آرایش چشم

سایه اسموکی چیست؟ آموزش مدل آرایش چشم اسموکی لایت و شاین‌دار

آرایش اسموکی یک سبک آرایشی غلیظ است؛ اما انواع دخترانه، لایت، شیک و خانمانه نیز دارد که در انواع مهمانی‌های دوستانه تا مجالس بزرگ و رسمی مانند عروسی‌ها، می‌توانید از آن استفاده کنید. این نوع میکاپ یک آرایش مخصوص شب است و پیشنهاد می‌کنیم برای آرایش روز، این سبک را انتخاب نکنید؛ چون استایل شما را اگزجره می‌کند و بیش از حد توی چشم می‌آیید. اگر دوست دارید با مدل‌های ملایم‌تر این سبک آرایش یعنی آرایش چشم اسموکی لایت یا شاین‌دار آشنا شوید، به خواندن این مقاله از مجله خانومی ادامه دهید.

آرایش اسموکی چیست؟

این آرایش نوعی میکاپ چشم است که با استفاده از سایه‌های غلیظ و تیره به‌خصوص رنگ‌های دودی، سیاه و قهوه‌ای، به چشم‌ها عمق و جلوه‌ای خیره‌کننده و زیبا می‌بخشد. معمولا در میکاپ اسموکی از رژلب نود و کمرنگ استفاده می‌کنند تا تأکید بیش از حد روی چشم‌ها، حفظ شود. این مدل آرایش مخصوص مجالس و مهمانی‌هاست و برای آرایش‌های روزانه، مثل محل کار، قرارهای دوستانه و… چندان کاربردی ندارد.

انواع سایه چشم اسموکی

سایه‌های چشم اسموکی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آرایش اسموکی

سایه اسموکی کلاسیک

در این سبک همان‌طور که از نامش پیداست، از رنگ‌های کلاسیک این نوع آرایش، یعنی دودی، مشکی و خاکستری استفاده می‌شود. البته گاهی از رنگ‌های برنز و قهوه‌ای نیز استفاده می‌کنند.

این سبک آرایش چشم را می‌توانید در فیلم‌های هالیوودی دهه 20 میلادی ببینید؛ یعنی دقیقا زمانی که ستاره‌های سینما با زیبایی خیره‌کننده خود این مدل آرایش را ترند کردند. البته اسموکی کردن چشم‌ها تاریخچه‌ای بسیار طولانی‌تر از ستاره‌های دلفریب هالیوود دارد. از زمان مصر باستان که زنان و مردان چشم‌های خود را با سرمه و خط چشم‌های اغراق‌شده سیاه می‌کردند تا همین دوران معاصر، چشم‌های تیره نمادی از زیبایی و جذابیت بوده‌اند.

سایه اسموکی دارک

در این مدل آرایش چشم، از رنگ‌های به‌شدت تیره با نهایت غلظت روی پلک‌های بالایی و پایینی استفاده می‌شود. رنگ‌های مشکی، خاکستری، قهوه‌ای سوخته، سورمه‌ای، سبز یا بنفش تیره از رنگ‌های مورداستفاده در این میکاپ هستند.

آرایش اسموکی لایت

در این سبک باید در کنار خط چشم تیره و سایه‌های اسموکی، از یک سایه رنگ روشن متمایل به سفید یا نقره‌ای هم استفاده کنید. این سایه‌ی روشن به نگاه شما عمق و درخشندگی بیشتری می‌دهد و پلک‌ها را برجسته‌تر می‌کند. البته در حدی از این سایه‌ی روشن استفاده کنید که سبک اصلی آرایشتان حفظ شود.

آرایش اسموکی شاین

در مجالسی که می‌خواهید حسابی بدرخشید، می‌توانید از سایه‌های اسموکی شاین استفاده کنید. سایه‌های اکلیلی و فانتزی پایه اصلی این نوع آرایش هستند و جلوه خاصی به ظاهرتان می‌دهند. رنگ این سایه شاین می‌تواند از طیف دودی و مشکی تا رنگ‌های لایت مثل شکلاتی، سبز و طلایی باشد.

در مراسم اسکار، فشن شوها یا مجالسی که سلبریتی‌های مشهور در آن‌ها شرکت می‌کنند، نمونه‌های مختلف این سبک میکاپ را زیاد می‌بینیم.

آرایش اسموکی شاین

سایه اسموکی مات

اگر طرفدار میکاپ‌های ساده و شیک هستید، سایه چشم اسموکی مات را انتخاب کنید. غلظت سایه را می‌توانید متناسب با نوع مهمانی که به آن دعوت هستید، تغییر دهید و یک ظاهر به یاد ماندنی و زیبا از خودتان خلق کنید.
یادتان باشد که قرار نیست آرایش چشم اسموکی حتما بر پایه رنگ‌های دودی و مشکی باشد؛ می‌توان از رنگ‌های روشن‌تری مثل قهوه‌ای شکلاتی، طلایی، سبز، قرمز، صورتی یا بنفش هم استفاده کرد.

سایه اسموکی مات

آرایش اسموکی دخترانه

در این سبک از به کار بردن بیش از حد رنگ‌های تیره به‌خصوص دودی و مشکی خودداری کنید. به‌جای آن‌ها از رنگ‌های دخترانه‌تر با تم صورتی، هلویی، قرمز و بنفش استفاده کنید. البته خط چشم تیره و غلظت سایه را رعایت کنید تا تم اسموکی آرایش حفظ شود.

آرایش اسموکی دخترانه

آموزش میکاپ اسموکی

خب می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش این مقاله، یعنی اموزش میکاپ اسموکی، پس با دقت به خواندن ادامه دهید. توصیه می‌کنیم اگر مبتدی هستید، این مراحل را چند بار دوره کنید تا آرایشی تمیز و زیبا داشته باشید.

مرحله اول: زیرسازی

اولین و مهم‌ترین قسمت در هر سبک آرایشی، زیرسازی است؛ یعنی ابتدا پلک‌ها را کاملا بشویید تا تمیز شوند و هیچ ردی از مواد آرایشی قبلی باقی نمانده باشد. سپس روی صورت و کمی پشت پلک‌تان، با یک براش یا با انگشت پرایمر صورت بزنید. نقش پرایمر خیلی مهم است؛ چرا که اولا باعث می‌شود مواد آرایشی به‌خوبی روی پوست پلک بنشیند و ثانیا باعث ماندگاری بیشتر آرایش چشم‌ می‌شود.

در ادامه 2 تا از محبوب‌ترین انواع پرایمر را معرفی می‌کنیم:

پرایمر پوست چرب و مختلط ژنوبایوتیک

یکی از محبوب‌ترین انواع پرایمر برای پوست‌های چرب، پرایمر پوست چرب و مختلط ژنوبایوتیک است. مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • مات‌کننده و از بین برنده براقی پوست
  • آماده‌سازی پوست برای داشتن آرایشی تمیز
  • مناسب برای تمام سنین
  • جذب چربی اضافی پوست
پرایمر پوست چرب و مختلط ژنوبایوتیک

پرایمر پوست نرمال تا خشک کالیستا

برند کالیستا یکی از برندهای شناخته‌شده ایرانی است که محصولات آرایشی باکیفیتی را تولید می‌کند. یکی از محصولات پرطرفدار این برند، پرایمر بیوتی الیکسیر پوست نرمال تا خشک کالیستا است؛ پرایمری که مهم‌ترین مزایای استفاده از آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • بستن منافذ پوست
  • تأمین رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن
  • به وجود آوردن ظاهری مات و یکدست
  • جلوگیری از پخش شدن و کثیف شدن آرایش
  • ساختار سبک با بافت ابریشمی
پرایمر پوست نرمال تا خشک کالیستا

مرحله دوم: کانسیلر یا کرم پودر

بعد از زدن پرایمر، کانسیلر یا کرم پودر را با براش دیگری روی پوست پلک پخش کنید. کمی صبر کنید تا کانسیلر کاملا جذب پوست شود و پوست پلک حالتی صاف و یکدست پیدا کند. مراقب باشید از کانسیلر و کرم پودری استفاده کنید که چشم شما به آن حساسیت نداشته باشد. این موضوع در مورد سایه، خط چشم و ریمل هم صدق می‌کند؛ چون ذره‌ای التهاب و اشک‌آلودشدن چشم می‌تواند آرایش شما را خراب کند.

2 تا از پرطرفدارترین انواع کانسیلر عبارت‌اند از:

کانسیلر مایع شون

برند نام‌آشنای شون، به‌جز محصولات مراقبت از پوست و مو، انواع محصولات آرایشی را هم تولید می‌کند. یکی از محصولات محبوب این برند، کانسیلر مایع شون است که در فهرست زیر به مهم‌ترین ویژگی‌های آن اشاره کرده‌ایم:

  • حاوی ترکیبات گیاهی و طبیعی است.
  • ساختاری سبک و نرم دارد.
  • پوشانندگی بالایی برای محو کردن تیرگی و کبودی زیر چشم دارد.
  • حاوی روغن بادام و آنتی‌اکسیدان است.
  • به کاهش چین‌وچروک دور چشم کمک می‌کند.
  • ماندگاری بالایی دارد.
  • خطوط ریز زیر چشم را می‌پوشاند.
کانسیلر مایع شون

کانسیلر استیکی نوت فول کاور

اگر دنبال کانسیلری با پوشانندگی بالا می‌گردید، کانسیلیر استیکی نوت فول کاور انتخاب بسیار مناسبی است؛ چرا که به‌خوبی لک و تیرگی زیر چشم را کاور می‌کند. سایر ویژگی‌های این محصول شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنوع رنگی بالا
  • ماندگاری طولانی
  • حاوی ترکیبات ضد چروک و جوان‌کننده مانند ویتامین E و پروتئین سویا
  • مناسب برای انواع پوست
کانسیلر استیکی نوت فول کاور

مرحله سوم: پالت سایه

حالا که زیرسازی‌های لازم را انجام داده‌اید و پوست پلکتان آماده است، باید از پالت سایه چشم خود 3 تناژ رنگی را انتخاب کنید. یک رنگ روشن، یک رنگ متوسط و یک رنگ تیره. انتخاب رنگ روشن در آرایش اسموکلی لایت بسیار مهم است؛ پس حسابی دقت کنید. چرا که در این سبک آرایش باید وزنه رنگ روشن بیشتر باشد.

 2 پالت سایه زیر، بهترین انتخاب‌ها برای داشتن آرایش‌های اسموکی لایت و شاین‌دار هستند:

پالت سایه 18 رنگ هودا موجی

برای داشتن آرایش اسموکی لایت یا شاین‌دار، داشتن یک پالت سایه کامل با رنگ‌های نود، تیره و شاین بسیار مهم است. پالت سایه 18 رنگ هوداجی، تمام نیازهای شما برای داشتن آرایشی لایت و شاین‌دار را تأمین می‌کند؛ چرا که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • طیف متنوعی از رنگ‌های تیره دارد
  • سایه‌های اکلیلی آن پیگمنت مناسبی دارند
  • رنگ‌های نود آن برای سبک‌های دیگر آرایش یا زیرسازی همین نوع آرایش مناسب است.
پالت سایه 18 رنگ هودا موجی

سایه چشم 4 عددی کالیستا

این مدل سایه چشم 4 عددی کالیستا، در چندین طیف رنگی مختلف عرضه می‌شود که مزیت آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • در هر پالت 4 عددی، یک یا دو رنگ تیره یا مکمل هم یک رنگ اکلیلی و یک رنگ نود وجود دارد.
  • با توجه به سلیقه، رنگ لباس و چشم می‌توانید پالت مناسب مثل سبز، آبی، سورمه‌ای، مشکی و … را بخرید.
  • اگر دنبال آرایش تیره‌تر هستید، رنگ e21 را تهیه کنید و اگر سایه اسموکی لایت می‌خواهید همین رنگ یا رنگ e24 انتخاب مناسبی است.
  • بافت پودری، نرم، سبک و مخملی دارد.
  • ماندگاری آن بالاست.
  • حاوی شی‌باتر و ویتامین E است.
سایه چشم 4 عددی کالیستا

البته انتخاب رنگ‌ها به سلیقه شما، رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ لباستان و همین‌طور مجلسی که به آن دعوت شده‌اید، بستگی دارد. رنگ‌ها را طوری انتخاب کنید که مکمل هم باشند یا اگر متضاد هستند، یک ترکیب رنگی زیبا و هماهنگ را ایجاد کنند.

مرحله چهارم: انتخاب روشن‌ترین تناژ رنگی

در این مرحله روشن‌ترین تناژ رنگی سایه‌ای را که انتخاب کرده‌اید، با براش مخصوص سایه (ترجیحا براش گرد) روی تمام سطح پلکتان پخش کنید. این رنگ باید یک رنگ نود نزدیک به تناژ پوستتان باشد. آن را خوب روی پوست پلک از گوشه داخلی تا خارجی و زیر ابرو پخش کنید. یادتان نرود که براش را بعد از هر بار استفاده از یک رنگ، خوب تمیز کنید.

مرحله پنجم: انتخاب تیره‌ترین رنگ سایه‌

در این مرحله نوبت به تیره‌ترین رنگ سایه‌تان می‌رسد؛ یعنی همان رنگ اسموکی که قرار است چشم‌های شما را زیبا و دلفریب کند. پس با دقت این مرحله را انجام دهید. با براش مقداری سایه تیره رنگ بردارید و روی گوشه خارجی چشم یک حرف C انگلیسی بکشید و به‌آرامی آن را به سمت بیرون پخش کنید. می‌توانید قسمت‌های دیگر پلک را هم تیره کنید؛ اما دقت کنید همیشه گوشه خارجی پلک باید تیره‌تر باشد.

مرحله ششم: سایه متوسط وارد می‌شود

بعد از زدن سایه تیره، سایه متوسطی را که انتخاب کرده‌اید، به‌آرامی و با یک براش روی پلک و درست بالای سایه تیره بزنید. نحوه زدن این سایه به این صورت است که براش را روی گوشه بیرونی پلک دقیقا بالای خط سایه تیره‌رنگ بگذارید و به سمت داخل زیر ابروها بکشید تا حدفاصل ابرو و سایه تیره‌رنگ را بپوشاند. این حرکت را چند بار انجام دهید تا به ‌اندازه کافی پوشش ایجاد کند.

مرحله هفتم: سایه‌ها را فید کنید

حالا وقت فید کردن سایه رسیده است. فید کردن یا محو کردن سایه مهم است چون مرز بین دو رنگ تیره و متوسط را از بین می‌برد و ظاهر تمیز و یکدستی به آرایش شما می‌بخشد. برای این کار از یک براش کاملا تمیز استفاده کنید. براش را به‌آرامی به شکل دورانی روی مرز بین سایه تیره و متوسط حرکت دهید تا هیچ مرز قابل‌مشاهده‌ای روی پلک باقی نماند.

از آنجایی که قیمت پودر فیکس در مقایسه با سایر لوازم آرایشی چندان زیاد نیست، پیشنهاد می‌کنیم برای ماندگاری بیشتر سایه‌تان از انواع فیکساتور هم استفاده کنید؛ به‌خصوص اگر به مهمانی شلوغ و طولانی دعوتید و نگرانید سایه شما زیر پلکتان بریزد و آرایشتان را خراب کند.

مرحله هشتم: اکلیل‌ها را پخش کنید

همان‌طور که گفتیم در آرایش اسموکی شاین، اکلیل نقش بسیار مهی دارد؛ بعد از این‌که سایه‌ها را خوب سر جایشان فیکس و فید کردید، با نوک انگشتتان یکی از رنگ‌های شاین‌دار پالت سایه را انتخاب کنید. سپس وسط پلکتان را مشخص کنید و انگشتتان را به‌صورت عمودی، از بالا به پایین بکشید و بعد فید کنید.

میزان شاین به سلیقه شما بستگی دارد؛ می‌توانید هرچقدر که دوست دارید از سایه شاین‌دار یا اکلیل بیشتری استفاده کنید. البته حواستان باشد زیاده‌روی نکنید.

میکاپ اسموکی

مرحله نهم: پلک پایینی را دریابید

در آرایش اسموکی لایت، آرایش پلک پایینی بسیار اهمیت دارد؛ پس به‌هیچ‌وجه از این مرحله به‌سادگی عبور نکنید.

برای سایه زدن پلک پایینی از یک براش ظریف سرکج استفاده کنید تا بتوانید خط ظریفی زیر پلک بکشید. رنگی که استفاده می‌کنید باید تیره‌ترین رنگ سایه باشد که برای پلک بالایی نیز استفاده کرده‌اید. این خط را از گوشه بیرونی پلک پایین شروع کنید و به سمت گوشه داخلی بروید. دقت کنید که رنگ سایه گوشه بیرونی همیشه باید غلیظ‌تر و تیره‌تر از گوشه داخلی باشد.

مرحله هشتم: پایان نزدیک است

حالا که کار سایه زدن تمام‌شده، وقت ریمل زدن و کشیدن خط چشم است. بهتر است برای جلوه بیشتر چشمانتان، یک خط چشم تیره و ترجیحا ضخیم بکشید. بعد با ریمل مژه‌هایتان را پرپشت، حجیم و مشکی کنید. این رمز زیبایی یک آرایش چشم اسموکی زیباست.

در ضمن بهتر است در این سبک آرایش، از رژلب‌های نود یا رنگ‌های ملایم کالباسی، گوشتی و صورتی کمرنگ با رژ گونه ملایم برنز یا صورتی استفاده شود. با این کار تمرکز آرایش روی چشم‌ها باقی بماند. البته این یک قانون نیست و گاهی در بعضی آرایش‌های اسموکی، به‌خصوص مدل لایت از رژلب‌های قرمز و تند نیز استفاده می‌شود.

ترفندهای آرایش اسموکی لایت

آرایش اسموکی لایت یکی از انواع پرطرفدار این سبک آرایش است؛ به همین خاطر مهم‌ترین نکات برای رسیدن به یک آرایش تمیز عبارت‌اند از:

  • از سایه تیره فقط برای نزدیک‌ترین سطح پلک به بن مژه و پلک پایینی یا فقط برای گوشه خارجی چشم استفاده کنید. بهتر است بقیه سطح پلک، رنگ نود یا شاین بسیار ملایم داشته باشد.
  • سایه تیره را به سمت بیرون بکشید و داخل چشم و زیر پلک بالا را با مداد چشم مشکی پر کنید.
  • برای جلوه بیشتر، با نوک انگشت کمی سایه شاین طلایی یا روشن به گوشه داخلی چشم بزنید.
  • بعد از اتمام کار با یک گوش پاک‌کن، قسمت‌هایی که کثیف شده‌اند را به‌آرامی و با یک پاک‌کننده آرایش، تمیز کنید.
  • در استفاده از سایه تیره زیاده‌روی نکنید.
  • برای جذابیت بیشتر آرایش، از مژه مصنوعی استفاده کنید.
آرایش اسموکی لایت

فوت کوزه‌گری برای آرایش اسموکی شاین در 5 دقیقه

اگر فرصتتان کم است و می‌خواهید در کمتر از 10 دقیقه، یک آرایش اسموکی شاین زیبا و تمیز داشته باشید، حواستان به موارد زیر باشد:

  • با یک براش مناسب، زیر ابرو را کانسیلر بزنید و کاملا فید کنید تا مرز بین ابرو و پلک‌ها کاملا مشخص باشد.
  • یک سایه تیره را انتخاب کنید و با انگشتتان، آن را روی کل پلک بالایی پخش کنید.
  • از همین رنگ سایه تیره، روی پلک پایینی هم بزنید.
  • با براش، کمی سایه قهوه‌ای به گوشه خارجی پلکتان بزنید و به سمت بالا فید کنید.
  • با انگشتتان سایه اکلیل دار یا شاینی را در وسط پلک بمالید و بعد به‌صورت ضربه‌ای پخش کنید.
  • برای گوشه داخلی چشم، از یک سایه شاینی روشن استفاده کنید.

سایه اسموکی مناسب چه چشم‌ هایی است؟

اگر انواع سایه‌های اسموکی حرفه‌ای و درست کشیده شوند، برای هر مدل چشمی مناسب هستند.
به عنوان مثال اگر پلک‌های شما افتاده است از سایه‌های اسموکی به شکلی استفاده کنید که گوشه خارجی پلک شما بالاتر به نظر برسد. برای این کار باید سایه تیره را در گوشه خارجی پلک بزنید و مشابه آرایش چشم گربه‌ای آن را به سمت بیرون بکشید.

اگر چشم‌های شما نزدیک به هم است، برای بیشتر نشان دادن این فاصله، در گوشه داخلی چشم‌ها از سایه رنگ روشن متمایل به سفید و نقره‌ای بیشتر استفاده کنید.
در ضمن این سبک آرایش، برای هر رنگ چشمی هم مناسب است، به شرطی که رنگ سایه را متناسب با رنگ چشم‌هایتان انتخاب کنید؛ مثلا برای چشم‌های سبز، سایه خاکستری و بنفش تیره ترکیب بسیار جذابی است. برای چشم‌های آبی، رنگ‌های طلایی و مسی یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. اگر هم چشم‌های قهوه‌ای دارید، سایه‌هایی به رنگ سورمه‌ای و خاکستری را انتخاب کنید.

آرایش اسموکی

با آرایش اسموکی لایت، شیک و خاص باشید!

در این مقاله در مورد انواع آرایش اسموکی و به‌خصوص مدل لایت و شاین آن صحبت کردیم. همچنین نکاتی را گفتیم که اگر در حین میکاپ آن‌ها را لحاظ کنید آرایشی تمیز، ماندگار و بسیار دل‌فریب خواهید داشت. در انتها باید بگوییم تمام محصولاتی که در این نوشته به آن‌ها اشاره کردیم و سایر لوازم آرایشی و مراقب از پوست را می‌توانید به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان، از فروشگاه لوازم آرایشی خانومی تهیه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.5 / 5. مجموع آرا: 20

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا