آموزشیروتین پوستی

طرز استفاده از سرم اوردینری به صورت گام به گام

مدت زیادی نیست که سرم‌های مراقبت از پوست تبدیل به بخشی از روتین پوستی خانم‌های دنیا شده‌اند. اما در همین مدت نسبتا کوتاه، این محصولات جای خودشان را حسابی باز کرده‌اند و تأثیرات شگفت‌انگیز این سرم‌ها در سلامت و زیبایی پوست، باعث محبوبیت آن‌ها در سرتاسر جهان شده است. سرم‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری برای پوست هستند و این مواد را به سرعت و به طور مستقیم به پوست می‌رسانند.

سرم‌های اوردینری هم با وجود تنوع و مواد مغذی موثری که در ترکیبات آن‌ها به کار رفته، جزو پرکاربردترین سرم‌های مراقبت از پوست به شمار می‌روند. اما این که روش استفاده از محصولات اوردینری را بدانید بسیار مهم است چون با استفاده نادرست از سرم، اثرات آن کم می‌شود و شما آن طور که باید و شاید نتیجه نمی‌گیرید. 

پس برای آشنایی با نحوه استفاده از سرم اوردینری به صورت گام به گام با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع سرم اوردینری

مراحل گام به گام استفاده از سرم اوردینری

سرم‌های اوردینری انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مصارف ویژه‌ای طراحی و فرموله شده‌اند. سرم‌های اوردینری را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • سرم‌های بر پایه آب: مانند سرم نیاسینامید، سرم ضد چروک آرژیرلین، سرم ویتامین سی اوردینری، سرم بافه اوردینری ضدچروک قوی، سرم لاکتیک اسید لایه بردار، سرم کافئین اوردینری ضد تیرگی دور چشم، سرم آلفا آربوتین، سرم پیلینگ اوردینری لایه بردار.
  • سرم‌های بدون آب: مانند سرم رتینول اوردینری، سرم سالیسیلیک لایه بردار و ضد جوش، سرم ضد لک آسکوریبک اسید.
  • سرم‌های روغنی: شامل روغن آرگان مراکشی، روغن رزهیپ ضدجوش و روغن آنتی اکسیدان مارولا.

سرم‌هایی که معرفی کردیم هر کدام کاربرد خاصی دارند و برای انواع پوست و مشکلات مختلف پوستی طراحی شده‌اند اما در اینجا ما می‌خواهیم روی سرم نیاسینامید که یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سرم‌های اوردینری است، تمرکز کنیم و نحوه استفاده از سرم نیاسنیامید را آموزش بدهیم.

مراحل گام به گام استفاده از سرم اوردینری

استفاده از سرم اوردینری نیاسینامید

سرم نیاسینامید برای پوست‌های چرب و جوشدار بسیار مفید است و در حفظ رطوبت و شادابی پوست، استحکام بخشیدن به بافت پوست و ترمیم و بازسازی پوست نقش بسیار موثری دارد. سرم نیاسینامید را ابتدا یک بار در روز و به تدریج دو بار در روز، صبح و شب می‌توانید استفاده کنید.

طرز استفاده از سرم اوردینری نیاسینامید به این صورت است:

  1. ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم مناسب پوست‌تان بشویید و به خوبی آبکشی کنید. سرم روی پوست تمیز بهتر جذب می‌شود.
  2. حالا صورت خود را به آرامی با یک حوله نرم یا یک دستمال لطیف به آهستگی خشک کنید.
  3. در مرحله بعد دو قطره از سرم اوردینری را کف دست خود بریزید. دقت کنید که مقدار بیشتری لازم نیست و نباید تصور کنید هرچقدر بیشتر سرم بزنید تأثیر آن هم بیشتر است. بلکه ممکن است مصرف مقدار زیاد سرم نیاسینامید پوست را تحریک کند.
  4. اکنون با استفاده از کف دست‌ها سرم اوردینری را روی پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه خود بمالید و پخش کنید. لازم نیست سرم را زیاد روی پوست ماساژ دهید. همینقدر که مطمئن شوید تمام قسمت‌های پوست به سرم آغشته شده‌ کافی است. دقت کنید که سرم را به پوست اطراف چشم نزنید.
  5. وقتی سرم جذب پوست و به اصطلاح خشک شد، بهتر است از یک محصول بر پایه روغن استفاده کنید تا پوست‌تان رطوبت خود را حفظ کند. این محصول می‌تواند یکی از سرم‌های بر پایه روغن اوردینری مانند روغن رزهیپ یا روغن مارولا باشد.
  6. در مرحله آخر از کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. پوست شما حالا آماده دریافت محصولات غلیظ‌تر مثل ضد آفتاب و کرم‌های آرایشی است.

برای آشنایی بیشتر با نیاسینامید می‌توانید مقاله نیاسینامید چیست و استفاده از آن چه فواید و عوارضی دارد؟ را بخوانید.

باید و نبایدهای استفاده از سرم اوردینری

باید و نبایدهای استفاده از سرم اوردینری

دقت کنید که در استفاده از سرم اوردینری باید حواستان به بعضی نکات باشد.

  • در درجه اول قبل از زدن سرم باید حتما پوست‌تان تمیز باشد و هیچ گونه مواد آرایشی و کرم نباید روی پوست باشد. برای این کار باید پوست را با شوینده ملایم بشویید و خشک کنید.
  • از سوی دیگر غلظت سرم تعیین می‌کند که هر بار باید چه میزان از آن را استفاده کنید. بعضی از سرم‌های اوردینری غلیظ‌تر هستند و فقط دو قطره از آن‌ها کافیست در حالی که سرم‌های رقیق‌تر را باید چند قطره بیشتر استفاده کنید تا تمام صورت را پوشش دهد.
  • نکته دیگر ماساژ دادن سرم اوردینری است که باز هم در مورد هر سرم مدت زمان ماساژ متفاوت است. بعضی از سرم‌ها با ماساژ بیشتر بهتر جذب می‌شوند و بعضی سرم‌ها نیاز به ماساژ چندانی ندارند. در این مورد به راهنما و دستورالعمل مصرف محصول که بر روی بطری درج شده توجه کنید.
  • در مرحله بعد باید مقداری صبر کنید تا سرم به خوبی جذب پوست شود. یعنی نباید بلافاصله از محصولات مراقبتی دیگر استفاده کنید و نیاز است کمی به پوست خود زمان بدهید تا سرم را جذب کند.
  • بعد از جذب سرم اوردینری باید از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید تا تأثیر سرم دو چندان شود.
  • و نکته بسیار مهم در مصرف سرم اوردینری نظم و تداوم است. هر سرم اوردینری دوره مصرف خود را دارد و شما باید با صبر و حوصله یک دوره حداقل چند ماهه را به طور منظم به مصرف سرم اختصاص دهید تا تأثیرات آن را مشاهده کنید.

کدام سرم‌ها را می‌توانیم با یکدیگر استفاده کنیم؟

استفاده از سرم اوردینری
  • به علت تنوع سرم‌های اوردینری ممکن است در روتین یک شخص چند سرم مختلف استفاده شود که بعضی از آن‌ها شاید با یکدیگر سازگاری نداشته باشند. مثلا سرم نیاسینامید اوردینری را همزمان با محصولات حاوی ویتامین سی استفاده نکنید چون ویتامین سی اثر نیاسینامید را کاهش می‌دهد و خنثی می‌کند. برعکس، استفاده همزمان سرم نیاسینامید اوردینری و سرم رتینول اوردینری خیلی هم خوب است چون نیاسینامید تحریکات احتمالی رتینول را روی پوست کاهش می‌دهد.
  • همچنین استفاده همزمان نیاسینامید و سرم هیالورونیک اسید نیز مفید است چون هیالورونیک اسید می‌تواند به جذب بهتر نیاسینامید کمک کند.
  • اگر پوست حساسی دارید از سرم نیاسینامید بیشتر از 5 درصد استفاده نکنید چون امکان دارد باعث بروز جوش‌های بیشتر در پوست شما شود.
  • موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که طرز استفاده هر یک از سرم‌های اوردینری اندکی با بقیه متفاوت است و ریزه‌کاری‌هایی دارد که به تأثیرگذاری بیشتر سرم کمک می‌کند.
  • مثلا سرم رتینول اوردینری را بهتر است شب‌ها بعد از سرم‌های دیگر و قبل از کرم‌ها استفاده کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان از رتینول بر روی پوست اطراف چشم، اطراف دهان و جوش‌های باز استفاده نکنید.
  • بر عکس، سرم هیالورونیک اسید اوردینری را می‌توانید و خوب است که برای پوست دور چشم نیز استفاده کنید. چون مواد عطری حساسیت‌زا در ترکیبات آن به کار نرفته و برای آبرسانی و جوانسازی پوست دور چشم بسیار مفید است. همچنین قبل از مصرف سرم هیالورونیک اسید، وقتی پوست را با آب شستشو دادید آن را به طور کامل خشک نکنید چون هیالورونیک اسید مثل یک اسفنج رطوبت را به خود جذب کرده و پوست را بیشتر و بهتر آبرسانی می‌کند.
  • سرم پیلینگ لایه بردار اوردینری را بر روی پوست خیس و مرطوب، و بر روی پوست اطراف چشم استفاده نکنید. سرم پیلینگ اوردینری را ترجیحا هفته‌ای یک بار و نهایتا دو بار استفاده کنید. اگر پوست و خشک و حساس دارید دور این سرم خط بکشید و تنها با مشورت پزشک از آن استفاده کنید. مصرف این سرم در کنار رتینوئید و یا سرم ویتامین سی توصیه نمی‌شود.

کلام آخر

سرم اوردینری

سرم اوردینری انواع مختلفی مانند سرم ویتامین سی اوردینری دارد که برای درمان و بهبود انواع مشکلات پوستی طراحی شده است. برای اثربخشی بهتر محصولات اوردینری باید طبق دستورالعمل عمل کنید کنید و در استفاده از سرم‌ها مداومت و صبوری داشته باشید تا بعد از چند هفته بهترین نتیجه را بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.3 / 5. مجموع آرا: 11

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا