مراقبت از مو

ماسک مو چیست و چگونه استفاده می شود؟

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند سلامت و درخشانی موها را تحت تاثیر قرار دهند. ژنتیک، رنگ کردن موها، استفاده از لوازم مختلف مو و… همگی عواملی هستند که ممکن است موجب وز و کدر شدن موها شوند. در این شرایط، استفاده از محصولات متناسب با نوع موها، می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. یکی از این محصولات، ماسک مو است. در این مطلب از مجله خانومی، به طور کامل به بررسی ماسک مو، فواید آن، نحوه استفاده از آن و انواع مختلف ماسک مو می پردازیم. با ما همراه باشید تا راز داشتن موهایی سالم و درخشان را به شما بگوییم!

ماسک مو چیست؟

همان‌طور که ماسک صورت به تغذیه و آب‌رسانی پوست کمک می‌کند، ماسک مو نیز با تقویت و تغذیه موها باعث سلامت، نرمی و لطافت آن‌ها می‌شود. ماسک مو به عنوان حالت‌دهنده عمیق مو یا نرم‌کننده‌ قوی نیز شناخته می‌شود اما نسبت به نرم‌کننده‌های مو غلظت بیشتری داشته و مدت زمان طولانی‌تری باید روی مو باقی بماند. ماسک مو مانند لایه محافظی روی مو می‌نشیند و ساقه مو را تغذیه می‌کند.

این محصول، با هدف مراقبت از مو است که خاصیت شویندگی ندارد و برای ترمیم موها و آبرسانی به ساقه موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده می‌شود. ماسک‌های مو حاوی ترکیبات نرم‌کننده قوی برای ساقه مویی هستند که میزان نرم‌کنندگی آن بیشتر از نرم‌کننده‌های معمولی است. ماسک موهای داخل حمام یکی از معمول‌ترین نوع این محصول است که نیاز به آبکشی دارد اما ماسک موی بعد از حمام نیز بسیار متداول است. بسیاری از ماسک‌های مو را می‌توان در منزل هم به راحتی تهیه کرد و حتما لازم نیست برای تهیه آنها هزینه پرداخت کنید؛ هرچند استفاده از ماسک موهای آماده راحت‌تر و سریع‌تر است و رایحه بهتری نیز نسبت به ماسک‌های خانگی دارند.

استفاده از ماسک مو برای داشتن موهای سالم الزامی نیست. هرچند برای خوش حالت شدن و نرمی موها و همچنین جلوگیری از خشکی و اصطکاک موها، بهتر است حتی افراد دارای موهای سالم نیز هفته‌ای یک بار یا دو هفته یک بار از یک ماسک مو ملایم استفاده کنند. این محصول انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به مشکلات متعددی که برای موها پیش می‌آید، فرموله شده‌اند.

ماسک مو چیست؟
ماسک مو

مزایای استفاده از ماسک مو

باید بدانید که ماسک موها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و بر اساس ترکیباتی که در فرمولاسیون آن‌ها به کار رفته است، فواید مختلفی دارند. با این وجود می‌توان تعدادی از ویژگی‌های کلی را که اکثر محصولات موجود در بازار از آن‌ها برخوردار هستند، شامل موارد زیر دانست:

  • تقویت و تغذیه موها
  • احیا و بازسازی موهای آسیب دیده
  • نرم و لطیف کردن موها
  • آبرسانی و افزایش رطوبت موها
  • کمک به انعطاف پذیری و جلوگیری از شکننده شدن موها
  • افزایش درخشندگی و براقیت موها
  • رفع موخوره و جلوگیری از آن
  • کمک به حفظ سلامت پوست سر
  • کاهش شوره سر
  • پیشگیری از وز شدن موها
  • افزایش مقاومت مو در برابر حرارت مستقیم
  • محافظت از مو در برابر آسیب‌های محیطی

نکته: به طور کلی ترکیبات گیاهی و طبیعی که در ماسک موها به کار می‌رود، هر کدام فواید خاص خود را دارند. روغن‌هایی مثل روغن آووکادو، نارگیل، بادام و روغن زیتون موجود در ماسک مو باعث تغذیه و تقویت مو شده، خواص نرم کنندگی دارند و از ریزش، خشکی و موخوره جلوگیری می‌کنند. ترکیباتی مثل عسل و موم عسل ضمن رطوبت رسانی ساقه موها، به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و عصاره گیاه آلوئه ورا نیز با خواص ضد التهابی خود، حساسیت پوست سر را کاهش می‌دهد.

ماسک مو را هر چند وقت یکبار استفاده کنیم؟

بهترین فاصله زمانی برای استفاده از ماسک مو هفته‌ای یک بار است. اگر موهای نرمال یا چرب دارید نیازی نیست بیش از هفته‌ای یک بار از این محصول استفاده کنید. در دفعات دیگر حمام رفتن، می‌توانید از نرم کننده مو یا کاندیشنر استفاده کنید.

اما اگر موهای شما خشک، آسیب دیده، فر یا وز است می‌توانید هفته‌ای دو بار هم از ماسک موی داخل حمام و بعد از حمام استفاده کنید تا خشکی و وزی موهایتان کاهش یابد.

انواع ماسک مو
انواع ماسک مو

انواع ماسک مو: ۲ دسته کلی

ماسک موها را به دو دسته کلی ماسک موی داخل حمام و ماسک موی بعد از حمام تقسیم می‌شوند. ماسک موهای داخل حمام نقش درمانی و ترمیمی برای موها دارند و ماسک موهای بعد از حمام بیشتر برای حالت دادن به موها استفاده می‌شوند. ماسک موهای داخل حمام رایج‌ترین نوع این محصول هستند که خود انواع مختلفی دارند و هرکدام برای مشکل خاصی به بازار عرضه شده‌اند.

همچنین ماسک‌ها در بسته‌بندی‌های متنوع برای کاربری‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. این بسته بندی‌ها عبارتند از:

  1. ماسک موهای کاسه‌ای
  2. ماسک موهای تیوبی
  3. ماسک موهای پمپی

ماسک موی داخل حمام

ماسک مو داخل حمام یا ماسک مو آبکشی اصلی‌ترین گروه ماسک مو است که طیف بسیار متنوعی دارد و برای درمان انواع مشکلات رایج مو فرموله شده است.

انواع ماسک مو داخل حمام از نظر خاصیت عبارتند از:

  1. ماسک موی آبرسان
  2. ماسک موی ترمیم کننده موهای رنگ شده و آسیب دیده
  3. ماسک موی مغذی و محافظت کننده
  4. ماسک موی ضد ریزش
  5. ماسک موی کراتینه
  6. ماسک موی ضد وز
  7. ماسک موی ضد موخوره
  8. ماسک موی پروتئینه

 نحوه مصرف ماسک مو داخل حمام

ماسک مو با آبکشی باید بعد از شستشوی مو با شامپو بر روی موهای تمیز و نم‍دار زده شود. با کف دست، ساقه موهایتان را به فاصله 5 سانتی‌متر از ریشه به ماسک مو آغشته کنید. روی قسمت نوک پایینی موهایتان بیشتر تمرکز کنید و مطمئن شوید که نوک موهایتان کاملا آغشته به ماسک مو شده است. بگذارید ماسک 3 تا 5 دقیقه روی مویتان بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. بعد از آبکشی، کمی حس لیزی بر روی موها باقی می‌ماند که طبیعی است و سعی نکنید آن را برطرف کنید.

نکته: موها را بعد از ماسک مو زدن، با شانه درشت شانه کنید. این کار برای پخش شدن کامل ماسک بر روی موهاست.

بهترین ماسک مو داخل حمام

ماسک مو حاوی روغن آرگان تاپ شاپ

ماسک مو حاوی روغن آرگان تاپ شاپ
ماسک مو حاوی روغن آرگان تاپ شاپ

روغن آرگان یکی از مواد بسیار مغذی و پر خاصیتی است که سرشار از امگا 9 یا امگا 6 بوده و برای پوست و مو فواید و تاثیرات مثبت زیادی دارد و امروزه از آن در محصولات مراقبتی به وفور استفاده می‌شود. ماسک مو حاوی روغن آرگان تاپ شاپ یکی از بهترین ماسک موهای داخل حمام ایرانی و جزو محصولات پرفروش خانومی است که موها را آبرسانی و رطوبت رسانی کرده و با حفظ رطوبت آن به رفع خشکی و وزی مو کمک می‌کند.

این محصول با دارا بودن روغن آرگان، گلیسیرین و ویتامین E موها را به خوبی تغذیه کرده، در تقویت ساقه آن موثر است و به مو‌ها انعطاف بخشیده و از آن محافظت می‌کند. ماسک مو تاپ شاپ موجب افزایش نرمی و لطافت موها شده و به رفع الکتریسیته ساکن مو و جلوگیری از ایجاد موخورده کمک می‌کند. این ماسک مو تاپ شاپ با تقویت موها در حفظ حالت ارتجاعی آن و جلوگیری از شکنندگی مو تاثیرگذار بوده و موجب ترمیم و بازسازی آن می‌شود. این محصول به افزایش براقیت و درخشندگی موها کمک کرده و بعد از استفاده نیاز به آبکشی دارد. ماسک مو آرگان تاپ شاپ برای همه انواع مو حتی موهای آسیب دیده و رنگ شده مناسب است. این ماسک به صورت کاسه‌ای بسته بندی شده که کاربرد آن را آسان می‌کند و با حجم 500 میلی لیتر بسیار به صرفه است.

ویژگی‌های ماسک مو حاوی روغن آرگان تاپ شاپ

  • نرم کننده و لطافت بخش مو
  • تغذیه کننده و ترمیم کننده
  • درخشان کننده
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • آبرسان
  • حاوی روغن آرگان، گلیسیرین و ویتامین E
  • تقویت ساقه مو
  • از بین برنده شکنندگی مو
  • ضد وز
  • انعطاف بخشیدن به مو
  • حفظ حالت ارتجاعی مو
  • پیشگیری از موخوره
  • محافظت از ساقه مو
  • نیاز به آبکشی

ماسک مو کراتینه نانو گلوبال

ماسک مو کراتینه نانوگلوبال
ماسک مو کراتینه نانوگلوبال

حتما می‌دانید که اگر موهایتان را کراتینه کرده باشید، باید از ماسک مو استفاده کنید. ماسک موی شما هم باید حتما فاقد سولفات باشد تا به مواد کراتینه آسیب نزند. ماسک مو کراتینه صورتی نانو گلوبال یک ماسک مو فاقد سولفات عالی برای موهای کراتین شده است.

این محصول علاوه بر ظاهر متفاوت، با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خود، باعث درخشندگی مو می‌شود. این محصول از وز بودن مو جلوگیری می‌کند و موی درخشان و نرم را برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از ویژگی‌های ماسک مو نانوگلوبال این است که با روغن‌های گیاهی و ویتامین‌های داخل ترکیبات خود به تقویت و تغذیه موها پرداخته، ظاهری زیبا و پرپشت به موها می‌دهد. این ماسک مو با حجم 1000 میلی‌لیتر یک محصول بسیار اقتصادی و به صرفه است. این ماسک را باید داخل حمام روی موهای خیس و تمیز استفاده کنید و بعد از 2 الی 3 دقیقه آبکشی کنید.

ویژگی‌های ماسک مو کراتینه نانوگلوبال

  • نرم کننده ولطافت بخش
  • درخشان کننده مو
  • آبرسان قوی
  • حالت دهنده مو
  • ضد موخوره
  • ضد وز

برای شناخت بیشتر ماسک‌ موهای مخصوص موهای کراتینه شده، مطلب بهترین شامپو و ماسک مو برای موهای کراتینه شده را بخوانید.

ماسک موی بعد از حمام

ماسک موی بعد از حمام یا ماسک مو بدون آبکشی، نوع دیگری از ماسک مو است که به شکل انواع کرم مو، لوسیون مو یا بستنی مو نیز ارائه می‌شود. این ماسک مو را باید بعد از شستن کامل موها و بعد از اتمام حمام روی موهای نم‌دار گذاشت و با استفاده از آن موها را حالت داد. این ماسک موها دیگر نیاز به شستشو ندارند و باید روی موها باقی بمانند تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشند. به منظور آب‌‌رسانی به موها، تقویت تارهای مو، حجم دادن به موها و جلوگیری از وز شدن آنها نیز می‌توان از ماسک موی بعد از حمام بهره گرفت. همچنین اگر عادت به استفاده از سشوار و اتوی مو یا دستگاه‌های فر کننده مو دارید می‌توانید از ماسک موهایی استفاده کنید که علاوه بر تسهیل حالت دهی مو، مقاومت مو را در برابر حرارت مستقیم افزایش می‌دهند.

ماسک موی بعد از حمام
ماسک موی بعد از حمام

طرز استفاده از ماسک موی بعد از حمام

ماسک موی بدون آبکشی یا ماسک موی بعد از حمام همان طور که از اسمش پیداست، نیازی به آبکشی ندارد. بعد از این که از حمام خارج شدید آب اضافی موهای خود را با حوله بگیرید و مقداری ماسک مو یا کرم مو را روی موهای مرطوب بمالید. سپس موها را شانه کنید و به حالت دلخواه فرم دهید. بهتر است ماسک مو با ریشه مو تماس نداشته باشد و بیشتر روی ساقه مو و نوک موها متمرکز شوید.

نکته: اگر موهای شما فر، وز و یا خشک و آسیب دیده است بهتر است علاوه بر ماسک موی داخل حمام، از ماسک موی بدون آبکشی نیز استفاده کنید تا تأثیر بیشتری را شاهد باشید.

ماسک مو داخل حمام بهتر است یا بیرون حمام؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. انتخاب اینکه ماسک مو را داخل حمام یا بعد از حمام استفاده کنید، به شما و نیاز موهایتان بستگی دارد. با توجه به خصوصیات و ویژگی‌هایی که برای هرکدام گفته شد، باتوجه به نیاز موها و خواسته خود می‌توانید ماسک موی مناسب خود را انتخاب کنید.

بهترین ماسک موی بعد از حمام

ماسک مو مونالی اسکای

ماسک موی مونالی اسکای
ماسک موی مونالی اسکای

ماسک موی بعد از حمام مونالی اسکای، یک محصول مناسب برای موهای رنگ شده، خشک و آسیب دیده است. این محصول بافت نرم و سبکی دارد و با نفوذ به عمق مو، باعث تقویت ساختار مو و ترمیم تارهای آسیب دیده می‌شود. از دیگر مزایای بسیار خوب این ماسک مو می‌توان به روغن آرگان، آووکادو و بادام موجود در آن اشاره کرد که نرمی مو را دو چندان می‌کند و از ایجاد موخوره و وز شدن مو جلوگیری می‌کند.  این ماسک مو برای موهای رنگ شده و آسیب دیده مناسب است و نیازی به شستشو ندارد.

ویژگی‌های ماسک موی مونالی اسکای

  • تغذیه کننده و تقویت کننده
  • بازسازی و ترمیم موهای آسیب دیده
  • درمان خشکی مو
  • نرم و لطیف کننده
  • بدون نیاز به آبکشی
  • حاوی کراتین، روغن آرگان، روغن بادام و آووکادو
  • ضد وز
  • ضد موخوره

ماسک مو سریتا مختص موهای فر

ماسک مو سریتا مختص موهای فر
ماسک مو سریتا مختص موهای فر

یکی از دردسرهای داشتن موهای فر، گره خوردن آن‌ها در حمام و بعد از حمام موقع شانه کردن است. برای جلوگیری از گره خوردن موهای فر و جلوه کردن زیبایی فرهای طبیعی موهای خود، ماسک مو  بدون آبکشی سریتا یک راهکار عالی است. کرم مو سریتا محصول مناسب موهای حالت دار و فر است که جذب بسیار قوی دارد. این محصول می‌تواند علاوه بر حفظ ظاهر مو و خوش حالت کردن آن باعث آبرسانی عمیق و ایجاد درخشش طبیعی در مو شود. کرم مو سریتا بعد از استفاده نیاز به آبکشی ندارد. کافی است بعد از حمام موهای خود را به این ماسک مو آغشته و آن را استایل کنید.

ویژگی‌های کرم مو سریتا

  • نرم کننده و آبرسان قوی
  • ضد وز و گره خوردن مو
  • حالت دهنده
  • بهبود شانه پذیری

ماسک مو کراتینه فاقد سولفات نئودرم

ماسک مو کراتینه فاقد سولفات نئودرم
ماسک مو کراتینه فاقد سولفات نئودرم

اگر موهای خود را کراتین کرده‌اید این ماسک مو مخصوص شماست. کرم مو کراتینه فاقد سولفات یکی از محصولات محبوب برند نئودرم است که به دلیل داشتن مواد مغذی مانند کراتین، روغن کرچک، روغن مورینگا، روغن آرگان، شی باتر، کلاژن و پروبیوتیک در ترکیبات خود به تقویت و شادابی موهای شما کمک زیادی می‌کند.

این محصول ضمن تقویت و نرم‌کنندگی موها، مانع از شکنندگی و آسیب‌دیدگی موهای شما می‌شود. این ماسک مو نئودرم میزان ریزش موهای شما را کاهش داده و به شما کمک می‌کند موهایی درخشان و سالم داشته باشید. عدم وجود سولفات در ترکیبات این کرم نیز باعث شده تا افراد دارای موهای آسیب‌دیده و کراتین‌شده نیز با خیالی آسوده از آن استفاده کنند. این کرم مو برای استفاده خارج از حمام طراحی شده و نیازی به آبکشی ندارد. اگر می‌خواهید بعد از حمام موهای خود را براشینگ کنید از این محصول برای محافظت موها در مقابل حرارت استفاده کنید.

ویژگی‌های کرم مو کراتینه فاقد سولفات نئودرم

  • مناسب موهای خشک، آسیب دیده و کراتین شده
  • فاقد سولفات
  • ترمیم کننده و تقویت کننده فولیکول‌های مو
  • تغذیه موها با مواد طبیعی
  • حاوی کراتین، روغن کرچک، روغن مورینگا، آرگان، شی باتر، کلاژن و پروبیوتیک
  • جلوگیری از شکنندگی موها
  • محافظت از مو در برابر حرارت
  • بدون نیاز به آبکشی

ماسک مو؛ راز داشتن موهای سالم و درخشان

ماسک مو یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبتی از موهاست که برای کنترل مشکلات رایج مو از قبیل ریزش، خشکی، شکنندگی، موخوره و وز کاربرد دارد. اگر موهای شما در اثر استفاده از وسایل حرارتی و حالت دهنده، رنگ و دکلره یا کمبود مواد مغذی آسیب دیده و زیبایی خود را از دست داده است، حتما از ماسک مو در روتین هفتگی خود استفاده کنید.

برای انتخاب ماسک موی مناسب حتما نظرات کاربران خانومی را در صفحه معرفی هر محصول بخوانید. اما فقط به نظرات اکتفا نکنید. چون تجربه هر شخص از هر محصول کاملا منحصر به فرد است. همچنین مانند خرید لوازم آرایشی و بهداشتی دیگر، می‌توانید انواع ماسک مو را از فروشگاه خانومی تهیه کنید.

برای انتخاب محصول مناسب خود، باید در درجه اول جنس موهایتان را به خوبی بشناسید و آسیب و نیاز ویژه موهایتان را کاملا شناسایی کنید. بعد برچسب معرفی محصولات را به دقت بخوانید و از میان گزینه‌های متنوع، ماسک موی مناسب خود را انتخاب کنید.

نکته مهم این که با یکی دو بار استفاده از ماسک مو انتظار تأثیر چشمگیر نداشته باشید. هرچند معمولا محصولی که مناسب موی شما باشد در همان استفاده‌های اولیه تأثیر خود را نشان می‌دهد اما برای مشاهده تأثیر کامل هر محصول باید حداقل 4 هفته از آن به طور مرتب استفاده کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.4 / 5. مجموع آرا: 5

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا