آرایش چشم

سایه اسموکی چیست؟ آموزش مدل آرایش چشم اسموکی لایت و شاین‌دار

آرایش چشم اسموکی چیست؟

آرایش اسموکی نوعی میکاپ چشم است که با استفاده از سایه‌های غلیظ و تیره به خصوص رنگ‌های دودی، سیاه و قهوه‌ای، به چشم‌ها عمق و جلوه‌ای خیره کننده و زیبا می‌بخشد. معمولا در آرایش اسموکی، رژلب نود و کمرنگ است تا تأکید بیش از حد روی چشم‌ها حفظ شود. این مدل آرایش مخصوص مجالس و مهمانی‌هاست و در محیط‌های روزمره مثل محل کار یا خیابان چندان کاربردی ندارد.
هرچند آرایش اسموکی یک سبک آرایشی غلیظ است اما انواع دخترانه، لایت، شیک و خانومانه نیز دارد که در انواع مهمانی‌های دوستانه تا مجالس بزرگ و رسمی مانند عروسی‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. سایه اسموکی یک آرایش مخصوص شب است و معمولا در روز به کار برده نمی‌شود چون استایل شما را اگزجره می‌کند و بیش از حد توی چشم می‌آیید.

انواع سایه چشم اسموکی

سایه چشم و مخصوصا سایه چشم اسموکی انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را به طور مفصل معرفی می‌کنیم.

سایه اسموکی کلاسیک

سایه اسموکی کلاسیک

در سایه اسموکی کلاسیک از رنگ‌های کلاسیک این نوع آرایش یعنی دودی، مشکی و خاکستری استفاده می‌شود. البته کمی رنگ‌های برنز و قهوه‌ای نیز در این نوع آرایش چشم کاربرد دارند. این سبک آرایش چشم را می‌توانید در فیلم‌های هالیوودی دهه 20 میلادی ببینید؛ یعنی دقیقا زمانی که ستاره‌های سینما با زیبایی خیره‌کننده خود این مدل آرایش را ترند کردند. البته اسموکی کردن چشم‌ها تاریخچه‌ای بسیار طولانی‌تر از ستاره‌های دلفریب هالیوود دارد. از زمان مصر باستان که زنان و مردان چشم‌های خود را با سرمه و خط چشم‌های اغراق شده سیاه می‌کردند تا همین دوران معاصر، چشم‌های تیره نمادی از زیبایی و جذابیت بوده‌اند.

سایه اسموکی دارک

سایه چشم اسموکی دارک


در این مدل آرایش چشم از رنگ‌های به شدت تیره استفاده می‌شود و نهایت غلظت این رنگ‌ها روی پلک‌های بالایی و پایینی به کار می‌رود. رنگ‌های مشکی، خاکستری، قهوه‌ای سوخته، سورمه‌ای، سبز یا بنفش تیره از رنگ‌های مورد استفاده در این میکاپ هستند.

سایه اسموکی لایت

آرایش اسموکی لایت


در این مدل آرایش چشم باید در کنار خط چشم تیره و سایه اسموکی، از یک سایه رنگ روشن متمایل به سفید یا نقره‌ای هم برای برجسته کردن پلک استفاده کنید. این سایه روشن به نگاه شما عمق و درخشندگی بیشتری می‌دهد. البته در حدی از این سایه روشن استفاده کنید که تم اسموکی آرایش‌تان حفظ شود.

سایه اسموکی شاین

اسموکی شاین


در مجالسی که می‌خواهید حسابی بدرخشید و البته متناسب با لباس‌تان، می‌توانید از سایه اسموکی شاین استفاده کنید. سایه‌های اکلیلی و فانتزی پایه اصلی این نوع آرایش هستند و جلوه خاصی به ظاهرتان می‌دهند. رنگ این سایه شاین می‌تواند از طیف دودی و مشکی تا رنگ‌های لایت مثل شکلاتی، سبز و طلایی باشد. در مراسم اسکار یا فشن شوها و مجالسی که سلبریتی‌های مشهور در آن‌ها شرکت می‌کنند، نمونه این آرایش را زیاد می‌بینیم.

سایه اسموکی مات

سایه اسموکی مات


اگر طرفدار سبک‌های میکاپ ساده و شیک هستید، سایه اسموکی مات را انتخاب کنید. غلظت سایه را می‌توانید متناسب با نوع مهمانی که به آن دعوت هستید، تغییر دهید و یک ظاهر به یاد ماندنی و زیبا از خودتان خلق کنید.
یادتان باشد که قرار نیست آرایش چشم اسموکی حتما بر پایه رنگ‌های دودی و مشکی باشد. در مدل آرایش اسموکی مات می‌توان از رنگ‌های روشن‌تری مثل قهوه‌ای شکلاتی، طلایی، سبز، قرمز، صورتی یا بنفش هم استفاده کرد.

سایه اسموکی دخترانه

اسموکی دخترانه


در این نوع آرایش چشم اسموکی از به کار بردن بیش از حد رنگ‌های تیره به خصوص دودی و مشکی خودداری کنید. به جای آن‌ها از رنگ‌های دخترانه‌تر با تم صورتی، هلویی، قرمز و بنفش استفاده کنید. البته خط چشم تیره و غلظت سایه را رعایت کنید تا تم اسموکی آرایش حفظ شود.

سایه اسموکی مناسب چه چشم‌هایی است؟

سایه چشم اسموکی

سایه اسموکی اگر حرفه‌ای و درست کشیده شود، تقریبا برای هر مدل چشمی مناسب است. چشم‌های پف‌دار، پلک‌های افتاده، چشم‌های نزدیک به هم یا دور از هم، چشم‌های درشت و ریز هرکدام با سایه اسموکی مناسب خود می‌توانند زیباتر شوند و علاوه بر این عیب‌های چشم نیز با این آرایش پوشانده شود.
به عنوان مثال اگر پلک‌های شما افتاده است از سایه اسموکی طوری استفاده کنید که گوشه خارجی پلک شما بالاتر به نظر برسد. برای این کار باید سایه تیره را در گوشه خارجی پلک بزنید و مشابه آرایش چشم گربه‌ای آن را به سمت بیرون بکشید. یا اگر چشم‌های شما نزدیک به هم است برای بیشتر نشان دادن این فاصله در گوشه داخلی چشم‌ها از سایه رنگ روشن متمایل به سفید و نقره‌ای بیشتر استفاده کنید.
سایه اسموکی البته برای هر رنگ چشمی هم مناسب است به شرطی که رنگ سایه را متناسب با رنگ چشم‌هایتان انتخاب کنید. مثلا برای چشم‌های سبز، سایه خاکستری و بنفش تیره بسیار ترکیب جذابی است و برای چشم‌های آبی، رنگ‌های طلایی و مسی یک انتخاب عالی است. اگر هم چشم‌های شما به رنگ قهوه‌ایست، سایه اسموکی خود را به رنگ سورمه‌ای و خاکستری بزنید.

لوازم آرایشی مورد نیاز برای سایه اسموکی

برای آرایش اسموکی شما به این لوازم آرایش نیاز دارید:
پرایمر یا کانلسیر: پرایمر و کانسیلر یا کرم پودر برای زیرسازی پوست پلک قبل از شروع آرایش استفاده می‌شود.
براش: شما برای سایه اسموکی احتمالا نیاز به چند نوع براش دارید.
فیکساتور: پودرهای فیکساتور هم برای ماندگاری آرایش چشم بسیار مفید هستند.
خط چشم: هر نوع خط چشم سیاهی که با آن راحت‌تر هستید.
ریمل: بعد از تکمیل سایه اسموکی باید از یک ریمل خوب برای حالت دادن و تیره‌تر کردن مژه‌هایتان استفاده کنید.
مژه مصنوعی در صورت تمایل
پالت سایه چشم: می‌توانید از پالت سایه رزولوشن استفاده کنید که رنگ‌های جذاب با پیگمنت بالا دارد.

آموزش آرایش چشم اسموکی

مرحله اول: زیرسازی

مرحله اول

در مرحله اول باید زیرسازی پوست را انجام دهید. یعنی ابتدا روی پلک‌تان با یک براش یا با انگشت پرایمر بزنید. نقش پرایمر خیلی مهم است چرا که اولا باعث می‌شود مواد آرایشی بعدی روی پوست پلک به خوبی بنشیند و ثانیا باعث ماندگاری بیشتر آرایش چشم‌ می‌شود. دقت کنید قبل از این مرحله پوست پلک‌ها کاملا تمیز باشند و از مواد آرایشی قبلی چیزی روی چشم باقی نمانده باشد.
بعد از زدن پرایمر، کانسیلر یا کرم پودر را با براش دیگری روی پوست پلک پخش کنید. کمی صبر کنید تا کانسیلر کاملا جذب پوست شود و پوست پلک حالتی صاف و یکدست پیدا کند. مراقب باشید از کانسیلر و کرم پودری استفاده کنید که چشم شما به آن حساسیت نداشته باشد. این را در مورد سایه و خط چشم و ریمل نیز رعایت کنید. چون ذره‌ای التهاب و اشک‌آلودشدن چشم می‌تواند آرایش شما را خراب کند.

مرحله دوم: پالت سایه

مرحله دوم

حالا باید از پالت سایه خود سه تناژ رنگی را انتخاب کنید. یک رنگ روشن، یک رنگ متوسط و یک رنگ تیره. انتخاب رنگ‌ها به سلیقه شما، رنگ پوست و رنگ چشم شما و البته رنگ لباس‌تان و همینطور مجلسی که به آن دعوت شده‌اید، بستگی دارد. رنگ‌ها را طوری انتخاب کنید که مکمل هم باشند یا اگر متضاد هستند، یک ترکیب رنگی زیبا و هارمونیک را ایجاد کنند.

مرحله سوم: انتخاب روشن‌ترین تناژ رنگی

مرحله سوم

در این مرحله روشن‌ترین تناژ رنگی سایه‌ای که انتخاب کرده‌اید را با براش مخصوص سایه (ترجیحا براش گرد) روی تمام سطح پلکتان پخش کنید. این رنگ باید یک رنگ نود نزدیک به تناژ پوستتان باشد. آن را خوب روی پوست پلک از گوشه داخلی تا خارجی و زیر ابرو پخش کنید. شاید دلتان بخواهد از یک سایه براق با رنگ روشن یا یک هایلایتر استفاده کنید. یادتان نرود که براش را بعد از هر بار استفاده از یک رنگ، خوب تمیز کنید.

مرحله چهارم: انتخاب تیره‌ترین رنگ سایه‌

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به تیره‌ترین رنگ سایه‌تان می‌رسد. این یعنی همان رنگ اسموکی که قرار است چشم‌های شما را زیبا و دلفریب کند. پس با دقت این مرحله را انجام دهید. با براش مقداری سایه تیره رنگ بردارید و روی گوشه خارجی چشم یک حرف C انگلیسی بکشید و به آرامی آن را به سمت بیرون پخش کنید. می‌توانید قسمت‌های دیگر پلک را هم تیره کنید اما دقت کنید همیشه گوشه خارجی پلک باید تیره‌تر باشد.

مرحله پنجم: سایه متوسط وارد می‌شود

مرحله پنجم

بعد از زدن سایه تیره، سایه متوسطی را که انتخاب کرده‌اید با براش به آرامی روی پلک و درست بالای سایه تیره بزنید. نحوه زدن این سایه به این صورت است که براش را روی گوشه بیرونی پلک دقیقا بالای خط سایه تیره رنگ بگذارید و به سمت داخل زیر ابروها بکشید تا حد فاصل ابرو و سایه تیره رنگ را بپوشاند. این حرکت را چند بار انجام دهید تا به اندازه کافی پوشش ایجاد کند.

مرحله ششم: پلک پایینی را دریابید!

مرحله ششم

حالا نوبت سایه زدن پلک پایینی است. چون یک آرایش بی نقص چشم هرگز بدون آرایش پلک پایینی کامل نمی‌شود. برای سایه زدن پلک پایینی از یک براش ظریف سرکج استفاده کنید تا بتوانید خط ظریفی زیر پلک بکشید. رنگی که استفاده می‌کنید باید تیره‌ترین رنگ سایه باشد که برای پلک بالایی نیز استفاده کرده‌اید. این خط را از گوشه بیرونی پلک پایین شروع کنید و به سمت گوشه داخلی بروید. دقت کنید که رنگ سایه گوشه بیرونی همیشه باید غلیظ‌تر و تیره‌تر از گوشه داخلی باشد.

مرحله هفتم: سایه‌ها را فید کنید!

مرحله هفتم

بعد از سایه زدن، حالا وقت فید کردن سایه رسیده است. فید کردن یا محو کردن سایه مهم است چون مرز بین دو رنگ تیره و متوسط را از بین می‌برد و ظاهر تمیز و یکدستی به آرایش اسموکی شما می‌بخشد. برای این کار از یک براش کاملا تمیز و ترجیحا نو استفاده کنید. براش را به آرامی به شکل دورانی روی مرز بین سایه تیره و متوسط حرکت دهید تا هیچ مرز قابل مشاهده‌ای روی پلک باقی نماند. می‌توانید برای ماندگاری بیشتر سایه‌تان از پودر فیکساتور هم استفاده کنید. به خصوص اگر مهمانی شلوغ و طولانی دعوتید و نگرانید سایه شما زیر پلکتان بریزد و آرایشتان را خراب کند.

مرحله هشتم: پایان نزدیک است

نتیجه نهایی

حالا که کار سایه زدن تمام شده، وقت ریمل زدن و کشیدن خط چشم است. شما برای جلوه بیشتر سایه اسموکی‌تان باید حتما یک خط چشم تیره و ترجیحا ضخیم بکشید و بعد با ریمل مژه‌هایتان را پرپشت و حجیم و مشکی کنید. این رمز زیبایی یک آرایش اسموکی زیباست.

در ضمن بهتر است در آرایش اسموکی از رژلب‌های نود یا رنگ‌های ملایم کالباسی، گوشتی و صورتی کمرنگ با رژگونه ملایم برنز یا صورتی استفاده شود تا تمرکز آرایش روی چشم‌ها باقی بماند. البته این یک قانون نیست و گاهی در بعضی آرایش‌های اسموکی از رژلب‌های قرمز و تند نیز استفاده می‌شود.

مدل‌های سایه چشم اسموکی

در انتها تعدادی از مدل‌های متنوع و جذاب آرایش چشم اسموکی را برایتان انتخاب کرده‌ایم که می‌توانید بر اساس سلیقه خود از این مدل‌ها الهام بگیرید و یک میکاپ اسموکی زیبا را برای خودتان اجرا کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.5 / 5. مجموع آرا: 13

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا