آرایش مو

شامپو رنگساژ چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

با وجود جذابیت فوق‌العاده رنگ کردن موها، تنها چند هفته یا چند ماه پس از رنگ کردن، ظاهر زیبای آنها کم‌کم تغییر می‌کند. موهای دکلره شده، به سمت زردی رفته یا نارنجی می‌شوند. این لحظات، بدترین شرایطی است که احتمالا با آن مواجه می‌شوید و خوشبختانه یک راه‌حل بسیار ساده برای آن وجود دارد: رنگساژ مو! رنگساژ مو را می‌توانید در سالن انجام دهید یا از آن راحت‌تر، با یک شامپو رنگساژ مو در خانه، زیبایی را به موهای خود بازگردانید. حالا اگر دقیقا نمی‌دانید که شامپو رنگساژ چیست، نحوه انجام آن چگونه است و از آن مهم‌تر، انواع شامپو رنگساژ چه اثراتی دارند، همراه ما باشید تا همه این جزئیات مهم را به شما بگوییم!

فهرست مطالب

رنگساژ مو چیست؟

رنگ‌کردن مو در اغلب موارد با دکلره کردن آغاز می‌شود. در این فرآیند، مواد به درون کوتیکول مو نفوذ خواهد کرد. سپس با تغییر ساختار داخلی هر تار مو، از بین بردن ملانین موها و کاهش پیگمنت رنگی، رنگ موها تغییر می‌کند.

معمولا این فرآیند در چند مرحله انجام می‌شود. در هر مرحله، رنگ موها کمی روشن‌تر شده و از یک رنگ تیره، به رنگ روشن مایل به زرد تغییر خواهند کرد. سپس رنگ اصلی روی موها قرار می‌گیرد. با توجه به ترکیبات رنگ اصلی، یک لایه از رنگ در کوتیکول مو به‌جا می‌ماند.

این لایه رنگ، معمولا در سطح بالاتری از تارهای مو قرار دارد و پس از چندین بار شست‌وشو با شامپو، کمرنگ شده یا از بین می‌رود. کدر شدن مو و از بین رفتن شفافیت اولیه رنگ، از دیگر اتفاقاتی است که پس از گذر مدت زمان یک تا چند هفته‌ای رخ می‌دهد. در این‌جا است که رنگساژ مو، مثل معجزه‌ای دلنشین از راه می‌رسد. رنگساژ، رنگ تضعیف‌شده است و با استفاده از آن، می‌توانید زیبایی و درخشندگی رنگ موی خود را بازیابی نمایید.

از بین‌بردن زردی رنگ مو، شارژ رنگ پس از کدر یا کمرنگ شدن آن و حتی تغییر تناژ رنگ، با رنگساژ امکان پذیر است. رنگساژ معمولا روی موی مرطوب انجام می‌شود و با ایجاد تغییر رنگ در سطحی‌ترین لایه مو، ظاهری زیبا و جذاب در اختیار شما خواهد گذاشت. این اتفاق به دو صورت انجام می‌شود:

  • رنگساژ دائم: نیاز به حضور فرد متخصص و در سالن
  • رنگساژ موقت: اجرا در خانه و با استفاده از شامپو رنگساژ

رنگساژ موقت یا همان شامپو رنگساژ، بهترین روش برای یک تغییر سریع است. حالا اگر دقیقا نمی‌دانید که شامپو رنگساژ چیست، بخش بعدی به شما کمک خواهد کرد.

شامپو رنگساژ چیست؟

شامپوهای رنگساژ

شامپو رنگساژ دارای رنگ تضعیف شده است. این محصول می‌تواند در چند دقیقه، وارد لایه‌های سطحی موهای شما شود و رنگ آن را تغییر دهد. از بین بردن تناژ قرمزی مو، تغییر رنگ موها یا افزایش درخشندگی رنگ پس از کدر شدن بر اثر چند بار شست‌وشو، با استفاده از این شامپو قابل انجام است.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که شامپوی رنگساژ، نمی‌تواند موهای شما را روشن‌تر کند یا رنگ آن را کاملا تغییر دهد. تنها کاربرد این محصول این است که رنگ موها را به‌اصطلاح شارژ کرده و ظاهر زیباتری در اختیار شما بگذارد. از سوی دیگر، در صورتی که رنگ موهای خود را دوست ندارید یا احساس می‌کنید تناژ آن به چهره شما نمی‌آید، می‌توانید با استفاده از این محصول، تناژ موی خود را تغییر دهید.

شامپو رنگساژ چگونه عمل می‌کند و چه کاربردی دارد؟

شامپو رنگساژ چگونه عمل می‌کند

پیگمنت موجود در کوتیکول مو، پس از شست‌وشو با مواد شوینده قوی، کمرنگ می‌شود. علاوه بر این، آب و هوا و گذر مدت زمان مشخصی پس از رنگ کردن موها، باعث کدر شدن مو شده و درخشندگی اولیه را از بین می‌برد. در این شرایط، استفاده از شامپوهای رنگساژ می‌تواند پیگمنت داخلی کوتیکل موها را بازسازی کرده و همان ظاهر زیبایی را به شما بدهد که در اولین ساعات پس از رنگ مو شاهد آن هستید.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای شامپوهای رنگساژ شامل موارد زیر هستند:

شارژ رنگ مو

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از این محصول، شارژ رنگ است. رنگ‌های فانتزی، ماندگاری بسیار کمی دارند. تنها دو الی سه هفته پس از رنگ‌کردن موها با یک رنگ مو فانتزی، رنگ موهای شما کم‌کم شروع به تغییر می‌کند. زیبایی اولیه خود را از دست خواهد داد و ظاهر زیبای آن از بین می‌رود. مهم‌ترین کاربرد شامپو رنگساژ، شارژ این رنگ‌ها است. با استفاده از رنگساژ قرمز، آبی، سبز یا بنفش، می‌توانید ظاهر زیبا و درخشنده موهای خود را بازیابی کنید.

تغییر تناژ موها

تغییر تناژ موها

گاهی اوقات رنگ موهای خود را دوست دارید، اما در نور آفتاب یا نورهای شدید مصنوعی، تناژ بنفش یا نارنجی در آن ظاهر می‌شود. در این حالت می‌توانید از شامپو رنگساژ کمک گرفته و تناژ موهای خود را تغییر دهید.

از بین بردن قرمزی یا زردی مو

گاهی اوقات موهای شما تناژ قرمز زیادی دارد. پس از رنگ‌کردن موها با یک رنگ سرد مثل زیتونی، کاهی یا بلوند، بعد از کمی شست‌وشو این تناژ خود را نشان داده و رنگ موهای شما را نازیبا می‌کند. علاوه بر این، پس از به‌پایه رسیدن موهای شما، همیشه مقداری زردی در تارهای مو باقی می‌ماند که معمولا با رنگ اصلی، از بین می‌رود.

زمانی که این رنگ به دلیل شست‌وشو و گذر زمان کمرنگ‌ شود، تناژ زردی یا در برخی مواقع نارنجی موهای شما ظاهر می‌شود. این‌جا است که می‌توانید با استفاده از شامپو رنگساژ مخصوص، این رفله بد رنگ را از بین ببرید.

مزایای استفاده از شامپو رنگساژ مو

مزایای استفاده از شامپو رنگساژ مو

مهم‌ترین مزایای استفاده از شامپو رنگساژ شامل موارد زیر است:

مقرون به‌صرفه نسبت به رنگ‌کردن مجدد

ناگفته پیدا است که هزینه مراجعه به سالن برای رنگ کردن مو، بسیار زیاد است. از طرفی هیچ‌کس دوست ندارد که موهایی رنگ پریده، کدر و بدرنگ داشته باشد. در این صورت، خرید یک شامپو رنگساژ مو، بهترین کار ممکن خواهد بود. تنها با یک بار خرید این محصول و استفاده از آن، تا چند هفته ظاهر موهای شما زیبا و درخشان می‌ماند. از آن مهم‌تر این‌که هر عدد شامپو، حداقل برای دو الی سه دفعه رنگساژ کامل، قابل استفاده است. اگر موهای کم‌پشت یا کوتاه دارید، تعداد دفعات استفاده شما بسیار بیشتر خواهد بود.

عدم آسیب‌زدن به ساقه و ریشه موها

عدم آسیب‌زدن به ساقه و ریشه موها با شامپو رنگ

افزون بر هزینه‌های گزاف، رنگ‌زدن موها در فاصله زمانی کم، باعث تخریب بافت مو می‌شود. خشکی، سوختگی، موخوره، ریزش و…، تنها بخشی از مشکلاتی است که در صورت رنگ‌کردن مداوم مو با آن‌ها مواجه می‌شوید. از آن‌جا که شامپو رنگساژ، رنگ موی تضعیف شده است، آسیب بسیار کمتری به موهای شما وارد می‌کند. شما می‌توانید هر هفته الی ده روز، یک بار موهای خود را با این محصول بشویید و از زیبایی و درخشندگی موهای خود لذت ببرید.

احیا کننده و مغذی موها

اغلب شامپوهای رنگساژ حاوی ترکیبات مغذی و آبرسان هستند و باعث احیا و نرمی موها می‌شوند. پس از چند نوبت استفاده از آنها، موهای نرم‌تر و شاداب‌تری خواهید داشت. برخی از مهم‌ترین ترکیبات به کار رفته در شامپوهای رنگساژ شامل روغن آرگان، روغن نارگیل، آلوئه‌ورا و… هستند.

حالا و با وجود همه این مزایای عالی، احتمالا شما هم تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که استفاده از شامپو رنگساژ چه عوارضی دارد؟ بخش بعدی اطلاعات کاملی در این باره به شما خواهد داد.

آیا استفاده از شامپو رنگساژ عوارضی دارد؟

مهم‌ترین عارضه احتمالی استفاده از شامپو رنگساژ، بروز علائم حساسیت است. افرادی که پوست حساسی دارند و در مواجهه با مواد مختلف شیمیایی یا حتی گیاهی دچار خارش، سوزش، قرمزی یا کهیر می‌شوند، ممکن است به این محصول هم حساسیت داشته باشند.

برای بررسی این موضوع، پیش از استفاده از شامپو رنگساژ، مقدار کمی از آن را با یک گوش‌پاک‌کن، در دو بخش مختلف بدن مثل پشت گوش خود و در ناحیه داخلی آرنج بزنید. 10 الی 20 دقیقه منتظر بمانید. اگر پوست شما دچار خارش و قرمزی شد، به ترکیبات شامپو رنگساژی که خریده‌اید، حساسیت دارید.

برای اطمینان بیشتر، پس از تست حساسیت حتما چند ساعت و در حالت ایده‌آل 24 ساعت صبر کنید. اگر در این بازه زمانی بدن شما هیچ واکنش آلرژیک نداشت، با خیال راحت از شامپو استفاده کنید و رنگ موهای خود را تغییر دهید.

علاوه بر این، باید بدانید که شامپو رنگساژ برای موهای رنگ نشده و تیره، هیچ اثری ندارد. در واقع پیگمنت موهای تیره و رنگ نشده، آنقدر زیاد هستند که پیگمنت بسیار کمتر شامپو رنگساژ، باعث تغییر رنگ آن‌ها نخواهد شد.

از طرف دیگر، در حین استفاده از این شامپو باید مراقب لکه‌های به‌جا مانده از این محصول باشید. معمولا حمام، دست و صورت و البته حوله شما رنگی می‌شود. هر چند این رنگ دائم نیست. پس از چند بار شست‌وشو، کمرنگ شده و در نهایت از بین می‌رود.

اثرات شامپو رنگساژ مو چقدر دوام دارد؟

رنگساژ مو، در بالاترین لایه تارها قرار می‌گیرد و به همین خاطر، ماندگاری کمتری دارد. تقریبا پس از 3 الی 5 بار شست‌وشوی مو، رنگساژ شما کمرنگ شده و مو به حالت قبلی خود باز می‌گردد. برای افزایش مدت زمان ماندگاری رنگساژ، می‌توانید موهای خود را در فواصل طولانی‌تری بشویید. از شامپوهای ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. شست‌وشوی موها را با ولرم رو به‌سرد، انجام دهید.

خشک کردن مو با هوای داغ سشوار، اتو زدن مو یا استفاده از وسایل حرارتی مستقیم برای فر کردن موها، می‌تواند اثر این محصول را کاهش دهد. بنابراین موهای خود را با هوای سرد خشک کنید و قبل از استفاده از اتو یا دیگر وسایل حرارتی مستقیم، حتما سرم محافظ مو استفاده نمایید. توجه به این موارد می‌توانند ماندگاری شامپو رنگساژ را افزایش دهند.

چگونه می‌توان رنگ مناسب شامپو رنگساژ را انتخاب کرد؟

رنگ مناسب شامپو رنگساژ

در زمان انتخاب رنگ مناسب شامپو رنگساژ، باید هدف خود برای استفاده از این شامپو را در نظر گرفته و یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

در نظر گرفتن تناژ رنگی دل‌خواه

شامپو رنگساژ می‌تواند تناژ موی شما را تغییر دهد. پس حتما در زمان خرید این محصول، تناژ موی خود را در نظر گرفته و شامپویی بخرید که متناسب تناژ موهای باشد. البته اگر می‌خواهید که تناژ موی خود را تغییر دهید، باید محصولی بخرید که شما را به هدف‌تان برساند. مثلا برای از بین‌بردن زردی رنگ مو، باید شامپو رنگساژ بنفش تهیه کنید.

توجه به رنگ موی فعلی

دکلره روشن

در صورتی که موهای شما کاملا دکلره شده یا بخش‌هایی از آن را با دکلره روشن کرده‌اید، انتخاب شامپو رنگساژ مناسب برای شما کمی حساس‌تر خواهد بود. شامپو رنگساژ می‌تواند با توجه به رنگ خود، رنگ موهای روشن را تغییر دهد. بنابراین اگر نمی‌خواهید که ناگهان موهای خود را کاملا تیره کنید، حتما این مورد را در نظر بگیرید. محصولی خریداری نمایید که تنها رنگ موی فعلی شما را شارژ کند و حالت کدر آن را از بین ببرد.

انتخاب رنگ متناسب با چهره

برای کسانی که می‌خواهند با شامپو رنگساژ یک رنگ فانتزی را تجربه کنند، انتخاب رنگ مو متناسب با چهره اهمیت بسیار زیادی دارد. با این‌که این محصول، ماندگاری نسبتا کمتری دارد، اما اثر آن به‌صورت کامل از بین نمی‌رود و تا چند هفته، رد رنگ شامپو رنگساژ باقی می‌ماند. پس اگر موهای شما به پایه‌های بالاتر رسیده و حالا می‌خواهید که با این محصول موهای خود را کاملا تغییر رنگ دهید، حتما به کاتالوگ رنگی برند مد نظرتان توجه کنید. گزینه‌ای را انتخاب نمایید که هارمونی بهتری با چهره شما داشته باشد.

بررسی ترکیبات شامپو رنگساژ

یکی از دلایل اصلی استفاده از شامپو رنگساژ علاوه بر تجدید رنگ و درخشندگی موها، عدم آسیب‌رسیدن به موها است. بنابراین قبل از خرید، حتما ترکیبات شامپوی مد نظر خود را مطالعه کنید. شامپوهای دارای ترکیبات مضر هم‌چون آمونیاک، سرب، سولفات و…، به‌مرور زمان موهای شما را دچار خشکی خواهند خواهند کرد.

افزون بر این، استفاده مدام از محصولات دارای این ترکیبات، باعث افزایش میزان این ماده‌های مضر در بدن می‌شود و بدون شک سلامتی شما را تحت تاثیر می‌گذارد. پس در زمان خرید، حتما ترکیبات را بررسی کنید. پس از آن شامپو رنگساژی بخرید که سولفات فری باشد، آمونیاک کمتری داشته و به‌صورت کلی، حاوی مواد غیر مضر باشد.

نحوه استفاده از شامپو رنگساژ مو

رنگ‌کردن موها با شامپو رنگساژ بسیار راحت است. برای این کار، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

1- استفاده از شامپو بر موهای مرطوب

خیس‌کردن موها

درست مشابه دیگر شامپوها، این محصول هم باید روی موهای خیس استفاده شود. پس موهای خود را کاملا خیس کنید. برخی شامپوها در دستورالعمل خود اعلام می‌کنند که موها فقط باید کمی رطوبت داشته باشند. پس حتما روش استفاده را در دستورالعمل محصول منتخب خود، مطالعه کنید.

پس از آن، مقداری از شامپو را به موهای خیس یا نسبتا مرطوب خود بزنید. در این لحظه، دست‌ودل‌باز باشید و بیشتر از حد معمول، شامپو بزنید.

2- ماساژ کف سر تا کف‌کردن شامپو

ماساژ مو

به‌آرامی کف سر خود را ماساژ دهید. سعی کنید که مواد شامپو به همه قسمت‌های سرتان برسد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که رنگساژ درست مثل شامپوی معمولی، کف کند. معمولا در این مرحله، رنگ اولیه محصول کم‌کم کمرنگ‌تر شده و کف رنگی روی سرتان ایجاد می‌شود.

3- ماساژ ساقه‌های مو

ماساژ ساقه‌ها با شامپو رنگساژ

پس از این‌که کف سر شما کاملا به شامپو آغشته شد و به‌خوبی کف کرد، نوبت ساقه‌ها فرا می‌رسد. ساقه موهای خود را به‌آرامی ماساژ دهید و سعی کنید که با دو یا سه دسته کردن موها، هر قسمت را به‌تنهایی به شامپو آغشته نمایید. رنگساژ باید در همه بخش‌های موی شما به‌صورت کاملا یک‌دست و متناسب، پخش شود.

4- استراحت‌کردن مو

بعد از این‌که تمام موهای شما کاملا به رنگ آغشته شده، باید چند دقیقه منتظر بمانید. در این مرحله شما به 2 الی 5 دقیقه زمان نیاز دارید. اجازه دهید که این مدت زمان سپری شود و سپس آب‌کشی کنید. در برخی برندها، این زمان کمی بیشتر است. در این بخش هم به دستورالعمل شامپو رنگساژ خود مراجعه و بر طبق آن عمل کنید.

5- آب‌کشی

آب‌کشی موها

پس از این‌که مدت زمان تعیین شده سپری شد، موهای خود را با آب بشویید. در این مرحله، آب باید ولرم رو به سرد باشد و به هیچ عنوان از آب بسیار داغ استفاده نکنید. موهای خود را با حوصله و با میزان زیادی آب، آب‌کشی کنید تا همه مواد رنگساژ از موهای شما خارج شوند.

برای خشک‌کردن موها هم حتما از باد سرد یا ولرم سشوار استفاده کنید. با این کار، رنگ موهای شما زیباتر شده و ماندگاری آن نیز بیشتر می‌شود.

انواع شامپوهای رنگساژ

حالا که نحوه استفاده از شامپو رنگساژ را می‌دانید، تنها یک نکته دیگر باقی می‌ماند: از میان برندهای موجود در بازار، کدام گزینه را انتخاب کنیم؟

همراه ما باشید تا در بخش پایانی این مطلب، 3 برند شامپو رنگساژ مو را به شما معرفی کنیم:

شامپو سریتا: نرم‌کننده و تثبیت رنگ مو

شامپو رنگساژ سیلور 200 میل سریتا

کسانی که موهای خود را دکلره کرده‌اند و حالا موهای آن‌ها زرد و بدرنگ شده است، می‌توانند شامپو رنگساژ سریتا برای از بین بردی زردی مو را امتحان کنند. این شامپو یکی از بهترین محصولات ایرانی برای تثبیت رنگ مو است. موها را درخشان خواهد کرد و از وز شدن موها نیز جلوگیری می‌کند.

عدم وجود ترکیبات مضر در این محصول همراه با عصاره‌های مفید برای بازسازی ساقه موها، از دیگر فواید شامپو سریتا است. نحوه استفاده از شامپو بسیار آسان بوده و بدون نیاز به دکلره یا حضور یک فرد حرفه‌ای، می‌توانید از آن استفاده کنید. این محصول را درست مثل یک شامپوی معمولی، روی موهای خود قرار دهید. بعد از ماساژ دادن موها و سپری شدن 5 دقیقه، موهای خود را آب‌کشی کنید. به همین سادگی، می‌توانید رفله بد رنگ موها را از بین ببرید و رنگ مویی درخشان و زیبا داشته باشید.

دوماسی: فاقد آمونیاک و تثبیت رنگ مو

 شامپو رنگساژ 300 میل دوماسی

شامپو رنگساژ دوماسی با داشتن تنوع رنگی بی‌نظیر، یکی از بهترین رنگساژهای ایرانی است. شما می‌توانید با توجه به رنگ مورد علاقه خود، یک شماره را انتخاب کنید و از تغییر رنگ راحت موهای خود حسابی لذت ببرید. نکته بسیار مهم این است که این محصول فاقد آمونیاک بوده و بهترین گزینه برای استفاده‌های طولانی‌مدت است.

حفظ لطافت مو، ایجاد درخشندگی و رطوبت ساقه موها، از مزایای این محصول هستند. درست مثل دیگر شامپوهای رنگساژ، این محصول برای موهای دکلره شده مناسب است و می‌تواند رنگ دلخواه شما را بر موهای با پایه بالا، ایجاد کند.

مارال: پوشش عالی با رنگ‌های جذاب

شامپو رنگساژ مارال

یکی دیگر از بهترین برندهای ایرانی، مارال است که انواع شامپوهای رنگساژ مو نیز در کاتالوگ محصولات آن به چشم می‌خورد. این شامپو بدون آمونیاک است و به همین خاطر بهترین گزینه برای موهای آسیب‌دیده و خشک خواهد بود.

پوشش‌دهی عالی، درخشندگی بسیار زیاد، نرم‌کردن موها و احیای موهای آسیب‌دیده، تنها بخشی از مزیت‌های این محصول هستند. بسته‌بندی پمپی این محصول نیز باعث شده که استفاده از آن بسیار راحت‌تر باشد و به‌سادگی بتوانید موهای خود را به‌تنهایی رنگساژ کنید.

رنگساژ مو، سریع‌ترین روش برای دستیابی به ظاهر ایده‌آل

رنگ‌کردن موها، یکی از جذاب‌ترین تغییرات ظاهری است و حسابی شما را زیباتر می‌کند. با وجود این، مراقبت از موهای رنگ شده، نکات زیادی دارد که یکی از آن‌ها، رنگساژ کردن موها است. اگر موهای شما پس از چند هفته یا چند ماه، رنگ زیبای خود را از دست داده‌اند و یا تناژ آن‌ها از بین رفته است، در اولین فرصت از شامپو رنگساژ استفاده کنید. در این مطلب به‌صورت کامل و دقیق بررسی کردیم که شامپو رنگساژ چیست، چه فوایدی دارد و بهترین برندها کدام هستند. نحوه استفاده از شامپو رنگساژ نیز بسیار آسان است و درست مثل یک شامپوی معمولی، باید از آن استفاده کنید!

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 4 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا