اخبار سلامتی و زیباییبهداشت و سلامت

خواص درمانی و کاربردهای عسل برای پوست

لقمه خامه و عسل در کنار چای تازه‌دم و خوش‌رنگ، ترکیبی محبوب برای شروع روز در ایران که به صبحانه ایرانی معروف است. عسل به عنوان شیرین‌کننده طبیعی پای ثابت سفره‌های صبحانه ایرانی است، این شهد شیرین و شفاف به عنوان چاشنی در غذاهای جنوب آسیا نیز استفاده می‌شود. اما ترکیبات شگفت‌انگیزی که در عسل وجود دارد پای آن را به محصولات مراقبت پوست و مو باز کرده است. استفاده از عسل در تهیه محصولاتی مانند کرم، لوسیون، ماسک و … بهترین راه برای بهره بردن از خواص عسل به نفع سلامت و زیبایی پوست و مو بود. خواص و فواید عسل محدود به جنس پوست خاصی نیست، عسل بسته به جنس و نیاز پوستی عملکردهای متفاوتی دارد و این قابلیت شگفت‌انگیز است. این نکته را باید یادآور شویم که وقتی در مورد فواید عسل برای پوست صحبت می‌کنیم، منظور عسل خام و غیرپاستویزه است. این مطلب را نیز به قصد آشنایی خوانندگان مجله خانومی با خواص و فواید عسل اصل و طبیعی برای انواع پوست نگارش کردیم.

در ادامه با عملکرد عسل طبیعی روی هر پوست آشنا می‌شویم:

کاربردهای عصل برای پوست-خانومی

عسل برای چه جنس پوستی مناسب است؟

استفاده از عسل در محصولات مراقبت پوست متعلق به زمان معاصر نیست و به چند صد سال می‌رسد. عسل طبیعی و خام که از دل کندوها به دست می‌آمد را یونانی‌ها، مصری‌ها، هندی‌ها و رومی‌ها در تهیه محصولات مراقبت پوست خود استفاده می‌کردند؛ تا جایی که ترکیب شیر و عسل، راز زیبایی کلئوپاترا شناخته می‌شد. با انقلاب صنعتی تولید عسل مانند سایر محصولات شکلی صنعتی به خود گرفت و عسل پاستوریزه به بازار آمد. عسل پاستوریزه اگر چه خواص و فوایدی همانند عسل طبیعی دارد اما در فرآیند پاستوریزه کردن حرارات می‌بیند و مقداری از مواد طبیعی خود را در این فرآیند از دست می‌دهد. به همین دلیل در تولید محصولات مراقبت پوست از عسل طبیعی و خام استفاده می‌کنند. عدم تقلبی بودن نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد، عسل تقلبی خاصیت چندانی ندارد و استفاده از آن در روال زیبایی تقریباً بی‌فایده است. تشخیص عسل طبیعی از تقلبی راحت  نیست، بنابراین عسل را از جای مطمئن تهیه کنید.

ماسک صورت با عسل-خانومیفواید عسل برای پوست

نوبت به بررسی عملکردهای مختلف عسل روی پوست است. متوجه شدیم که عسل رطوب رسان و آنتی باکتریال است، اما تنها این دو خاصیت باعث شده که عسل چه در طب سنتی و چه در طب مدرن مورد توجه قرار بگیرد؟ کم لطفی است اگر تصور کنیم که خواص و فواید عسل به این دو مورد ختم می‌شود، منابع مختلف را بررسی کردیم تا بیشتر با فواید این ماده طبیعی برای پوست آشنا شویم. اما این شیرین خوشمزه چه عملکردی روی انواع پوست دارد:

خواص عسل برای پوست چرب

پوست چرب مستعد آکنه است؛ به همین دلیل افرادی که پوست چرب دارند به دنبال محصولاتی هستند که علاوه‌بر کاهش چربی پوست، باکتری‌های ایجاد کننده جوش و آکنه را از نیز بین ببرد. عسل یک آنتی باکتریال طبیعی است، این خاصیت عسل برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مفید است و باکتری و میکروب‌هایی که جوش و آکنه را ایجاد می‌کنند، از بین می‌برد. عسل خام و طبیعی مادۀ مفیدی است که در تهیه محصولات مراقبت پوست چرب و آکنه‌ای به کار می‌رود.

پوست‌های خشک از خواص عسل غافل نشوند

وقتی پوست خشک و کم آب می‌شود علاوه‌بر نوشیدن آب، باید از مواد با خاصی نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی استفاده کرد. در واقع باید به‌صورت موضعی نیز به پوست کمک کرد تا خود را بازیابی کند. عسل به عنوان یک ماده طبیعی با خاصیت رطوبت رسانی و نرم کنندگی پوست خشک و کم آب را بازیابی می‌کند. این دو خاصیت در عسل باعث شده که از آن در تهیه محصولات مراقبت پوست خشک مانند صابون، لوسیون، ماسک، کرم و … استفاده شود. 

پاک کردن منافذ پوست

عسل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد عفونی دارد، این خواص عسل کمک می‌کند که منافذ پوست باز و آماده پاکسازی شوند. عسل جوش‌های سر سیاه را از سطح پوست پاک می‌کند، همچنین چربی اضافی، باکتری‌ها، میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. پاکسازی منافذ باعث روشن و مرطوب شدن پوست می‌شود و احتمال ایجاد آکنه و جوش را کاهش می‌دهد. 

لایه‌برداری از پوست

سلول‌های مرده پوست علیه پوست هستند! سلول‌های مرده پوست عامل تیرگی، خارش و جوش هستند، به همین دلیل یکی از مراحل اصلی روتین مراقبت پوست، لایه برداری است. با لایه برداری منظم، سلول‌‌های مرده پوست از بین می‌روند و پوست شاداب و درخشان می‌شود. عسل خاصیت لایه بردای دارد و پوست را از سلول‌های مرده پاک و پوست را روشن و درخشان می‌کند. استفاده از عسل به‌منظور لایه برداری 2 بار در هفته کافی است، لایه برداری زیاد باعث می‌شود که پوست چربی طبیعی خود را از دست بدهد. 

ترمیم جای زخم و جوش

وقتی از شر آکنه خلاص می‌شویم، نوبت به سر و کله زدن با جای جوش صورت است. جای جوش آزاردهنده‌تر از جوش است و افراد برای از بین بردن آنها  از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اگر جای جوش روی صورت شما هم خودنمایی می‌کند، وقت آن رسیده که عسل را امتحان کنید. عسل آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. به این ترتیب عسل به ترمیم پوست آسیب‌دیده می‌پردازد و جای جوش و آکنه را محو می‌کند.

درمان آفتاب‌سوختگی

تصور کنید که در یک روز آفتابی تابستان، فراموش می‌کنید که کرم ضد آفتاب را بزنید. در پایان روز لکه‌های آفتاب سوختگی را روی قسمت‌های مختلف پوست خواهید دید. در این حالت پوست ملتهب است و باید آن را تسکین داد، عسل یکی از بهترین مواد طبیعی برای کاهش التهاب‌های ناشی ار آفتاب سوختگی است. عسل ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است، این دو خاصیت باعث نجات پوست آفتاب سوخته می‌شود. در وهله اول استفاده از ضد آفتاب به روش صحیح را فراموش نکنید، اما اگر پوست دچار آفتاب سوختگی شد برای ترمیم آن از عسل کمک بگیرید.

در بعضی از بیمارستان‌ها از باندهای آغشته به عسل برای پانسمان زخم‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌کنند. البته شرط بهبودی و تاثیرگذاری طبیعی بودن عسل است. 

درمان اگزما و پسوریازیس

تحقیقات نشان می‌دهد که عسل طبیعی برای بیماری‌های مزمن پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید است. عسل به دلیل خواص رطوبت رسانی و ضد التهابی، خشکی و التهاب ناشی از این بیماری‌ها را تسکین می‌دهد. برای درمان اگزما و پسوریازیس باید از عسل خام استفاده کنید، عسل خام و حرارت ندیده حاوی باکتری‌های مفیدی است که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند و باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست می‌شود.

کاهش چین‌وچروک

چین و چروک‌ها به سراغ پوست می‌آیند و نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد، اما می‌توانیم حرکت‌شان را کند کنیم. با اولین خطی که رو صورت نمایان می‌شود، انواع کرم و سرم ضد چروک را روی میز آرایش ردیف می‌کنیم و گاهی نیز صورت را به دست متخصص پوست و زیبایی می‌سپاریم تا با تزریق بوتاکس چین و چروک روی پوست را محو کند. تمامی این تدابیر برای جلوگیری از پیر شدن پوست عالی است، اما برای حل چین و چروک‌های روی پوست گاهی نیز به طبیعت سرک بکشید. عسل یکی از موادی طبیعی است که روند پیر شدن را کند و آهسته می‌کند که دلیل آن وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها است. این آنتی اکسیدان‌ها از آسیب کلاژن که ساختار اصلی پوست را تشکیل می‌دهد، جلوگیری و روند پیری را کند می‌کند.

 

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا