آموزشیسبک زندگیمراقبت از پوستمراقبت از مو

خواص روغن رزماری

رزماری (Rosmarinus officinalis) یک درختچه همیشه سبز با برگهای سوزنی و عطر چوبی است و اگرچه بیشتر به عنوان چاشنی غذا شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از محبوب ترین گیاهان معطر و دارویی در سراسر جهان است. اسانس رزماری که حاوی اجزای اصلی گیاه یا عصاره آن است استخراج شده و در ظرف‌های شیشه‌ای کوچک و تیره فروخته می‌شود. به علت خواص روغن رزماری و نداشتن چربی در موارد بسیاری نظیر  کاهش ریزش مو، تسکین درد، بهبود حافظه و… از آن بهره مند می‌شوند و با توجه به استفاده از خواص روغن رزماری در طب سنتی، بسیاری از دانشمندان در حال آزمایش مزایای بالقوه سلامتی آن هستند. اگرچه بیشتر این تحقیقات تازه شروع شده است، اما برخی از فواید سنتی خواص روغن رزماری را ثابت می‌کند و کاربردهای جدید احتمالی را نشان می‌دهد. به همین دلیل ما برای شما 10 فایده و کاربرد بالقوه روغن رزماری آورده جمع آوری کردیم تا با بهره گیری از آن بتوانید سلامتی خود را افزایش دهید.

خواص روغن رزماری

1.سبب بهبود عملکرد مغز می‌شود

در یونان باستان و روم، یکی از خواص روغن رزماری را بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می‌دانستند. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق روغن رزماری به جلوگیری از تجزیه استیل کولین، یک ماده شیمیایی مغزی مهم در تفکر، تمرکز و حافظه کمک می کند. وقتی در یک اتاق کوچک با روغن رزماری از 20 جوان سوال ریاضی پرسیده شد، سرعت و دقت آنها به طور مستقیم با مدت زمان انتشار روغن افزایش یافت. این نشان می دهد که خواص روغن رزماری می تواند از طریق تنفس به تنهایی وارد بدن شما شود.

به طور مشابه، دانشجویان پرستاری که هنگام آزمایش از روغن رزماری استنشاق می کردند، افزایش تمرکز و یادآوری اطلاعات را در مقایسه با تنفس روغن اسطوخودوس یا اصلاً اسانس گزارش نکردند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که تنفس روغن رزماری و سایر روغن های ضروری ممکن است عملکرد مغز را در افراد مسن مبتلا به زوال عقل، از جمله افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، بهبود بخشد. پس اگر در خانه افراد مسن، دانشجو در حال تدریس و… را دارید که به دنبال راهی برای افزایش حافظه و ماندگاری مطالب ذهن خود هستند حتما از خواص روغن رزماری بهره‌مند شوید. البته به خاطر داشته باشید هنوز متخصصان بر روی خواص روغن رزماری در حال تحقیق هستند.

2.سبب کاهش استرس می‌شود

عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد استرس شوند از جمله آزمون های مدرسه. استنشاق خواص روغن رزماری ممکن است به کاهش اضطراب امتحان کمک کند.

هنگامی که دانشجویان پرستاری قبل و در حین آزمایش روغن رزماری را از یک دستگاه استنشاق تنفس می‌کردند، نبض آنها حدود 9 decreased کاهش می‌یافت در حالی که بدون روغن رزماری هیچ تغییر قابل توجهی رخ نمی‌دهد. از آنجا که افزایش ضربان قلب نشان دهنده استرس و اضطراب کوتاه مدت است، خواص روغن رزماری به طور طبیعی ممکن است استرس را کاهش دهد.

از خواص روغن رزماری برای مو چه می‌دانید؟

3.تحریک رشد مو

یکی از رایج ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک است که بیشتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود، اگرچه برخی از بانوان نیز به آن مبتلا می‌شوند. بهره مندی از خواص روغن رزماری با جلوگیری حمله جانبی تستوسترون به فولیکول‌های مو که عامل اصلی این بیماری است، آلوپسی آندروژنتیک را درمان می کند. به دلیل خواص بیشمار روغن رزماری از آن در ترکیبات شامپو، ماسک مو، سرم مو و… استفاده می‌کنند. هنگامی که مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک دوبار در روز روغن رزماری را طی دوره شش ماهه بر روی پوست سر خود ماساژ دادند، همان میزان ضخامت مو را تجربه کردند که از ماینوکسیدیل (روگاین)، یک درمان رایج برای رشد مجدد مو استفاده می کردند. علاوه بر این، افرادی که از خواص روغن رزماری استفاده کردند، در مقایسه با ماینوکسیدیل دیگر از خارش پوست سر رنج نمی‌بردند که نشان می‌دهد، رزماری برای درمان این بیماری مفید تر است و نیبت به سایر داروها اولویت دارد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که خواص روغن رزماری بر روی ریزش موی تکه ای یا آلوپسی آرئاتا تاثیر گذار است. هنگامی که افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا هر روز یک اسانس رزماری را به مدت هفت ماه بر روی پوست سر خود می مالیدند، 44 درصد آن‌ها بهبود ریزش موی خود را تجربه کردند.

روغن رزماری

4.مسکن ملایم برای درد

در طب عامیانه ، رزماری به عنوان یک مسکن خفیف استفاده می شود. یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که روغن رزماری برای درد کمی موثرتر از استامینوفن است و یک داروی بی خطر است که بدون تجویز پزشک نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. به طور خلاصه روغن رزماری در طب عامیانه به عنوان مسکن شناخته می‌شود. مطالعات اولیه از مزایای تسکین درد آن حمایت می کند و نشان می‌دهد که ممکن است موثرتر از استامینوفن باشد.

5.سبب جلوگیری از نیش حشرات می‌شود

برای جلوگیری از حشرات مضر که ممکن است شما را نیش بزنند، خواص روغن رزماری را به عنوان یک جایگزین طبیعی برای محصولات شیمیایی در نظر بگیرید. هنگامی که یک سم آفت کش بر پایه رزماری ، EcoTrol، بر روی گیاهان گوجه فرنگی گلخانه ای پاشیده شد، جمعیت کنه‌های عنکبوت دو لکه‌ای را بدون آسیب رساندن به گیاهان 52 درصد کاهش داد. رزماری همچنین به دفع برخی حشرات مکنده خون که می توانند ویروس ها و باکتری های مضر را پخش کنند کمک می کند. علاوه بر این، یک اسپری حاوی 10 روغن رزماری است به عنوان حشره کش شیمیایی بیفنترین برای کنترل گسترش کنه های سیاه پا که بیماری لایم را در بر می گیرد در مناطق آلوده به کنه در شمال شرقی ایالات متحده موثر بود. پس از خواص روغن رزماری در آفت کش‌های طبیعی برای از بین بردن حشرات خاص استفاده کنید و یا آن را بر روی پوست خود استفاده کنید تا به دفع برخی از حشرات مکنده خون مانند پشه ها و کنه های خاص کمک کند.

6.گردش جریان خون را افزایش می‌دهد

گردش خون ضعیف یکی از مشکلات رایج است که سبب درد و بی حسی در دست و پای فرد می‌شود. در یک مطالعه ، یک زن مبتلا به بیماری رینود، یک بیماری که گردش خون را مختل می کند، دستان خود را با مخلوط روغن رزماری ماساژ داد، و متوجه شد که خواص روغن رزماری بیش از یک روغن خنثی به گرم شدن انگشتانش کمک می کند و این اثرات روغن رزماری با تصویربرداری حرارتی نیز تأیید شده است.

بنابراین اگر به بیماری رینود مبتلا هستید و رگ های خونی در انگشتان دست و پا هنگام سرد شدن یا استرس منقبض می شوند و باعث می شود رنگ پریده و سرد شوند از خواص روغن رزماری برای درمان خود استفاده کنید. روغن رزماری سبب افزایش و گسترش رگ‌های خونی شما، گرم شدن خون را به گونه ای انجام دهد که به راحتی به انگشتان دست و پا برسد. تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات لازم است اما امتحان روغن رزماری ممکن است یک راه حل کم هزینه اما با ارزش باشد.

7.سبب کاهش التهاب مفاصل می‌شود

خواص روغن رزماری به کاهش التهاب بافتی منجر شود که می تواند تورم ، درد و سفتی را از بین ببرد. ممکن است این کار با جلوگیری از مهاجرت گلبول های سفید خون به بافت های آسیب دیده و انتشار مواد شیمیایی التهابی انجام شود.

هنگامی که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید سه بار در هفته ماساژ زانو 15 دقیقه ای با استفاده از خواص روغن رزماری انجام می دادند، پس از گذشت دو هفته 50 درصد از درد التهابی زانو آن‌ها کاهش یافته بود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به بافت‌هایی مانند زانو و سایر مفاصل حمله می‌کند و باعث آسیب به دیواره مفاصل و ایجاد التهاب می‌شود. البته متخصصین هنوز در مورد خواص روغن رزماری بر التهاب مفاصل در حال تحقیق هستند.

همچنین روغن رزماری ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

8.سلامت کبد و گوارش:روغن رزماری ممکن است باعث ترشح صفرا شود که در هضم چربی مهم است و مکانیسم‌های دفاعی آنتی اکسیدانی خود را برای محافظت از کبد فعال می کند.
9. مسمومیت غذایی: روغن رزماری می تواند از رشد برخی گونه‌های باکتری که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند، جلوگیری کند. این امر مستلزم استفاده از مقادیر بسیار دقیق و مناسب روغن رزماری برای مواد غذایی است.

استفاده آسان از خواص روغن رزماری

روغن رزماری را می توان استنشاق یا به صورت موضعی استفاده کرد. بسیار متمرکز است ، بنابراین باید فقط چند قطره را در یک زمان استفاده کنید. بطری های کوچکی که در آن فروخته می شود دارای قطره چکان پلاستیکی است که توزیع قطره های تک را آسان تر می کند.

نکات بسیار مهم برای بهره‌مندی از خواص روغن رزماری

اگرچه برخی از افراد ادعا می‌کنند که مصرف روغن های ضروری آنها بی خطر است، اما شواهد علمی این موضوع را به ویژه در دراز مدت تأیید نمی‌کند و به یاد داشته باشید روغن‌های اساسی هرگز نباید بلعیده شوند.

در اینجا چند دستورالعمل آسان برای استنشاق یا استفاده موضعی از روغن رزماری آورده شده است.

استنشاق روغن رزماری

استنشاق

ساده ترین راه برای استنشاق روغن رزماری این است که بطری را باز کرده و نفس بکشید. می‌توانید چند قطره روی پارچه یا دستمال بگذارید و آن را نزدیک صورت خود نگه دارید.

بسیاری از مردم از پخش کننده‌های آروماتراپی استفاده می‌کنند که سبب پخش روغن ضروری را در هوای اطراف می‌شود.

به طور کلی، از قرار دادن یک دستگاه پخش کننده رایحه در نزدیکی نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید.

استفاده موضعی

رزماری و سایر روغن‌های ضروری هنگامی که آنها را روی پوست خود بمالید به راحتی جذب جریان خون می‌شوند.

به طور کلی توصیه می‌شود که اسانس‌ها را با روغن حامل خنثی مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این به جلوگیری از تحریک احتمالی پوست شما و تبخیر زودرس روغن کمک می کند.

نتیجه گیری

اگر می خواهید خواص روغن رزماری را امتحان کنید، کافی است آن را استنشاق کرده و یا یک نسخه رقیق شده را به صورت موضعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که روغن رزماری بسیار غلیظ است، بنابراین شما فقط به چند قطره در یک زمان نیاز دارید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا