آرایش صورت

ترندهای آرایشی ایران از دهه ۴۰ تا امروز!

تاریخچه آرایش زنان در ایران، به دورانی پیش از تاریخ مکتوب برمی‌گردد. بدون شک شما هم بارها هنگام خروج از خانه عبارت «هفت قلم آرایش» را زمزمه‌کنان از یکی از اعضای خانواده‌تان شنیده‌اید! این عبارت زنانه به زمانی برمی‌گردد که زن‌های ایران باستان، از هفت جعبه لوازم برای آرایش سر و صورت خود استفاده می‌کردند.

با این‌حال مدل های آرایش زنان در دهه‌های مختلف، برخلاف ضرب‌المثل‌هایشان دستخوش تغییرات زیادی شده است. در این مقاله از وبلاگ خانومی، نگاهی به ترندهای آرایشی دهه‌های مختلف ایران می‌اندازیم و این تغییرات را به‌سرعت از جلوی چشم می‌گذرانیم.

اگر شما هم کنجکاوید درباره سیر هیجان‌انگیز تغییر میکاپ در ایران بدانید، ۴ دقیقه بعدی را همراه ما باشید.

تاریخچه آرایش از دهه 40 تا 90 در ایران

آرایش دهه ۴۰ و ۵۰؛ آغاز فصلی نو در دنیای زنانگی

دهه ۴۰ و ۵۰ را شاید بتوانیم اوج تغییرات ظاهری بانوان ایرانی بدانیم. با ورود دنیای سینما و تلویزیون به زندگی روزمره مردم، همه چیز دستخوش تغییر شد و مفهوم «زیبایی» نیز از این انقلاب، جا نماند.

تقریباً با آغاز دهه چهل و تا وقوع انقلاب اسلامی، هر زن ایرانی سه الگوی زیبایی مشهور را به زندگی خود راه داد؛ مجله «زن روز»، بازیگران زیبا و مشهور سینما و ملکه‌های مسابقات «زن شایسته».

با ظهور الهگان زیبایی سینما مانند الیزابت تیلور و آدری هپبورن، میکاپ دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ ایران به سمت و سویی نو کشیده شد. در این دوره زنان ایرانی با الگوگیری از سلبریتی‌های غربی، ابروهای مرتب اما پهن، آرایش ساده اما به همراه رژ لب‌های پررنگ را به میدان آوردند.

معمولاً زنان امروزی‌تر سعی می‌کردند به تقلید از موج موی معروف مونرو، موهای نه‌چندان صاف ایرانی را به کمک کتیرا حالت بدهند و ظاهری مجعد و حجیم ایجاد کنند. از طرف دیگر، سایه چشم‌های پودری مات با رنگ‌های خاموش مانند سبز، خاکستری یا قهوه‌ای پشت پلک‌های آنان خودنمایی می‌کرد و با یک خط چشم (سرمه) رو به بالا، زیبایی را به حد اعلی آن می‌رساند.

جالب است بدانید اگرچه خدمات زیبایی در این دوران به گستردگی حالا نبود، با این حال محصولات زیبایی متنوعی نظیر کرم‌ های ضد چروک، کرم دور چشم و حتی صابون لاغری در مجلات زنانه آن دوران به شدت تبلیغ و ترویج می‌شد.

از طرف دیگر الگوبرداری از مجله‌های مد پاریسی، زنان ایران را به سوی اندام‌های ظریف‌تر و اکسسوری‌هایی برای این کار (مانند کمربند) هدایت می‌کرد.

آرایش دهه 50 در ایران

آرایش دهه ۶۰ زنان ایرانی؛ یک شکاف عمیق در انقلاب زیبایی

بدون شک دهه ۶۰، دوره‌ای با نشانه‌های کمتر از توجه زنان به زیبایی و زیباسازی است. وضع نابسامان کشور و شرایط دگرگون‌شده، کمتر زنی را به‌سوی میکاپ یا دنبال‌کردن مدهای غربی هدایت می‌کرد.

در این دوره عموماً استایل بانوان ساده‌تر و رنگ و بویی اسلامی‌تر به خود گرفت و صنعت مد، به حاشیه رانده شد؛ بنابراین شاید بتوان گفت مهم‌ترین مؤلفه زیبایی در این دوره، ابروهای پیوندی و رژ گونه‌های قرمز پررنگ است.

مدل ارایش دهه 60 ایران

ترندهای آرایشی دهه ۷۰؛ رجعت زنان ایران به صنعت مد و زیبایی

سال‌های پایانی دهه شصت و اوایل دهه ۷۰، نقطه از سرگیری صنعت مد و زیبایی در کشور بود. زنجیره ترندهای آرایشی این دوره، از همان جایی که دچار پارگی شده بودند، مجدداً آغاز به فعالیت کرد و سایه‌های رنگی بار دیگر به میکاپ ایرانی بازگشتند.

کافی است سری به آلبوم‌های تصاویر جوانی مادرانتان بزنید تا با انبوهی از بانوان جوان با شکل و شمایل یکسان برسید! ابروهای بسیار نازک، آرایش چشم غلیظ با سایه‌های رنگی و رژ لب‌های رنگ Nude اما براق، شدیداً در تاریخچه میکاپ دهه ۷۰ خودنمایی می‌کنند.

اگرچه در این دوره تأثیر سینمای غرب در ایران به شکل محسوسی کم‌رنگ شد، با این حال سریال‌های خانگی بر سلیقه زیبایی‌شناختی بانوان ایرانی، نفوذ زیادی داشتند.

استفاده از پارچه‌های طرح‌دار، رنگ‌های روشن در لباس‌ها، موهای صاف و ژل‌خورده و از همه‌ مهم‌تر، بازکردن فرق وسط در بانوان را می‌توان از تأثیرات سریال‌هایی مانند خانه سبز، آرایشگاه زیبا، در پناه تو و پدرسالار به حساب آورد.

مدل آرایشی دهه 70 ایران

آرایش دهه ۸۰؛ تلاش برای الگوپذیری غربی در میکاپ

‌دهه هشتاد فرصتی دوباره برای پیوند با دنیای خارج از خاورمیانه بود. ظهور اینترنت و گستردگی دسترسی مردم به محتوای اینترنتی، میل دختران و زنان جوان را به تقلید از بازیگران هالیوودی افزایش داد.

اگر بازیگران مطرح آن دوره مانند هیلاری داف، بریتنی اسپیرز و جسیکا آلبا را به‌خاطر داشته باشید، بدون شک تصویری پر زرق و برق، همراه با آرایش‌های غیرمعمول در ذهنتان نقش می‌بندد! زنان ایرانی در این دوره به تقلید از این بازیگران کم سن و سال، علاقه زیادی به رنگ‌ موهای بلوند و حالت کاملاً صاف و اتوکشیده پیدا کردند.

از طرف دیگر، ابروهای پیوندی که از چند سال پیش تقریباً به فراموش سپرده شده بودند، جای خود را به ابروهای کاملاً هشتی و مداد کشیده دادند. کمی پایین‌تر از ابروها نیز معمولاً یک سایه شاین‌دار نقره‌ای یا طوسی به میکاپ اضافه می‌شد تا آرایشی غربی، مدرن و کاملاً دهه هشتادی ایجاد کند!

مدل آرایش دهه 80 ایران

ترندهای آرایشی دهه ۹۰ زنان ایران تا به امروز

با این حال پس از گذر از دوران شدیداً پرزرق و برق دهه هشتاد و ورود به دهه ۹۰، ترندهای آرایشی تا حد زیادی تعدیل شدند. تا میانه دهه نود، میکاپ آکادمیک و مرحله به مرحله، تمامی تلاش خود را برای پوشاندن هرچه بیشتر عیوب ظاهری یک صورت و رساندن آن به حالت ایده‌آل می‌کرد. تا حدی که آرایش، تا حدودی جای خود را به گریم تسلیم کرد.

اما از اواسط دهه ۹۰ تا امروز، شاهد انقلابی در صنعت آرایشی جهان و ایران بوده‌ایم. این روزها یک میکاپ بی‌نقص، متشکل از سایه‌های اسموکی، مژه‌های چشم چند سانتی و خط لب‌های بافاصله از لب اصلی ما نیست. درواقع به نظر می‌رسد شرکت‌های تولیدکننده لوازم زیبایی دیگر بیش از محصولات آرایشی، بر روی تولید محصولات مراقبتی تمرکز کرده‌اند.

درواقع می‌توان گفت این روزها مهم‌ترین ترند آرایشی، داشتن یک پوست سالم است. یک قوطی کرم‌پودر، کمی رژ گونه و یک خط چشم ساده می‌تواند شما را درست میانه مد روز قرار بدهد؛ درصورتی‌که پیش از خروج از خانه، روتین مراقبتی پوست خود را انجام داده باشید!

آرایش دهه 90 در ایران

نگاهی مختصر به تاریخچه آرایش در ایران

در این مقاله از وبلاگ خانومی، نیم قرن از مسیر و تاریخچه میکاپ در ایران را بررسی کردیم. شاید بتوان گفت تأثیرگذارترین عامل در صنعت زیبایی یک جامعه، رسانه‌های آن زمان است. اگرچه کشور ما در دوران پیش از انقلاب تأثیرپذیری زیادی از زنان سینمای جهان داشت، با این‌حال حتی پس از ایجاد محدودیت در نزدیکی فرهنگی ما و جهان غرب، ایران توانست قلب زیبایی زنانه را در این کشور، تپنده نگه دارد.

به نظر شما زیباترین ترندهای آرایشی در دهه‌های مختلف ایران کدام است؟ از شما دعوت می‌کنیم در قسمت پرسش و پاسخ این مقاله، نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا