مراقبت از پوست

آبرسانی عمیق پوست چرب و خشک در منزل با روش‌های طبیعی و خانگی

روش‌های خانگی و طبیعی از دیرباز و حتی در دوران پیشامدرن و شکل‌گیری صنعت زیبایی، محبوب بوده‌اند. این روش‌ها ضمن موثر بودن، دسترسی آسان‌تر و هزینه کمتری در بردارند. برای آبرسانی هم از این روش استفاده می‌شود. خاصیت آبرسانی در بعضی از دانه‌ها، گیاهان، میوه‌ها و مواد خوراکی، استفاده از ماسک‌ها و کرم های آبرسان طبیعی را به یکی از روش‌های سلامت و مراقبت پوست بدل کرده است. در این مطلب سعی می‌کنیم آبرسانی عمیق پوست چرب و خشک را در منزل با روش‌های طبیعی و خانگی به شما توضیح بدهیم تا دیگر خودتان بتوانید دست به کار شوید.

چرا آبرسانی مهم است؟

قبل از شروع اصل مطلب باید بگوییم آبرسانی پوست در کنار استفاده از ضدآفتاب، مهم‌ترین مرحله روتین پوستی است. همه تایپ‌های پوستی از پوست خشک گرفته تا چرب و مختلط به آبرسانی پوست نیاز دارند. اینکه پوست چرب نیازی به آبرسانی ندارد، باوری غلط است که به کدر شدن پوست و دهیدراتگی آن منجر می‌شود. بنابراین، راز سلامتی و شادابی پوست و همچنین، داشتن پوستی زیبا و شفاف در آبرسانی به موقع و مناسب است. ضرورتی که در انتخاب روش‌های آبرسانی و محصولات آبرسان مهم است.

شیوه‌های مختلف آبرسانی کردن پوست

آبرسانی های کلنیکی

برای هیدراته یا آبرسانی کردن پوست و حفط سلامت و شادابی آن روش‌های مختلفی وجود دارد. اعم از هیدروفیشیال‌های کلینیکی، استفاده از انواع محصولات آبرسان از جمله کرم‌ها، ژل‌های آبرسان، سرم‌ها، ماسک‌های آبرسان، بالم‌های صورت، روغن‌های آبرسان و شیت ماسک‌ها. اهمیت آبرسانی پوست به اندازه‌ای است که حتی در انتخاب ضدآفتاب، شوینده، روغن‌های کلینزر و تونر نیز می‌بایست این نکته در نظر گرفته شود. به ویژه برای افردی که پوست‌های خشک، چرب بی‌آب و یا مختلط بی‌آب دارند.

در این دسته از افراد بخش اصطلاحا «تی زون» صورت، چرب و اغلب دارای منافد باز است. اما در همان حال به دلیل بی‌آبی و خشکی، در قسمت‌های دیگر احساس کشیدگی وجود دارد. هیارولونیک اسید معروف‌ترین و بهترین اکتیو برای آبرسانی پوست است که در سرم‌ها و کرم‌های آبرسان وجود دارد. برخی از برندهای هیارولونیک اسید مانند «ویشی»، «اینکی لیست»، «اوردینری»، «بایوسنس» و در سال‌های اخیر کرم‌ها و سرم‌های هیارولونیک اسید کره‌ای در آبرسانی پوست بسیار موثر بوده و توانسته‌اند رضایت بالای مصرف کنندگان را جلب کنند.

 روش‌های طبیعی آبرسانی پوست

 روش‌های طبیعی آبرسانی پوست

بروز چین و چروک و پیری پوست یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افراد در رابطه با ظاهرشان است. این مساله یعنی حفظ جوانی، در دوران مدرن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر تبدل شده. صنعت زیبایی که از پرسود‌ترین و محبوب‌ترین صنایع جهان است نیز از دل همین دغدغه زاده شد و رشد کرد. میل به جوانی و حفظ شادابی پوست اختصاص به طبقه اجتماعی خاصی ندارد. نکته اما این است که دسترسی به راز و رمزهای جوانی و زیبایی و استفاده از محصولات تراز اول جهان برای رسیدن به این هدف جذاب، برای همه افراد و طبقات اجتماعی ممکن نیست. استفاده از روش های طبیعی مراقبت از پوست، گزینه مناسبی برای افرادی است که یا از حیث مالی امکان استفاده از محصولات آبرسان و جوان‌ساز برندهای معروف را ندارند یا دوست دارند ماجراجویی کنند و خودشان دست به کار شوند. برای این کار کافی است به روش‌های زیر توجه کنید:

نوشیدن آب + مصرف سبزیجاتی

نوشیدن آب به اندازه کافی اولین و مهم‌ترین مساله در آبرسانی پوست در منزل است. زمانی که بدن آب مورد نیازش را دریافت نکند، پوست صورت و بدن به‌رغم استفاده از محصولات آبرسان و ماسک‌های خانگی، همچنان کدر و بی‌آب است. مصرف آب، سبزیجاتی چون کرفس و کلم بروکلی نیز به دلیل داشتن کلروفیل بالا تاثیر  بسزایی در شفافیت و شادابی پوست و آبرسانی کردن آن دارند. اگر به این ترکیب آب سیب هم اضافه شود تاثیر آن دو چندان خواهد شد. آب میوه‌های طبیعی نیز به دلیل داشتن منابع غنی از ویتامین‌ها، پوست را شفاف و هیدراته می‌کنند.

ماسک‌های عسل و آلوورا

ماسک عسل

در خصوص ماسک‌هایی که بر پایه عسل هستند باید گفت که عسل ماده‌ای مغذی و تمیز کننده‌ای مناسب برای پوست است. اگر آبرسان‌های طبیعی مانند سیب، هویج، هلو و یا موز با عسل ترکیب شوند، شما می‌توانید یک ترکیب پاک کننده- آبرسان داشته باشید. برای افرادی که پوست خشک دارند، ترکیب عسل، ژل آلورا و چند قطره روغن بادام شیرین و یا نارگیل مناسب است. افراد دارای پوست چرب اما بهتر است روغن‌ها را از همه ماسک‌های آبرسان حذف کنند.

برخی از ترکیبات طبیعی آبرسان را می‌توان به شکل سرم یا کرم تهیه و استفاده کرد. از ترکیب عسل، ژل آلورا و روغن مناسب پوست به اضافه گلیسرین گیاهی، می‌توان یک سرم آبرسان و ضدچروک ساخت که به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.

ماسک‌های خیار

ماسک‌های خیار

خیار را شاید بتوان معروف‌ترین آبرسان طبیعی پوست که در منزل قابل تهیه است، دانست که هم برای آبرسانی دور چشم و هم صورت استفاده می‌شود. اضافه کردن ترکیبات مختلف مانند روغن‌های آبرسان به آب خیار به اثر بخشی آن، به ویژه در ماسک‌های دورچشم می‌افزاید. ترکیب آب خیار، ژل آلوورا و کمی روغن نارگیل در صورتی که پوست خشکی دارید، ماسکی آبرسان را در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته مهم ترجیح استفاده از ژل‌های آلورای موجود در بازار است. زیرا بعضی از افراد به ژل طبیعی آلوورا که از گیاه آن بدست می‌آید، حساسیت داشته و پوستشان دچار خارش و قرمزی می‌شود.

ماسک خیار و شیر به جز آبرسانی، برای درمان آفتاب سوختگی نیز موثر است. برای آبرسانی دور چشم می‌توان پد‌های آرایش پاک‌کن را در آب خیار قرار داد و پس از چند ساعت زیر چشم استفاده کرد. ترکیب گلیسیرین با آب خیار مناسب افرادی است که پوست خیلی خشکی دارند.

دانه چیا و جوی دو سر

این دو ماده زمانی که با آب و به ویژه شیر گرم مخلوط می‌شوند، ترکیبی لزج و لغزنده بوجود می‌آورند که خاصیت آبرسانی بالایی دارد. از ماسک دانه چیا و شیر می‌توان برای آبرسانی دور چشم نیز استفاده کرد. از ترکیب جوی دوسرپرک با شیر و یا آب، علاوه بر ساخت ماسک، می‌توان به عنوان یک پاک کننده قوی منافذ در روتین پوستی استفاده کرد. جوی دو سر را همچنین می‌توان با عسل ترکیب کرد و به مدت نیم ساعت روی پوست صورت و گردن گذاشت.

ماسک بذر کتان

ماسک بذر کتان

بذر کتان یکی از بهترین و موثرترین آبرسان‌های طبیعی است. اگر کمی از این بذر را با مقداری آب به مدت ده دقیقه بجوشانید، ژل غلیظی خواهید داشت که پس از سرد شدن می توانید آن را صاف کنید و ژل بدست آمده را روی صورت ماسک کنید. این ژل در یخچال به مدت 10 روز قابل نگهداری است. به ژل بذر کتان بوتاکس طبیعی هم می‌گویند. اضافه کردن آرد برنج به بذر کتانی که در حال جوشیدن است، خاصیت لیفت و روشن کردن ژل بدست آمده را بیشتر می‌کند.

آبرسانی پوست با ماست

آبرسانی پوست با ماست

ماست علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی اگر با موادی مانند عسل، زرده تخم مرغ و کمی آب لیمو ترکیب شود، ماسکی آبرسان و شفاف کننده در اختیار شما قرار می‌دهد. افرادی که پوست خشک دارند می‌توانند به این ترکیب سس مایونز نیز اضافه کنند تا یک آبرسان خوب برای پوست در منزل داشته باشند.  

روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی آبرسان و ماساژ صورت به کمک این روغن‌ها، یکی از راه‌های موثر در حفظ طروات پوست و آبرسانی به آن است. انتخاب روغن می‌بایست متناسب با نیاز پوست باشد. برای پوست‌های خشک روغن‌هایی مانند رزهیپ، نارگیل، زردآلو و آرگان استفاده کنید. افرادی که پوست چربی دارند، بهتر است از روغن‌هایی مثل روغن درخت چای، روغن لیمو و زردچوبه استفاده کنند.

ماسک هلو

شما می‌توانید با اضافه کردن روغن زیتون یا جوجوبا به هلوی له شده، یک ماسک آبرسان بسازید. افرادی که استفاده از روغن را نمی‌پسندند، می‌توانند هلو را بدون روغن روی پوست تمیز صورت و گردن ماسک کنند. استفاده از زردآلود، موز و یا آووکادو می‌تواند جایگزین مناسبی برای هلو باشد یا با آن ترکیب شود.

نکاتی در خصوص استفاده از آبرسانی پوست در منزل

  • همه ماسک های خانگی می‌بایست بر روی پوست تمیز استفاده شوند.
  • مدت زمانی که لازم است ماسک روی پوست بماند، بین 10 تا 20 دقیقه است.
  • بعد از شستن هر ماسک لازم است از مرطوب کننده مناسب پوست استفاده شود.
  • از هر ماسک می‌توان یک یا دو بار در طول هفته استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که اثربخشی ماسک‌ها و کرم‌های آبرسان خانگی نیازمند مداومت و صبوری است؛ زیرا اساسا راهکارهای خانگی و طبیعی مراقبت از پوست در مقایسه با روش‌های کلنیکی و یا محصولات مختلف پوستی، زمان‌برتر است و ممکن است تاثیر آن کمتر به چشم بیاید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا