای زنانه، For Women، For her، Women، Female، Femme است.

رایحه‌های رایج در عطر زنانه و مردانه: رایحه‌های متفاوتی که توسط زنان و مردان انتخاب می‌شود، به‌نحوی جوهره وجودی آن‌ها را تایید می‌کند، به همین دلیل عطر مردانه و زنانه عمدتا مواد تشکیل‌دهنده متفاوت از یکدیگر دارند. عطر زنانه اغلب عطرهای میوه‌ای، شیرین، خوش‌بو با نت‌های گلی مانند گل یاس، گل رز، وانیل و … هستند که ابزاری برای ابراز احساسات مختلف و اغواگری محسوب می‌شود. عطر مردانه معمولا شامل رایحه‌های چوبی مانند سدر، خس‌خس، مشک، چرم و رایحه‌های تند شرقی است.

بسته بندی عطر: تفاوت عطر مردانه و زنانه را می‌توان در بسته‌بندی آنها هم مشاهده کرد. استانداردهای صنعت عطرسازی برای هر جنسیت متفاوت است، به‌همین خاطر خیلی‌وقت‌ها با نگاه کردن به شیشه عطر و بسته‌بندی آن، می‌توانید زنانه یا مردانه بودن عطر را تشخیص دهید. عطر مردانه فرم مستطیل یا مربع با رنگ‌های آبی تیره، خاکستری و … است درحالی‌که عطرهای زنانه شکل‌وشمایل متفاوت و رنگ‌های پاستیلی شاداب‌تری دارند.

غلظت عطر: غلظت عطر هم می‌تواند تعیین کننده نوع عطر باشد. معمولا عطرهای زنانه غلظت بیشتری نسبت به عطرهای مردانه دارند اما تشخیص این تفاوت کار آسانی نیست. عطرهای زنانه معمولا از نوع ادو پرفیوم بوده و عطرهای مردانه معمولا هم ادو پرفیوم و هم ادوکلون هستند که هرکدام غلظت و ماندگاری متفاوتی دارند.

فرق عطر زنانه با مردانه

چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم عطر مردانه است یا زنانه؟

اگر هنگام خرید عطر، جنسیت آن برای‌تان اهمیت دارد، روش‌های زیر می‌توانید در تشخیص تفاوت عطر زنانه و مردانه کمک کننده باشد.

1. نام و برچسب عطر

اولین و اصلی‌ترین تفاوت عطر مردانه و زنانه، نام و لیبل محصول است. روی عطرهای مردانه از اصطلاح Eau de Parfum For Men و روی عطرهای زنانه با اصطلاح Eau de Parfume For Women استفاده شده است. این لیبل معمولا هنگام فرموله کردن عطرهای خاص، توسط تولیدکننده تعیین می‌شود و بهترین روش برای تشخیص عطر مردانه از زنانه است.

اگر روی عطر کلمه فرانسوی فَم یا  Femme استفاه شده باشد، آن عطر برای خانم‌ها طراحی شده اما اگر از کلمه اوم یا Homme استفاده شده بود، این عطر مردانه است. توجه داشته باشید که ممکن است عطری که انتخاب می‌کنید در گروه یونی یا مشترک برای زنان و مردان قرار بگیرد، که در این‌صورت روی بسته‌بندی آن چیزی نوشته نمی‌شود.

2. نت‌ عطر

یکی از راحت‌ترین روش‌های تشخیص عطر زنانه از مردانه، توجه به نت‌های آن است. همان‌طورکه پیش‌ازاین گفتیم، عطرهای زنانه معمولا نت‌های گل‌فام و میوه‌ای با رایحه شیرین و گرم دارند اما نت‌های چوبی و رایحه‌های تلخ در عطرهای مردانه قوت بیشتری دارد. گاهی نت‌هایی که در عطر زنانه و مردانه استفاده می‌شوند مشترک هستند، به‌همین‌دلیل گاهی تشخیص زنانه یا مردانه بودن عطر فقط با توجه به نت‌ها امکان‌پذیر نیست.

تشخیص عطر مردانه از زنانه

3. نوع عطر

عطرها بر اساس میزان غلظت‌شان، انواع مختلفی دارند که احتمالا اسم‌هایشان به گوش‌تان آشنا باشد: ادو تویلت، ادو پرفیوم، ادوکلن و… یک قانون نانوشته درباره نوع عطر وجود دارد که معمولا ادوکلن (Eau De Cologne)، برای مردان طراحی شده است. البته باید توجه داشته باشید که اصطلاح ادو پرفیوم فقط به غلظت محصول اشاره دارد و ممکن است مردانه یا زنانه باشد.

4. بسته بندی عطر

بسته‌بندی عطرها هم می‌تواند تشخیص عطر مردانه از زنانه را ساده کند. اگر اطلاعات روی لیبل برای‌تان مشخص نبود، کافی است نگاهی به طراحی و بسته‌بندی عطر بیندازید. عطرهای مردانه معمولا ساختاری ساده با خطوط صاف و رنگ‌های تیره دارند اما عطرهای زنانه اشکال منحنی با رنگ‌ها و جزییات متنوع‌تری دارند.

برای آشنایی بیشتر با عطرهای مردانه و ویژگی‌های آنها مقاله راهنمای خرید عطر مردانه شما را با نکات و جزییاتی آشنا می‌کند که می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آیا می‌توان از عطرهای مناسب جنس مخالف استفاده کرد؟

امروزه دیگر در انتخاب عطر هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. حتما لازم نیست عطر شما از همه ویژگی‌های عطر مردانه یا زنانه پیروی کند. یکی از مواردی که هنگام استفاده از عطر اهمیت دارد، ساختار پوست فرد و نتیجه استفاده از عطر مردانه و زنانه است. بنابراین صرف‌نظر از برچسب محصول، می‌توانید یک عطر زنانه یا مردانه را تست کنید تا ببینید آیا با گذشت زمان همچنان عطر دلنشینی دارد یا خیر.

اشکالی ندارد اگر یک خانم از عطر مردانه استفاده کند یا برعکس. انتخاب عطر یک بحث کاملا سلیقه‌ای است و لازم نیست چهارچوب‌های دنیای تبلیغاتی عطر زنانه و مردانه را در آن جدی گرفت. بسیاری از آقایان تمایلی به خرید عطرهای مردانه تند و سنگین ندارند و بعضی از خانم‌ها هم عطرهای شیرین و میوه‌ای را نمی‌پسندند.

در ادامه دو عطر زنانه و مردانه را معرفی می‌کنیم که اکثرا توسط هر دو گروه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت عطر و ادکلن فارغ از جنسیت بسیار پرفروش هستند.

عطر Tom Ford Black Orchid EDP در سال 2006 به عنوان یک عطر زنانه به بازار عرضه شد، این عطر در مدت‌زمان کوتاهی توانست به یکی از پرفروش‌ترین عطرهای برند تام فورد تبدیل شود. اما واقعیت بسیار جالب درباره عطر بلک ارکید تام فورد این بود که طرفدارن زیادی بین مردان پیدا کرده بود و خیلی از آقایان تصمیم گرفتند این عطر خوشبو را روی لباس‌های خود امتحان کنند.

جذابیت نت‌های ترافل، ارکیده، شکلات تلخ، نعناع هندی و وانیل، در کنار یکدیگر توانسته ماهیت این عطر را برای آقایان و خانم‌ها جذاب کند. به همین دلیل خیلی از آقایان هنوز هم از این عطر روزانه استفاده می‌کنند.

عطر مردانه و زنانه

عطر Chanel Allure Homme Sport یکی از عطرهای مردانه است که در سال 2012 طراحی و به بازار عرضه شد اما واقعیت این است که خانم‌ها معمولا عاشق نت‌های قدیمی هستند. این عطر یک عطر اسپرت و معمولی است که با نت ابتدایی مرکبات مثل پرتقال و رایحه میانی فلفل و سدر محبوبیت زیادی بین خانم‌ها دارد. همچنین نت پایانی آن ترکیبی از مشک سفید، وانیل و دانه تونکا است.

عطر زنانه و مردانه

آیا همه عطرهای موجود در بازار مختص به یک جنس خاص هستند؟

عطرهای تک‌جنسیتی یا Unisex، عطرهایی هستند که با در نظر گرفتن ترکیب سلیقه زنان و مردان طراحی شده‌اند، بنابراین فاقد رایحه‌های جنسیتی خاص هستند. در تهیه این نوع عطرها معمولا از نت‌های میوه‌ای معطر و مرکبات استفاده می‌شود که برای هر دو جنس جذاب است. عطر‌های یونیسکس یا اسپرت، معمولا سبک هستند و گزینه مناسبی برای افرادی محسوب می‌شود که عطرهای سنگین و قوی را دوست ندارند. از جمله نت‌ها و رایحه‌های کاربردی در عطرهای تک‌جنسیتی می‌توان به نعناع هندی، خزه، بلوط، وتیور، رایحه‌های تند، شیرین و چوبی اشاره کرد.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید، روش‌های مختلفی برای تشخیص عطر مردانه از زنانه وجود داشت که به شما کمک می‌کرد چگونه عطر مخصوص خود را انتخاب کنید. اما علاوه‌براین، صنعت عطرسازی توانسته به‌مرور زمان، کدهای عطری زنان و مردان را بشکند و عطرهای ترکیبی برای تمام سلیقه‌ها و جنسیت‌ها طراحی کند. حالا که با تفاوت عطر مردانه و زنانه آشنا شده‌اید، راحت‌تر می‌توانید عطر مناسب خودتان را انتخاب کنید.

سوالات متداول تفاوت عطر مردانه و زنانه

تفاوت عطر مردانه و زنانه چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بین عطر زنانه و مردانه، نت‌های اصلی تشکیل‌دهنده آن‌هاست. عطرهای زنانه عموما حاوی نت‌های میوه‌ای و گل‌فام است که رایحه شیرین و گرم دارند، اما عطرهای مردانه اغلب دارای نت‌های چوبی، چرم و شرقی است که رایحه تند و تلخ دارند.

آیا مردان هم می‌توانند از عطرهای زنانه استفاده کنند و برعکس؟

بله، استفاده از عطر زنانه و مردانه کاملا سلیقه‌ای است و بسیاری از خانم‌ها و آقایان ترجیح می‌دهند عطرهای ملایم‌تری انتخاب کنند که در دسته عطرهای جنس مخالف قرار می‌گیرد.

آیا عطر مشترک برای زنان و مردان وجود دارد؟

عطرهای تک‌جنسیتی یا یونیسکس، عطرهایی هستند که در ساخت آن‌ها از نت‌های جذاب برای زنان و مردان استفاده می‌شود. این مدل عطر معمولا توسط هر دو دسته مورد استفاده قرار می‌گیرد و مختص جنسیت خاصی نیست.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.7 / 5. مجموع آرا: 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا