تغذیه

از فواید عرق بهار نارنج چه می‌دانید؟

عرق بهار نارنج چیست؟ منظور از بهار نارنج، شکوفه‌های درخت نارنج است که در فصل بهار پدید می‌آید و از آن عرق بهار نارنج گرفته می‌شود. مرکبات ، که در سراسر جهان کشت می شوند، از نظر انرژی، مواد مغذی و مکمل های سلامتی به عنوان پرمصرف ترین میوه ها شناخته شده اند. علاوه بر این، تعدادی از این میوه‌ها به عنوان گیاهان دارویی سنتی برای درمان بیماری‌ها در چندین کشور آسیایی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات متعددی بر متابولیت‌های ثانویه مرکبات و همچنین فعالیتهای زیستی متمرکز شده است. متابولیت‌های ثانویه مشتق شده از مرکبات ، شامل فلاونوئیدها ، آلکالوئیدها ، لیمونوئیدها ، کومارین ها ، کاروتنوئیدها ، اسیدهای فنولیک و عرق‌ها ، به دلیل خواص فعال برای سلامتی انسان اهمیت حیاتی دارند. این ویژگی‌ها شامل آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان و همچنین اثرات محافظتی قلبی عروقی، اثرات محافظتی عصبی و غیره می‌باشد. مطالعه  بیشتر فلاونوئیدها به عنوان متابولیت‌های فعال در مرکبات معرفی می شوند. بهار نارنج (Citrus aurantium) ، که به پرتقال ترش و پرتقال سویا نیز معروف است، یک مرکبات با کاربردهای فراوان است. معمولاً در طب سنتی از این عرق پر خاصیت  به عنوان مکمل‌های کاهش وزن گیاهی و همچنین مواد افزودنی به برخی غذاها مانند مارمالاد استفاده می کنند. ابتدا بهارنارنج در جنوب شرقی آسیا پیدا شده اما اکنون در سراسر آمریکای لاتین، جزایر دریایی جنوبی، اروپا و غرب و جنوب آفریقا یافت می‌شود. این مقاله همه آنچه که باید در مورد عرق بهار نارنج بدانید، از جمله نقش آن در کاهش وزن، سلامت پوست و همچنین ایمنی کلی آن به عنوان مکمل را پوشش می‌دهد.

میوه نارنج

خواص عرق بهار نارنج برای پوست

آیا عرق بهار نارنج برای پوست صورت مفید است؟ گیاه بهار نارنج حاوی هسپریدین فلاونوئید و یک منبع غنی ویتامین C است به همین دلیل از آن در ترکیبات بسیاری از محصولات بهداشتی مانند تونر، فیس واش، صابون و… استفاده می‌کنند. بهره گیری از خواص عرق بهار نارنج یک راه طبیعی و مفید برای از بین بردن مشکلات پوستی و یکی از راه‌های داشتن پوست صاف و شفاف است.

عرق بهار نارنج به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، روشن کننده پوست و ضد میکروبی برای پوست بسیار مفید است به همین دلیل در بسیاری از محصولات مراقبت پوستی مانند ماسک صورت، تونر و… از آن استفاده می‌کنند.

از بین بردن جای جوش، لک و تیرگی پوست

در صورتی که پوست شما دچار تیره و کدر است، می‌توانید از عرق بهار نارنج به عنوان یک روشن کننده طبیعی برای پوست خود استفاده کنید. این ماده دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین C  است و می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع تیرگی و تامین ویتامین مورد نیاز برای درخشندگی پوست داشته باشد.

از بین بردن جوش و آکنه

این عرق گیاهی دارای خواص ضد التهابی و مهار کننده میکروب‌ها است، از این رو برای از بین بردن و همچنین کنترل جوش و آکنه‌های پوست بسیار موثر است به همین دلیل متخصصین پوست از فواید بهار نارنج در فرمولاسیون محصولات مراقبت پوست مانند ژل شستشوی صورت، سرم صورت، کرم مرطوب کننده و … برای از بین بردن جوش و آکنه‌های پوستی استفاده می‌کنند.

⇐ مقاله پیشنهادی: درمان قطعی و مؤثر برای رفع جوش صورت

جوانسازی پوست

عرق بهار نارنج به علت آنکه حاوی خواص آنتی اکسیدانی است، می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بدن خارج کرده و از آسیب به سلول‌های پوستی جلوگیری کند. این خاصیت به ویژه از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده به همین دلیل می‌توان آن را یک جایگزین برای برخی از لوازم آرایشی مانند پرایمر استفاده کرد. این عرق معجزه آسا می‌تواند اثرات مخرب اشعه های آفتاب مانند اشعه فرابنفش که اصلی ترین عامل چین و چروک و پلاسمای پوستی است را کاهش دهد.

ترمیم زخم و کلاژن سازی

عرق بهار نارنج در ترمیم زخم ها و خراش های پوستی بسیار مور است زیرا ترکیبات مغذی آن سبب کلاژن سازی پوست می‌شود.

ممنوعیت استفاده از عرق بهار نارنج بر روی پوست صورت

عرق بهار نارنج یک ماده کاملا بی خطر بر روی پوست است و به راحتی آن را میتوانید بنوشید یا بر روی پوست صورت استفاده کنید. البته اگر دفعه اول است از آن بر روی پوست خود استفاده می‌کنید بهتر است یک آزمایش کوچک انجام دهید. بر روی پوست دست خود یا قسمتی از پوست گوش خود مقداری عرق بهار نارنج بمالید و صبر کنید. در صورتی که اثری از قرمزی، التهاب، خارش و سایر حساسیت‌های پوستی نبود، می‌توانید از آن استفاده کنید. بهتر است برای استفاده مستقیم از عرق بهار نارنج آن را بر روی پوست خود اسپری کنید.

بهار نارنج

خواص عرق بهار نارنج برای سلامتی

عرق بهار نارنج، عصاره و مکمل آن توسط پزشکان برای اهداف مختلف سلامتی استفاده می شود که در ادامه به برخی از مزایای آن می‌پردازیم

برای درمان عفونت‌های قارچی

عرق بهار نارنج برای چندین مشکل پوستی، از جمله درمان کرم حلقوی و قارچ پای ورزشکاران موثر است.عرق بهار نارنج در صورت استفاده موضعی، به عنوان درمان کننده عفونت قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برابر شرایطی که به درمان مقاوم هستند، با آن‌ها مبارزه می‌کند.

به کاهش وزن کمک کند

استفاده از عرق بهار نارنج سبب کاهش وزن می‌شود. عرق بهار نارنج میزان افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. در این عرق گیاهی ۴ ماده فعال محرک شناخته شده است که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

ممکن است بر روی دیابت تاثیرگذار باشد

شواهد محدودی برای استفاده از عرق بهار نارنج در کاهش قند خون وجود دارد، اما  آنزیم‌های α- آمیلاز و α-گلوکوزیداز  که هر دو با دیابت و فشار خون بالا مرتبط هستند، با مصرف عرق بهار نارنج مهار می‌شود.

ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان ها کمک کند

عرق بهار نارنج همچنین دارای چندین ترکیب فلاونوئیدی با اثرات آنتی اکسیدانی از جمله هسپریدین و لیمونن است. هسپریدین با القای آپوپتوز، از زنده ماندن سلول های سرطانی تخمدان جلوگیری می کند. لیمونن با تعدیل ژن‌هایی که در ایجاد سرطان کبد نقش دارند‌، اثرات ضد سرطانی را بر روی کبد نشان می دهد.

خواص عرق بهار نارنج در هنگام عادت ماهیانه

این عرق برای درمان سندروم پیش از دوران قاعدگی بانوان که سبب درد شدید و بی خوابی در آن‌ها است بسیار مفید می‌باشد.

عرق بهار نارنج

کلام پایانی

اکنون که با خواص عرق بهار نارنج برای پوست و همچنین سلامتی آشنا شدیم بهتر است حتما برای رفع مشکلات پوستی و … از آن استفاده کنیم. استفاده از عرق بهار نارنج اگر چه خطری ندارد اما بهتر است در مصرف آن دقت کنید و چنانچه باردار هستید یا برای استفاده از آن مطمئن نیستید، قبل از مصرف با پزشک معالج مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا