مراقبت از پوست

آبرسانی عمیق پوست در منزل (پوست چرب و خشک)

روش‌های خانگی و طبیعی از دیرباز و حتی در دوران پیشامدرن و شکل‌گیری صنعت زیبایی، محبوب بوده‌اند. این روش‌ها ضمن موثر بودن، دسترسی آسان‌تر و هزینه کمتری در بردارند. برای آبرسانی هم از این روش استفاده می‌شود. خاصیت آبرسانی در بعضی از دانه‌ها، گیاهان، میوه‌ها و مواد خوراکی، استفاده از ماسک‌ها و کرم های آبرسان طبیعی را به یکی از روش‌های سلامت و مراقبت پوست بدل کرده است. در این مطلب از مجله خانومی، سعی می‌کنیم آبرسانی عمیق پوست در منزل برای پوست چرب و خشک را با روش‌های طبیعی و خانگی به شما توضیح بدهیم تا دیگر خودتان بتوانید دست به کار شوید.

چرا آبرسانی پوست مهم است؟

آبرسانی پوست در کنار استفاده از ضدآفتاب، مهم‌ترین مرحله روتین پوستی است. همه انوع پوست، از پوست خشک گرفته تا چرب و مختلط به آبرسانی پوست نیاز دارند. اینکه پوست چرب نیازی به آبرسانی ندارد، باوری غلط است که به کدر شدن پوست و دهیدراتگی آن منجر می‌شود. بنابراین، راز سلامتی و شادابی پوست و همچنین، داشتن پوستی زیبا و شفاف در آبرسانی به موقع و مناسب است. ضرورتی که در انتخاب روش‌های آبرسانی و محصولات آبرسان مهم است.

علائم کم آبی پوست

شاید اولین چیزی که با کم‌آبی به ذهن برسد، خشکی است اما خشکی پوست ویژگی مشترک پوست خشک و کم‌آب است و برای اطمینان از دهیدراته شدن پوست علائم دیگری هم وجود دارد:

  • احساس خارش در پوست: پوست‌های کم‌آب در برابر تغییرات شدید دما و وزش باد احساس خارش می‌کنند و گاهی پوسته پوسته می‌شوند.
  • تشدید حساسیت‌ها: پوست‌های کم‌آب بیشتر از سایر انواع پوست در معرض افزایش حساسیت قرار دارند و در برابر مواد محرک، باکتری و آلودگی‌ها آسیب‌پذیر هستند و سریع‌تر از انواع دیگر پوست به این موارد با قرمزی، خارش و سوزش واکنش نشان می‌دهند.
  • ایجاد چین و چروک‌های بیشتر: شاید در تبلیغات محصولات آبرسان دیده باشید یکی از محورهای اصلی تبلیغ جوان‌سازی پوست است. این تبلیغ در واقع درست است و به مشکلی اشاره می‌کند که با افزایش رطوبت رفع می‌شود. بنابراین افزایش چین و چروک و گودی چشم را یکی از نشانه‌های کم‌آبی پوست بدانید.
  • احتمال ترشح چربی بیشتر: وجود چربی روی پوست همیشه نشان‌دهنده‌ پوستی چرب نیست بلکه گاهی علت آن کم‌آبی است. پوست برای رفع کمبود رطوبت، چربی بیشتری تولید می‌کند و مدام چرب و سنگین می‌شود. آبرسانی پوست در خانه باعث می‌شود سطح چربی هم به میزان متعادلی برسد.
  • کدری و ناهمواری پوست: زمانی که پوست کم‌آب می‌شود نمی‌تواند فرآیند ریزش سلول‌های مرده را به خوبی انجام دهد. بنابراین به مرور پوست کدر و پوسته پوسته می‌شود. همچنین این ناخالصی‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه هم می‌شود.

تفاوت پوست بی آب و پوست خشک

همان‌طور که اشاره کردیم خشکی پوست یکی از نشانه‌های مشترک پوست بی‌آب و پوست خشک است. بسیاری از نشانه‌های دیگر مثل چین و چروک و خارش هم بین این دو مدل پوست مشترک هستند. اما آنچه میان این دو متفاوت است:

  • احتمال ترشح چربی بیشتر
  • کدری و ناهمواری پوست
  • خسته به نظر رسیدن پوست
  • و علائم پیری مثل افتادگی پوست است.
آبرسانی عمیق پوست در منزل

روش های آبرسانی پوست صورت در خانه

بروز چین و چروک و پیری پوست یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افراد در رابطه با ظاهرشان است. این مساله یعنی حفظ جوانی، در دوران مدرن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر تبدل شده است. صنعت زیبایی که از پرسود‌ترین و محبوب‌ترین صنایع جهان است نیز از دل همین دغدغه زاده شد و رشد کرد. میل به جوانی و حفظ شادابی پوست اختصاص به طبقه اجتماعی خاصی ندارد. محصولات متعددی که برای آبرسانی پوست ساخته شده‌اند روش‌های آبرسانی صورت صورت در خانه را بسیار راحت کرده‌اند. علاوه بر محصولات بهداشتی مختلف، مواد طبیعی هم وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

– آبرسانی پوست با نوشیدن آب + مصرف سبزیجات

نوشیدن آب به اندازه کافی اولین و مهم‌ترین مساله در آبرسانی پوست در منزل است. زمانی که بدن آب مورد نیازش را دریافت نکند، پوست صورت و بدن به‌رغم استفاده از محصولات آبرسان و ماسک‌های خانگی، همچنان کدر و بی‌آب است. مصرف آب، سبزیجاتی چون کرفس و کلم بروکلی نیز به دلیل داشتن کلروفیل بالا تاثیر بسزایی در شفافیت و شادابی پوست و آبرسانی کردن آن دارند. اگر به این ترکیب آب سیب هم اضافه شود تاثیر آن دو چندان خواهد شد. آب میوه‌های طبیعی نیز به دلیل داشتن منابع غنی از ویتامین‌ها، پوست را شفاف و هیدراته می‌کنند.

 روش‌های طبیعی آبرسانی پوست

– آبرسانی پوست با ماسک‌های عسل و آلوورا

در خصوص ماسک‌هایی که بر پایه عسل هستند باید گفت که عسل ماده‌ای مغذی و تمیز کننده‌ای مناسب برای پوست است. اگر آبرسان‌های طبیعی مانند سیب، هویج، هلو و یا موز با عسل ترکیب شوند، شما می‌توانید یک ترکیب پاک کننده- آبرسان داشته باشید. برای افرادی که پوست خشک دارند، ترکیب عسل، ژل آلورا و چند قطره روغن بادام شیرین و یا نارگیل مناسب است. افراد دارای پوست چرب اما بهتر است روغن‌ها را از همه ماسک‌های آبرسان حذف کنند.

برخی از ترکیبات طبیعی آبرسان را می‌توان به شکل سرم یا کرم تهیه و استفاده کرد. از ترکیب عسل، ژل آلوورا و روغن مناسب پوست به اضافه گلیسرین گیاهی، می‌توان یک سرم آبرسان و ضدچروک ساخت که به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.

ماسک عسل

– آبرسانی پوست با ماسک‌ خیار

خیار را شاید بتوان معروف‌ترین آبرسان طبیعی پوست که در منزل قابل تهیه است، دانست که هم برای آبرسانی دور چشم و هم صورت استفاده می‌شود. اضافه کردن ترکیبات مختلف مانند روغن‌های آبرسان به آب خیار به اثر بخشی آن، به ویژه در ماسک‌های دورچشم می‌افزاید. ترکیب آب خیار، ژل آلوورا و کمی روغن نارگیل در صورتی که پوست خشکی دارید، ماسکی آبرسان را در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته مهم ترجیح استفاده از ژل‌های آلورای موجود در بازار است. زیرا بعضی از افراد به ژل طبیعی آلوورا که از گیاه آن بدست می‌آید، حساسیت داشته و پوستشان دچار خارش و قرمزی می‌شود.

ماسک خیار و شیر به جز آبرسانی، برای درمان آفتاب سوختگی نیز موثر است. برای آبرسانی دور چشم می‌توان پد‌های آرایش پاک‌کن را در آب خیار قرار داد و پس از چند ساعت زیر چشم استفاده کرد. ترکیب گلیسیرین با آب خیار مناسب افرادی است که پوست خیلی خشکی دارند.

ماسک‌های خیار

 – آبرسانی پوست با دانه چیا و جوی دو سر

این دو ماده زمانی که با آب و به ویژه شیر گرم مخلوط می‌شوند، ترکیبی لزج و لغزنده به‌وجود می‌آورند که خاصیت آبرسانی بالایی دارد. از ماسک دانه چیا و شیر می‌توان برای آبرسانی دور چشم نیز استفاده کرد. از ترکیب جوی دوسرپرک با شیر و یا آب، علاوه بر ساخت ماسک، می‌توان به عنوان یک پاک کننده قوی منافذ در روتین پوستی استفاده کرد. جوی دو سر را همچنین می‌توان با عسل ترکیب کرد و به مدت نیم ساعت روی پوست صورت و گردن گذاشت.

– آبرسانی پوست با ماسک بذر کتان

بذر کتان یکی از بهترین و موثرترین آبرسان‌های طبیعی است. اگر کمی از این بذر را با مقداری آب به مدت ده دقیقه بجوشانید، ژل غلیظی خواهید داشت که پس از سرد شدن می توانید آن را صاف کنید و ژل بدست آمده را روی صورت ماسک کنید. این ژل در یخچال به مدت 10 روز قابل نگهداری است. به ژل بذر کتان بوتاکس طبیعی هم می‌گویند. اضافه کردن آرد برنج به بذر کتانی که در حال جوشیدن است، خاصیت لیفت و روشن کردن ژل بدست آمده را بیشتر می‌کند.

ماسک بذر کتان

– آبرسانی پوست با ماست

ماست علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی اگر با موادی مانند عسل، زرده تخم مرغ و کمی آب لیمو ترکیب شود، ماسکی آبرسان و شفاف کننده در اختیار شما قرار می‌دهد. افرادی که پوست خشک دارند می‌توانند به این ترکیب سس مایونز نیز اضافه کنند تا یک آبرسان خوب برای پوست در منزل داشته باشند.

آبرسانی پوست با ماست

– آبرسانی پوست با روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی آبرسان و ماساژ صورت به کمک این روغن‌ها، یکی از راه‌های موثر در حفظ طروات پوست و آبرسانی به آن است. انتخاب روغن می‌بایست متناسب با نیاز پوست باشد. برای پوست‌های خشک روغن‌هایی مانند رزهیپ، نارگیل، زردآلو و آرگان استفاده کنید. افرادی که پوست چربی دارند، بهتر است از روغن‌هایی مثل روغن درخت چای، روغن لیمو و زردچوبه استفاده کنند.

روغن‌های گیاهی

– آبرسانی پوست با ماسک هلو

استفاده از روغن‌های گیاهی آبرسان و ماساژ صورت به کمک این روغن‌ها، یکی از راه‌های موثر در حفظ طروات پوست و آبرسانی به آن است. انتخاب روغن می‌بایست متناسب با نیاز پوست باشد. برای پوست‌های خشک روغن‌هایی مانند رزهیپ، نارگیل، زردآلو و آرگان استفاده کنید. افرادی که پوست چربی دارند، بهتر است از روغن‌هایی مثل روغن درخت چای، روغن لیمو و زردچوبه استفاده کنند.

روتین آبرسانی پوست در خانه

روتین آبرسانی پوست در خانه از چند مرحله‌ ساده تشکیل می‌شود:

  • شست‌وشو: مثل هر روتین پوستی دیگر ابتدا باید کار را با شست‌وشوی صورت شروع کنیم. برای شست‌وشوی صورت می‌توانیم از میسلارواتر و ژل شستشو استفاده کنیم.
  • آبرسان: در مرحله‌ی بعد آبرسان و مرطوب‌کننده را روی پوست پخش می‌کنیم. انتخاب آبرسان مناسب با پوست اهمیت زیادی دارد و به جوانسازی پوست کمک زیادی می‌کند.
  • ضد آفتاب: اگر این روتین پوستی را صبح اجرا می‌کنید، ضدآفتاب را فراموش نکنید. ضدآفتاب در حفظ سلامت پوست اهمیت زیادی دارد.

این روتین یکی از ساده‌ترین روتین‌های آبرسانی عمیق پوست در منزل است. برای آبرسانی پوست صورت در خانه می‌توانیم مراحل دیگر شامل استفاده از تونر، سرم پوستی، کرم دور چشم و … را هم اضافه کنیم.

نکاتی در خصوص استفاده از آبرسانی پوست در منزل

  • همه ماسک های خانگی باید روی پوست تمیز استفاده شوند.
  • مدت زمانی که لازم است ماسک روی پوست بماند، بین 10 تا 20 دقیقه است.
  • بعد از شستن هر ماسک لازم است از مرطوب کننده مناسب پوست استفاده شود.
  • از هر ماسک می‌توان یک یا دو بار در طول هفته استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که اثربخشی ماسک‌ها و کرم‌های آبرسان خانگی نیازمند مداومت و صبوری است؛ زیرا اساسا راهکارهای خانگی و طبیعی مراقبت از پوست در مقایسه با روش‌های کلنیکی و یا محصولات مختلف پوستی، زمان‌برتر است و ممکن است تاثیر آن کمتر به چشم بیاید.

معرفی 3 ماسک صورت آبرسان

علاوه بر ماسک‌های طبیعی که بالا به آن اشاره کردیم، ماسک‌های آبرسان که شرکت‌های لوازم بهداشتی و آرایشی تولید کرده‌اند هم در بازار وجود دارند که کار را بسیار راحت کرده‌اند. این ماسک‌های آبرسان به جوانسازی پوست بسیار کمک می‌کنند و آبرسانی پوست صورت در خانه را کاری لذت‌بخش می‌کنند. روش استفاده از این ماسک‌ها بسیار ساده است:

ابتدا ماسک رو روی صورت قرار می‌دهیم و پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب ولرم می‌شوییم. فقط باید دقت کرد این ماسک به اطراف چشم و لب تماس پیدا نکند.

با چند نمونه از ماسک‌های آبرسان آشنا شویم:

ماسک آبرسان هندوانه وارمی

این ماسک آبرسان، علاوه بر خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی، لطافت‌بخش و مغذی‌کننده عمیق پوست است، از ایجاد چین و چروک‌های سطحی پوست جلوگیری کرده و شاداب کننده و روشن کننده پوست است. در ترکیبات این ماسک، هیالورونیک اسید و کپسول‌های ویتامین وجود دار

ماسک آبرسان هندوانه وارمی

ماسک صورت آبرسان ژلی هیدرودرم

این ماسک تاثیر شگفت‌انگیزی در شادابی پوست دارد و علاوه بر رطوبت‌رسانی عمیق پوست که تا ۱۲ ساعت دوام دارد، ضد آلودگی است و همچنین در ترکیباتش، هیالورونیک اسید و اوره وجود دارد. شما می‌توانید از این ماسک برای پوست صورت و همچنین گردن خود استفاده کنید.

ماسک صورت آبرسان ژلی هیدرودرم

ماسک صورت ژلی آبرسان آلوئه ورا هیدرودرم

این ماسک موجب افزایش مقاومت پوست در برابر آسیب‌های محیطی و عوامل استرس‌زا می‌شود و در دمان جوش و آکنه هم تاثیر بسیار مطلوبی دارد. عصاره کالاندولا موجود در ترکیبات این ماسک، موجب کاهش آسیب‌های پوستی می‌شود و به استحکام و سفتی پوست کمک می‌کند.

ماسک صورت ژلی آبرسان آلوئه ورا هیدرودرم

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.9 / 5. مجموع آرا: 16

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا