ویدئو

چه عواملی باعث پیری پوست می شود؟

شاید حواسمان نباشد که وقتی با عجله روزهای زندگی مان را سپری میکنیم و بی صبرانه منتظر رسیدن روزهای بعد و بعدتر هستیم، با همین سرعت به سوی پیر شدن می رویم. پیشتر درباره دو راهکار اصلی برای درمان پیری پوستصحبت کردیم. وقتی که اولین بار آثار پیری را جلوی آیینه بر روی صورتمان مشاهده می کنیم، تلنگری میخوریم که باید بیشتر به خودمان رسیدگی کنیم.

مراقبت از پوست در برابر پیری و چروک پوست، یکی از مهمترین اقدامات مراقبت از پوست است که در زیبایی چهره نقش بسزایی دارد. گاهی از اوقات ناخواسته اقداماتی انجام میدهیم که روند پیری پوستمان را تندتر میکند. خوب است این اقدامات را بشناسیم تا از آنها تا حد ممکن اجتناب کنیم. در این مطلب عواملی که منجر به چروک پوست و پیری پوست می شود بیان میکنیم. با خانومی همراه باشید.

عوامل اصلی پیری پوست

تئوري هاي متعددي براي بررسي علت پيري زودرس ارائه شده كه مهم ترين آنها عبارتند از :

1- عوامل داخلی مانند ژنتيكي و ارث

عوامل داخلی چند گونه هستند. در اینجا به مهمترین عوامل داخلی که منجر به پیری و چروک پوست می شود اشاره میکنیم.

  • هيجانات و فشارهاي عصبي

  • تغييرات هورموني مثل دوره هاي عادت ماهيانه و يائسگي زود هنگام 

هورمون آندروژن از عوامل تحريك كننده ي ساخت كلاژن در پوست است. جواني و شادابي پوست به ميزان كلاژن پوست ارتباط دارد. چون ميزان اين هورمون در مردان بيشتر است به همين دليل ميزان كلاژن پوست مردان نسبت به خانم ها زيادتر است. اين نسبت به خصوص بعد از دوران يائسگي كاهش بيشتري پيدا مي كند. از اين رو بعد از يائسگي پوست خانم ها نسبت به پوست مردان هم سن، نازك تر و مسن تر ديده مي شود.

  • وضعيت كلي سلامت بدن و بيماري هاي داخلي:

  • بالا رفتن قند خون به ويژه در افراد مسن تر، باعث رسوب قند ما بين الياف كلاژن شده، در نتيجه اين الياف سخت و غير قابل ارتجاع مي گردد.

2- عوامل آسيب رسان خارجي بر پوست

عوامل خارجی متعددی به پیری پوست سرعت می دهند. مهمترین عوامل خارجي موثر بر پيري پوست به شرح زیر است

  • عدم محافظت از پوست در برابر آفتاب

  • آب و هوا و تغييرات جوي .

  •  استفاده از شوینده های نامرغوب

  • عدم استفاده از مرطوب کننده و رطوبت رسان پوست

  • خوابیدن به شکم

  •  استعمال دخانيات و مشروبات الكلي

  •  اثر نيروي جاذبه زمين بر پوست.

اينك به شرح هر كدام از اين عوامل ذكر شده و چگونگي مبارزه با آنها مي پردازيم.

آفتاب با پوست ما چه می کند؟

تغييرات پوست در آفتاب كه به درماتوهليوز نيز معروف است، صدماتي است كه در اثر تماس با آفتاب در پوست ايجاد مي شود. بسياري از علايم پيري در عمل، ماحصل تلفيق شكستگي ناشي از سن و صدمات پوستي مربوط به اشعه ماوراي بنفش (UV) است.

نور آفتاب باعث تخريب زودرس بافت كلاژن لايه درم مي شود و به همين دليل كساني كه به علت زندگي در نقاط گرمسيري يا پرداختن به مشاغلي چون كشاورزي يا ماهيگيري، در معرض نور آفتاب قرار مي گيرند، معمولاً از سن واقعي خود مسن تر به نظر مي رسند.

اين پديده در افراد سفيد پوست كه مو و چشم روشن دارند، بيشتر مشاهده مي شود.

ax m

اثرخشكي پوست بر ایجاد چروک در آن :

يكي از مهم ترين تغييرات حاصل در پوست، خشكي و زبري آن و ضخامت لايه شاخي است كه اغلب تمامي پوست بدن در افراد بالاي 40 سال به آن مبتلا مي شود. البته بيشتر در ساق پا ديده مي شود. علت اين خشكي تغييرات غير طبيعي بازسازي اپيدرم است. به طوري كه لايه ي سطحي پوست، سطحي  نامنظم و خشن پيدا مي كند. عمل حفاظتي پوست افراد با افزایش سن كاهش مي يابد.

تبخير آب سطح پوست بيشتر مي شود. ضمن اينكه ايجاد سبوم (چربي) نيز در اين افراد كاهش پيدا كرده، مشكل خشكي پوست را تشديد مي كند. خشکی پوست در بیشتر مواقع با خارش آن همراه است. اینجاست که اهمیت مرطوب کننده  اثبات می شود.

ax m

حالات حرکات عضلات صورت:

عادات رفتاري و تكرار تغييراتي كه در اثر حالات هيجاني و روحي در چهره پيدا مي شود مانند اخم كردن، حالت تعجب (بالا بردن ابروها)، حالت غم، حالت انقباضي و عصبي چهره، مي تواند به ايجاد چروك هاي عميق و زودرس در اطراف لب ها، بيني و روي پيشاني كمك نمايد. افرادی که در هنگام حرف زدن عضلات صورت خود را خیلی تکان می دهند بیشتر مستعد چروک صورت می باشند.

باید عادت کنیم حالت چهره ی خود را در حالت ریلکس نگه داریم وعضلات صورتمان را منقبض نگه نداریم. افرادی که ضعف بینایی دارند، معمولا برای دقت کردن در چیزی، برای بهتر دیدن، چشم های خود را کمی جمع می کنند که باعث بروز چروک در اطراف چشم و پیشانی می شود. تکرار این حالات، این چروکها را دائمی می کند.

طرز خوابيدن هم بر بروز چین و چروک صورت اثر دارد

نحوه خوابیدن نيز مي تواند روي سلامت و ظاهر پوست اثر بگذارد، به طوري كه اگر هنگام خوابيدن، صورت روي بالش قرار گيرد، ممكن است خط هايي روي صورت ايجاد كند كه موقتی است. اما چنانچه اين شكل خوابيدن تكرار شود، خط هاي طولي به صورت دايمي در مركز گونه ايجاد می كند. اين حالت، به خصوص در سنين 40 سالگی به بعد سريع تر ايجاد مي گردد.

نوشيدن مشروبات الكلي

 مصرف الکل باعث شكنندگي عروق خوني و تشديد قرمزي غير طبيعي گونه ها شود.

سيگار كشيدن

سیگار هم باعث كاهش الاستيسيته و قوام پوست مي گردد، و هم با ايجاد تغييراتي در ساخمان كلاژن موجب پيري زودرس مي شود. این اتفاق در اثر ایجاد رادیکالهای آزاد در پوست با سیگار کشیدن، پیش می آید. علاوه بر اين، با تكرار حالاتي كه فرد سيگاري هنگام كشيدن سيگار در عضلات صورت خود ايجاد مي كند، طي مدت زماني طولاني، چين و چروك هاي زودرس و عميقي در پوست صورت به وجود مي آيد. مثلاً حالت اخم كردن، نيمه باز نگه داشتن چشم ها و حالت انقباض لب ها كه مي تواند باعث ايجاد چروك هاي پيش رسي در نواحي پيشاني، وسط ابروها، اطراف چشم و اطراف لب ها گردد.

اين نظريه نيز وجود دارد كه در اثر سيگار كشيدن، ميزان اكسيژن در بافت هاي بدن كاهش يافته و موجب زرد شدن پوست مي گردد.  پیشنهاد می گردد افراد سيگاري كه ميزان ويتامين C در سرم خون آنها بسيار پايين است، روزانه ويتامين C بيشتري مصرف نمايند.

ax m

كاهش و افزايش مكرر وزن

کاهش و افزایش وزن نيز تأثير آشكاري در ايجاد چين و چروك زودرس و شلي پوست دارد. در این فرایند، پوست الاستیسیته خود را به تدریج از دست می دهد.

تأثير آب و هوا و محيط زندگي

زندگي در آب و هواي خشك و گرم از عوامل مهم صدمه رسان بر پوست است. به اين صورت كه باعث كاهش رطوبت پوست مي گردد و در نتيجه از شفافيت و شادابي آن مي كاهد. در چنين محيط هايي بهتر است درجه حرارت محل سكونت را تا حد قابل تحمل كاهش داد تا از تبخير بيشتر آب پوست جلوگيري شود. كساني كه در چنين شرايط اقليمي زندگي مي كنند الزاما بايد از مواد و كرم هاي مرطوب كننده ي مناسب پوست استفاده نمايند. تامین رطوبت مورد نیاز پوست، بزرگترین کمکی است که می توانید به پوست خود بکنید.

آلودگی هوا و اثر آن بر پوست

آلودگي هوا نيز مي تواند تأثيرات زيان آوري بر پوست داشته باشد. به وضوح مشاهده مي شود، نقاطي از پوست كه با لباس پوشيده مي شود نسبت به نقاط ديگر كه در معرض آلاينده هاي موجود در هوا و نور آفتاب قرار دارند، كمتر علايم پيري را نشان مي دهند. آلاینده های هوا، رادیکالهای آزاد را در پوست بوجود می آورند که عامل اصلی پیری پوست هستند. . استفاده از کرمهای ضدچروک تا حد زیادی آثار مخرب آلودگی هوا را جبران میکند و از آسیب های بیشتر جلوگیری میکند.

ax m

.

اثر نيروي جاذبه زمين بر پیری پوست:

 نيروي جاذبه ي زمين نيز از ديگر عوامل تأثير گذار در ايجاد پيري و افتادگي پوست است. نيرويي كه به طور مداوم، از طرف زمين بر پوست و عضلات صورت وارد مي شود، آن را به طرف پايين مي كشد و موجب شل شدن و افتادگي آن مي گردد و به مرور تغييرات تدريجي در خطوط چهره ايجاد مي كند. به تدريج كه سن بالا مي رود، ماهيچه هاي چهره حالت سفتي و خاصيت ارتجاعي خود را از دست مي دهند.

در چنين وضعي، ماهيچه ها توان مقاومت در برابر نيروي رو به پايين ثقل زمين را از دست مي دهند و به طرف پايين (زمين) كشيده مي شوند. در نتيجه طول ماهيچه ها به تدريج افزايش يافته حجم و قطر آن كاهش مي يابد و به تبعيت از ماهيچه ها پوست روي آن نيز به طرف پايين كشيده مي شود و شل و آويزان مي گردد. با تمرين هاي مخصوص و ورزش هاي ايزومتريك صورتف مي توان اين روند مخرب را كند كرده، به حالت چهره بهبود نسبي بخشيد.

برای غلبه بر اثر جاذبه چکار کنیم؟

تمرين هاي ايزومتريك روش هايي هستند متشكل از حركات آهسته و كند و كاملاً كنترل شده. با اين تمرينات تمام تارهاي ماهيچه اي به كار افتاده تقويت مي شوند و تنش ها و اسپاسم هاي موجود در آنها كاهش مي يابد. با انجام اين حركات، مقاومت كافي در عضلات چهره ايجاد مي گردد. چون پوست خود را با وضعيت ماهيچه هاي زيرين خود تطبيق مي دهد، با تدريج كه بر حجم ماهيچه ها افزوده مي شود، پوست روي آنها نيز كشيده تر و سفت شده، گردش خون سراسر چهره نيز بهتر مي گردد. در نتيجه چين ها كم شده، پوست هموارتر، جوان تر و شاداب تر به نظر مي رسد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا